Mitä tehdä..? Onko tässä LS-ilmoituksen paikka..?
Olen itse lapseton, enkä tiedä juuri mitään lasten kasvattamisen käytännöistä. Sanokaa siis, te äidit, onko seuraava teistä asiallista kasvatusta vaiko lasten rääkkäämistä..?
Eli olimme lauantaina mieheni kanssa hänen työtoverinsa luona syömässä. Työkaverin perheessä on kolme lasta, jotka ruokailivat yhdessä meidän kanssamme.
Me muut söimme tuoretta pastaa ja kastiketta, mutta perheen pienimmällä (5-vuotias) oli edessään puoli lautasellista kylmää, kuivahtanutta puuroa. Itkua tihrustaen hän yritti saada syötyä sitä puuron jämäänsä.
Kun tätä varovasti ihmettelin, perheen isä julisti ylpeänä, että heidän perheessään lapset syövät lautaset tyhjiksi, ja jos eivät syö, he saavat saman ruoan eteensä niin kauan kunnes lautanen on tyhjä.
Eli tuo pikkuinen ei ollut syönyt aamupalaansa loppuun, ja sai sen saman puuronjämän eteensä vielä ilta-seitsemältä. Ymmärsin, ettei hän siis ole saanut mitään muuta ruokaa koko päivänä.
Minusta tuo kuulostaa hiukan julmalta ja kohtuuttomalta noinkin pientä kohtaan. Mutta myönnettäköön, että perheen kaksi vanhempaa lasta (8 ja 9-vuotiaat) käyttäytyivät poikkeuksellisen hyvin ruokapöydässä, joten ilmeisesti tiukka kuri on toiminut.
Mutta mitä mieltä olette? Pitäisikö tuohon puuttua, vai annanko vain olla, kun perheen sisäisestä asiasta on kyse? Jäi vain itselle aika paha mieli tuosta.
Kommentit (102)
Ap tässä taas.
Onpa tullut mielipiteitä laidasta laitaan. Asia vaivaa minua tosi paljon, ja nyt se alkaa aiheuttaa riitaa myös minun ja mieheni välille: minä haluaisin edes JOTENKIN puuttua asiaan, mutta mies kieltää sen ehdottomasti, koska kyseisen perheen isä välillisesti tuo työn kautta ison siivun leipää myös meidän perheen pöytään.
Eli olen aika puun ja kuoren välissä. Omatunto käskee tehdä jotain, mutta se aiheuttaisi valtavasti harmia ja ikävyyksiä niin monelle ihmiselle.
Joku epäili, että tämä on provo, koska muutoin en kuvailisi näin tunnistettavasti tilannetta ja tapausta. No, itseasiassa melkein toivon, että perheen äiti sattuisi tänne palstalle ja lukisi tämän ja tunnistaisi minut. Hän saisi tietää mielipiteeni, muttei kuitenkaan menettäisi omia kasvojaan, kun minä en tietäisi, että hän tietää.. Ymmärrätte varmaan..?
Olen tavannut kyseisen perheen nyt kaikkiaan neljä kertaa, ja tosi reippaita ja iloisia heidän lapsensa ovat, myös tuo 5-vuotias (tyttö muuten, ei poika kuten on arveltu). Kasvatus heillä on ilmeisesti kaikkiaan aika tiukkaa, lapset esimerkiksi komennetaan kahden varoituksen jälkeen nurkkaan seisomaan jos ovat tottelemattomia (myös vieraiden läsnäollessa). Mitään lyömistä tai tukistamista tai edes huutamista en ole havainnut.
Luulen, että yritän jutella perheen äidin kanssa kahden kesken, jos sellainen tilaisuus tulee. Se on vain vähän kiusallista, kun tunnemme ainoastaan miestemme työn kautta, eikä meillä oikein ole mitään muuta yhteistä, kun minulla ei ole edes niitä lapsia. Lapsettoman on aika vaikea käydä kolmen lapsen äitiä neuvomaan, vai mitä..?
Olen töissä lastensuojelussa ja pyydän kauniisti ettet tee tästä ilmoitusta. Siitä ei tule seuraamaan yhtään mitään muuta kuin mielipahaa kaikille, koska lastensuojelulla on ihan pikkasen vakavampia keissejä käsiteltävänä kuin tämä. Mutta tiesitkö: voit soittaa nimettömänä kuntasi lastensuojeluun ja kysyä sieltä neuvoa. Siinä vaiheessa sinun ei ole pakko vielä paljastaa nimiä eikä mitään muutkaan. He neuvovat kyllä, pitäisikö ilmoitus tehdä vai ei.
Aluksi luulin keskustelua vitsiksi, mutta taisin erehtyä...
Mikä ihme meitä oikein vaivaa, kun lasta ei saa kasvattaa. Ruokaa ei laiteta roskiin ja sillä siisti. Jos lapsella on kohtuullinen annos ruokaa eikä se mene alas, on mielestäni täysin normaalia syödä ruoka seuraavalla kerralla. Teenhän niin itsekin. Ei tulisi mieleenkään heittää omaa tai lapsen ruokaa roskiin vain siksi, ettei se sillä hetkellä miellytä.
Kyseessä ei todellakana ole minkään ilmoituksen paikka, vaan nähtävästi kasvatuksesta vastaavien vanhempien lapsen hyväksi toiminen. Enpä enää näitä kommentteja lukiessani mieti, mistä niitä kurittomia ja käytöstavoiltaan täysin avuttomia kersoja ilmestyy.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 12:06"]
Tässä tapauksessa se nyt on ihan sama asia. 5-vuotias jo ymmärtää että se kylmä kuiva puuro on pakko syödä, tai ei ikinä saa enää muuta ruokaa.
[/quote]
Ei se täysin ole ymmärtänyt, mutta nälkä on hyvä opettaja. Se mikä ei tapa se kasvattaa.
[/quote]
Aha. Sun mielestä nälällä pitää opettaa lapsia tottelemaan nykyäänkin, vuonna 2013.
Siinä on vaan se juttu, että nykyään ei kenenkään tarvitsisi nähdä nälkää. Joskus on ehkä pitänyt, pakosta.
Nyt ei tarvitse pakosta, jos ei omat vanhemmat ole sadisteja.
Tossa tapauksessa, nälkähän ei kasvata mitään jos ne omat vanhemmat aiheuttavat nälän.
Piiskauskin on hyväksi, sä varmaan kannatat tätäkin. Koska kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Sä olet niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin nolo tapaus. Hanki perhe ja ilmoittele siitä Ritva Viljaselle, niin se hoitaa sun ongelmat sulta pois. Ihan totta halooooooooooo!!!
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 20:05"]
Ap tässä taas.
Onpa tullut mielipiteitä laidasta laitaan. Asia vaivaa minua tosi paljon, ja nyt se alkaa aiheuttaa riitaa myös minun ja mieheni välille: minä haluaisin edes JOTENKIN puuttua asiaan, mutta mies kieltää sen ehdottomasti, koska kyseisen perheen isä välillisesti tuo työn kautta ison siivun leipää myös meidän perheen pöytään.
Eli olen aika puun ja kuoren välissä. Omatunto käskee tehdä jotain, mutta se aiheuttaisi valtavasti harmia ja ikävyyksiä niin monelle ihmiselle.
Joku epäili, että tämä on provo, koska muutoin en kuvailisi näin tunnistettavasti tilannetta ja tapausta. No, itseasiassa melkein toivon, että perheen äiti sattuisi tänne palstalle ja lukisi tämän ja tunnistaisi minut. Hän saisi tietää mielipiteeni, muttei kuitenkaan menettäisi omia kasvojaan, kun minä en tietäisi, että hän tietää.. Ymmärrätte varmaan..?
Olen tavannut kyseisen perheen nyt kaikkiaan neljä kertaa, ja tosi reippaita ja iloisia heidän lapsensa ovat, myös tuo 5-vuotias (tyttö muuten, ei poika kuten on arveltu). Kasvatus heillä on ilmeisesti kaikkiaan aika tiukkaa, lapset esimerkiksi komennetaan kahden varoituksen jälkeen nurkkaan seisomaan jos ovat tottelemattomia (myös vieraiden läsnäollessa). Mitään lyömistä tai tukistamista tai edes huutamista en ole havainnut.
Luulen, että yritän jutella perheen äidin kanssa kahden kesken, jos sellainen tilaisuus tulee. Se on vain vähän kiusallista, kun tunnemme ainoastaan miestemme työn kautta, eikä meillä oikein ole mitään muuta yhteistä, kun minulla ei ole edes niitä lapsia. Lapsettoman on aika vaikea käydä kolmen lapsen äitiä neuvomaan, vai mitä..?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 12:06"]
Tässä tapauksessa se nyt on ihan sama asia. 5-vuotias jo ymmärtää että se kylmä kuiva puuro on pakko syödä, tai ei ikinä saa enää muuta ruokaa.
[/quote]
Ei se täysin ole ymmärtänyt, mutta nälkä on hyvä opettaja. Se mikä ei tapa se kasvattaa.
[/quote]
Aha. Sun mielestä nälällä pitää opettaa lapsia tottelemaan nykyäänkin, vuonna 2013.
Siinä on vaan se juttu, että nykyään ei kenenkään tarvitsisi nähdä nälkää. Joskus on ehkä pitänyt, pakosta.
Nyt ei tarvitse pakosta, jos ei omat vanhemmat ole sadisteja.
Tossa tapauksessa, nälkähän ei kasvata mitään jos ne omat vanhemmat aiheuttavat nälän.
Piiskauskin on hyväksi, sä varmaan kannatat tätäkin. Koska kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
[/quote]
Unicef ottaa mielellään kuukausilahjoittajia, joko olet sellainen, minä olen. :) Onkohan se nyt hirveetä, kun neekerit saa kylmää puuroa, voivoivoivoivoivoi.
Tulee oma lapsuus mieleen. Eikä vain ruoan suhteen, vaan kaikki nuo luettelemasi pätivät minun lapsuuskodissani.
Ja voi: kuinka joka kerran ovikellon soidessa tai hissin tullessa kerrokseemme toivoin, että joku tulisi ja hakisi minut pois sieltä helvetistä. En osanut ajatella lasten huostaanottojuttuja, sillä itsehän olin lapsi, mutta aloin kuvitella, etten "oikeasti" kuulunutkaan tähän perheeseen, vaan jossain maailmassa oli minua rakastavat vanhemmat, jotka kyllä jonakin päivänä tulisivat ja pelastaisivat minut.
No myöhemmin vain toivoin, että tulisi JOKU joka pelastaisi.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 22:39"]
Sairasta touhua!
Lapseen kohdistuva henkinen väkivalta on myös Suomessa laissa kiellettyä.
Henkistä väkivaltaa on mm. mitätöinti, uhkailu, nöyryytys, kiusaaminen, alistaminen...
Tuossa kertomassasi tapauksessa kyllä täyttyy kaikki kriteerit. Lisäksi melko epäilyttävää myös terveydellisistä syistä syöttää seissyttä ruokaa lapselle - altistaa ruokamyrkytyksille.
Jos ei muuta, niin LS-ilmo ainakin pistäisi vanhempia miettimään älykääpiöideoitaan.
Sori vaan, ap, mutta itse en olisi voinut vain katsella sivusta tuollaista episodia.
[/quote]
Kasvatus tiukkaa, kun komennetaan nurkkaan kahden varoituksen jälkeen?? No ei ole tuo vielä tiukkaa kasvatusta, vaan vain kasvatusta. Tosin useimpien nykyvanhempien mielestä tämäkin varmaan loukkaa lapsen herkkää psyykettä! Tätä ketjua lukiessa ei voi kuin hämmästellä, miten hukassa vanhemmuus nykyään on! Teette lapsillenne vain karhunpalveluksen tuollaisella toiminnalla!
Aamupuuro ei ole roskaa mutta jos se on seissyt koko päivän, se on muuttunut oskaksi.
Ja kyllä. Minä ilmoittaisin. Sitä paitsi pakkosyöttäminen ei ole vain fyysistä pakottamista, jos joku on peloteltu nurkkaan, ei edes tarvi tunkea lusikkaa suuhun
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 12:53"]
Kaikenlainen roskan syöttäminen ja pakkosyöttäminen ovat väkivaltaa. Piste.
[/quote]
Taitaisi mennä suomalaiset jonossa lastensuojeluun, jos aamupuuro on roskaruokaa... ;-)
Eikä tuossa vaikuttanut pakkosyöttämistäkään tapahtuvan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 11:18"]
Mieheni syö jatkuvasti vanhaa puuroa. Ottaa usein töihin edellisiltana keittämänsä puuron evääksi. Pitäisikö miehestäni tehdä miehensuojeluilmoitus?
[/quote]
Tässä taas yksi jolla on puurot ja vellit täysin sekaisin.
Olikohan tässä nyt pointtina ollenkaan se puuro, vai pakottaminen ja henkinen väkivalta?
[/quote]
Tässä ketjussa moni kohkasi siitä, että lapsi syö vanhaa puuroa ja saa luoja ties minkä ruokamyrkytyksen.
Mä en näe ap:n tapauksessa mitään järkyttävää, lasta alistavaa tai muutenkaan kamalaa asiaa. Ehkä tuo lapsi temppuilee muutenkin ruoan kanssa. Esim. mun miehen lapsi, joka on myös muuten 5v, on sitä mieltä että kaikki ruoka on aina pahaa ja mitään ei tahtoisi syödä. Sitten on puolen tunnin päästä norkumassa jotain muuta syötävää. Tämän takia meillä syödään aina sitä mitä on tarjolla, ei välttämättä lautasta tyhjäksi mutta kuitenkin sen verran, että nälkä pysyy poissa seuraavaan ateriaan saakka.
[/quote]
Mulla on viisi lasta, kolme niistä on jo aikuisia ja mulla on viisi lapsenlastakin.
En ikinä ole pakottanut yhtäkään lastani syömään mitään ruokaa väkisin. En edes maistamaan.
Ruokailutilanteista ei saa tehdä epämiellyttäviä.
Lapset oppivat katsomalla esimerkkiä muista. Ei sillä ole mitään väliä, syökö lapsi jotakin ruokaa tai ruoka-ainetta vai ei. Pääasia että ruokailutilanne on positiivinen, rauhallinen, rento.
Jos vanhemmat syövät niitä "ei-niin- kiinnostavia"- ruokia, lapsetkin alkavat syömään niitä, kunhan ei pakoteta eikä edes tyrkytetä.
Meillä lapset on syöneet 3- vuotiaana jalapenoja, raakaa valkosipulia, oliiveja, katkarapuja, homejuustoa, kaalia, maksaa.
Ihan sillä, kun ei ole pakotettu syömään yhtään mitään. Eikä edes maistamaan.
On sanottu, että me syödään tätä nyt, saatte maistaa jos haluatte. Jos ette tykkää saatte perunamuusia ja lihapullaa, mutta tätä meidän ruokaa on aika vähän tarjolla.
Kun kuvattuja oireita tavataan nuorehkolla hedelmällisessä iässä olevalla lapsettomalla naisella, saavutetaan parhaat hoitotulokset, kun oirehtija hankkii oman lapsen. Tällä hoitokeinolla saavutetaan yleensä pysyviä tuloksia. Jos oireet jatkuvat, pysyviin tuloksiin päästään viimeistään uusimalla hoito.
Hei, ap! ÄLÄ NEUVO. Keskustele asiasta ja kerro omia tuntemuksiasi, avaa eri näkökulmia ja mieti ääneen, mitä itse tekisit ja miksi. Kun perheen äiti ja isä eivät varsinaisesti ole ystäviäsi, voi suora neuvominen olla kiusaannuttavaa molemmille osapuolille. Tasavertainen juttelu ja yhteinen ääneen miettiminen toimii ehkä paremmin.
Luultavasti isää on kohdeltu lapsena samoin. Munkin mies aina vetoaa siihen, miten hänellä oli lapsena. Esim. heille ei saanut tulla kaverit sisälle vaan äiti komensi aina ulos leikkimään. Nyt mies vetoaa tähän ja yrittääkieltäälasten kavereita tulemasta meille. Minä asuin lapsuuteni kolmen sukupolven perheessä, jossa hullu mummu niinikään kielsi kavereitani tulemasta meille. Minä haluan, että lapsillani on paremmin kuin itsellä on ollut ja sallin kavereiden tulemisen. Ukolle sanoin, että jos sun äitisi oli idiootti, se ei tarkoita, että sunkin pitäisi olla, äläkä kosta omaa lapsuuttasi.
Ap olisi voinut jättää vähän ruokaa lautaselle. Sitten kun 2kk kuluttua olisitte menneet uudestaan kylään sinne, niin lultavasti ap:lle olisi törkätty sama pastan jämälautanen eteen.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 20:21"]
Aluksi luulin keskustelua vitsiksi, mutta taisin erehtyä...
Mikä ihme meitä oikein vaivaa, kun lasta ei saa kasvattaa. Ruokaa ei laiteta roskiin ja sillä siisti. Jos lapsella on kohtuullinen annos ruokaa eikä se mene alas, on mielestäni täysin normaalia syödä ruoka seuraavalla kerralla. Teenhän niin itsekin. Ei tulisi mieleenkään heittää omaa tai lapsen ruokaa roskiin vain siksi, ettei se sillä hetkellä miellytä.
Kyseessä ei todellakana ole minkään ilmoituksen paikka, vaan nähtävästi kasvatuksesta vastaavien vanhempien lapsen hyväksi toiminen. Enpä enää näitä kommentteja lukiessani mieti, mistä niitä kurittomia ja käytöstavoiltaan täysin avuttomia kersoja ilmestyy.
[/quote]
Niin, kesken jääneen ruuan voisi tarjota vielä seuraavalla aterialla. Mutta että aamupuuron ääressä itketään vielä seitsemältä illalla, kun välissä pitäisi olla kunnon lounas ja pari välipalaa, se on jo hätävarjelun liiottelua.
En kuitenkaan ilmoitusta tekisi, jos lapset muuten vaikuttavat normaaleilta eikä fyysistä väkivaltaa näy. Sanoisin vanhemmille ihan reilusti oman mielipiteeni, että tuo on mielestäni lapsen kiusaamista eikä opeta arvostamaan ruokaa, pikemminkin yhdistää ruuan ikäviin asioihin. Luulen, että kotoa päästyä tytölle ei puurot paljon maistu, vaikka se olisi hyvää ja terveellistä syötävää.
Tosi karsea juttu :( Lapsiparka. Ei ole vanhemmilla kyllä kaikki muumit laaksossa. Tuo on henkistä väkivaltaa! Hankala sinulla on tosiaa tilanteeseen puuttua, kun et oikein niitä ihmisiö tunne/ole läheinen..:/ Toki voit miehesi kanssa jutella, voisiko asian jotenkin ottaa esille?
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 03:02"]
Isommat öapset siis jo nöyryytetty, lyöty tai peloteltu hiljaisiksi? ja henklinen pahoinpitely ja lapsen terveyden vaarantaminen juuri meneillän ja TE ETTE TEHNEET MITÄÄN HÄNEN HYVÄKSEEN?
Voi hyvä Luoja mistä tällaisia osumia sikiää, että kotityranneja ei KUKAAN ajoissa pysäytä?
Eds ulkopuoliset aikuiset. Antavat vaan murhenäytelmän jatkua.
ja myös äiti hissukkana antaa kaiken tapahtua.
Mikä on pahinta mitä voisi tapahtua, itsellenne, entä äijäpaskiaselle, entä pojalle?
Mikä on pahinta, mitä voisi tapahtua itsellesi, pojan perheelle, pojalle ITSELLEEN jos et ette ls-ilmoitusta tee.
Niin juuri.
Hänestä voi tulla uusi Eerika. Lööppeihin.
Tai mielenterveyshäiriöinen, jo lapsena henkisesti nitistetty aikuinen. Koulukiusatuksi ensin. Pelokkaista aloitetaan. Nuorena psykiatriseen hoitojonoon. Paniikkikohtauksia. Syömishäiriö. huumeet lievittämään pahaa oloa. Itsemurha.
Sulle pahinta? Että firmalle tulee takkiin, jokisin aikaa.
Että et saa nukuttua loppuikänäsi hyvin, omantunnon tuskissasi ja huolessasi, OLISIKO PITÄNYT PYSÄYTTÄÄ TUO IHMISJULMURI.
Pelkkä huolen kantaminen kun riittää ls-ilmon tekoon. Ammattilaisten kanssa kasvatuskeskustelu jo usein riittää kimmokksseksi siihen, että perhe korjaa käyttäytymismallejaan.
OLIHAN TUO NYT TEITÄKIN KOHTAAN VIERAINA, aivan halveksuvaa ja teidän ylitsenne kävelevää, että jouduitte tuollaisen perheväkivallan todistajiksi. (kuin osasyyllisiksi. Kun ette hämmenykseltänne osanneet sanoutua sitä tarpeeksi vahvasti irti. Se olisi pitänyt tehdä heti,. mutta parempi myöhäöän kuin ei milloinkaan.
Omassa työssäni joudun tehdä ls-ilmoituksia, virkani puolesta. Ei se niin pelottavaa ja dramaattista ole kuin luullaan. Asiat tutkitaan. yleensä ja pääsääntöisesti hyvin. (Poikkeuksia on toki).
muista, aikuisen oikeusturva on AINA näissä tapauksissa vanhempi kuin lapsen. lapsi on se heikoin, joka kärsii!
Monet ls-ilmon kohteena olleet, ovat jopa myöhemmin, puolen vuoden päästä itse sanoneet, että hyvä kun joku uskalsi pysäyttää hedät ajoissa. Olivat huomaamattaan ajautuneet liian kovan kurin (elämänstressissä eivät `huomannaat tilaansa) käyttämisen kautta väkivaltaisiksi.
Pelasta tuon pojan tulevaisuus. Se on kansalaisvelvollisuutesi.
Ks. vaikka Lastensuojelulaki. Jos ja kun huoli lapsen KEHITYKSESTÄ ja/tai turvallisuudesta syntyy, on aikuisen velvollisuus tehdä ilmoitus.
VELVOLLISUUS. ei vain suositus. Voi, kun ihmiset todella ymmärtäisivät tämän.
Ls. ilmon voi tehdä nimettömänäkin. EIVÄT hei IKINÄ voi olla varmoja, että ilmoituksen tekijät olitte juuri te/sinä. Ehkä naapurit, sukulaiset, muut yhteistyökumppanit. Miski epäilisi juuri ja vain teitä. ette ole ainoa okontaktinsa ulkomaailmaan ja TIETENKÄÄN TUO EI OLE AINOA TAPA JOLLA LASTA LAIMINLYÖDÄÄN JA henkisesti/muutoinkin PAHOINPIDELLÄÄN.
sillä ei joulupukkiakaan ole olemassa.
aikuinen ei voi valehdella itselleen.
(ja voihan miehesi sanoe, ettei tiennyt että ylihuolestunut vaimonsa teki, jos höäntä syytetään. pelatkaa vaikka kahta peliä tms. Kunhan vaan tuo lapsiparka saa avun. Korjaan: lapset, koko perhe.
Toivotan voimia ja rohkeutta ainoaan oikeaan päätökseen, ilmoituksen tekemiseen!
t. nim.
Tuon kehityskulun liian usein ammatissaan todistamaan joutunut.Se kaikki elämästä ja onmnellisesta aikuisuudesta syrjäytyminen kun alkaa jo lapsena...
ps. kerro sitten täällä miten kävi, soittaessasi ls-ilmoa, jos voit kertoa jatkoa anonymiteetttisi säilyttäen.
[/quote]
Olet niin sairas. Menisitkö terapiaan käsittelemään lapsuuden traumojasi, jooko. Ja ethän työskentele ls-alalla, ethän?
Ot, mutten oo koskaan ymmärtänyt miksi joillekin on niin tärkeätä että lapsi syö lautasen aivan tyhjäksi. Jos ei enää maistu, niin mun puolesta voi lopettaa ruokailun. En mä itsekään syö määrääni enempää. Jos ruoka on sellaista että sen voi säilyttää myöhemmäksi, niin säilytän ja joku saa sen syödä sit myöhemmin.
Joillakin on vaan noita (sairaita?) periaatteita joista pidetään kiinni kynsin hampain vaikkei niillä ole terveen järjen kanssa mitään tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 14:56"]
Ot, mutten oo koskaan ymmärtänyt miksi joillekin on niin tärkeätä että lapsi syö lautasen aivan tyhjäksi. Jos ei enää maistu, niin mun puolesta voi lopettaa ruokailun. En mä itsekään syö määrääni enempää. Jos ruoka on sellaista että sen voi säilyttää myöhemmäksi, niin säilytän ja joku saa sen syödä sit myöhemmin.
Joillakin on vaan noita (sairaita?) periaatteita joista pidetään kiinni kynsin hampain vaikkei niillä ole terveen järjen kanssa mitään tekemistä.
[/quote]
Jotkut haluavat opettaa lapset kunnioittamaan ruokaa ja luontoa. Ja ymmärtämään, että ruokaa ei aina välttämättä kaikilla ole.
Mitä jos lapsi on sellainen, ettei haluaisi puuroa ollenkaan, vaan aina pitäisi olla hilloleipiä, keksejä, karkkia jne.?
Ja hänelle on sanottu, että jos et syö puuroa, et sitten illalla syö pastaa vaan syöt sen puuron loppuun, kun muut syövät pastaa.
Ja kappas - siitä on pidetty tiukasti kiinni. Kuulostaa selkeältä.
Ehkä lapsi ei ole suostunut aamulla syömään puuroa ollenkaan?
Aamupuuron syömisen opettaminen ja siitä tavasta kiinni pitäminen ovat sellaisia asioita, joista ei olisi kenellekään haittaa.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 12:29"]
On kyllä hankala paikka. Eihän sitä tiedä miten usein tuota tapahtuu. Ei vissin ilmoituksen paikka kuitenkaan. Hankkiuduppa ystäväksi sen äidin kanssa ja voit ehkä vaikuttaa sitä kautta asioihin.
t: kuuden lapsen äiti
[/quote]
Tervetuloa DDR ja Stasi. Tismalleen samanlaista pelkokulttuuria levitetään nykyisin. Sellaista on olla vanhempi nyky-Suomessa. Kavereitaankin pitää pelätä, kehenkään ei voi luottaa. Joku saattaa tehdä ilmoituksen jostain. Jos ei puuron syömisen vaatimisesta niin sitten siitä, että lapsia ei opeteta syömään puuroa aamuisin vaan aina annetaan sokerimuroja ja verensokeri heittelee ja lihovat.
Se nyt olis vielä ok, että ei saa muuta ruokaa ennen seuraavaa ateriaa. Mutta että tarjotaan se sama kesken jäänyt puuro pitkin päivää aterioilla eikä anneta mitään muuta. On se jonkinlaista henkistä väkivaltaa vanhempien taholta!
Jos tämän tarkoitus on saada lapsi arvostamaan ruokaa, niin metsään menee. Korkeintaan oppii pelkäämään syömistilanteita.