Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen ylipaino, apua kaivataan!

Vierailija
18.04.2013 |

Tilanne on, että ala-asteikäisellä lapsellani on ylipainoa n. 10 kg. Ja tiedän, tämä on täysin minun vikani kun olen päästänyt tilanteen tähän pisteeseen.

Nyt kaipaisin vertaistukea ja vinkkejä, miten saan lapsen laihtumaan.

Syömme kotiruokaa ja ruokarytmi on säännöllinen (lapsi syö tosi monta annosta, jää aina nälkä ja haluaa lisää monta kestaa)

Viikonloppuisin herkuttelemme (saa ostaa karkkia, meillä on jäätelöä tms.)

Lapsi liikkuu n. 2 h päivässä (on 1 liikuntaharrastus ja ulkoilee joka pvä)

Mielestäni perusasiat eivät ole ihan pielessä, mutta onko se nuo annoskoot vai mikä? Emme syö valmisruokia ja teen perus kotiruokaa (keittoja, laatikoita jne.) Mistä oikein "nipistän".

Kaikki vinkit ja omat kokemukset ovat erittäin tervetulleita!

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä entisenä lihavana lapsena neuvoisin oikeasti tarkkailemaan annoskokoja. Meillä äiti aina oikein kehotti ottamaan lisää, ja tulihan sitä otettua, vaikka jo lapsena tiesi ettei pitäisi kun ei varsinaisesti ollut nälkä. Mutta kerta ruoka oli hyvää, sitä riitti, ja vatsalaukku oli jo venynyt vetämään huimia määriä... Siitä tulee helposti kierre: maha venyy, ja annoskoot ja niiden määrä vain kasvaa samaa tahtia painon kanssa - ja yllättäen toisesta annoksesta kieltäytyminen on jo valtavan ponnistelun takana.

Hyvä, että otat lapsesi ylipainon vakavasti! Sitä olisin toivonut omiltakin vanhemmilta. Monille on kuitenkin helpompi sulkea silmänsä kun myöntää ongelma ja puuttua siihen.

Vierailija
42/64 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lapsena ylipainoinen. Sillä join janojuomana mehuja, ja parhaillaan päivässä litkein niitä useiden litrojen edestä. Ja usein söin isoja annoksia varmaan sekoittuneesta verensokerista ja sen antamasta mielihyvästä kun minua oli kiusattu koulussa. Äitini kanssa kyllä oltiin mm.ruokavalio valistus tunnilla ja aloitin koulumatkan kulkemisen kävellen tai pyöräillen. Ja silti en paljoa laihtunut, eli se mehujen litkinnän lopettaminen ajoissa olisi ollut todellinen ensiapu ylipainooni. Kotonani siihen mehujen lihottavuuteen ei oikein uskottu vaikka mm.naapurit ja eräs isovanhempi sanoi sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joiden lapset ottavat monta santsiannosta ruokaa, Oletteko kiinnittäneet huomiota ruuan rakenteisiin? Esimerkiksi uunijuurekset ja pihvi tms kokoliha on huomattavasti hitaampi syödä kuin muusi ja kastike. Pureskelu tuo kylläisyyden tunnetta. Pehmeää ruokaa on helppo vaan lapioida suuhun.

Vierailija
44/64 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla että joisi syömisten välillä vettä, se täyttää mahaa ja vie näläntunnetta pois. Ja vaikka iso lasillinen ennen ruokaa mahaa täyttämään. Ja tosiaan kaikki testit kannattaa tehä, ettei ole mitään keliakiaa, laktoosi-intoleranssia jne, ne voivat vaikuttaa siihen nälän tunteeseen!

Ja kuten jo moni sanonut, niin annoskokoja pienemmäksi, jokaisella ruualla ei tarvitse olla sitä riisiä/perunaa/pastaa, vaan esim liha/kala/kana + lämpimiä kasviksia ja lisäksi salattia/kurkkua/tomaattia jne. Herkut minimiin, toki jotain saa sillon tällön syödäkkin.

Minä itse olen ollut pienestä pitäen ylipainoinen ja tiedän tasan tarkkaan että kaikki on herkkujen syytä. lapsena kävin salaa lähikioskilla karkkia ostamassa, otin säästöpossusta rahaa. Mutta aikuisena on myös todettu hormonaalinen sairaus joka on varmasti vaikuttanut jo nuorena. Nyt yritän kaikkeni ettei oma lapseni ole tulevaisuudessa samassa tilanteessa, kiusaamisesta on jäänyt ikuiset arvet itsetuntoon.

Vierailija
45/64 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännölliset ruoka-ajat,vain yksi annos per ateria,sokerit minimiin joka annokselta,ei light tuotteita,ei edes mehuja.Tämä ei ole tutkimus tuloksiin perustuvaa tietoa,mutta aspartaamikin voi kerääntyä elimistöön,juuri pallomahaisuutta lisäävinä rasvasoluina.

Olen työni puolesta huomannut,että kaakaosta on tullut jokin ihmeen peruselintarvike.Yksi kuppi kaakaota sisältää noin 8,5 palaa sokeria,yksi kuppi mehua 8 palaa.Nämä ovat harvinaisia herkkuja,eli max. lauantaisin aamulla esim.

Liikuntaa ei pysty lapsella niin paljon lisäämään,että olisi suuri vaikutus,jos syö liikaa ja väärin.Ei asioita tarvitse aina niin selitellä..tuo annos riittää,kun 3h päästä on pieni välipala ja tätä ruokaa pitää jäädä huomiseksi

Vierailija
46/64 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3. miten ihmeessä voi olla mahdollista, että ekaluokkalaiselle kertynyt 10kg ylipainoa???

Vierailija
47/64 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää liikuntaa ja ehdottomasti pienemmät annoskoot! Minä aikuisenakaan en syö tuon vertaa kuin teidän ylipainoiset lapset... Kannattaa auttaa lasta laihtumaan nyt. Mitä vanhempi on, sen vaikeammaksi laihdutus muuttuu!

Vierailija
48/64 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 17:08"]Eiköhän tuo puoli banaania päivässä koskenut niitä, joilla oli riski raskausajan diabetekseen, ei normiodottajia.
[/quote]Tuossa ohjeessa sanottiin selvästi että yksi banaani per päivä.

Vierailija
49/64 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa syötävää kahden ja puolen tunnin välein. Ei santsiannoksia. Janojuomana vesi. Ruoalla yksi lasillinen maitoa. Varmasti lähtee paino tippumaan. Meillä eletään näin. Lapset ovat normaali painoisia.

Vierailija
50/64 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ylipainoinen 13 vuotias poika olen 153cm pitkä ja painan 61kg mitä pitäisi tehdä?

Vierailija
51/64 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ortoreksiasta puhuvat: sulkekaa vain silmänne, jos lapsella on se 10kg ylipainoa. Minusta on hyvä kotjata ongelma, jos sellainen todella on. Lapsen ei kuulu olla dietillä tai ei tarvitse laihduttaa, vaan lapselle puhutaan terveellisestä ruoasta ja mikä on elimistölle hyväksi, ei kaloreista tms.

Kokeile ap tehdä vaikka kevyitä kasvissosekeittoja ja vaikka kanakeittoa tai jotain muuta todella kevyttä. Lapsi saa santsata ja saa syödä suurenkin annoksen ilman, että annoksen energiamäärä olisi liikaa. Pidä ateriavälit sopivina ja älä unohda terveellisiä välipaloja, jotta ruoka-aikana ei ole jo huutava nälkä.

Vierailija
52/64 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olin ylipainoinen lapsi. Kolmannella luokalla aloin lihoa kun jouduin koulukiusatuksi. Ei lihominen auttanut pahemmin asiaa :-/ Olen yh- äidin ja etäisen isän kasvatti. Äidillä oli harvoin rahaa ostaa herkkuja, mut sitten kun niitä oli, sain syödä itseni kipeäksi. Pullasta, jäätelöstä ym vierasherkuista sain aina syödä loput. Isää näin harvoin ja silloin kun nähtiin, herkuteltiin yhdessä. Aloin myös napostelemaan aina kun olin yksin kotona.

olen edelleenkin lihava, mutta nyt aikuisiällä olen aloittanut laihduttamaan kun kyllästyin tunkkaiseen oloon. 2011 karppasin mut kilot tuli takaisin heittämällä. Nyt lasken kaloreita ja olen onnistunut pudottamaan vuoden alusta n. 15kg. 

Minusta on hienoa jos ap ja muut mammat haluaa opettaa lapsille normaalit ruokatottumukset lapsesta lähtien. Sitä paremmin paino pysyy poissa, mitä nuorempana laihtuu. Vedenjuonti ja kasvisten syönti on hyvä opettaa vekaroille. Itse opin vasta aikuisiällä näitä nauttimaan muutenkin kuin pakon edessä. :) Santsiannoksia ei kannata opettaa jollei ole oikeasti nälkä. Pari viikkoa voi vekara olla nälissään mutta siitä se mahalaukku pienentyä ja valenälkä häviää. Tsemppiä ap! Täällä on hyviä vinkkejä jo tullut. 

Vierailija
53/64 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys teille ylipainoisten lasten vanhemmat: pitääkö teillä syödä lautanen tyhjäksi? Itse vierastan tätä tapaa, enkä ole sitä lapsiltani vaatinut, koska se mielestäni häiritsee kylläisyyden tunteen opettelua. Meillä on nyt viime aikoina alettu vaatia syömään salaatti loppuun, mutta kaiken muun ruoan saa jättää kesken. 

Vierailija
54/64 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

(upitus) Meillä tyttö alkoi laihtua todella nopeasti ja paljon kun vaan huomautettiin joka aterialla ettei tarvitse syödä noin paljoa.

Lisäksi hän lähtee joka aterian jälkeen juoksulenkille. Miksei voi sanoa lapselle suoraan?

Vierailija
55/64 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(upitus) Meillä tyttö alkoi laihtua todella nopeasti ja paljon kun vaan huomautettiin joka aterialla ettei tarvitse syödä noin paljoa.

Lisäksi hän lähtee joka aterian jälkeen juoksulenkille. Miksei voi sanoa lapselle suoraan?

Ei kyllä ihan tervettä meininkiä teillä.

Vierailija
56/64 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pullea lapsi ja ylipainoinen teini. Harrastin koko ajan paljon liikuntaa, mutta muistan että lapsena tykkäsin myös ruoasta. Nimenomaan "tavallisesta kotiruoasta", en syönyt paljoakaan herkkuja. Tiedostin olevani läski, ja murehdinkin sitä jonkun verran mutta en antanut sen rajoittaa. Täytettyäni 18 jotain vain tapahtui ja lapsenpyöreys hävisi.

Sen jälkeen olen pysynyt hoikkana. Siskoni, joka lapsena ja teininä oli hoikka, on nykyään hyvim ylipainoinen. Lapsuuden bmi ei siis välttämättä kerro tulevaisuudesta mitään. Eikä kotiruoka ole terveellistä. :)

N35, nykyisin 53kg/167cm ja syön mitä haluan. Lukiossa painoin muistaakseni 64kg.

Vierailija
57/64 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna olisin huolissani, voi olla vaikka syömishäiroö!

Vierailija
58/64 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
59/64 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sairastuin bulimiaan kun isä alkoi kytätä painoani joka viikko. Kohta sitten oltiin sairaalassa, hampaat pilalla ja kärsin sydämen rytmihäiriöistä ja sain hylätä rakkaimman harrastukseni, laulamisen, koska ääneni kärsi oksentamisesta. Ja minulla on nykyisin emetofobiakin.

Vierailija
60/64 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oon 159,7 cm pitkä ja 64 kg, kouluterveydenhoitajan mielestä olen pullea. Okei en ole mikään maailman laihein mutta kun musta tuntuu itsestä että olen just huvän kokonen niin ärsyttää kun joka puolelta tulee sitä läski,läski touhua. En syö salaa käyn lenkillä joka päivä tanssi ja lentopallo harrastuksina eli tulee kyllä liikuttua. Mutta KYSYKÄÄ teiän lapsilta että ovatko he omasta mielestään sopusuhtaisen kokoisia jos sanovat että omasta mielestään ovat niin ottakaa vanhemmat IISISTI