Mitä tehdä..? Onko tässä LS-ilmoituksen paikka..?
Olen itse lapseton, enkä tiedä juuri mitään lasten kasvattamisen käytännöistä. Sanokaa siis, te äidit, onko seuraava teistä asiallista kasvatusta vaiko lasten rääkkäämistä..?
Eli olimme lauantaina mieheni kanssa hänen työtoverinsa luona syömässä. Työkaverin perheessä on kolme lasta, jotka ruokailivat yhdessä meidän kanssamme.
Me muut söimme tuoretta pastaa ja kastiketta, mutta perheen pienimmällä (5-vuotias) oli edessään puoli lautasellista kylmää, kuivahtanutta puuroa. Itkua tihrustaen hän yritti saada syötyä sitä puuron jämäänsä.
Kun tätä varovasti ihmettelin, perheen isä julisti ylpeänä, että heidän perheessään lapset syövät lautaset tyhjiksi, ja jos eivät syö, he saavat saman ruoan eteensä niin kauan kunnes lautanen on tyhjä.
Eli tuo pikkuinen ei ollut syönyt aamupalaansa loppuun, ja sai sen saman puuronjämän eteensä vielä ilta-seitsemältä. Ymmärsin, ettei hän siis ole saanut mitään muuta ruokaa koko päivänä.
Minusta tuo kuulostaa hiukan julmalta ja kohtuuttomalta noinkin pientä kohtaan. Mutta myönnettäköön, että perheen kaksi vanhempaa lasta (8 ja 9-vuotiaat) käyttäytyivät poikkeuksellisen hyvin ruokapöydässä, joten ilmeisesti tiukka kuri on toiminut.
Mutta mitä mieltä olette? Pitäisikö tuohon puuttua, vai annanko vain olla, kun perheen sisäisestä asiasta on kyse? Jäi vain itselle aika paha mieli tuosta.
Kommentit (102)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 11:31"]
Huh huh, en kestä että näitä "mieti jos aikuiselle tekisi saman"-kommentteja. Kyllä meillä on perheessä ainakin lapsella säännöt ja rutiinit, joita pitää noudattaa, sillä olen ainakin itse käsittänyt että lapsia kuuluu Kasvattaa. Vaikka mieheni saakin vapaasti syödä jäätelöä(ei tätä lapsen nähden tee) keskellä päivää niin ei lapsi saa. Ja tosiaan nukkumaan mennään silloin kun on sovittu, vaikka lapsi ei sitä haluaisikaan. Olen varmaan hirveän julma lapsen vapauden riistäjä. Miestä sen sijaan en pakota nukkumaan vaikka tämän lapselleni teenkin.
Hetikö pitäisi tehdä ls-ilmoitus, jos lapselle tulee vähän paha mieli. Vahnempien Kuuluu tuottaa lapselle pettymyksiä. jotta hän selviää elämän tuottamista pettymyksestä vanhempana. Sitten ihmetellään kun nuoret masentuu, kun tajuavat vasta vanhempana, että maailmassa ei kaikki menekään niinkun itse haluaa. Jotain maalaisjärkeä kiitos!
[/quote]
Voin ihan omakohtaisesti kertoa, että se ei ole mitään kasvattamista että aikuinen pakottaa syömään ja syömisestä tehdään valtataistelu. Sillälailla aiheutetaan vaan syömishäiriöitä. Minut on pakotettu ihan oksentamiseen asti syömään muunmuassa keitettyä kananmunaa, mannapuuroa ja hernekeittoa, siitä ei ollut muuta seurausta kuin että en vieläkään voi sietää edes niitten hajua.
Ap:lle. Haluatko lukea lehdestä tai edes ajatella miten pientä lasta kiusataan ko. perheessä? Jos et tee mitään olet ihan kuin tekijä. Itse en voisi ainakaan nukkua rauhassa kun ajattelen pienen ihmisen hätää. Nämä, jotka täällä puolustelevat isää ovat todennäköisesti kokeneet itse samaa ja haluavat vain tällä kuitata nöyryytyksensä tai sitten heillä ei ole omia lapsia.
Ei tarvitsekaan pakottaa syömään. Jos lapsi ei syö niin ruoka viedään pois, MUTTA mitään muutakaan ei tarvitse tuoda tilalle. Sitten kun on seuraava ruoka-aika, ja muukin perhe syö, niin sitten saa taas ruokaa. Ei tietenkään sitä samaa syömättä jäänyttä, vaan samaa kun muu perhe syö. Lasta ei tarvitse paasata syöttämällä vain sitä ruokaa mistä hän tykkää. NIIN saadaan niitä syömishäiriöitä.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 11:47"] [quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 11:31"]Huh huh, en kestä että näitä "mieti jos aikuiselle tekisi saman"-kommentteja. Kyllä meillä on perheessä ainakin lapsella säännöt ja rutiinit, joita pitää noudattaa, sillä olen ainakin itse käsittänyt että lapsia kuuluu Kasvattaa. Vaikka mieheni saakin vapaasti syödä jäätelöä(ei tätä lapsen nähden tee) keskellä päivää niin ei lapsi saa. Ja tosiaan nukkumaan mennään silloin kun on sovittu, vaikka lapsi ei sitä haluaisikaan. Olen varmaan hirveän julma lapsen vapauden riistäjä. Miestä sen sijaan en pakota nukkumaan vaikka tämän lapselleni teenkin. Hetikö pitäisi tehdä ls-ilmoitus, jos lapselle tulee vähän paha mieli. Vahnempien Kuuluu tuottaa lapselle pettymyksiä. jotta hän selviää elämän tuottamista pettymyksestä vanhempana. Sitten ihmetellään kun nuoret masentuu, kun tajuavat vasta vanhempana, että maailmassa ei kaikki menekään niinkun itse haluaa. Jotain maalaisjärkeä kiitos![/quote] Voin ihan omakohtaisesti kertoa, että se ei ole mitään kasvattamista että aikuinen pakottaa syömään ja syömisestä tehdään valtataistelu. Sillälailla aiheutetaan vaan syömishäiriöitä. Minut on pakotettu ihan oksentamiseen asti syömään muunmuassa keitettyä kananmunaa, mannapuuroa ja hernekeittoa, siitä ei ollut muuta seurausta kuin että en vieläkään voi sietää edes niitten hajua. [/quote]
Miksi lautanen on syötävä tyhjäksi? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt ja sitä en ole sitä lapsiltani vaatinut. Pakottamalla syömään tietty määrä tuhotaan lapsen oma itsesäätelymekanismi. Meillä toisinaan ruokaa syödään huonosti mutta lapset tietävät tarkkaan koska seuraavan kerran ruokaa on tarjolla.
Mikäli ap:n tarina on tosi niin sääliksi käy lapsia.
Heitto väliin. Luutetteko että tuo ko. lapsi syö joka päivä koko päivän kylmää aamupuuroa itku kurkussa? Vai voisiko olla, että tuona nimenomaisena päivänä lapsi on vaikka kiukutellut erikoisen paljon tai päättänyt olla syömättä tai vastaavaa? Voisiko olla, että Ap on nähnyt vain pienen erikoistilanteen perheen arjessa???
Soita Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Viljaselle suoraan. Hän lähtee suojelijaksi.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 11:52"]Ei tarvitsekaan pakottaa syömään. Jos lapsi ei syö niin ruoka viedään pois, MUTTA mitään muutakaan ei tarvitse tuoda tilalle. Sitten kun on seuraava ruoka-aika, ja muukin perhe syö, niin sitten saa taas ruokaa. Ei tietenkään sitä samaa syömättä jäänyttä, vaan samaa kun muu perhe syö. Lasta ei tarvitse paasata syöttämällä vain sitä ruokaa mistä hän tykkää. NIIN saadaan niitä syömishäiriöitä. [quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 11:47"] [quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 11:31"]Huh huh, en kestä että näitä "mieti jos aikuiselle tekisi saman"-kommentteja. Kyllä meillä on perheessä ainakin lapsella säännöt ja rutiinit, joita pitää noudattaa, sillä olen ainakin itse käsittänyt että lapsia kuuluu Kasvattaa. Vaikka mieheni saakin vapaasti syödä jäätelöä(ei tätä lapsen nähden tee) keskellä päivää niin ei lapsi saa. Ja tosiaan nukkumaan mennään silloin kun on sovittu, vaikka lapsi ei sitä haluaisikaan. Olen varmaan hirveän julma lapsen vapauden riistäjä. Miestä sen sijaan en pakota nukkumaan vaikka tämän lapselleni teenkin. Hetikö pitäisi tehdä ls-ilmoitus, jos lapselle tulee vähän paha mieli. Vahnempien Kuuluu tuottaa lapselle pettymyksiä. jotta hän selviää elämän tuottamista pettymyksestä vanhempana. Sitten ihmetellään kun nuoret masentuu, kun tajuavat vasta vanhempana, että maailmassa ei kaikki menekään niinkun itse haluaa. Jotain maalaisjärkeä kiitos![/quote] Voin ihan omakohtaisesti kertoa, että se ei ole mitään kasvattamista että aikuinen pakottaa syömään ja syömisestä tehdään valtataistelu. Sillälailla aiheutetaan vaan syömishäiriöitä. Minut on pakotettu ihan oksentamiseen asti syömään muunmuassa keitettyä kananmunaa, mannapuuroa ja hernekeittoa, siitä ei ollut muuta seurausta kuin että en vieläkään voi sietää edes niitten hajua. [/quote] [/quote]
Ei mua kotona pakotettukaan, vaan hoitopaikassa. Tosin sain maitotuoteista ihan oikeasti mahan kipeäksi eikä sitäkään uskottu. Mulla on ollut lapsesta asti laktoosi-intoleranssi. Joskus se ruuista kieltäytyminen voi johtua jostakin allergiastakin ja siitä, että tietyistä ruoka-aineista tulee paha olla, tai ne kirvelevät suussa tms.
Siksikään ei saisi pakottaa.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 11:52"]Miksi lautanen on syötävä tyhjäksi? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt ja sitä en ole sitä lapsiltani vaatinut. Pakottamalla syömään tietty määrä tuhotaan lapsen oma itsesäätelymekanismi. Meillä toisinaan ruokaa syödään huonosti mutta lapset tietävät tarkkaan koska seuraavan kerran ruokaa on tarjolla. Mikäli ap:n tarina on tosi niin sääliksi käy lapsia.[/quote]
Näin juuri. Ja PIENI lautasellinen ruokaa ensin, niin sitä ei mene turhaan roskiin.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 11:47"]
Voin ihan omakohtaisesti kertoa, että se ei ole mitään kasvattamista että aikuinen pakottaa syömään ja syömisestä tehdään valtataistelu.
[/quote]
Eihän tuossa taidettu pakottaa ketään syömään. Tuossa vaan ei tarjottu uutta ruokaa ennen kuin entinen oli syöty. Mielestäni ihan pätevää kasvatusta, lapsi kyllä syö nälkäänsä. Toki kyllähän se tuntuu surkealta, jos lapsella tulee kyyneleet poskille ja pitää niistä kyyneleistä nyt vähintään presidentille soittaa (täällä oli jo Viljaset ja poliisi ehdotettu).
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 12:02"]
Voin ihan omakohtaisesti kertoa, että se ei ole mitään kasvattamista että aikuinen pakottaa syömään ja syömisestä tehdään valtataistelu.
[/quote]
Eihän tuossa taidettu pakottaa ketään syömään. Tuossa vaan ei tarjottu uutta ruokaa ennen kuin entinen oli syöty. Mielestäni ihan pätevää kasvatusta, lapsi kyllä syö nälkäänsä. Toki kyllähän se tuntuu surkealta, jos lapsella tulee kyyneleet poskille ja pitää niistä kyyneleistä nyt vähintään presidentille soittaa (täällä oli jo Viljaset ja poliisi ehdotettu).
[/quote]
Tässä tapauksessa se nyt on ihan sama asia. 5-vuotias jo ymmärtää että se kylmä kuiva puuro on pakko syödä, tai ei ikinä saa enää muuta ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 12:00"]
Joskus se ruuista kieltäytyminen voi johtua jostakin allergiastakin ja siitä, että tietyistä ruoka-aineista tulee paha olla, tai ne kirvelevät suussa tms.
Siksikään ei saisi pakottaa.
[/quote]
Ruoka on ensisijassa ravitsemista varten. Ei silloinkaan kyselty oireiden perään, kun syötettiin petäjäistä tai jopa silkkoa. Vatsat eivät kestäneet, mutta jotain oli syötävä ja osan se auttoi talven yli. Nyt jos saadaan syödä jotain, ei mikään ole sellaista myrkkyä kuin aikanaan pettuleipä, mutta sekin piti ihmisiä hengissä.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 12:02"]
[/quote]
[/quote]
Tässä tapauksessa se nyt on ihan sama asia. 5-vuotias jo ymmärtää että se kylmä kuiva puuro on pakko syödä, tai ei ikinä saa enää muuta ruokaa.
[/quote]
Niin, eli se 5 vuotias on kasvanut ja oppinut.
mut pakotettiin lapsena syömään kylmää ruokaa,oksennettua ruokaa,sekä kotona että koulussa sillä saatiin syömishäiriö aikaiseksi.Ei tuo silti ole ls-ilmon paikka,pyydä,että keskustelevat ruokailuasioista neuvolassa
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 12:06"]
[/quote]
Ei se täysin ole ymmärtänyt, mutta nälkä on hyvä opettaja. Se mikä ei tapa se kasvattaa.
No, isästä tuli hieman narsistinen ja sadistinen kuva. Hän nosti itsensä suurena auktoriteettina jalustalle ja nöyryytti lasta vieraiden nähden.
Jos lautanen pitää syödä tyhjäksi niin lapsi voisi varmaan itse annostella sopivan määrän. Ruokailu on hyvin henkilökohtainen asia ja pakkosyöttö on pahoinpitelyä.
Ap sanoo että perheen muut lapset käyttäytyivät harvinaisen hyvin. Mitä se tarkoittaa? Kyllä noin isot lapset osaavat jo käyttäytyäkin. NORMAALIA olisi se että lapsi käyttäytyy hyvin mutta nykyaikana normaalia on tullut siitä että lapsi käyttäytyy huonosti. Hyvästä käytöksestä on tullut POIKKEUKSELLISTA.
On kyllä hankala paikka. Eihän sitä tiedä miten usein tuota tapahtuu. Ei vissin ilmoituksen paikka kuitenkaan. Hankkiuduppa ystäväksi sen äidin kanssa ja voit ehkä vaikuttaa sitä kautta asioihin.
Ehdottomasti väärin mielestäni kuitenkin.
t: kuuden lapsen äiti
Olen sitä mieltä, että jos aikuinen mättää lapselle lautasen täyteen puuroa eikä lapsi jaksa kaikkea, niin syököön itse loput jos sen hukkaan heittäminen on niin kammottava asia!
Jos tiedän ettei lapsi välttämättä tykkää jostain ruuasta, niin laitan sitä lautaselle ihan pienen annoksen. Lisää saa ottaa jos haluaa, mutta väkisin en syötä kellekään mitään.
Meillä on väännetty miehen kanssa tuosta syömisasiasta ja mies on ollut siinä tosi tiukka. Kaikki oli syötävä, vaikka itkun kanssa. Harvoin suutun, mutta lopulta kyllästyin niihin taisteluihin niin, että huusin pää punaisena miehelle. Hitto, jos ei kotonaan saa ruokapöytään istua pelkäämättä ja kaikessa rauhassa, vieläpä juhlapäivinä, jolloin kuuluisi nauttia yhdessäolosta eikä olla missään tarkassa natsikomennossa.
Joskus joutuu tyhjentämään jämiä jätteisiin, mutta yleensä ruokaa syödään mielellään, ja paljon.
Ilmoituksen paikka, ehdottomasti. Tuollaisessa hirviöperheessä muhii varmaan muitakin outoja kasvatusmetodeja.
Kaikenlainen roskan syöttäminen ja pakkosyöttäminen ovat väkivaltaa. Piste.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 12:53"]
Kaikenlainen roskan syöttäminen ja pakkosyöttäminen ovat väkivaltaa. Piste.
[/quote]
Taitaisi mennä suomalaiset jonossa lastensuojeluun, jos aamupuuro on roskaruokaa... ;-)
Eikä tuossa vaikuttanut pakkosyöttämistäkään tapahtuvan.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 11:11"]
Nyt valot päälle saatana. Ootekste oikeesti noin saatanan tyhmiä, että teette ls-ilmon jonkun helvetin puuron takia! Vittu puhukaa niille vanhemmille ja hoitakaa tommoset asiat niin kuin selkärankaiset. Tässä maassa raiskataan lapsia ja päihdeperheissä lapsia hakataan. Ls-ilmoitutukset ovat tällaisia tapauksia varten.
Jos joku mun tuttu tekisi tommosen tavallisen perheen typerästä kurinpitotoimesta ls-ilmon, mä sanoisin välit poitti saman tien. Missä helvetin pumpulissa te ootte kasvanu, jos vanha puuro saa teidät soittamaan poliiseille.
Yrittäkää ny vittu ees tollaset asiat hoitaa itse.
[/quote]
Menisitkö ystävällisesti kotiisi kasvamaan. Olet selvästi moniongelmainen moniongelmaisesta perheestä. Sosiaalitäti voi auttaa sinuakin.Rohkeasti vain juttelemaan.