Tiesitkö: 10% Suomalaisilla on "piiloisä"
Koska aihe on täälläkin tabu ei eduskuntaakaan koskaan kiinnostanut isien oikeudet, lapsille ei ole tehty koskaan isyystestejä.
Tästä johtuen iso osa miehistä luulee olevansa toisen lapsen isä ja elättää niitä. Vaikka virhe korjattaisiinkin ei isyyttä tässä maassa korjata vain miehien oletetaan elättää muiden lapset.
Kommentit (230)
Eli joka koululuokassa on vähintään kaksi lasta, jolla on kuhnuri-isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DNA testin pitäisi olla rutiinitesti. Suomalainen oikeuslaitos jakaa vääryyttä. Se pitäisi lakkauttaa ja perustaa tilalle joku vähän oikeudenmukaisempi järjestelmä.
Jep. Raskausaikana otetaan hiv ja kuppakokeet, miksi ei synnytyksen jälkeen dna-testit?
Koska hiv ja kuppa vaikuttaa lapsen terveyteen, dna-testi ei. Jos dna-testi vaikuttaa isän mielenterveyteen voi toki sen itse tilata ja maksaa, luulis jokaisella isällä olevan edes sen verran sukanvarressa pätäkkää että onnistuu.
Rikö riitä että nainen kertoo kuinka asia on? Rahan hukkaa ;)
Tod. näk. hukkaan vaan aikaa vastaamalla sulle, koska en usko sinulla olevan lapsia eikä edes naista.
Toisaalta voin sen verran sanoa että älä missään nimessä tee lapsia naisen kanssa keneen et luota ja jos lapsia joskus teet, sovi naisesi kanssa jo etukäteen että haluat tehdä isyystestin. Tarvitsetko lisää opastusta tähän?
Sen estää pyynnöstä syntyvä epäluottamuksen osoitus.
Sen tulee tapahtua neutraalisti.
Kuten sanoin, jos et koe naista luotettavaksi, älä pane paksuksi. En voi muiden naisten puolesta puhua mutta itseäni kyllä loukkaisi jos mieheni ei luottaisi minuun, toki antaisin tehdä isyystestiä jos niin toivoisi. Minulla ei ole salattavaa, tiedän että hän on lastemme isä.
Onko sinulla siis lapsia ja epäilet ettet olekaan heille isä? Vai epäiletkö että oma isäsi ei ole biologinen isäsi?
Yhteiskunta lähtee siitä oletuksesta, että kaksi täysi-ikäistä ihmistä osaa ja kykenee hoitamaan itse parisuhteensa ja lapsensa. Yhteiskunnan ei tarvitse holhota aikuisia ihmisiä eikä sekaantua heidän elämäänsä, varsinkaan niinkin intiimiin asiaan kuin lapsen isyys.
Lapsen isyyttä toki selvitetään avoliiton kohdalla, koska tuolloin ei voida olla täysin varmoja, että onko yhdessä asuvat mies ja nainen pariskunta vai vain kämppikset. Siksi avomiestä ei merkitä lapsen isäksi kysymättä ensin onko hän lapsen isä. Avioliitossa pariskunta on julkisesti ilmoittanut olevansa pariskunta, joten isyysolettama voidaan tehdä.
Minusta mentäisiin melkoisen holhouksen puolelle, jos lapsen isyyttä alettais pakolla selvittää dna-testein. Lapsen vanhemmat on kuitenkin aikuisia ihmisiä, heidän pitäis kyetä huolehtimaan jopa siitä lapsesta. Joten ei liene liikaa vaadittu että yhteiskunta olettaa heidän kykenevän myös huolehtimaan lapsen isyyden selvittämisestä jos siinä on jotain epäselvyyttä tai epäilystä. Yhteiskunnan ei tarvitse tehdä ja maksaa ihan kaikkea. Varsinkin kun vielä huomioidaan, että 96% lapsista on tasan paperiin merkittyjen isien lapsia. Ja suurin osa näistä vanhemmista ei edes halua mitään testiä. Yhteiskunta siis maksaisi melkoisen määrän ihan turhia testejä, joita suurin osa ei edes haluaisi tehtävän. Onko tosiaan oikein, että kaikki veronmaksajat maksaisivät nämä testit? Onko mitään ideaa siinä, että se mies joka epäilee isyyttään maksaisi ja järkkäisi ne testit ihan itse? Silläkin uhalla, että se lapsen äiti ottaa hatkat kun hälle selviää miehen epäily. Joskus on vaan pakko tehdä ne ikävät asiat itse, eikä vaatia jotkakuta muuta tekemään ne puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaapa sitä, että yhdeksässä tapauksessa kymmenestä isyyden riitauttanut mies todellakin on lapsen isä.
Aika paljon on vainoharhaisia miehiä siis.
Väärin, 30% tutkituista.
Tiedät ihan hyvin kuinka kävisi kun kaikki tutkittaisiin.
Loppuisi tyttöjen reissut.
Ajattelepa kaikkia tyttöjen reissuja, joita äitisi teki.
Miksi ajattelisin? Mietitkö sinä vanhempiesi panoja?
Kosketteletko itseäsi ajatellen asiaa?
Ei siinä tarvitse itseään kosketella. Ihan toverillisesti voit kertoa sille miehelle, jota olet pitänyt isänäsi, näistä ajatuksistasi. Voit vaikka näyttää tämän ketjun. Sitten voitte yhteistuumin ottaa testit. Eikö se olisi tärkeää, että saisitte varmuuden?
erosivat 20 vuotta sitten ja ollut kuopassa jo 5 vuotta.
Tarvitaan Ouija-lauta jos meinaan kommunikoida ajatuksiani.
Miksi sinä et soisi varmuutta asiasta kaikille miehille? Niillä kun ei välttämättä ole yhtä "hyvä" tuuri kuin sinun ukollasi.
Mutta varmasti voisit selvittää isyyden isänpuoleisten sukulaisesi avulla.
Kysyn sinulta saman: miksi et soisi varmuutta kaikille miehille, myös itsellesi?
Vaatisi ulkomaille lähtöä.
Soisin sen toki kaikille, miksi sinä et? Jätit vastaamatta siihen.
Oletko jostakin syystä vastahankainen selvittämään asiaa? Eikö lapsen etu koskekaan sinua itseäsi?
Vanhempani erosivat kun olin alle kouluikäinen. Eroon liittyi väkivaltaa, uhkailua, pako maasta, ja oikeustappelu koska eroa ei meinattu myöntää ko. maan lainsäädännön mukaan pelkän naisen toiveesta. Alaikäisenä en olisi edes voinut matkustaasinne koska olisi ollut riski että jään sille tielle.
En usko että olen väleissä, en edes tietäisi isäni kuolleen ilman viranomaisten yhteydenottoa.
Miksi jätät itse vastaamatta? Taidat tietää totuuden, et vain halua myöntää sitä edes itsellesi.
Ei noin herrtainen luonne kuin sinä voi mitenkään olla sukua väkivaltaiselle hirviölle.
et tiedä luonteestani mitään
Aika hyvin se tulee selville kommenttiesi perusteella.
selvä. Onhan se nyt kusipäistä toivoa miehille tasa-arvoa tuossa asiassa. Kulunakin varmasti paljon suurempi kuin sektio kaikille synnytyspelkoisille.
Sori, tähän välikommentti kun en teidän keskustelusta nyt oikein saa kunnolla kiinni mistä riitelette. Haluat varmistuksen siitä että kuollut väkivaltainen isäsi on oikeasti isäsi? Vai miten tämä menee? Vai haluat varmistaa että lapsesi ovat oikeasti omasi?
eri
Minusta lapsilla tulee nykyaikana olla vahvistettu tieto biologisesta isästään.
Heillä on se oikeus esimerkiksi jos mies luovuttaa sienennestettä, anonyymisti sitä ei voi "virallisia" teitä pitkin tapahtua.
Nuo naiset vain alkoivat v*ttuilemaan että jospa aloitettaisiin minusta.
Voit kysyä heiltä miksi he henkilöittivät asian minuun.
Minä voin ainoastaan arvailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaapa sitä, että yhdeksässä tapauksessa kymmenestä isyyden riitauttanut mies todellakin on lapsen isä.
Väärin, 30% tutkituista.
Ei siinä tarvitse itseään kosketella. Ihan toverillisesti voit kertoa sille miehelle, jota olet pitänyt isänäsi, näistä ajatuksistasi. Voit vaikka näyttää tämän ketjun. Sitten voitte yhteistuumin ottaa testit. Eikö se olisi tärkeää, että saisitte varmuuden?
erosivat 20 vuotta sitten ja ollut kuopassa jo 5 vuotta.
Tarvitaan Ouija-lauta jos meinaan kommunikoida ajatuksiani.
Miksi sinä et soisi varmuutta asiasta kaikille miehille? Niillä kun ei välttämättä ole yhtä "hyvä" tuuri kuin sinun ukollasi.
Mutta varmasti voisit selvittää isyyden isänpuoleisten sukulaisesi avulla.
Kysyn sinulta saman: miksi et soisi varmuutta kaikille miehille, myös itsellesi?
Vaatisi ulkomaille lähtöä.
Soisin sen toki kaikille, miksi sinä et? Jätit vastaamatta siihen.
Oletko jostakin syystä vastahankainen selvittämään asiaa? Eikö lapsen etu koskekaan sinua itseäsi?
Vanhempani erosivat kun olin alle kouluikäinen. Eroon liittyi väkivaltaa, uhkailua, pako maasta, ja oikeustappelu koska eroa ei meinattu myöntää ko. maan lainsäädännön mukaan pelkän naisen toiveesta. Alaikäisenä en olisi edes voinut matkustaasinne koska olisi ollut riski että jään sille tielle.
En usko että olen väleissä, en edes tietäisi isäni kuolleen ilman viranomaisten yhteydenottoa.
Miksi jätät itse vastaamatta? Taidat tietää totuuden, et vain halua myöntää sitä edes itsellesi.
Ei noin herrtainen luonne kuin sinä voi mitenkään olla sukua väkivaltaiselle hirviölle.
et tiedä luonteestani mitään
Aika hyvin se tulee selville kommenttiesi perusteella.
selvä. Onhan se nyt kusipäistä toivoa miehille tasa-arvoa tuossa asiassa. Kulunakin varmasti paljon suurempi kuin sektio kaikille synnytyspelkoisille.
Mutta kun miehillä on jo nyt mahdollista pyytää isyystestejä. Sen voi jokainen mies hommata itsekin, jos ei uskalla sitä ääneen sanoa.
Siinä on edelleen se epäluottamuslauseen stigma.
Miksi vastustat asiaa?
Enhän minä mitään vastusta. Minä muistutin, että isyystestin saa jokainen mies halutessaan.
Et siis vastusta automaattista testaamista kaikilta? No sepä hyvä.
Kiitos.
Siinä saadaan samalla dna-rekisteri, niin jokaiselle syntyvälle lapselle löytyy isä. Ja tokihan rikosten ratkaiseminen helpottuu ja nopeutuu, joten siinä säästyy valtion varoja.
Joo, biopankki pakolliseksi kaikille, nythän se on vapaa-ehtoinen. Siihen sitten ihmisen dna valmiiksi tulevaisuutta ajatellen, niin isyysasioissa kuin muissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DNA testin pitäisi olla rutiinitesti. Suomalainen oikeuslaitos jakaa vääryyttä. Se pitäisi lakkauttaa ja perustaa tilalle joku vähän oikeudenmukaisempi järjestelmä.
Jep. Raskausaikana otetaan hiv ja kuppakokeet, miksi ei synnytyksen jälkeen dna-testit?
Koska hiv ja kuppa vaikuttaa lapsen terveyteen, dna-testi ei. Jos dna-testi vaikuttaa isän mielenterveyteen voi toki sen itse tilata ja maksaa, luulis jokaisella isällä olevan edes sen verran sukanvarressa pätäkkää että onnistuu.
Tod. näk. hukkaan vaan aikaa vastaamalla sulle, koska en usko sinulla olevan lapsia eikä edes naista.
Toisaalta voin sen verran sanoa että älä missään nimessä tee lapsia naisen kanssa keneen et luota ja jos lapsia joskus teet, sovi naisesi kanssa jo etukäteen että haluat tehdä isyystestin. Tarvitsetko lisää opastusta tähän?
Kuten sanoin, jos et koe naista luotettavaksi, älä pane paksuksi. En voi muiden naisten puolesta puhua mutta itseäni kyllä loukkaisi jos mieheni ei luottaisi minuun, toki antaisin tehdä isyystestiä jos niin toivoisi. Minulla ei ole salattavaa, tiedän että hän on lastemme isä.
Onko sinulla siis lapsia ja epäilet ettet olekaan heille isä? Vai epäiletkö että oma isäsi ei ole biologinen isäsi?
En puhu itsestäni.
Jos kommentoit johonkin BML ketjuun, onko sinusta oikea vastaus "no älä ammu niitä mustia"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia se pitäisi tehdä kaikille kysymättä. Noi pahimmat pettäjät ovat sitten niitä pahimpia luokkaantujia.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ihmettele isän suhtautumista, kun syntyy ruskea lapsi.
Naapurissa on ruskeita lapsia, isä valkoinen suomalainen, vaimo thaikuista. Kyllä siinä perheessä isä on hyvinkin tyytyväisesti suhtautunut omiin lapsiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin, 30% tutkituista.
En. Mutta en minä ole väittänytkään, että kaikkien isyys pitäisi tutkia.
En nyt oikein seuraa logiikkaasi.
Tosin sitä tuskin on joten...
Tässä yritettiin hienovaraisesti vihjata, että jos ajattelet että on tärkeää selvittää kaikkien isyys, sinun olisi hyvä aloittaa itsestäsi. Lapsen etu.
Faija on ollut kuolleena vuosia.
Seuraava v*ttuilija.
Voi hän olla elossakin, jos testiä ei ole tehty. Eikö se olisi hyvä uutinen?
Jopa palstan mittapuulla kusipäinen kommentti. Vähempää en toki naisilta odottaisi.
Itse olet jankannut kuinka kukaan mies ei isyydestään voi olla 100% varma ilman testejä. Joten sinäkään et voi olla varma. Sinun äitisi on nainen ja naiset valehtelee. Sun isäs voi siis olla elossa.
Tämä ei ole vittuilua vaan sun omien sanojesi perusteella tehty päätelmä. Turha siitä on suuttua.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta lähtee siitä oletuksesta, että kaksi täysi-ikäistä ihmistä osaa ja kykenee hoitamaan itse parisuhteensa ja lapsensa. Yhteiskunnan ei tarvitse holhota aikuisia ihmisiä eikä sekaantua heidän elämäänsä, varsinkaan niinkin intiimiin asiaan kuin lapsen isyys.
Lapsen isyyttä toki selvitetään avoliiton kohdalla, koska tuolloin ei voida olla täysin varmoja, että onko yhdessä asuvat mies ja nainen pariskunta vai vain kämppikset. Siksi avomiestä ei merkitä lapsen isäksi kysymättä ensin onko hän lapsen isä. Avioliitossa pariskunta on julkisesti ilmoittanut olevansa pariskunta, joten isyysolettama voidaan tehdä.
Minusta mentäisiin melkoisen holhouksen puolelle, jos lapsen isyyttä alettais pakolla selvittää dna-testein. Lapsen vanhemmat on kuitenkin aikuisia ihmisiä, heidän pitäis kyetä huolehtimaan jopa siitä lapsesta. Joten ei liene liikaa vaadittu että yhteiskunta olettaa heidän kykenevän myös huolehtimaan lapsen isyyden selvittämisestä jos siinä on jotain epäselvyyttä tai epäilystä. Yhteiskunnan ei tarvitse tehdä ja maksaa ihan kaikkea. Varsinkin kun vielä huomioidaan, että 96% lapsista on tasan paperiin merkittyjen isien lapsia. Ja suurin osa näistä vanhemmista ei edes halua mitään testiä. Yhteiskunta siis maksaisi melkoisen määrän ihan turhia testejä, joita suurin osa ei edes haluaisi tehtävän. Onko tosiaan oikein, että kaikki veronmaksajat maksaisivät nämä testit? Onko mitään ideaa siinä, että se mies joka epäilee isyyttään maksaisi ja järkkäisi ne testit ihan itse? Silläkin uhalla, että se lapsen äiti ottaa hatkat kun hälle selviää miehen epäily. Joskus on vaan pakko tehdä ne ikävät asiat itse, eikä vaatia jotkakuta muuta tekemään ne puolestaan.
Silti korjattavaa riittää:
THL:n keväällä 2016 tekemän isyystutkimuksen mukaan tutkittava ei ole vaimonsa synnyttämän pojan isä 99,999 prosentin varmuudella.
Poika kuitenkin syntyi avioliiton aikana. Poika on näin ollen isyyslain perusteella espoolaismiehen lapsi – oli hän todellisuudessa siittänyt pojan tai ei.
Espoolaismies ei sanojensa mukaan tiennyt mitään vaimonsa avioliiton ulkopuolisesta suhteesta. Hän piti poikaa omanaan tämän ollessa vielä pienokainen. Sanojensa mukaan mies sai tietää vaimonsa ulkosuhteesta sattumalta tammikuussa 2016,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia se pitäisi tehdä kaikille kysymättä. Noi pahimmat pettäjät ovat sitten niitä pahimpia luokkaantujia.
Siinä tapauksessa oikea reitti olisi kai tehdä ehdotus eduskuntaan, eikä riidellä asiasta av-palstalla. Täällä on todella paljon täysin asiattomia kommentteja ketjussa. Ei näitä palstalla ratkota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa oikea reitti olisi kai tehdä ehdotus eduskuntaan, eikä riidellä asiasta av-palstalla. Täällä on todella paljon täysin asiattomia kommentteja ketjussa. Ei näitä palstalla ratkota.
Täällä ei ratkota mitään, joten miksi keskustella mistään?
Minusta olisi näin naisena oikeastaan aika mahtavaa, jos kaikilta miehiltä otettaisiin DNA-testi ja kaikki syntyvät lapset DNA-testattaisiin jatkossa. Testitulokset ilmoitettaisiin toki kaikille osapuolille. Mielestäni näihin oleellisiin osapuoliin kuuluvat myös ne lukuisat aviovaimot, joiden miehet käyvät vaimonsa selän takana panemassa hoitojaan raskaaksi. Saisivat vaimotkin sitten automaattisesti tiedon petollisten miestensä lehtolapsista.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta lähtee siitä oletuksesta, että kaksi täysi-ikäistä ihmistä osaa ja kykenee hoitamaan itse parisuhteensa ja lapsensa.
No eihän lähde. Siksi meillä on kaikenmaailman neuvolat, ja hoitoa sikiötutkimuksesta lähtien. Lait sekä avo-, että avioliittoja varten. Huoltajuuslait. Lasten suojelulait, ja valvontakoneisto niille.
Miksi sä olet noin huolissasi muiden miesten isyydestä? Anna niiden miesten itse huolehtia siitä, he ovat aikuisia miehiä ja ihan kykeneviä siihen. Suurin osa ei edes halua sun apua. He elävät ihan onnellisina perheidensä kanssa.
Ja jos nyt kaikesta huolimatta haluat asiaa edistää, niin vauvapalsta ei ole siihen oikea foorumi. Ota yhteyttä lainsäätäjiin. Me mammat täällä emme voi isyyslakia muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valhe ei muutu totuudeksi spämmäyksellä. Sinulla ei ole mitään todisteita väitteellesi.
Tutkimukset eivät muutu valheeksi trollaamalla.
Voisiko joku sitten linkittää tähän ketjuun niitä tutkimuksia? Nimenomaan Suomea käsitteleviä tietenkin. Eikä sitten mitään epämääräisiä kuvakaappauksia kiitos.
Ei voi. Niiden perään on kyselty jo useammassa saman aiheen ketjussa mutta vastaus on aina että etsi saatana itse. Ainoita tutkimuksia joita niihin on linkattu on olleet niitä joissa tuo luku on n. 2%, mutta ne on kuulemma vääriä.
Tästä epämääräisestä kuvakaappauksesta joka ei kelpaa näkyy lähteet. Suomalaisia tutkimuksia on parikin siellä.
https://images.ctfassets.net/cnu0m8re1exe/5AeOuBXVJ9w8LceSEqYywx/bc327b…
Nuo kyselijät odottavat että menet yliopiston kirjastoon, skannaat sieltä 80-90 luvun tutkimustuloksia, lataat ne nettiin (hankittuasi asianmukaiset luvat) ja laitat niille linkin.
Tänään, hopi hopi.
Yleensä on tapana laittaa väitteen tueksi niitä tutkimuksia, joihin viitataan. Muutenhan voi väittää vaikka mitä paskaa vailla mitään totuuspohjaa. Olen myös hieman huvittunut, että ainoa lähde, jonka löydätte on vuoden 1992 tutkimus.
Ei ole turhan suosittu aihe sukupuolentutkimuksen piirissä.
Mistä lie johtuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valhe ei muutu totuudeksi spämmäyksellä. Sinulla ei ole mitään todisteita väitteellesi.
https://images.ctfassets.net/cnu0m8re1exe/5AeOuBXVJ9w8LceSEqYywx/bc327b…
-eri
Mielenkiintoista että USAssa on ollut 50-luvulla noin korkeat prosentit. Eikö se ole nimenomaan sitä aikaa mitä nuo miesasiamiehet aina ihannoi?
Tuossahan lukee, että luvut ovat testilabroista. Kyse lienee siis tilanteesta, jossa on ollut syytä epäillä isyyttä, ei edustava otos myös riidattomista tilanteista.
Tämänhän voisi kääntää niin päin, että 70-85% suomalaisista miehistä, jotka kiistivät isyytensä, syyttivät vaimoaan pettämisestä väärin perustein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta lähtee siitä oletuksesta, että kaksi täysi-ikäistä ihmistä osaa ja kykenee hoitamaan itse parisuhteensa ja lapsensa.
No eihän lähde. Siksi meillä on kaikenmaailman neuvolat, ja hoitoa sikiötutkimuksesta lähtien. Lait sekä avo-, että avioliittoja varten. Huoltajuuslait. Lasten suojelulait, ja valvontakoneisto niille.
Neuvolan tarkoitus on huolehtia odottajan ja lapsen terveydestä ja siten säästää yhteiskunnan rahaa. Lapsia suojellaan, koska kaikista vanhemmista ei vanhemmiksi ole. Se ei kuitenkaan ole lähtöoletus. Lapsen elämään puututaan vasta jos ilmenee huolta. Lähtöoletus on että aikuiset ihmiset osaa lapsensa hoitaa.
Minua vi tut taa kuinka anoppini suosii esikoista koska kaksi poikaani eri näköisiä. Toisella ruskea tukka, toisella vaalea. Toisella siniset silmät, toisella sinivihreät. Kuvittelee ettei toinen lapsista olisi hänen poikansa vaikka lapsilla sama isä. Harvemmin eri aikaan syntyneet lapset identtisiä kun saavat eri määrin ulkoisia piirteitä vanhemmiltaan