Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hiito mikä lääkäri. Itku tuli :((

Vierailija
16.04.2013 |

Olen pitkään kärsinyt paniikkikohtauksista ja ahdistuksesta. Eivät kovin pahoja, mutta päivittäistä kumminkin. En halua turvautua lääkkeisiin koska koen jotenkuten pärjääväni ilman. Olen myös ollut normaalisti töissä.

Nyt uuten oireena unettomuus tai vaikeuksia nukkua. Nukun 3-4h/yö mutta pätkissä. Väsymys on aihettanut jo muistihäiriöitä. Unohdan hellan levyn päälle jne.

Eilen olin niin väsynyt etten eteeni meinannut nähdä, mutta menin töihin kumminkin. Soitin työpaikkalääkärill varaakseni ajan minua hoitavalle lääkärille. Hänelle ei ollut aikoja, mutta hänelle jätettiin soittopyyntö. Minulle varattiin varmuudeksi aika toiselle lääkärille jotta voisin saada muutaman päivän saikkua jos hoitava lääkäri ei kirjoita puhelinsoiton prusteella saikkua.

Lääkäri soitti ja sanoin, että saikkulle pitää nyt päästä mutta ei voi kirjoittaa puhelimessa.

Menin siis tämän toisen lääkärin vastaanotolle. Hän alkoi heti määrätä minulle lääkkeitä. Ensin betasalpaajia paniikkiin ja kun en huolinut olisi määrännyt Oxepamia ja viimeisenä Sipralex (?). Kun sanoin, että koen selviäväni oireiden kanssa ilman lääkkeitä, enkä betasalpaajia voi syödä enkä myöskään halua olla ihan kamoissa saati jäädä koukkuun lääkkeisiin.

Suuttui kun en niitä lääkkeitä halunnut. Sen jälkeen sönkkää jostain makkarin lämpötilasta joka nyt on ok, samoin peitoista tyynyistä ym. Kaikki uusia ja oikeanlaisia. Sönkkäsi, että paniikkihäiriö neurologien sairaus ja syödäänhän diabetekseenkin lääkkeitä. Joo, ei ehkä ihan verrattavissa. Pyysin todistamaan väitteensä... ei vastausta. Kysyin miksi masentuneille jne heti ovesta astuttuaan määrätään masennuslääkkeitä tai muita pillereitä...ei vastausta.

Olin tuossa vaiheessa jo lähdössä koska totesin ettei ota mua vakavissaa ja vähätteli väsymystäni ja uniongelmiani. Kun nousin ja sanoin, että tämä ol varmaan sitten tässä, niin tiuskaisee minulle "mitä sä sitten haluat". Oli ihan hämmentynyt ja sanoin, että haluan sairaslomaa jotta voisin hieman levätä (olin siis jo heti alussa kertonut oireeni). Seuraavaksi tiuskaisi "no, paljonko haluut"...olin taas hieman hämmentynyt ja en osanut sanoa kuinka paljon. Lääkäri tisuskasi "riittääkö viikko". Nyökkäsin vaan, otin lapun ja häivyin.

Itkin koko matkan takaisin työpaikalle. Raivostuttaa, suututtaa...

Aaaargh... onneksi tämä minua hoitava lääkäri on empaattinen ja ymmärtäväinen ja yrittää kaikkensa auttaakseen.

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi hän sinulle lääkkeitä määräsi, että voisit käydä töissä niiden kanssa jäämättä saikulle. Ongelmasi tuskin myöskään on ohimenevä pienellä saikulla, vaan jatkuvasti uusiutuva.

Vierailija
2/81 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sä sitten oikeasti odotit? Lääkäri käyttäytyi epäasiallisesti, mutta sinä toimit epäloogisesti. Hän on ihan oikeassa, lääkkeillä paniikkihäiriön saa aisoihin. Aiotko olla joka toinen viikko kotona saikulla nukkumassa ja hoitaa itseäsi sillä? Otat ainakin ne betasalpaajat, niitä otetaan tarpeen tullen eikä niihin jää koukkuun. Melatoniinia jos nukahtaminen on vaikeaa, se ei ole edes lääke.

Cipralexia älä ota, se on liian vahva ja vaarallinen. Siinä on sivuoireita, joita ei ole tutkittu ja sitä määrätään ihan liikaa. Varovaisuus kannattaa, mutta ota asioista selvää äläkä tyrmää lääkärin koko ammattitaitoa. Et sinä tuosta vaivasta nukkumalla pääse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no onhan se nyt niin että kyllä se masennus ja paniikkhäiriöt ja niden syyt pitäisi hoitaa. eikä aina vaan hakea saikkua.

Vierailija
4/81 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti et nyt ihan heti haluakaan parantua noista sun oireista? Mutta jos olet noin lääkekielteinen niin jatkoa ajatellen, otat sen reseptin tyynesti vastaan, ei niitä tarvitse lunastaa.

Millaista hoitoa nyt sitten saat ahdistukseesi ja paniikkeihisi? Auttaako ollenkaan, kun olosi vaan pahenee?

Vierailija
5/81 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa, sinulla kävi todella huono tuuri.

Minä sain paniikkihäiriöön tarvittaessa otettavaa rauhoittavaa, ja lääkäri sanoi, että jos kohtauksia alkaa tulla usein, katsotaan lääkitystä uusiksi. Ei mun mielestä heti pitäisi antaa vakituista lääkitystä.

Vierailija
6/81 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei saa sairauslomaa, jos ei hyväksy hoitoa.

Vierailija
7/81 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kannattaisi ottaa ihan todesta tuo lääkärinkin näkökanta. Mulla on ollut yksi paha paniikkihäiriökausi ja muutamia lievempiä, jotka ovat menneet itsestään ohi eskaloitumatta ihan älyttömän pahaksi. Lisäksi olen sairastanut kaksi masennusta. 

Olen syönyt kahteen kertaan masennuslääkkeitä ja yhteen kertaan paniikkihäiriöön rauhoittavaa (alprox) ja beetasalpaajaa. Pääsin melko siedettävästi näistä taudeista eroon, kesto noin 1-1,5 vuotta/ masennus vuosien rämpimisen sijaan ja olen nyt elänyt 12 vuotta lääkkeittä. Jos vielä myöhemmin tulee tarve, turvaudun niihin uudelleen vaikken lääkkeistä tykkääkään. 

Tsemppiä sinulle koettelemuksessasi!

Vierailija
8/81 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näitä arjen sankareita, jotka kivenkovaa kieltäytyvät hoidosta, ja sitten makaavat jatkuvasti kotona sairaslomalla. Hei, haloo, sä olet sairas! Syö lääkettä niin paranet! Ei kovin kiva työkaveri tuollainen sissi, joka ei muka lääkkeitä tarvitse.

Vierailija
9/81 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet näitä jotka menee lääkäriin ja tilaa itse valitsemansa hoidon. Yleensä se on lääkäri joka siitä hoidosta päättää, toki yhteistyössä potilaan kanssa. Sun kanssa vaan on vaikea tehdä yhteistyötä, kun mikään muu kuin saikku ei kelpaa. Ja kuten eka vastaaja sanoi, niin se saikku ei pitkällä tähtäimellä ole ratkaisu. 

Vierailija
10/81 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 13:22"]

Otan osaa, sinulla kävi todella huono tuuri.

Minä sain paniikkihäiriöön tarvittaessa otettavaa rauhoittavaa, ja lääkäri sanoi, että jos kohtauksia alkaa tulla usein, katsotaan lääkitystä uusiksi. Ei mun mielestä heti pitäisi antaa vakituista lääkitystä.

[/quote]

Heti?

Luitko aloitusta oikeastaan? Pitkään jatkunut...

Vierailija
11/81 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktaa on ettei se viikon saikku mitään auta!

Ehkä saat nukuttua vähän paremmin mutta ensi viikolla taas olet väsynyt ja yhä sairas.

Paniikkihäiriö ja ahdistus kun ei nukkumalla parane.

Ehkä nyt kuitenkin kannattaisi hoitaa noita oikeita syitä minkä seurauksena olet väsynyt ja unihäiriöinen.

Miksi et muka voi esim. kokeilla niitä beetasalpaajia kun ne eivät aiheuta mitään riippuvuutta?

Vierailija
12/81 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä AP itse olet idiootti, kun et ota betasalpaajia. Ne eivät ole mikään "koukuttava huume" vaan lääke mikä auttaa. Vaikuttaa siltä että et edes halua vaivastasi eroon, mukavampia vaan saikuttaa koko ajan kun ei jaksa töihin mennä.

Betasalpaajiin ei jää koukkuun, niiden avulla pääset pikkuhiljaa vaivastasi eroon. Otat niitä, et saa kohtauksia ja kroppa tottuu siihen ja kohta et enää lääkkeitä tarvitse.

Vierailija
13/81 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justan mä saaoin, että selviän oireideni (paniikki, ahdistus) kanssa ja pystyn olemaan töissä. Nyt en vaan pysty nukkumaan ja tämä siis ollut vasta viimeiset 5 viikkoa. Muistihäiriöt pahempia ja vaaraallisempia kuin paniikkioireet.

Kyllä asioita pitää pystyä hoitamaan muullakin tavalla kuin pumppaamalla ihmisiin lääkkeitä.

Betasalpaajia en voi syödä koska verenpaineeni laskee liian alas. Diapamista menen ihan sekaisin jne.

ap

Vierailija
14/81 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ethän sä pärjää niiden oireiden kanssa jos sä tarvitset sairauslomaa niistä oireista selvitäksesi?! Ihan oikein lekuri teki kun määräsi ne lääkkeet. Jos sä et ole työkykyinen ilman niitä lääkkeitä ja kieltäydyt ne ottamasta, niin tuo on periaatteessa työstäkieltäytymistä ja työsuhteen purun paikka.

Ei jaksa tajuta noita työterveyslääkäreitä, niillä ei ole kyllä mitään selkärankaa noissa hommissa.

Vierailija
15/81 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä sait diagnoosiksi siihen saikkuun? Meinaan, että saatkohan liksaa saikun ajalta...

Vierailija
16/81 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 13:26"]

Justan mä saaoin, että selviän oireideni (paniikki, ahdistus) kanssa ja pystyn olemaan töissä. Nyt en vaan pysty nukkumaan ja tämä siis ollut vasta viimeiset 5 viikkoa. Muistihäiriöt pahempia ja vaaraallisempia kuin paniikkioireet.

Kyllä asioita pitää pystyä hoitamaan muullakin tavalla kuin pumppaamalla ihmisiin lääkkeitä.

Betasalpaajia en voi syödä koska verenpaineeni laskee liian alas. Diapamista menen ihan sekaisin jne.

ap

[/quote]

Minä sain unettomuuskierteen katki opamoxilla, enkä ole jäänyt koukkuun ja yöunet sujuu ilman lääkitystä. Olist ottanut vastaan lääkket.

Vierailija
17/81 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus. Miten sä sitten hoidat vaikka sitä diabetesta ilman lääkkeitä, kun ihmisiä pitää kerran pystyä hoitamaan lääkkeittä? Tai sydänsairauksia? Syöpää? Miksi lapsia rokotetaan, onko sekin ihan turhaa? Etkö ota ikinä edes särkylääkkeitä?

Miksi luulet, että lääkkeitä on kehitetty vuosisatojen ajan? Ihan ihmisten kiusaksi vai?

Vierailija
18/81 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muitakin rauhoittavia kuin Diapam ja pienellä annostuksella ei taatusti mene sekaisin. Unettomuuteen oletko kokeillut melatoniinia? Minulla toimii mirtazapiini, mutta ymmärrän kyllä sen välttelyn, koska useimpia se lihottaa.

Vierailija
19/81 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

heh heh. :) Jos ei lääkkeet kelpaa niin sitten on varmaan turha valittaa. Mene terapiaan, siihen tuntuu olevan muutakin tarvetta ja sehän on lääkkeetöntä hoitoa. ;)

Vierailija
20/81 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tiedät että beetasalpaajat eivät sovi sinulle niin sitten yhdessä lääkärin kanssa mietitte toisen vastaavan lääkkeen joka ei laske verenpainetta.

Et pärjää oireidesi kanssa jos et kerran saa nukuttua ja muistikin jo prakaa.

Eivät uni ja muistiongelmat ole eri asia vaan johtuvat juuri siitä ahdistuksesta ja paniikista.

Voin kokemuksesta luvata sinulle ettei saikulla ja sinnittelemällä tule oloosi muuta muutosta kuin oireet vain pikkuhiljaa pahenee.

Mitä aikaisemmin hoidetaan niin sitä nopeammin paranee tai ainakin hoitotulos on parempi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi