Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raskaana ja reilusti ylipainoa :(

Vierailija
17.04.2013 |

10kg jo valmiiksi ylimääräistä ja plussasin pari viikkoa sitten. Onko nyt niin, että jos menen miinuskaloreilla niin vauva kuitenkin kehittyy normaalisti ja mulle ei tule enemäpää massaa. Meinaan vaan, että kurja jos tulee 15 kg niin painan sitte jo lähemmäs sata. Oisko meidän molempien vuoksi parempi syödä terveellisesti mutta pikkusen alle kulutuksen? SItten tulee tietysti tän painon vuoksi raskausdiabetes riskit yms. jos en heti ala kontrolloimaan?? Onko kokemuksia ettei paino nouse raskausaikana paljoakaan?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla vain 10 kg nyt sitä ylipainoa on niin ei tosiaan mikään hätätilanne millään tapaa... Älä miinuskaloreille ala, mutta voit yrittää syödä niin ettei paino laske eikä nouse, siis kulutuksen mukaan. Toisaalta ei kohtuullinen painon nouseminenkaan mikään katastrofi ole, kun et kuitenkaan ole mikään sairaalloisen lihava.

Vierailija
2/21 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, mulla oli viimeksi 70 kiloa ylipainoa eikä haitannut yhtään. Ärsyttäviä provoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli painoa raskauden alkaessa 80kg ja loppuraskaudessa 90kg.Pari viikkoa synnytyksestä lukemat taas sen 80kg ja toivon että imetys auttaisi nyt tiputtamaan painoa tässä kesän mittaan :)

Vierailija
4/21 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli raskauden alkaessa noin 30 kg ylipainoa. Liikuin normaalisti esim. koiran kanssa lenkkeilemällä. Jätin alkoholin ja herkut pois ruokavaliosta, söin monipuolisesti ja terveellisesti.

Tähän mennessä painoa on tullut lisää noin 2 kiloa, ja voin hyvin. Sokerirasituskokeessa kävin, ja pian menen uudestaan. Ensimmäisessä arvot olivat normaalit, eikä nytkään ole ongelmia odotettavissa. Neuvolassa ei ole kommentoitu ylipainoani mitenkään (tuomitsevasti), ainoastaan viimeksi terkka sanoi, että hyvältä näyttää painon kehitys tässä vaiheessa. Nyt olen viikolla 27.

Raskaana ei saa laihduttaa, pitä vain huolta että liikut vointisi mukaan ja syöt terveellisesti. Kyllä se hyvin menee, 10 kiloa "ei tunnu missään"  :)

Vierailija
5/21 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höm. Jos sulla on 10 kg ylipainoa niin ei sitä ole vielä mitenkään "reilusti". Itse painoin ensimmäisen raskauteni alussa 106 kg ja toisen 98 kg ja täysin terve vauva tuli kummallakin kerralla. Ei ollut myöskään sokerivauva kumpikaan. Olen aina harrastanut liikuntaa, joten mulla ei ole painosta huolimatta ollut sokeriongelmia - tai sitten mulla on vain hyvät geenit - ja lisäksi raskausaikoina pyrin myös tsemppaamaan ruokavalionkin kanssa. En toki suosittele tällaista painoa kellekään, kerroin vain esimerkin omasta elämästäni lohdutukseksi. (Ei voi myöskään yleistää, että raskausdiabetesta ei tule jos liikkuu säännöllisesti. Sehän on vielä enemmän geeni- kuin elintapasairaus, ja puhkeaa hoikallekin raskausaikana jos on saanut huonot kortit käteen.)

Raskausaikana voi hyvin "laihduttaa", kunhan sen tekee maltillisesti. Vauva ottaa kyllä kaiken tarvitsemansa, joten hänestä sinun ei tarvitse olla huolissasi paitsi jos nälkiinnytät itseäsi oikein todella. Jos syöt terveellisesti ja monipuolisesti eikä kalorivaje ole todella valtava (aliravitsemustilaa vastaava, vrt. nälänhätämaiden äidit), kaikki sujuu hyvin. Monipuolisuudella tarkoitan sitä, että pidät huolen esim. kalkin ja muiden tärkeiden hivenaineiden saannista. Vauva ottaa nauttimastasi ravinnosta ensin tarvitsemansa ja loppu jää sinulle. Tästä syystä raskaana oleville, etenkin sellaisille joilla on ruoka-aineallergioita tai muita rajoituksia ruokavaliossa, usein suositellaan erilaisia vitamiini- ja kivennäislisiä.

Voit hyvin syödä niin, että painosi ei nouse raskausaikana tai nousee hyvin vähän (tällöinhän tosiasiassa oma painosi laskee, koska samaan aikaan koko ajan vauva kasvaa ja kasvava kohtu, lapsivesi, rintojen kasvu sekä äidin lisääntynyt verimäärä tuovat painoa lisää). Vaikka painosi nousisikin raskausaikana, jos nousu on maltillista, siitä ei ole mitään haittaa. Em. seikoista (vauvan paino jne.) kertyy noin kymmenisen kiloa raskauden aikana, eli jos painosi nousee raskauden loppuun mennessä sen verran, käytännössä sinä itse et ole lihonut lainkaan.

Ihanaa odotusta!

Vierailija
6/21 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ootte ihania. Olen varmaan vain hormonimyrskyissä kun vastaukset sai melkein itkemään. No olinpa ajattelematon tuon reilusti sanan kanssa. Mulla on edellisestä raskaudesta 10 vuotta. Tämä tuli nyt yllätyksenä. Silloin mulle tuli 30 kg painoa. En muista, että oisin mitenkään hulluna ahminut. Ajattelin vain, että mulla on taipumusta lihoa niinkuin onkin. Sitten ne kilot jämähtivät ja masennuinkin. Mieskin otti eron kun olin niin läski, ainakin se oli selitys. Sain vihdoin ja viimein eron jälkeen 5 vuotta sitten normaalipainoon itteni ja pikkuhiljaa olen kerännyt sen kympin ja nyt kun suunnittelin, että tiputan pois ennen kun paisun enemmän huomaan olevani raskaana!

Eiköhän tämä vielä iloksi muutu :)

Vierailija
7/21 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu että hoikat voi helpommin lihoa sen 20-30kg raskausaikana, mutta taas lihava kuluttaa niitä ennestään olevia rasvavarastojaan. Ystävätär joka oli hoikka, on lihoi jokaisen raskauden aikana todella paljon, ja minä taas joka olen ollut lihava jo valmiiksi, en lihonut ollenkaan, lisääntynyt paino jäi synnärille, eli oli se lapsen ja lapsiveden paino. Minä toki yritin raskausaikana syödä terveellisemmin kuin normaalisti. Kaksosraskauden alkaessa painoin 130kg ja laihduin raskausaikana n. 15kg. Ystävätär joka lihoi paljon, söi kyllä vielä normaalia enemmän lihottavia ruokia, eikä liikkunut varmaankaan niin paljon kuin normaalisti liikkui jo työnsä puolesta.

Vierailija
8/21 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mulle, miten ruokavalion muuttaminen tervelliseksi (ja kun samalla kalorimäärä pienenee) voi vahingoittaa vauvaa? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Enkä tarkoita mitään 500kcal:lla elämistä, vaan normaalia noin 200kcal:n ruokavaliota.

Jos siis ennen on syönyt kotiruokaa ja herkkuja mutta vain vähän vihanneksia n. 2500-3000kcal/vrk.

Sitten raskaana siirtyy terveelliseen, kasviksia ja sitä kotiruokaa sisältävään 2000kcal:n ruokavalioon ja jättää suklaat ja muut herkut vähemmälle.

Miten tämä voisi vahingoittaa vauvaa?

Jos paino siis pysyy esim. 70kg:ssa (josta esim. 10kg ylimääräistä) tuolla aiemmalla ruokavaliolla, niin uudella ruokavaliollahan paino putoaa, tai ei ainakaan nouse raskauden edetessä.

Mulla ei siis ylipaino-ongelmaa ole, mutta olen aina ihmetellyt miksei ruokavaliota saisi järkeistää raskaana ollessa, vaan tiukasti pidetään kiinni siitä, että laihtua ei saa. Itseasiassa olen itsekin laihtunut raskaana ollessa joinakin kuukausina 1kg, koska aloin yhtäkkiä kävelemään päivässä 6km työmatkoja enkä tuntenut tarvetta syödä enempää. Neuvolan punnituksessa tämä sitten paljastui eikä terkka ollut siitä mitenkään, kun muistin, että liikuin tosiaan huomattavasti enemmän kuin aiemmin.

Mä siis kehottaisin järkevöittämään syömisiä, ellei joku nyt tosiaan antaisi faktaa siitä, että se on haitallista. Ja huom, ei mitään nälkädieettiä!

Vierailija
9/21 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 12:18"]

Kertokaa mulle, miten ruokavalion muuttaminen tervelliseksi (ja kun samalla kalorimäärä pienenee) voi vahingoittaa vauvaa? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Enkä tarkoita mitään 500kcal:lla elämistä, vaan normaalia noin 200kcal:n ruokavaliota.

Jos siis ennen on syönyt kotiruokaa ja herkkuja mutta vain vähän vihanneksia n. 2500-3000kcal/vrk.

Sitten raskaana siirtyy terveelliseen, kasviksia ja sitä kotiruokaa sisältävään 2000kcal:n ruokavalioon ja jättää suklaat ja muut herkut vähemmälle.

Miten tämä voisi vahingoittaa vauvaa?

Jos paino siis pysyy esim. 70kg:ssa (josta esim. 10kg ylimääräistä) tuolla aiemmalla ruokavaliolla, niin uudella ruokavaliollahan paino putoaa, tai ei ainakaan nouse raskauden edetessä.

Mulla ei siis ylipaino-ongelmaa ole, mutta olen aina ihmetellyt miksei ruokavaliota saisi järkeistää raskaana ollessa, vaan tiukasti pidetään kiinni siitä, että laihtua ei saa. Itseasiassa olen itsekin laihtunut raskaana ollessa joinakin kuukausina 1kg, koska aloin yhtäkkiä kävelemään päivässä 6km työmatkoja enkä tuntenut tarvetta syödä enempää. Neuvolan punnituksessa tämä sitten paljastui eikä terkka ollut siitä mitenkään, kun muistin, että liikuin tosiaan huomattavasti enemmän kuin aiemmin.

Mä siis kehottaisin järkevöittämään syömisiä, ellei joku nyt tosiaan antaisi faktaa siitä, että se on haitallista. Ja huom, ei mitään nälkädieettiä!

[/quote]

Kyllähän sitä neuvolassa juurikin neuvotaan terveelliseen syömiseen ja liikunnan lisäämiseen eikä kielletä laihtumista. 

Vierailija
10/21 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 jatkaa..

Vitsit mikä moka, tarkoitin tossa alussa 2000 kcal:n ruokavaliota, en 200:n =)

toivottavasti viestini ei kuulostanut tylyltä, kiireessä kun kirjoitin.

Halusin vain tuoda ilmi sen, että "miinuskaloreilla" elämisen voi ymmärtää monella tapaa, riippuen mihin sitä vertaa. Jos siis nyt syöt 3000kcal, 2000kcla:n ruokavaliota kai voisi sanoa miinuskaloreilla elämiseksi kun sen suhteuttaa nykyiseen tilanteeseen?

Nyt pitää mennä.

'Tsemppiä ja onnea raskaudesta- Täälläkin rv 15 ja kiloja on tullut jo monta :)

Vierailija
11/21 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan ysiä!

Voit jättää ne extrat syömättä ja keskittyä kävelyyn tai uimiseen. Pyöräilyynkin näin keväällä ja kesällä kunnes se tuntuu pahalta.

Ei tosiaan nälkädieettejä. Muutenkin raskaanaolevan energiamäärä nousee vaan muutamalla sadalla kalorilla, hoikalla enemmän! Mutta käytännössä vaan muutama voileipä menee normaalista ylimääräisenä (mutta mieti syötkö nyt jo miten energiasi koska leipää ei kannata lisätä jos syöt sitä jo liikaa). Tätä se järkevöittäminen tarkoittaa! :)

Vierailija
12/21 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole puhunut ettei saa laihtua, vaan ei saa laihduttaa. Se on eri asia.

Vierailija
13/21 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ne ennen raskautta olleet liikakilot 'sulivat' sen raskauden myötä. eli söin niin kuin ennenkin mutta koko raskauden aikana paino nousi vain 5kg..muutaman kuukauden synnytyksen jälkeen kun imetin, painoin vähemmän kuin vuosikausiin.

Vierailija
14/21 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 12:25"]

Ei kukaan ole puhunut ettei saa laihtua, vaan ei saa laihduttaa. Se on eri asia.

[/quote]

Kerrro miten laihduttaminen ja laihtuminen eroaa?

Toki ymmärrän että laihduttaminen on aktiivista ja laihtuminen on sen seuraus, mutta oikeesti.. Joku voi laihtua huomaamatta, toinen taas laihtuu vain kun kiinnittää ruokavalioonsa huomiota tai lisää liikuntaa, ELI laihduttaa.

Miten sinä määrittelet nämä termit? Ei laihduttaminen tarkoita mitään nälkädieettiä!

Vierailija
15/21 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! 

Mulla ihan samat fiilikset. Ekan raskauden aikana tuli 30 kiloa painoa lisää. Nyt itselläkin tuo 10 kiloa ylipainoa ja mieli oli maassa. Pelkäsin ekaa neuvolaa, että tulee sanomista asiasta. Ei mitään mainittu. Pyysin itse jos saisi valmiiksi raskausdiabetes ruokaohjeita, koska on vahva sukurasite. Ei kuulemma huolta kun syön terveellisesti ja liikun lisää. Sokerirasituskoe on edessäpäin. Toisessa neuvolassa terkkari iloisesti kehui kun painoa tullut vain 300 grammaa lisää. Lisäsin ja lisään liikuntaa ja syön terveellisemmin. Sillä keinoin toivon, ettei tule ongelmia ja jaksaakin paremmin :) tsemppiä sullekin! 

Vierailija
16/21 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 12:29"]

[/quote]

Toki ymmärrän että laihduttaminen on aktiivista ja laihtuminen on sen seuraus, mutta oikeesti.. Joku voi laihtua huomaamatta, toinen taas laihtuu vain kun kiinnittää ruokavalioonsa huomiota tai lisää liikuntaa, ELI laihduttaa.

Miten sinä määrittelet nämä termit? Ei laihduttaminen tarkoita mitään nälkädieettiä!

[/quote]

Ai sun mielestä ruokavalion järkeistäminen on laihduttamista? Okke...

Kyllä laihduttamisessa nimenomaan kiinnitetään huomioita kaloreihin ja niiden määrään.

Sillä konstilla yleensä saa myrkyt elimistössä liikkeelle ja siksi ei suositella laihduttamista raskaana ollessa.

Vierailija
17/21 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä olen kyll parikin kertaan laihduttanut nimenomaan järkevöittämällä ruokavalioa, laskematta kaloreita.

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 12:32"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä laihduttamisessa nimenomaan kiinnitetään huomioita kaloreihin ja niiden määrään.

Sillä konstilla yleensä saa myrkyt elimistössä liikkeelle ja siksi ei suositella laihduttamista raskaana ollessa.

[/quote]

Vierailija
18/21 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 12:32"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No eikö sun mielestä ruokavalion järkeistäminen ole laihduttamista, jos sen avulla laihtuu? Anteeksi, mutta mä oon nyt sun kanssa eri mieltä.

Jos syöt paljon herkkuja, vähän kasviksia jne. ja saat siitä 4000kcal ja pysyt 100-kiloisena.

Sitten järkevöität ruokavaliotasi, kuten nro 9 sanoi, ja vaihdat herkut kasviksiin ja saatkin enää 2500kcal --> laihdut.

Tämä on mielestäni sekä ruokavalion järkevöittämistä että laihduttamista, ihan riippumatta siitä, lasketko ja seuraatko aktiivisesti niitä kalorimääriä, mitä ruoasta saat?

Ei 2500kcal:lla mitkään kuona-aineet lähde liikkeelle, koska et ole silloin nälkätilassa. okei, tuo 4000kcal:n päiväsaanti oli vähän liioiteltua. En tiedä kuinka paljon vain 10kg ylipainoiset ihmiset syövät.

Vastatkaa nyt muutkin! :D

Vierailija
19/21 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinuskaloreilla eläminen kyllä tarkoittaa nimenomaan sitä että syö vähemmän kuin kuluttaa. Ei sitä että syö vähemmän kuin ennen.

Vierailija
20/21 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 18! :)

-19-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi