Lapsen hoitaminen kotona 3-vuotiaaksi, mies ei suostu
Ennen lapsen syntymää olin itsekin sitä mieltä että laittaisimme lapsen hoitoon siinä noin vuoden vanhana, mutta mitä lähempänä tuo aika on sitä vahvemmin minusta tuntuu että haluaisin pitää lapsen kotona vielä vuoden jos toisenkin. Tiukkaa meillä tulisi olemaan mutta olisi se silti mahdollista. Mies ei tähän kuitenkaan suostu, ja hän vain tuhahtelee kiintymyssuhdeteorioille sekä tämän Keltikangas-Järvisen kirjoituksille... Mies on itse elänyt melko vähävaraisessa perheessä (jossa äiti oli kotona) eikä hän kunnioita äitinsä ratkaisua vaan tuntuu olevan jopa hieman katkera siitä ettei heillä koskaan ollut varaa mihinkään ylimääräiseen.
En tiedä mitä tekisin. Tuntuu pahalta laittaa lapsi hoitoon mutten osaa oikein olla miehelle siitä vihainen sillä minähän se tässä olen se joka on mielipiteensä muuttanut. Mies ei vaan voi mitenkään uskoa että hoidosta olisi lapselle haittaa.
Kommentit (88)
62 jatkaa jos ap haluaa että lapsi hoidettaisiin kotona ja mies haluaa että tienattaisiin enemmän rahaa niin onhan siinä näitä muitakin vaihtoehtoja kuin pelkkä lapsi hoitoon ja ap töihin.
Jos ap pystyisi tekemään oman työpaikan hommia tai jotain muuta työtä iltaisin tai viikonloppuisin niin silloin lapsi voitaisiin hoitaa kotona mutta tulot kasvaisivat. Kävisikö tällainen kompromissi molemmille ?
Vai haluaako mies että lapsi menisi hoitoon ettei hänen tarvi hoitaa lasta viikonloppuna jos töissä vuoroteltaisiin jne.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 13:37"]
Meidän perhe kärsii hirveästi huonosta taloudellisesta tilanteesta. Miehellä on osa-aikainen erittäin huonosti palkattu työ. Yritystä paremman löytämiseen on koko ajan mutta koska se tapahtuu sitä ei kukaan tiedä. Olen pakotettu menemmän töihin heti äitiysloman jälkeen koska kotihoidontuki+miehen huono palkka ei yksinkertaisesti riitä elämiseen. Meillä olisi tuolloin käytettävissä ehkä saman verran rahaa kun mitä työttömillä sossun tuilla elävillä on. Ei kiitos, en halua sellaista elämää lapsilleni tai itselleni. Ärsyttää se jeesustelu että eihän ne lapset mitään rahaa tarvitse, rakkautta ja kotonaoloa vaan. Tekopyhää jeesustelua!
Kyllä se raha vaan vaikuttaa ratkaisevasti koko elämän laatuun. Varsinkin kun ja jos perheessä on muitakin lapsia kun tuo vauvaikäinen niin on kohtuutonta että heidänkin elmänlaatu kärsii siitä että perhe elää ihan köyhyysrajalla.
Joten kyllä Suomessa on vaan paljon perheitä joille se töihinmeno on ihan pakko jo sen takia että jotenkuten voi normaalintapaisen elintason taata lapsilleen (hieman paremman kun sossun takaama toimeentulotuki)
Yleensä vaahdotaan siitä että kyllä sitä kotiin voi äiti jäädä jos hieman säästeliämmin elää eikä pröystäile. Täyttä potaskaa. Tuo toimii ehkä vain sellaiseissa perheissä joissa se työssäkäyvä tienaa vähintään sen normipalkan eli 3000 brutto. Usein tällaiset joiden ukko tienaa vähintään 3000 tai runsaasti enemmän ovat niitä jotka paasaavat pyhimysmäisesti että "kyllä sitä vähemmälläkin elää"
[/quote]
No mutta miksei lapsen isä sitten jäänyt hoitovapaalle, kun kerran on pienipalkkainen ja osa-aikainen ja sulla on ilmeisesti parempi palkka? Hoitomaksujen jälkeen tuskin jää paljoa plussan puolelle rahan suhteen?
Meillä homma menee juurikin niin, että minä, pienipalkkainen äiti jään kotihoidontielle, ja hyvätuloinen isi hoitaa asuntolainan maksun ja muut isommat menot. Toki hänen palkkansa on sen verran hyvä, ettei tarvitse ihan köyhyysrajalla kituuttaa, mutta kyllä melko tarkasti joudumme elämään, emme matkustele ulkomailla tai käy ulkona syömässä jne. Itse en ole kyllä väittänytkään että se on kaikille rahallisesti mahdollista, mutta ap.n tilanteessa se taitaisi olla, kyse on vain siitä, ettei mies halua elää niukemmin mihin on tottunut. Monilla pk-seudulla asuvista ihmisillä taitaa olla ylisuuri asuntolaina, jota ottaessa ei ole otettu huomioon tulojen vähenemistä...
[/quote]
Kummankaan ei kannata jäädä kotihoidontuella kotiin koska tuki on kuitenkin paljon pienempi kun se huonostipalkattu osa-aikainen työ.
Ja ei, itselläni ei ole hyväpalkkainen työ vaan olen pienipalkkainen itsekin mutta tosiasia on se että kun kummatkin olemme töissä jopa pienellä palkalla, jää elämiseen usea sata enemmän kun jos jäisin kotihoidontuelle. Hoitomaksu tulee olemaan pieni, pienien tulojen takia.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 13:43"]
Niin no, kenen mielestä täyttä potaskaa ja kenen ei.
Ja mikä on jonkun peruselintaso. Jos on tottunut saamaan kaiken heti halutessaan niin eihän sitä tietenkään pärjää kotihoidontuella! Tai asumismenot on suuret.
Minun miehelläni on ei ole säännöllisiä tuloja ja tulemme toimeen siltikin. Se on se mihin on tottunut. Me olemme molemmat tottuneet elämään säästeliäästi, opiskeluajoista lähtien. Ei siis tuota ongelmia.
Pienet lapset eivät itseasiassa tarvitse paljoa ;) Mutta jos edelleenkin on tottunut paljouteen, niin kyllähän ne lapsetkin siihen äkkiä tottuvat!
[/quote]
Ei voi mitään, mutta minua sitten ärsyttää lukea tämän tyyppisiä kommentteja. Pitäisi asua halkolaatikossa tai naapurin veneen alla ja hoitaa lasta itsepäisesti kotona, koska "lapsi ei tarvitse paljoa". Ei saa ottaa asuntolainaa ennen perheen perustamista eikä "totuttautua ylelliseen elämään" eikä varsinkaan saa tehdä työtä. Pitää vain hoitaa lapsia, syödä kynsienalusia ja olla onnellisia.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 13:43"]
Niin no, kenen mielestä täyttä potaskaa ja kenen ei.
Ja mikä on jonkun peruselintaso. Jos on tottunut saamaan kaiken heti halutessaan niin eihän sitä tietenkään pärjää kotihoidontuella! Tai asumismenot on suuret.
Minun miehelläni on ei ole säännöllisiä tuloja ja tulemme toimeen siltikin. Se on se mihin on tottunut. Me olemme molemmat tottuneet elämään säästeliäästi, opiskeluajoista lähtien. Ei siis tuota ongelmia.
Pienet lapset eivät itseasiassa tarvitse paljoa ;) Mutta jos edelleenkin on tottunut paljouteen, niin kyllähän ne lapsetkin siihen äkkiä tottuvat!
[/quote]
Ja vielä tuohon lauseeseen "pienet lapset eivät itseasiassa tarvitse paljona" niin haloo, entäs kun perheessä on muitakin lapsia ja varsinkin jos ne muut lapset eivät ole pieniä. Jatkatko samaa rataa. "ei ne lapset mitään tarvitse" pyhää rakkautta vaan. Voi kun suloista. Voin hieman valoittaa että esim. teinin ruokakulut ovat monesti enemmän kun aikuisen.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 13:15"]
harmi, jos nainen on tilanteessa , jossa joutuu kyselemään mieltään lupaa koyiin jäämiselle. Meillä on erillinen talous , minä vastaan omasita kuluistani ja jos olen valmis tinkimäämn menoistani hyvin pärjään kotihoidon tuoella ja säästöillä. Uuden rakennetun omakotitalon lainat mja hoitokulut jakautuvat puoliksi. Koska Jäin hoitovapaalle, niin lapsenkin harrastuksista ja paremmista vaatteista hieman tingitään. Mies kyllä ostelee oasta palkastaan lapsille mitä haluaa. Nyt lähtevät kahden lapsen kanssa Minilomalle, minä jää oikeasti aika mielellänikin kotiin :)
[/quote]
Siis anteeksi, mutta miten ihmeessä maksat perheen kulut puoliksi lapsilisällä ja parinsadan euron kotihoidontuella? Ei kaikki kunnat maksa mitään kuntalisiä. Kyllä mulla ainakin oli keskusteltava mieheni kanssa siitä, kuinka kauan olen kotona. Olin kotona siihen asti kunnes lapsi täytti 1v4kk. Toki olisin ollut kotona vaikka siihen asti kun lapsi täyttää 18 vuotta, mutta kun ei ole varaa. Asuntolainan lyhennys 500e, autolainat 400e, sähkölaskut talvella 300e/kk, vakuutukset, vain muutamia maksuja mainitakseni. Niitä ei yhden palkalla makseta, kun on vielä muutenkin elettävä.
Mä en yhtään ihmettele suuria avioerolukuja, jos esimerkiksi kotiin jääminen lapsen kanssa kolmeksi vuodeksi on sellainen asia, jonka nainen tuosta vaan ilmoittaa miehelle. Huh huh. Onneksi minä ja mieheni sentään osataan keskustella. Ei tulis mieleenkään tuosta vaan kävellä miehen ylitse asiasta häneltä kysymättä.
Taktiikka valmiiksi ja neuvottelemaan:
- ensin esität, että olet 3 v. kotona ja sen jälkeen lyhennettyä työpäivää 8 v. asti
- seuraavaksi lupaat lyhentää hoitovapaa puoli vuotta
- sitten lyhennettyä päivää vaan ¤ v. asti
- sitten taas lyhennät hoitovapaat puoli vuotta
ja jossain kohtaa löytynee ratkaisu, joka on molemmille siedettävä.
Voit myös käydä neuvottelua taloudellisilla faktoilla: sun palkka - päivähoitomaksu - bussikortti/auton kulut - työvaatteet - lounaat- siivooja - lapsen lääkkeet, kun se on koko ajan korvatulehduksessa = kuinka paljon enemmän kuin kotihoidontuki?
Meidän lapset meni päiväkotiin n. 1,5 vuotiaina ja tein alkuun lyhennettyä päivää tai nelipäiväistä viikkoa. Ratkaisu oli ihan toimiva, lapset ovat sosiaalisia ja kilttejä ja säilyivät suh terveinä. Taloudellisesti ei juuri rasittanut ja äitikään ei ehtinyt muuttua ihan mökkihöperöksi.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 20:48"]
'tulee vaan mieleen että, jos ap oikeasti haluaa että lapsi on kolmevuotiaaksi kotona niin suostuuko hän siihen että menee itse töihin ja mies jää kotiin kahdeksi vuodeksi lasta hoitamaan?
Vai onko tässä tarkoituksena vain loisia kotona.
Terveisin Mälli
[/quote]
Jos "Mälli" osaisit lukea, olisit huomannut, että ap on ehdottanut myös juurikin tuota yhtenä vaihtoehtona.
[/quote]
Sädäääp!
Ei tarvitse lukea. Arvaa miksi?
Terveisin mälli
Kuule ap et ole kommentoinut mitenkään ehdotuksia työn tekemisestä eri aikaan, viikonlopputöistä jne.
Ekaksi ap voisi kysyä mieheltä että kertooko se sinun "loisimishalusta" ettet halua laittaa 1v lasta hoitoon kun sinulle sopii kuitenkin että mies voisi jäädä lapsen kanssa kotiin ja sinä lähtisit töihin. Eli miten niin ap yrittää laiskotella miehen rahoilla kun tarjoaa päinvastoin miehelle tilaisuuden kotivuoteen ?
Jos mies on edelleen sitä mieltä että lapsi hoitoon 1v iässä niin pitäkää perheneuvottelu:
- Kumpi hakee hoitopaikan + hoitaa kaiken tarpeellien paperisodan ja maksaa hoidon
- Miten hoitoon kuljettamiset järjestettäisiin, kumpi vie kumpi hakee niin että päivät olisivat mahd. lyhyet.
- Kotitöiden uudelleen jako eli mitkä työt siirtyvät miehelle jos ap on nyt tehnyt suurimman osan kotitöistä.
- Kumpi jää hoitamaan sairasta lasta kotiin tarvittaessa ja miten järjestetään lapsen hoito jos sairaus kestää pidempään kuin 3 päivää.
- Listatkaa kummallekkin tärkeät asit esim. ap:lla saattaisi olla lapsen kotihoito/tai mahdollisimman lyhyet hoitopäivät