Hoidin vanhempien ostoksia koronakeväänä monta kuukautta oman tilinin kautta, nyt pankki aloitti systemaattisen kiusaamisen
Oli käytännössä pakko tallettaa rahaa osin ihan käteisenä tilille että pystyi hoitamaan asioita. Osin rahaa tuli tilisiirtoina. Nyt pankki alkoi vaatimaan asiakirjoja rahan alkuperästä (vaikka näkyy selvästi tilisiirtojen osalta että vanhemmiltani peräisin). Omasta mielestäni puhdasta kiusaamista tai sitten siitä ettei minkäänlaista maalaisjärkeä osata pankissa käyttää. Siis olen juurta jaksain moneen kertaan selittänyt asian. Pitäisikö minulla olla joku virallinen toimeksianto vanhemmiltani? Olen pyytänyt olemaan myös suoraan yhteydessä vanhempiini ja varmentamaan sitä kautta mutta sekään heille ei kelpaa. Ehdotin myös että tekevät tutkintapyynnön polisille, mutta eipä tunnu sekään kelpaavan.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 30000e kaiken kaikkiaan (talletukset + tilisiirrot) n. vuoden ajalta. Käteistalletuksia ehkä n. 10000e. En muista edes tarkkaan. Näkyyhän ne toki tilitiedoista ihan tarkkaan. Talletuksia oli jonkin verran jo ennen koronaakin (johtuen muista syistä) mutta tuo 10000e tosi pitkältä ajalta (n. vuosi) yhteensä luulisin.
Eipä uskalla ainakaan talletusautomaattia enää tästä lähtien käyttää ollenkaan kun siitä tällaisiin ongelmiin joutuu.
Idiootti. Onhan nuo nyt kirveitä summia, jos tilillesi ei ole aiemmin laitettu tuollaisia käteissummia.
Ei ihme, että pankki vaatii selitystä. Taitavat jo 1000e kohdalla jo ryveta kyselemään!
Et tämän vertaa osannut ENNAKOIDA.
Itsehän ole soppasi keittänyt.
Joku idiootti meni jo tätä viestiä ALApeukuttamaan, heh.
Asiakas talletti reilun tonnin tililleen – Nordea vaati konttorille puhutteluun: ”Siihen on syyt ja velvollisuudet”
Tuollaiset alapeukuttajta nussii varmaan kaikkea liikkuvaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 30000e kaiken kaikkiaan (talletukset + tilisiirrot) n. vuoden ajalta. Käteistalletuksia ehkä n. 10000e. En muista edes tarkkaan. Näkyyhän ne toki tilitiedoista ihan tarkkaan. Talletuksia oli jonkin verran jo ennen koronaakin (johtuen muista syistä) mutta tuo 10000e tosi pitkältä ajalta (n. vuosi) yhteensä luulisin.
Eipä uskalla ainakaan talletusautomaattia enää tästä lähtien käyttää ollenkaan kun siitä tällaisiin ongelmiin joutuu.
Idiootti. Onhan nuo nyt kirveitä summia, jos tilillesi ei ole aiemmin laitettu tuollaisia käteissummia.
Ei ihme, että pankki vaatii selitystä. Taitavat jo 1000e kohdalla jo ryveta kyselemään!
Joku idiootti meni jo tätä viestiä ALApeukuttamaan, heh.
Asiakas talletti reilun tonnin tililleen – Nordea vaati konttorille puhutteluun: ”Siihen on syyt ja velvollisuudet”
Mietin kanssa että huh huh. Jos ei totuus miellytä niin älä alapeukutakaan, kiitos.
Eihän tilisiirto ole automaattisesti sama kuin lahjoitus, vaikka siirto tulisi vanhemmilta. Se voi olla vaikkapa laina tai maksu jostain.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tilisiirto ole automaattisesti sama kuin lahjoitus, vaikka siirto tulisi vanhemmilta. Se voi olla vaikkapa laina tai maksu jostain.
Tuossa puhuttii käteistalletuksista + tilisiirroista.
Ettekö te lue näitä juttuja ollenkaan. Saatana aina sama juttu että saa jankata tyhmemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USAssa pitaa ilmoittaa valtiolle $10,000 ja siita yli siirrot. Olen saanut enemmankin mutta kun olen vakioasiakas niin kadenheilautuksella kuittasivat kaikki ilmoitukset. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä??? No huhhuh! Enpä enää ihmettele, lahjaveron raja on 5000€!
Ne muut on lainoja. Ja niissä tilisiirroissa selvästi myös lukee niin. Tässä ei ole mitään laitonta.
Höpö höpö, tuollaista noin massiivista veronkiertoyritystä ei ikävä kyllä millään koronakeväästä johtuvilla "lainoilla" selitetä.
Lainat ovat täysin sallittuja. Mitä taas tulee menoihin, niin nehän näkyy kyllä siellä tilillä, mm. isoja laskuja ruokakauppoihin ja apteekkiin. Ei tuossa mitään kovin ihmeellistä ole. En osannut itse pitää summia ihmeellisinä. Ehkä ihmisillä on vain erilainen käsitys mikä on iso summa ja mikä ei....
Se mitä ihmettelin eniten oli se, ettei pankille tunnu kelpaavan että ottaisivat vaikka yhteyttä vanhempiini ja varmistaisivat asian sitä kautta tai ei myöskään tutkintapyyntö viranomaisille. Heille ei siis oikein tunnu kelpaavan mikään....
Veikkaisin, että ovat jo tehneet ilmoituksen poliisille... Toi sun selitys ei menisi läpi edes dementoituneille vanhemmillesi.
Mitä ihmettä sinä olet heille ostanut, jos tilisi kautta on kulkenut niin paljon käteistä, että pankki kiinnostuu?
Omia talletuksia luottokortilta? Eikö ne näy suoraan tilisiirtoina eikä käteistalletuksina?
Joltakin riesalta sitä sentään näin köyhänä säästyy. Pankki haluaa vain lisää rahaa eikä kuulustele koskaan, mistä sitä on tullut.
En minäkään usko, että se noista tilisiirroista olisi kiinni, sillä itse olen myös hoitanut kaikki vanhempieni ostokset maaliskuun puolivälistä alkaen ja sitä ennekin esim. monet tavaroiden, elektroniikan, vaatteiden jne. nettitilaukset, kun vanhemmat ovat epävarmoja nettikauppojen kanssa, ja he ovat sitten omilta tileiltään jälkikäteen aina siirtäneet ostosten hinnat minun tililleni - ei ole pankkia kiinnostanut pätkääkään missään vaiheessa. Eli varmasti nuo (isot? ja säännölliset?) käteistalletukset ovat ne, jotka herättävät ihmetystä, etenkin, kun sitten tililtä näkee, että vanhempasi ovat siirtäneet sinne rahaa suoraan(kin). Eli siitä syystä herännyt epäilys, että noiden käteissummien lähde on joku muu kuin vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 000 euroa vuoden aikana tilisiirtoja ja käteistalletuksia. Pankin kuuluu todellakin kysellä tuollaisten summien perään.
Eikä mene vuottakaan että rupeavat kysellä rahojen alkuperää kun tuollaisista summista on kyse, pakko olla provo ja huono sellainen.
Siirrän kutakuinkin ton määrän UKsta Suomalaiselle tilille vuosittain. Ei olla kyselty.
Omaa palkkaa mutta kuitenkin
Siis miksi ihmeessä olet maksanut omalta tililtäsi heidän laskujaan? Kai heillä omakin tili on? Mikä järki siirtää omalle tilillesi rahaa, että voit maksaa ne samat laskut, jotka olisi voinut maksaa suoraan heidän tililtään? "Hoidin vanhempien ostoksia koronakeväänä" tarkoittaa sitä, että käyt fyysisesti heidän puolestaan ruokakaupassa, kun eivät itse pääse liikkumaan. Tilisiirtoja ja laskuja ei tarvitse kuitenkaan kierrättää tileiltä toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken lisäksi pankki pyysi selvitystä sen rahan alkuperästä joka on tullut tilisiirtoina vanhemmiltani. Minulla ei tietääkseni ole mitään juridista oikeutta edes selvittää vanhempieni rahojen alkuperää, joten mielestäni pankin pyyntö on laiton. Terv. Ap
Miksi ihmeessä ei olisi juridista oikeutta selvittää, mistä vanhemmilla on kymppitonneja käteistä, jos ne laitetaan sinun pankkitilillesi?
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin pankkia tuollaisen röyhkeän kyyläämisen jälkeen.
Tää taitaa liittyä pankkeja koskevaan rahanpesulainsäädäntöön joka edellyttää selvittämään isompien summien alkuperän. Kurjaa mutta arkea kaikissa pankeissa.
Sit jos pankit laiminlyö valvonnan niin itketään miten pahat pankit on avustaneet rahanpesussa.
Ymmärrän siis aloittajaa mutta lainsäädäntö ei ole pankin vika. Sen sijaan pankin pitäisi pystyä kertomaan selvästi mitä tietoa tarvitaan rahojen alkuperän osoittamiseksi.
Joopa joo, ihan noin vain talletetaan 10 000 euroa KÄTEISENÄ. Ei kukaan ole noin hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Lahjaveroasiat ja rahanpesu kyllä kaksi täysin eri asiaa. Rahanpesussa on kyse rikollisesta rahasta. Luulisi että pankkia kiinnostaa ensijaisesti tämä eikä mitkään lahjaverot?
Joo, rahanpesun osalta pankeilla tosi tiukka vastuu selvittämisestä. Verojuttujen osalta lähinnä velvollisuus antaa jotain tietoja verottajalle jos verottaja pyytää. Tää aloittajan keissi liittyy selkeästi rahanpesulainsäädäntöön.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään usko, että se noista tilisiirroista olisi kiinni, sillä itse olen myös hoitanut kaikki vanhempieni ostokset maaliskuun puolivälistä alkaen ja sitä ennekin esim. monet tavaroiden, elektroniikan, vaatteiden jne. nettitilaukset, kun vanhemmat ovat epävarmoja nettikauppojen kanssa, ja he ovat sitten omilta tileiltään jälkikäteen aina siirtäneet ostosten hinnat minun tililleni - ei ole pankkia kiinnostanut pätkääkään missään vaiheessa. Eli varmasti nuo (isot? ja säännölliset?) käteistalletukset ovat ne, jotka herättävät ihmetystä, etenkin, kun sitten tililtä näkee, että vanhempasi ovat siirtäneet sinne rahaa suoraan(kin). Eli siitä syystä herännyt epäilys, että noiden käteissummien lähde on joku muu kuin vanhemmat.
Jos joku oikeasti tallettaisi tililleen 10 000 euroa käteisenä, niin tottakai pankin pitää tuo tutkia. Koska siinä todennäköisyys on todella suuri, että kyse on laittomuuksista. Normaaleilla ihmisillä ei ole tuollaisia summia käteisessä muodossa.
Aloittaja: tässä ohjeita ja syy sille miksi pankki ”kiusaa”
https://www.finanssivalvonta.fi/kuluttajansuoja/kysymyksia-ja-vastauksi…
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka käteisen lähde olisivat vanhemmat, niin eihän sekään sulje pois sitä, että vanhemmat olisivat saaneet noin ison summan käteistä laittomasti. Se kun nyt vain ei ole normaalia säilytellä useita tuhansia euroja käteisenä. Eihän se ikä tee mahdottomaksi esimerkiksi rahanpesuun, huumekauppaan, varastetun tavaran kauppaan, tms. osallistumista.
Myös omien vanhempien asioiden hoitamisesta kannattaa tehdä ihan kirjallinen sopimus jos on yhtään isompia summia. Toki toi käteiskuvio on hiton hämärä.
Vierailija kirjoitti:
Myös omien vanhempien asioiden hoitamisesta kannattaa tehdä ihan kirjallinen sopimus jos on yhtään isompia summia. Toki toi käteiskuvio on hiton hämärä.
Jos oikeasti pankki ei kiinnostuisi selvittämään 10 000 euron käteistalletuksen alkuperää, niin laiminlöisivät velvollisuutensa ihan törkeästi. Ja jos se raha on ihan puhdasta, niin virallisilla dokumenteillahan sen voi todistaa, esimerkiksi kuitilla auton myynnistä tms. Tosin miksi kukaan edes ostaisi autoa käteisellä? Tai mitään? Kuka ihme muka pitäisi tuollaista summaa käteisenä? On kyllä niin hämärä homma. Tosin provohan tämä on.
Voidaan kysyä onko tällä lailla mitään virkaa. Todelliset rahanpesijät käyttää ulkomaisia tilejä ja myy "taidetta", kuten vaikka seinään teipatun banaanin.