Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajuveden käyttö työpaikalla?

Vierailija
19.04.2013 |

Työpaikalla muhii riita hajuveden käytöstä...eräs rouva on nyt päättänyt että hän ei kestä hajusteita ollenkaan, ja se tarkoittaa että kukaan työpaikan naisista ei enää saisi käyttää hajusteita. Nyt ei puhuta todellakaan mistään hajuvesipilvistä, itse en edes haista työkavereideni hajuvesiä elen ole ihan vieressä. Mikä se sitten on tässä oikea ratkaisu? Itse ainakin olen niintottunut käyttämään hajuvettä että en halua siitä luopua.

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä työpaikalla, jossa hajusteyliherkkyyksien takia oli hajusteiden käyttö kielletty. Kyseessä oli ihan tavallinen toimistoympäristö. Hajusreasiasta mainittiin työhaastattelussa ja mm. vessatiloissa oli "muistutuslaput" että tämä on hajusteeton työympäristö. Ei haitannut ketään (  >60 hlöä). Ei se rouva teidän töissä varmaan kiusallaan tota asiaa koita saada läpi. Toivittavasti kysytte esimieheltä ja hän päättää.

Vierailija
2/104 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin tuonkin paremmin, mutta tässä kohdassa ollaan kuitenkin tehty töitä jo jonkun aikaa yhdessä, hänellä ei ole yhtäkkiä todettu mitään yliherkkyyksiä. Nyt kuitenkin tästä on tullut elämää suurempi asia, ja se vaan ei tunnu kivalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulihan se todellinen syy viimeisessä lauseessasi... Voisitkohan kuitenkin olla vähemmän itsekäs ja ajatella muitakin? Hajusteyliherkkyys on ihan todellinen ongelma ihmiselle, joka siitä kärsii. Minulla on työkaveri, joka saa oireita jo siinä vaiheessa kun toisten nenä ei edes haista mitään. Mutta oireet ovat todellisia - päänsärkyä, äänen häviämistä jne. Se tietää saikkua tälle ihmiselle. Ja kaikki vain toisten turhamaisuuden vuoksi. Nyt kun työpaikallamme on pari vuotta opeteltu olemaan ilman haju- ja partavesiä, voin kertoa, että omaan nenäänikin tuntuu todella epämiellyttävältä, kun esim. tavarataloissa altistuu muiden hajuterrorille. Lotratkaa niillä hajusteilla vapaa-aikana mielin määrin, mutta töissä meillä kaikilla pitäisi olla oikeus hengittää helposti.

Vierailija
4/104 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kestänyt kenenkään hajusteita raskaus ja imetysaikoina. Nyt taas kestän ja käytän silloin tällöin. 

Mutta onhan se nyt helpompaa sinun olla laittamatta kuin toisen kärsiä. Ja luultavasti et haista muiden tuoksuja koska käytät itsekin. En minäkään enää huomaa, mutta jouduin monesti poistumaan ennen tilasta jossa jollain oli hajuvettä. 

Vaikeaa selittää sitä tuskan tunnetta minkä saa (hyvänkin tuoksuisesta) hajuvedestä. Esikoista odottaessa annoin siskolle ja sen tytöille kaikki hajuvedet. Nyt taas ilomielin suihkautan joskus jotain. Mutta aivan hyvinvoin olla täysin ilman.

Vierailija
5/104 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle tiedoksi ,että hajuvesissä on yli 400 erilaista kemikaalia joista yksikin voi aiheuttaa esim. astmaatikolle hengenvaarallisen astmakohtauksen. Hajuvedet ovat todellinen riesa myös migreenipotilaille, joille hajuvedet saattavat laukaista migreenin. Itse kuulun juuri tähän ryhmään. Mulla ei henk.koht ole mitään hajuvesiä kohtaan, JOS ihmiset osaavat käyttää niitä oikein, eli ei uida siinä hajuvedessä niin ,että koko toimisto haisee yhden ihmisen hajuvedelle, vaikka tää henkilö istuisi toisessa päässä kerrosta. Hajuvedessä ei tarvitse uida, vaan sitä voi laittaa vähän niin ,että se tuoksuu miedosti; sipaisu ranteiden sisäpuolelle, korannipukka jne. Vähemmän on enemmän tässäkin asiassa.

Siitä mikä tuoksuu hyvälle, voidaan olla montaa mieltä. Jotkut hajuvedet tuoksuu ihan hyvälle, kun niitä käytetään sopiva määrä. Toiset naiset taas haisevat ihan kissan*uselle ja miehet moottoriöljylle. IHmiset tulevat myös monesti sokeaksi omalle hajuvedelleen, minkä takia hajuveden käytön määrä nousee ja nousee koko ajan, kun ei itse enää haisteta sitä omaa hajuvettä. Nää on just niitä ihmisiä, jotka haisee toimisto-olosuhteissa toiselle puolelle toimistoa.

Viimeaikaisissa tutkimuksissa on myös pystytty todistamaan ,että esimerkiksi raskaana olevalle naiselle hajuvesien käyttö ei ole suositeltavaa. Etenkin poikasikiöt voivat kärsiä koko lopun elämäänsä lisääntymisongelmista äidin hajuveden käytön takia. Mites sitten ne naiset, jotka ovat raskaana töissä ja jossa työpaikalla haisee toisten ihmisten kölnivedet?

Itsekin olen monet kerrat joutunut poistumaan bussista, kun kyytiin on noussut joku henkilö jonka takia koko bussi on löyhkännyt vahvasti hänen hajuvedelleen. Näissä tapauksissa ei auta muu kuin vetää heti migreenilääkkeet naamariin ja odottaa seuraavaa bussia jos sillä pääsisi kotia, ilman ,että joku haisee pahalle.
 Olen myös nähnyt näitä astakohtauksia, jossa henkilö joutuu poistumaan bussista saatuaan voimakkaista hajusteista astmakohtauksen.

Että kyllä ne hajusteetkin on ihan todellinen ongelma ja jos niistä pyydetään luopumaan työpaikalla, niin musta se on ihan hyvä juttu.

Vierailija
6/104 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on työpisteessä sovittu,että ei käytetä voimakkaita hajuvesiä. Deodorantit ovat sallittuja mutta parfyymit ja muut vastaavat ei. Kaikilla hyvin mennyt. Uusi insinööri(mies) joka käy silloin tällöin täällä ei taida ymmärtää kuin voimakkaasti tuoksuu hajuvedelle/partavedelle, hajustaa tietää AINA kun hän on piipahtanut "kylässä".

Itselleni tulee sitä otsalohkon ja poskionteloiden  kivistystä joistakin hajuvesistä, yksi sellainen on Red Door, vaikka muuten tuoksuukin ihan hyvälle, samoin useimmat Yves Rocherin hajuvedet ärsyttää ja esimerkiksi Poison. Itsellänikin on joululahjaksi saatu Escadan S jota en voi käyttää. Miesten tuoksuista Axet esimerkiksi aiheuttaa päänsärkyä.

Hajuvesien lisäksi mua henkilökohtaisesti ärsyttää(ei siis henkisesti vaan fyysisesti) voimakas ja pistävä hien haju, en pysty olemaan samassa huoneessa, oksennusrefleksiä pukkaa kun joku on just tullut tupakalta ja tulee läähättämään viereen.

Vierailija
7/104 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on erilaisia. Kyllä se on jo järjelläkin selitettävissä ettei suuri altistus kemikaaleille ole kellekään hyväksi. Tuollainen kielto on siten aivan järkevää,varsinkin jos joku niistä hajuista kärsii.

Vierailija
8/104 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ymmärrys riitä ap:n kaltaisille ihmisille. Joku toinen kärsii siitä, että ap  käyttää hajuvettä. Ap ei voi sen vertaa ottaa toista ihmistä huomioon, että jättäisi sen hajuveden käytön pois.

Huomioonotto kun ei tässä tapauksessa vaadi lisää aikaa, ei rahaa ei työntekoa. päinvastoin saa muutaman sekunnin aamulla lisää, kun ei hajuvesipulloa käteensä ja suihkauta sitä.

Jos kaikki ottaisimme toisemme paremmin huomioon, niin maillä yhteiskunta voisi paljon paremmin. Sairaspoissaolot vähenisivät (ja samalla kustannukset ja samalla verot) ja henkinen hyvinvointi niin työpaikoilla kuin kotonakin lisääntyisi huimasti.

Jokaisen ihmisen hyvä, on meidän jokaisen vastuulla.

Vierailija
9/104 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaas kaikki jeesustelijat, vetäkää sanonko mikä minne, toivon että saan istua viereenne vaikka teatterissa tai elokuvissa, jotta saan sen nautinnon kun joudutte lähtemään ovesta ulos!

Vierailija
10/104 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut myös työpaikassa, jossa oli hajusteyliherkkiä ja jossa oli kaikkien hajusteiden käyttö kielletty.

Aika paljon muutenkin käytän hajustamattomia tuotteita, esim. pesuainetta ja dödöä, ja alussa en käyttänyt töissäkään hajuvettä. Hiustuotteita kyllä käytin, niistä en voinut luopua. Jossain vaiheessa aloin käyttää myös vähän hajuvettä, kun huomasin ettei se haittaa.

Kannattaa siis olla mieliksi jonkin aikaa ja olla käyttämättä hajuvettä, kyllä siihen tottuu. Tai sitten laittaa sitä hajuvettä vaikka huiviin tai johonkin vaatteeseen, jota ei töissä sisällä käytä. Mun työkaverit ei onneksi ollut kaikkein herkimpiä, eli lähinnä heillä aiheutti ärsytystä sellaiset leijailevat hajuvesi-/partavesipilvet. Jossain vaiheessa siirryin siis käyttämään hajuvesiä (mietoja ja hyvin pieniä määriä kyllä) eikä siitä ollut haittaa.

Hajusteyliherkkyys on tosi ikävä vaiva, joten se kannattaa ottaa vakavasti. Mutta toisaalta taas jonkin verran voit tarkkailla ja arvioida tilannetta itsekin, jos epäilet että kyseinen rouva on jotenkin luulosairas.

Vierailija
11/104 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitähän ap, miten se hajuveden pois jättäminen huonontaa sun elämänlaatua? Vaikka oot tottunut siihen, niin kun asiaa oikein ajattelet, hajuveden käyttämättä jättäminen töissä ei loppujen lopuksi vaikuta sun elämään mitenkään. Sen sijaan sun hajuvesi saattaa vaikuttaa hyvinkin voimakkaasti työkaverisi elämään. Mun äidillä on työkaveri, joka saa tosi voimakkaita oireita hajusteista, mutta silti vielä jotkut niitä uhallaan käyttää. Tämä henkilö on joutunut lähtemään kesken päivän kotiinkin hajusteista aiheutuvien oireiden takia. Eikä ole mikään yliherkkä luulosairas, vaan maatalon emäntä.

Vierailija
12/104 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 11:13"]

Kuulkaas kaikki jeesustelijat, vetäkää sanonko mikä minne, toivon että saan istua viereenne vaikka teatterissa tai elokuvissa, jotta saan sen nautinnon kun joudutte lähtemään ovesta ulos!

[/quote]

Voisitko hieman selittää tätä ajatusketjua, ei nimittäin ihan aukene mulle! 

Vierailija
13/104 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi, joka on hajusteyliherkkä. Kaikki hajuvedet, dödöt yms. mitkä sisältää alkoholia tai ovat tosi voimakkaan hajuisia aiheuttavat minulle migreenin. Kiva olla kaupassakin, kun varsinkin ulkomaalaiset tuntuvat uivan siinä hajuvesipullossa ennen kauppaan lähtöä! Kohtuus kiitos kaikessa, ei siinä hajuvedessä tarvitse oikeasti UIDA. Sipaisu riittää ;)

Minutkin onneksi on työpaikoissa, joissa olen ollut, otettu huomioon. Luojan kiitos.

Vierailija
14/104 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hyvä projektio tuoksulle on kyynärvarren mitta. Eli tuoksun haistaa vain, jos tulee toisen henkilökohtaiselle alueelle. Mitään tuoksuvanan jättämistä en pidä tarpeellisena etenkään päivätuoksuissa (katseiden kääntäminen kuuluu iltatilaisuuksiin), mutta ei parfyymin tarvitse aivan ihotuoksukaan olla. t. Tuoksuharrastaja

Vierailija
15/104 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 10:19"]

Työpaikalla muhii riita hajuveden käytöstä...eräs rouva on nyt päättänyt että hän ei kestä hajusteita ollenkaan, ja se tarkoittaa että kukaan työpaikan naisista ei enää saisi käyttää hajusteita. Nyt ei puhuta todellakaan mistään hajuvesipilvistä, itse en edes haista työkavereideni hajuvesiä elen ole ihan vieressä. Mikä se sitten on tässä oikea ratkaisu? Itse ainakin olen niintottunut käyttämään hajuvettä että en halua siitä luopua.

[/quote]

Miten teillä voi muhia riita tällaisesta asiasta? Minun mielestäni on hyvin yksinkertaista: Jos joku kärsii hajuvesistä, niin niitä ei käytä työpaikalla kukaan. Ihan simppeliä toisen huomioonottamista, vaikka sitten inhoaisi ja vihaisi huomioonotettavaa ihmistä sydämensä pohjasta saakka.

Vierailija
16/104 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin joskus muutama vuosi sitten jostain pöljästä teinilehdestä mielestäni hyvän ohjeen hajuveden annosteluun.

Tuoksu olisi haistettava vain ihan lähelle tultaessa. Näin muilla jää sinuun liittyvä jälki tuoksumuistiin, eikä tuoksu häiritse voimakkuudellaan.

Juuri pari päivää sitten bussissa taakseni istui tyttönen, joka oli vissiin oikeasti uinut vaniljantuoksuisessa hajuvedessä. En normaalisti ole herkkä tuoksuille, mutta se sai minutkin vähän röhimään ja hieromaan silmiä. Miten joku nainen voi itse elää sellaisen hajupilven keskellä...?

Vierailija
17/104 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on ilmeisesti juuri se, että eräät teistä omia sanojasi lainatakseni "ainakin olen niintottunut käyttämään hajuvettä että" ...  uusi lainaus tekstistä " en edes haista työkavereideni hajuvesiä ".

Kun itse olette niin tottuneet että ette edes haista, löyhkänne voi olla hajusteisiin tottumattomalla järkyttävä kokemus. Hui,ihan päähän koskee pelkkä ajatuskin!

Olen sitä mieltä, että niin miesten kuin naisten hajusteet ja karseimmanhajuiset pesu- ja huuhteluaineetkin työvaatteissa saisi lailla kieltää.

Vierailija
18/104 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan normaali naisellinen nainen ei lähde ovesta ulos ilman hajuveden laittoa. Tosin sitä ei pidä laittaa niin että haisee metrien päähän ja erikseen ovat päivä- ja juhlatuoksut.

Aika naurettavalta kuulostaa hajuvesien käytön kieltäminen..

Entä pahasta eläinpölyastmasta kärsivät ihmiset, jotka joutuvat istumaan töissä lähellä koiranomistajaa ja voivat saada astmakohtauksen sen takia? Miten tämä ongelma ratkaistaisiin sitten?

Vierailija
19/104 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pistän aina. Iso kyynel jos jollekin ongelma.

Vierailija
20/104 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo et edes haista työkavereittesi hajuvesiä (eivät hekään luultavasti sinun) niin minkä takia niitä sitten täytyy käyttää? Jos ei kukaan kuitenkaan haista mitään?! Jos on vaikeaa lähteä ovesta ulos ilman, niin suihkauta päällesi vaikka vähän vettä ja kuvittele, että se on sitä hajuvettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän