Hyvistä vanhemmista ja "hyvistä" vanhemmista
Tajusin noin viime viikolla, että kaikki hyvät vanhemmat tai sellaisina itseään pitävät eivät laita lapsiaan etusijalle kaikessa.
Siis esim. olen aina lähtenyt töistä niin aikaisin kuin mahdollista ja hakenut lapseni hoidosta niin pian kuin mahdollista. Joskus se on tarkoittanut, että olen hakenut päivän ruoat matkalla kaupasta, mutta koskaan en olisi edes kuvitellut käyväni vaikkapa jumpassa ennen lasten hakua.
Tai että viikonloppuisin olen miettinyt, mitä kivaa meidän perhe tekee yhdessä sen sijaan, että olisin miettinyt mitä kivaa minä teen ja mihin lapset sillä aikaa menevät. Omat asiat, kuten kampaaja tai vaateostokset, harrastuksista puhumattakaan, ovat olleet ihan viimeisellä sijalla.
Kommentit (4)
Niin se menee. Esim. mä olen pitkän linjan kotiäiti, koska mun mielestä lapsille on hyvä, että joku aikuinen on aina kotona. Ärsyttää, kun monet tekevät monta lasta ja töihin päästävä heti, kun lapsi täyttää 9 kk. Sitten alle kouluikäiset vahtivat pienempiä sisaruksiaan päiväkodin jälkeen, kun äiti käy kampaajalla jne. Tai lapsia ei laiteta päiväkotiin kesäloman ajaksi, vaan laitetaan ala-asteeikäiset hoitamaan sisaruksiaan.
No, jos minä ajattelisin noin, en ikinä pääsisi käymään esim. kampaajalla. Kaikilla kun ei ole niitä isovanhempia tai vastaavia, jotka voisivat lapsia valvoa kampaajareissuni ajan. Ap tietysti ottaa lapsetkin mukaan kampaajalle.
Joten tässä yksi itseään hyvänä vanhempana pitävä, joka ap:n mukaan onkin aivan paska, kun joka toinen kuukausi käy kampaajalla ennen kuin hakee lapset hoidosta :)
minäkin pidin tärkeänä hakea lapset mahd. aikaisin tarhasta, koska ne on pitkiä päivä pienelle lapselle. Mutta en nyt tiedä onko siitä mitään haittaa, jos joskus tekeekin jotain muuta ennen hakemista, joskus voi olla kaikille parempi, että äiti/isä saa käydä rauhassa jumpassa/kaupassa ennen lasten hakemista. Tilanteet on niin erilaisia, en ihan heti lähtisi tuomitsemaan ihmisiä siitä, että he toimivat eri tavalla kuin minä.Mutta useinhan vanhemmat voivat vuorotella, sinä päivänä kun on toisen hakuvuoro voi sitten käydä jumpissa tms.
Ja viikonloppuisin on ihan ok joskus viedä lapset hoitoon, harva kai sitä tekee joka viikonloppu, ja ne jotka tekee, ehkä sitten tarvitsevat sitä.
Uskon, että suurin osa ihmisistä on oikeasti ihan hyviä vanhempia, rakastavat lapsiaan ja tekevät päätöksiä lasten parasta ajatellen, tietenkin mahdollisuuksien mukaan, aina ei voi kaikessa tehdä sitä mitä tahtoo, joskus on valittava vähän huonopi vaihtoehto, mutta ei sekään aina välttämättä ole huono.
Ja poikkeustapauksia toki on, ja on aina ennekin ollut, ja tulee aina olemaan.
Uhrautuminen, marttyrointi, vain toisten tarpeille eläminen
ei ole tervettä.