Mitä tehdä..? Onko tässä LS-ilmoituksen paikka..?
Olen itse lapseton, enkä tiedä juuri mitään lasten kasvattamisen käytännöistä. Sanokaa siis, te äidit, onko seuraava teistä asiallista kasvatusta vaiko lasten rääkkäämistä..?
Eli olimme lauantaina mieheni kanssa hänen työtoverinsa luona syömässä. Työkaverin perheessä on kolme lasta, jotka ruokailivat yhdessä meidän kanssamme.
Me muut söimme tuoretta pastaa ja kastiketta, mutta perheen pienimmällä (5-vuotias) oli edessään puoli lautasellista kylmää, kuivahtanutta puuroa. Itkua tihrustaen hän yritti saada syötyä sitä puuron jämäänsä.
Kun tätä varovasti ihmettelin, perheen isä julisti ylpeänä, että heidän perheessään lapset syövät lautaset tyhjiksi, ja jos eivät syö, he saavat saman ruoan eteensä niin kauan kunnes lautanen on tyhjä.
Eli tuo pikkuinen ei ollut syönyt aamupalaansa loppuun, ja sai sen saman puuronjämän eteensä vielä ilta-seitsemältä. Ymmärsin, ettei hän siis ole saanut mitään muuta ruokaa koko päivänä.
Minusta tuo kuulostaa hiukan julmalta ja kohtuuttomalta noinkin pientä kohtaan. Mutta myönnettäköön, että perheen kaksi vanhempaa lasta (8 ja 9-vuotiaat) käyttäytyivät poikkeuksellisen hyvin ruokapöydässä, joten ilmeisesti tiukka kuri on toiminut.
Mutta mitä mieltä olette? Pitäisikö tuohon puuttua, vai annanko vain olla, kun perheen sisäisestä asiasta on kyse? Jäi vain itselle aika paha mieli tuosta.
Kommentit (102)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 11:18"]
Mieheni syö jatkuvasti vanhaa puuroa. Ottaa usein töihin edellisiltana keittämänsä puuron evääksi. Pitäisikö miehestäni tehdä miehensuojeluilmoitus?
[/quote]
Tässä taas yksi jolla on puurot ja vellit täysin sekaisin.
Olikohan tässä nyt pointtina ollenkaan se puuro, vai pakottaminen ja henkinen väkivalta?
[/quote]
Tässä ketjussa moni kohkasi siitä, että lapsi syö vanhaa puuroa ja saa luoja ties minkä ruokamyrkytyksen.
Mä en näe ap:n tapauksessa mitään järkyttävää, lasta alistavaa tai muutenkaan kamalaa asiaa. Ehkä tuo lapsi temppuilee muutenkin ruoan kanssa. Esim. mun miehen lapsi, joka on myös muuten 5v, on sitä mieltä että kaikki ruoka on aina pahaa ja mitään ei tahtoisi syödä. Sitten on puolen tunnin päästä norkumassa jotain muuta syötävää. Tämän takia meillä syödään aina sitä mitä on tarjolla, ei välttämättä lautasta tyhjäksi mutta kuitenkin sen verran, että nälkä pysyy poissa seuraavaan ateriaan saakka.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 22:33"]
Törkeää käytöstä lasta kohtaan. Ehdottomasti ilmon paikka!!
[/quote]
Tavallaan olen samaa mieltä, mutta kun muutoin perhe tuntuu olevan oikein kunnollinen ja tyytyväinen, lapset ovat hyvin hoidettuja, hyvätapaisia ja kohteliaita ja onnellisiakin, niin en oikein rohkene puuttua asiaan. Vaikka on tuo kyllä turhan tiukkaa kuria tuommoinen. Apua, en tosiaan tiedä, mitä tehdä..!
ap
Sano sille suoraan ettei tuollainen ole hyvää käytöstä lasta kohtaan
Sairasta touhua!
Lapseen kohdistuva henkinen väkivalta on myös Suomessa laissa kiellettyä.
Henkistä väkivaltaa on mm. mitätöinti, uhkailu, nöyryytys, kiusaaminen, alistaminen...
Tuossa kertomassasi tapauksessa kyllä täyttyy kaikki kriteerit. Lisäksi melko epäilyttävää myös terveydellisistä syistä syöttää seissyttä ruokaa lapselle - altistaa ruokamyrkytyksille.
Jos ei muuta, niin LS-ilmo ainakin pistäisi vanhempia miettimään älykääpiöideoitaan.
Sori vaan, ap, mutta itse en olisi voinut vain katsella sivusta tuollaista episodia.
Mun mielestä tuo nyt ei kovin paha juttu ollut. Parempi noin kuin pakkosyöttö aamiaisella, sitäkin oon nähnyt, ihan kunno perheissä.
Aika julmaa kyllä. :( LS-ilmo on vähän siinä ja siinä. Olisiko sulla mahdollisuus jutella vaikka äidin kanssa tästä asiasta? Katsoa vaikka jos löytäisit jotain aiheeseen sopivaa tueksi MLL:n sivuilta tms?
Onhan tuo aika kova rangaistus, syödä samaa ruokaa kuin aamulla. Olisit voinut kysyä, että olisiko isästä kohtuullista syödä samaa ruokaa, jos yksi ruoka esim. aamupala ei maistu. Niimpä, kukaan aikuinenkaan ei tekisi niin itselleen, miksi sitten lapselle. Mielestäni tuo ei ole ls-ilmoituksen paikka, mutta oisit voinut kysyä vanhemmilta itseltään, että onko se kohtuullista aikuisella, saati lapsella. Itse tekisin niin, että jos tietty ruoka ei maistu, seuraavalla ruualla toinen ruoka. Eikai kukaan nyt paakkuuntunutta puuroa halua syödä.
Kasvatus on vanhempien asia. Jos se ruoka ei ole mennyt pilalle, eli sitä on säilytetty jääkaapissa, on se ihan syötävää. Vaikka tuo tuntuu kovalta, kyllä asia selviää lapselle harvinaisen nopeasti. Nälkä saa lapsen syömään, eikä lapsi jätä syömättä, jos on nälkä.
Toisaalta ei se välttämättä haittaa, jos vanhemmat keskustelevat viranomaisten kanssa. Vaikkei tuossa suoraan ole mitään väärää, en minäkään pitäisi pahana, jos he hieman pehmentäisivät opetustapaansa. Sinun suhteet vanhempiin kyllä menee siinä. Itse olisin nostanut asian kuitenkin keskusteluun. Toisaalta tuossa voi olla taustalla jotain muutakin kasvatukseen liittyvää, josta vanhempien ei tarvitse kertoa.
Jospa ne ls-ilmot tehtäisiin oikeista tapauksista, kuten jättämisestä yksin, vanhempien alkoholismin tai väkivallan takia.
Mikset ap kysynyt asiaa vanhemmilta, vaan ihmettelet täällä. Et ainakaan ystävä ole.
Voi raasua... Mua on kanssa pakotettu pienenä syömään kaikki kunnes lautanen on tyhjä ja se on saattanut viedä koko päivän. Se oli ihan kamalaa ja muistan vieläkin katkerana kuinka väärältä se silloin tuntui. On se kauheeta.
Ei se silti mikään ilmon paikka ole. Sinuna ottaisin selvää miten muut asiat perheessä on, jos noin kiinnostunut olet heidän lapsien voinnista. Kuulostat siltä, että tiedät vain pintapuolen heidän elämästään. Jos kuri on yhtä sairasta _monessa_ asiassa, niin sitten vaivaisin sossutanttoja, mut toi nyt on ikävää ja ehkä ainut noin radikaali juttu heidän perheessä. En itse tekisi ilmoitusta, koska en tunne perhettä tarpeeksi jotta näkisin oikeudekseni puuttua noin vakavasti toisten perheasioihin.
No, söisitkö itse sitä puuroa? Pitäisitkö tolkun ihmisenä jotakuta joka söisi puoli päivää vanhaa puuroa?
Itse saatan joskus napsia aamupuuron lopun iltapäivällä nälässä ja kiireessa, mutta lapselle en ikinä syöttäisi uudelleen lämmittämättä.
Nämä vanhemmat opettavat lapselleen että on tärkeämpää taipua vanhempien tahtoon kuin kuunnella omaa ruokahaluaan tai kylläisyyden tunnetta. Ei ole tervettä, mutta toisaalta en tiedä onko niin sairasta että saisi liikettä aikaan viranomaisissa.
Sairasta, ja tuota näkee vielä todella paljon, valitettavasti. Mistä ne vanhemmat tietää vaikka lapsella olisi lievä mahatauti tms. ei pysty syömään? Tuon jälkeen ei taatusti puurosta tulekaan suosikkiruokaa! Tai voi olla yliherkkä viljalle? Lapsen eteen 4-5 eri ruokalaatua, valitkoon itse ja mitä ei syö, kompostiin! Tuossa tehdään hyvää vauhtia syömishäiriöistä raukkaa...
Ei ole. Mutta ota asia itse puheeksi heidän kanssaan. Riski on, että välit viilenevät rajusti, joten koeta ottaa asia esiin nöyrästi.
Siis minusta tuo ei kuulosta OK:lta. Mitäs ovat antaneet lapselle liikaa ruokaa aamupalalla!
Jos teet LS-ilmoituksen, välit perheeseen katkeavat satavarmasti. (Voin sen ennakkoon sinulle kertoa.)
Suosittelen, että kun ensi kerralla kyläilet siellä, olet sille pienelle oikein ekstrakiva. Tuot vaikka pienen lelun.
LS-illmo on liian kova toimenpide. Ja olet voinut ymmärtää väärin, ettei lapsi ole muuta ruokaa saanut koko päivänä.
Siis jos puutut asiaan, uhraat itsesi joka tapauksessa. Jos otat itse asian puheeksi ja oikealla tavalla (esim. kysymällä, miksi näin ja eikö lapsi syö ja eikö ole aika rankkaa nolata lapsi kuivahtaneella puurolla), välit eivät välttämättä kokonaan katkea. Lastensuojeluilmoituksella välit katkeavat kyllä.
Lisäksi työllistät lastensuojelua mitättömällä asialla. Tekisitkö lastensuojeluilmoituksen silloinkin, jos joku lapsista olisi komennettu esim. kotiarestiin huoneeseensa koko illallisten ajaksi jostain aiemmin tapahtuneesta syystä?
Lapset tarvitsevat myös rajoja, ja rajojen pitävyydestä kertoo se, että niiden ylittämisestä seuraa rangaistus (joka myös toteutetaan, vaikka ei millään hennoisi).
Ap tässä taas.
Tosiaan, jos olisinkin läheisemmissä väleissä kyseisen perheen kanssa, niin varmasti ottaisinkin asian puheeksi ja esittäisin paheksuntani. Mutta kun tunnen perheen vain mieheni kautta, ja perheen isä on miehelleni -tai siis miehen yritykselle- erittäin tärkeä yhteistyökumppani, niin en tosiaan voi suin päin mennä perheidemme keskinäisiä välejä pilaamaan.
Hirveän vaikea tilanne.
"...Lapsen eteen 4-5 eri ruokalaatua, valitkoon itse ja mitä ei syö, kompostiin! ..."
Ylläoleva lainaus lienee vitsi. Ei lasten ruokailun kanssa tarvitse sentään höpöttää. Normaalia ruokaa normaalit annokset säännöllisin välein ja lapselle oikeus päättää millon on vatsa täynnä.
Aamullisen puuron syöttäminen myöhemmin ei ole lastensuojeluilmoituksen paikka. Mutta ehkä olisi asiaa keskustella vanhempien kanssa vähän pehmeämmistä keinoista kasvatuksessa jos "aamupuuron" kaltaiset tilanteet on enimmäkseen käytössä..
Kun likainen lusikka suusta isketään puuroon, syljen entsymit alkavat hajottaa puuroa ja pilaannuttaa ruokaa. Ei siis todellakaan ole turvallista syöttää illalla lapselle samasta lautasesta, johon aamulla on mennyt sylkeä.
tuntuisko susta sit voittajalta jos nyt menisit tekemään ilmoituksen tuosta!? Ja mitä kaikkea siitä sit seuraakaan, mieti nyt kuitenkin vielä...
Toi äijähän käyttäytyy ihan päin ...vettiä siksikin että tosta heidän perheen sisäisestä asiasta tehtiin "julkinen", eli että se näytettiin teille, ja täten mies nöyryytti lasta aika rankasti :(
Neljän poikalapsen isänä jeesustelematta voin sanoa että överiksi meni äijällä, mutta ei lapsetkaan voi miten vaan käyttäytyä. Nää on ihan hirveen hankalia asioita ja näihin rajojen vetäminen on lähes mahdotonta. Mutta kyllähän me huomataan että kaikki ei nykykasvatusmetodeissa ole ihan kohdallaan...
Mutta sinuna en kyllä asiaan ton enempää puuttuisi, ei ole kyse niin vakavasta asiasta kuin mitä siitä mahdollisesti seuraisi jos ilmoituksen tekisit.
Mehän ei tietenkään voida tietää millaista heidän perheessään on arkena jolloin ulkopuoliset ei sitä näe, siksikään et oikein voi tuomita isää tuon yhden näkemäsi tapauksen perusteella.
Seuraat sivusilmällä ilman "mielenosoituksia" kuinka heidän perheessä asiat sujuvat, ja jos oikeasti huomaat jotain jatkuvaa törkeyttä niin silloin voit uudelleen miettiä asiaa
Vain sadisti pakottaa lapsen tällaiseen epäinhimilliseen kohteluun. Tulee Erikan tapaus mieleen :(