Hajuveden käyttö työpaikalla?
Työpaikalla muhii riita hajuveden käytöstä...eräs rouva on nyt päättänyt että hän ei kestä hajusteita ollenkaan, ja se tarkoittaa että kukaan työpaikan naisista ei enää saisi käyttää hajusteita. Nyt ei puhuta todellakaan mistään hajuvesipilvistä, itse en edes haista työkavereideni hajuvesiä elen ole ihan vieressä. Mikä se sitten on tässä oikea ratkaisu? Itse ainakin olen niintottunut käyttämään hajuvettä että en halua siitä luopua.
Kommentit (104)
Kyllä mä käytän päivittäin. Lisäksi pesen pyykit hajustetulla aineella ja käytän huuhteluainetta, laitan hiuslakkaa ja minulla on tuoksuvat shampoot. Olen opettaja, kukaan ei ole koskaan valittanut.
Tässä on yleensä oleellista se, miten asian esittää. Jos hajusteyliherkkä tulee asenteella, että "minäminäminä ja nyt on kaikki kielletty", niin varmasti aiheesta syntyy kapinaa. Jos taas kauniisti pyytää vaikka kahvitauolla, kun kaikki ovat kuulolla ja selittää, miksi toivoisi, että hajusteiden käyttö olisi minimissä, niin luulen harvan pahastuvan. Yleensä oleellista on myös pyytäjän käyttäytyminen noin niinkun muutenkin työyhteisössä.
Minulla oli aikanaan kaksi kollegaa, jotka molemmat käyttivät runsaasti parfyymia. Heidän nenänsä oli jo niin turtunut, että määrää piti lisätä jatkuvasti. Olen joillekin hajuille allerginen (päänsärky, migreeni) ja näiden daamien parfyymit kuuluivat oireita aiheuttavaan ryhmään. Sama reaktio syntyy joistakin partavesistä. Henki ei kulje, vaan tuntuu että hengitystiet supistuvat. Sitten tulee päänsärky ja usein se kääntyy migreeniksi.
Itse en käytä hajusteita missään muodossa. Kaikenlaiset hajuvedet ovat pannassa, samoin pesuaineet. Joku aika sitten ostin vahingossa hajustetun pyykkipulverin. Pyykki oli pyöritettävä uudelleen ilman pesuainetta. Pesuhuone lemusi ja sen raikastaminen hajuttomaksi oli hankalaa pakkaskelillä, mutta onnistui lopulta.
Olipa eräs D-pankin konttori Kaakkois-Suomessa. Sen yläkerrasta
tuli pakkolähtö jonkun henkilökunnan luupää hajustetantan takia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on erilaisia. Kyllä se on jo järjelläkin selitettävissä ettei suuri altistus kemikaaleille ole kellekään hyväksi. Tuollainen kielto on siten aivan järkevää,varsinkin jos joku niistä hajuista kärsii.
Järkevää puhetta!
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 11:13"]
Kuulkaas kaikki jeesustelijat, vetäkää sanonko mikä minne, toivon että saan istua viereenne vaikka teatterissa tai elokuvissa, jotta saan sen nautinnon kun joudutte lähtemään ovesta ulos!
Voisitko hieman selittää tätä ajatusketjua, ei nimittäin ihan aukene mulle!
No katsos, kun minä röhnötän omassa läävässäni, niin siihen ei muita tarvita viereen vinkumaan!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kohdannut kaksi muka-hajusteyliherkkää.
Tapaus 1: henkilö sai oireita vain tiettyjen henkilöiden tuoksuista. Ja valitti niistä.
Tapaus 2: henkilö poltti tupakkaa kuin korsteeni ja haisi itse tuhkakupille. Hän myös sai "todella voimakkaita oireita" tuoksuista, ja aina vain tiettyjen henkilöiden tuoksuista. Hänelle tuli kasvoille sellainen vino, onnellinen ilme kun hän valitti asiasta.
Totta. Itsekin saan oireita: hengenahdistusta, päänsärkyä, huonovointisuutta ja pahimpana verkkokalvon sumentumista vain joistain hajuvesistä. Koskaan ei etukäteen tiedä mikä hajuste aiheuttaa oireet. Mitä enemmän hajustetta on, sitä kauemmin ja voimakkaapia oireet ovat. Tilanne on todella ahdistava, jos tuon käryävän henkilön seurasta ei voi poistua, kuten työpaikalla usein on.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan normaali naisellinen nainen ei lähde ovesta ulos ilman hajuveden laittoa. Tosin sitä ei pidä laittaa niin että haisee metrien päähän ja erikseen ovat päivä- ja juhlatuoksut.
Aika naurettavalta kuulostaa hajuvesien käytön kieltäminen..
Entä pahasta eläinpölyastmasta kärsivät ihmiset, jotka joutuvat istumaan töissä lähellä koiranomistajaa ja voivat saada astmakohtauksen sen takia? Miten tämä ongelma ratkaistaisiin sitten?
Mene blondi vaikka päikkiksille.
Jotkut harrastuspaikatkin ovat hajuttomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaus 1: henkilö sai oireita vain tiettyjen henkilöiden tuoksuista. Ja valitti niistä.
Tapaus 2: henkilö poltti tupakkaa kuin korsteeni ja haisi itse tuhkakupille. Hän myös sai "todella voimakkaita oireita" tuoksuista, ja aina vain tiettyjen henkilöiden tuoksuista. Hänelle tuli kasvoille sellainen vino, onnellinen ilme kun hän valitti asiasta.Totta. Itsekin saan oireita: hengenahdistusta, päänsärkyä, huonovointisuutta ja pahimpana verkkokalvon sumentumista vain joistain hajuvesistä. Koskaan ei etukäteen tiedä mikä hajuste aiheuttaa oireet. Mitä enemmän hajustetta on, sitä kauemmin ja voimakkaapia oireet ovat. Tilanne on todella ahdistava, jos tuon käryävän henkilön seurasta ei voi poistua, kuten työpaikalla usein on.
Verkkokalvon sumentumista? No nyt oon kaiken kuullut...
Ap, komppaan sinua! Aina olen nauttinut hyvistä tuoksuista ja aina niitä käyttänyt. Asun nykyään maassa, jossa varsinkin miehet jättävät jälkeensä oikean tuoksupilven eli kukaan ei valita parfyymeista.
Mutta mitään halpiksia en huolisi. Hermes, Dior, Gucci...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaus 2: henkilö poltti tupakkaa kuin korsteeni ja haisi itse tuhkakupille. Hän myös sai "todella voimakkaita oireita" tuoksuista, ja aina vain tiettyjen henkilöiden tuoksuista. Hänelle tuli kasvoille sellainen vino, onnellinen ilme kun hän valitti asiasta.Totta. Itsekin saan oireita: hengenahdistusta, päänsärkyä, huonovointisuutta ja pahimpana verkkokalvon sumentumista vain joistain hajuvesistä. Koskaan ei etukäteen tiedä mikä hajuste aiheuttaa oireet. Mitä enemmän hajustetta on, sitä kauemmin ja voimakkaapia oireet ovat. Tilanne on todella ahdistava, jos tuon käryävän henkilön seurasta ei voi poistua, kuten työpaikalla usein on.
Verkkokalvon sumentumista? No nyt oon kaiken kuullut...
No olisiko "näkökyvyn sumentuminen" selkeämpi ja myös sinulle ymmärrettävämpi termi?
Joku pienessä metallinvärisessä tuubissa oleva käsivoide haisee niin järkyttävän voimakkaalle, että mulle tulee tosi huono olo siitä. Työkaveri käyttää.
Vahvojen haju- ja partavesien ohella pahimpia ovat hajustetut pesu- ja huuhteluaineet. Hajuvesissä sentään joku tuoksu, mutta huuhteluaineita käyttävät lemuavat pistäville kemikaaleille.
En ole tietääkseni hajusteyliherkkä, mutta hajustetut pyykinpesuaineet saavat melkeinpä voimaan pahoin. Se leijaileva lemu, joka jää asuntoon hajuvaatteita käyttäneen jälkeen
on ällöttävä. Itse he eivät tietenkään sitä haista, mutta muuta haistavat.
Olen itsekin vähentänyt hajuvesien ja tuoksuvien suihkugeelien ja shampoiden käyttöä varsinkin jos tiedän olevani menossa teatteriin, tai muuhun vastaavaan tilaisuuteen.
Jokainen jos suihkauttaa lähtiessään, omasta mielestään toki vähän, hajustetta, niin yhteistilassa tuoksujen ja hajujen kakofonia onkin jo oma lukunsa. Tällainen hajulukko estää monilta hajusteyliherkiltä esim. teatterissa käynnin ja kun sen voi omalla huomaavaisuudellaan tehdä mahdolliseksi, niin miksi niin ei tekisi?
Nöyryys ei ole pahasta kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vahvojen haju- ja partavesien ohella pahimpia ovat hajustetut pesu- ja huuhteluaineet. Hajuvesissä sentään joku tuoksu, mutta huuhteluaineita käyttävät lemuavat pistäville kemikaaleille.
En ole tietääkseni hajusteyliherkkä, mutta hajustetut pyykinpesuaineet saavat melkeinpä voimaan pahoin. Se leijaileva lemu, joka jää asuntoon hajuvaatteita käyttäneen jälkeen
on ällöttävä. Itse he eivät tietenkään sitä haista, mutta muuta haistavat.Olen itsekin vähentänyt hajuvesien ja tuoksuvien suihkugeelien ja shampoiden käyttöä varsinkin jos tiedän olevani menossa teatteriin, tai muuhun vastaavaan tilaisuuteen.
Jokainen jos suihkauttaa lähtiessään, omasta mielestään toki vähän, hajustetta, niin yhteistilassa tuoksujen ja hajujen kakofonia onkin jo oma lukunsa. Tällainen hajulukko estää monilta hajusteyliherkiltä esim. teatterissa käynnin ja kun sen voi omalla huomaavaisuudellaan tehdä mahdolliseksi, niin miksi niin ei tekisi?
Nöyryys ei ole pahasta kenellekään.
Olin juuri tulossa kirjoittamaan samaa! Minäkään en ole hajusteyliherkkä, mutta kärsin migreenistä. Voimakkaat tuoksut aiheuttavat minulle migreenikohtauksen (ei siis pelkästään hajusteet vaan myös. esim. kala, punaviini ynnä muut luonnolliset hajut).
Minulle hajuvesiäkin pahempia ovat erilaiset pesu- ja huuhteluaineet. Joissakin on todella voimakas ja pistävä tuoksu. Ihmettelen, ettei se häiritse ihmisiä jotka kantavat noita huuhteluaineelta tuoksuvia vaatteita.
Hiuskiinteet ovat toinen hirveä hajulähde. Ja tietysti eri hajujen yhdistelmät: huuhteluaine + hiuslakka + vartalovoide + käsivoide + hajuvesi. Kunnon cocktail!
Vaatteet pestään trooppisilla kukilla, iho virkistävällä appelsiinillä, hiukset karpalo-toffeella, kainaloon 247active mentholia, hiuksiin kosteutus-ja kiinnityssuihkeet (haju määrittelemätön).
Niin tokihan siihen ny vielä muutaman suihkauksen eteeristä kirsikkakukkaista hajuvettä tarvii..Muuten haisee vaan p aska.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on hyvin yksinkertaista: Jos joku kärsii hajuvesistä, niin niitä ei käytä työpaikalla kukaan. Ihan simppeliä toisen huomioonottamista, vaikka sitten inhoaisi ja vihaisi huomioonotettavaa ihmistä sydämensä pohjasta saakka.
Kaipa tässä on kyse kärsiikö toinen oikeasti vai haluaako aiheuttaa kiusaa. Vastineeksi voi toki muut lopettaa kaikkea tuoksuvien tuotteiden käytön. Kokeilin ekana koronakeväänä vaikuttaako dödö mihinkään. Aika pian rupesi itseäni jo häiritsemään :)
Itse luovuin 10 vuotta sitten myös deodorantista. Toki olen vanhempi mies ja pieni hienhaju ei itseäni tai vaimoani kotioloissa haittaa. Työpaikalle menen suihkun jälkeen aina puhtaissa vaatteissa.
Vaimon ystävätär totesi että pahinta elämässä on kun dödö pettää. Jokainen voi miettiä että onko tosiaan näin?
Hajuvesillä läträäminen on mielestäni verrattavissa tupakoimiseen sisätiloissa. Muutenkin ihmiset voisi miettiä hiusten värjäämisen ja kaikkien omalle iholle laitettavien kemikaalien mielekkyyttä.
Tää on erittäin kummallinen, vain suomalainen ongelma- asuessani Tokiossa,Milanossa tai Washingtonissa hyvä parfyymi kuului pukeutumiseen.
Miten tämä on ongelma ainoastaan meidän takapajulassa? Onneksi Putinin ukko opettaa meille kaikille vähitellen suhteellisuuden tajua
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 16:10"]Onneksi olen varhaiskasvatusalalla niin ei tarvitse miettiä toisten hajuterroria. Päiväkodissa kun ei mitään hajusteita käytetä ja kaikki sen tietää ajattelematta. Samoin kaikki muut sosiaali- ja terveysalan toimipisteet. Ainakin pitäisi.
[/quote]
Juuri eilen oli bussissa päiväkotilaisia yhtäaikaa ja heidän "hoitajatäti" tuoksui jollekin todella hyvälle parfyymille. Olisin tahtonut kysyä, mitä se on.