Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei luottotiedoton pääse kaupan kassalle töihin?

Vierailija
30.06.2020 |

Multa meni luottotiedot pari vuotta sitten, kun olin sairastunut masennukseen, Kela ei hyväksynyt sairauslomaani ja tipahdin toimeentulotuen varaan, jonka koin täysin riittämättömäksi. Masennuksen kourissa en jaksanut välittää tulevasta vaan turvauduin pikavippiin kohtalokkain seurauksin. Kun sitten terveydentilani parani, maksoin velat heti pois vanhempieni avustuksella (sain heiltä korotonta lainaa, jonka maksoin myöhemmin takaisin).

Ennen sairastumistani työskentelin kaupan kassalla ja tein työni hyvin. Enää en sinne pääse, koska työssä käsitellään rahaa ja mulla on maksuhäiriömerkintä. Mitä järkeä tässä on? En ole koskaan varastanut mitään tai tehnyt muitakaan rikoksia. Mulla ei ole enää senttiäkään velkaa ja olen onnistunut säästämään pienen puskurinkin pahan päivän varalle. Miten voi olla laillista, että luottotietonsa menettänyttä saadaan kohdella näin?

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luottotietojen menettäminen tarkoittaa ettei ole osannut/halunnut hoitaa raha-asioitaan luotettavalla tavalla. Hyvin ymmärrettävää ja oikein ettei sellaisia päästetä töihin jossa käsitellään rahaa.

Ei se sitä aina todellakaan tarkoita. Itselläni ei ole koskaan ollut luotto- tai maksuhäiriöitä, mutta lähellä on ollut. Jos niitä olisi tullut, se ei todellakaan kertoisi mitään kyvyistäni. Tämä yhteiskunta ajaa ihmisiä harvinaisen ahtaalle, ja voin hyvin ymmärtää että pahimmassa masennuksessa taloudenpito saattaa tökiiä ihan itsestään, sellaiseksi tämä systeemi on oikein tarkoituksella rakennettu. Anteeksiantamattomaksi.

Se että joku onneton sielu on joskus saanut maksuhäiriömerkinnän ulkopuolisten syiden takia ei invalidoi ammattitaitoa. Se taas, että joku kultalusikka suussa syntynyt Hannu H

Kyllä ne hannu hanhetkin varastavat.

Ymmärrän kyllä kauppiasta, jos et ole itse avannut tilannettasi hänelle niin varmasti epäilee huomatessaan luottotietojesi menneen.

Toisaalta taas juuri luottotiedottoman tulisi saada töitä, et jotain mätää systeemissä on.

Kysehän on siitä ettei niitä velkoja pääse ikinä maksamaan takaisin jos ei saa mistään töitä kun on ylivelkaantunut ja maksut on liikaa rästissä ja perinnässä. Ei tuossa ole mitään logiikkaa. Samaan aikaan jos on jo töissä niin aika harvasta saa monoa maksuhäiriön tai ulosottoon joutumisen vuoksi. Vaikka samaan hommaan ei palkattaisi uutta jolla tuollaiset on.

Ylipäänsä nuo maksuhäiriötarkistukset vaikuttaa aivan liian moneen asiaan, paljon enempään kuin on tarkoituskaan. Ja toinen ongelma on se, että molemmat luottokelpoisuusyhtiöt joita suomessa on on ulkomaisessa omistuksessa. Eli noinkin kattavasti kansalaisten asioihin vaikuttava asia on ulkomaisessa hallinnassa ja data menee ties minne. 

Vierailija
102/123 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ap:ta ole kiinnostanut aloituksen jälkeen osallistua keskusteluun. Samalla luotettavuudella hoitaa ketjuaan kuin raha-asioitaan. Kas kummaa, kun on työllistymisessä vaikeuksia.

Niinpä. Ei varmaan ole 4 vuotta päivystänyt palstalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ap:ta ole kiinnostanut aloituksen jälkeen osallistua keskusteluun. Samalla luotettavuudella hoitaa ketjuaan kuin raha-asioitaan. Kas kummaa, kun on työllistymisessä vaikeuksia.

Itse vaikutatkin erittäin tarkkaavaiselta. Ja numeroiden lukutaito mainio.

Vierailija
104/123 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Vaikka olen masennuksen takia sössinyt raha-asiani, olen kuitenkin aina korostan AINA suhtautunut erittäin tarkasti firmojen rahoihin. Eli ei luottotietojen menettäminen liity leväperäisyyteen työnsuhteen tai muutoinkaan epäluotettavuuteen työn osalta. Tippirahat, jotka olisi voinut pitää itsekin olen laittanut yhteiseen tippikassaan vaikka olisi ollut tiukkaa taloudellisesti. Ja olen saanut käyttää firman luottokorttia yrityksen ostoihin eikä olisi tullut mieleenkään käyttää korttia omiin tarkoituksiin.

Ap kertoo maksaneensa rästinsä ja maksuhäiriömerkinnän olisi pitänyt jo kadota hänen tiedoistaan.

Vierailija
105/123 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka sairas ja oksettava ihmisen täytyy olla kun keskittyy jonkun raha-asioihin ja siihen luinka säntillisesti niitä hoitaa mutta ihankun iso asua ei olusi se, että hänelle on tehty törkeitä perusoikeuksia loukkaavaa rikoksia viranomaistaholta. Nämä onnistuttu tekemäön valheiden ja väärennysteb kera.

Juma...uta, kumpi pahempi "Et maksa eräpäivnä" vai olet mukana törkeistä rikoksissa tuota kohtaan, joka ei maksa eräpäivänä? 

No juma...uta ei takuulla maksa, jos se noin iso ongelma.a on.

Oksettavan sairasta! Rikos on rikos terveydenhuollossa tehtynä ja koulutettujenkin ihmisten toimesta. Ei se valehtelulla muutu miksikään tai sillö, että itse itselleen väittää olevansa vain välttämätöntä mitä piti tehdä jollekin.

Painu nyt helvettiin niiden raha-asioiden kanssa kun tiedät ehkä, että tuossakin on ollut rikosten kohde.

P.s mm. Tekaistut laskut ha kehtaa vielä vöittää, että mites nyt ongelmia on. Sairasta!

Vierailija
106/123 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto pölli useammaltakin työnantajaltaan ja vielä vapaa-aikanakin Stockalta. Olisiko kannattanut tarkistaa luottotiedot.

107/123 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin "Kela ei hyväksynyt sairaslomaa"?

Vierailija
108/123 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehheh niinku voi hitsi kun oli esmes  osamaksu, millä ostettu ihan hotain vaatteita, kesätavaraa ja kenkiä lapsille Hyi hyi. No hyi mitä älyttömyyttä! Mutta kato se fiksumpi osapuoli, joka osti sentään hedelmiä ja whiskyä ja ei maksuhäiriömerkintää se oli se järkevämpi joo. Tai jopa oli niin "kiltti" että antoi pankkitunnukset, jotta naikkonen maksoi laskunsa, mutta kun maksoi sai huudot,että missä rahat!

Anna mä arvaan. Koska tuhlaritytön rahankäytöstä ei tykätty, (ei muistakaan jutusta)oli se ihan ok monen mielestä se whiskey ruljanssi.

Niin sairas ajojahti tässä on ollut, että kaikki on mahdollista. 

Vierailija
109/123 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassa käsittelee rahaa ja luottotiedoton ei herätä luottamusta. En palkkaisi.

Mulla murtui sääriluu töissä, vakuutusyhtiö ei korvannut ja yrityslaina jäi maksamatta jolloin musta tuli luottotiedoton. Ikäni olen töitä tehnyt enkä ymmärrä miksi minä olisin hylkiö vain yhden tapaturman takia.

Vierailija
110/123 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin lähi Prismassa on sen verran erikoistakin porukkaa töissä etteivät vaatimukset näytä olevan kovin kummoisia. Tänäänkin yksi tourette kiljahteli pakastehyllyllä ja sen jälkeen tarkkaili reaktioitani. 

Vierailija
111/123 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomainen tieto. Käytän tätä jos koskaan joudun työhaastatteluun.

Vierailija
112/123 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kaupasta, enemmän epäilen että syy on ollut mielenterveys vaikka sitä ei tietenkään voida ääneen sanoa, mutta ei haluta palkata ihmistä mikä todennäköisesti voi uupuu töissä ja olla pitkään sairaslomalla...

Vierailija
113/123 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oletko ollut työstäsi sairaslomalla vai lopetitko kokonaan ja nyt sitten työttömänä yrität päästä sinne uudestaan. Jos jälkimmäinen niin eihän heillä välttämättä ole tilannetta, jossa tarvittaisiin lisää työntekijöitä. 

Luottotiedottomuus ei taida esteenä olla, eihän työnantaja sitä edes saa selville palkatessaan työntekijän. 

Vierailija
114/123 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottotietojen menettäminen tarkoittaa ettei ole osannut/halunnut hoitaa raha-asioitaan luotettavalla tavalla. Hyvin ymmärrettävää ja oikein ettei sellaisia päästetä töihin jossa käsitellään rahaa.

Minä olen luottotiedoton ja sen lisäksi minulla on rikosrekisteri. Sain töitä ravintolasta jossa käsittelen rahaa ja anniskelen alkoholia.

Vierailija
115/123 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos velat on maksettu, voi pyytää merkinnän poistoa: Vuonna 2022 luottotietolaki muuttui niin, että maksuhäiriömerkintä poistuu luottotietorekisteristä 30 pv kuluttua siitä hetkestä, kun rekisterinpitäjälle on tullut tieto velan maksusta.

Vierailija
116/123 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ihmisestä silti varasta tee, jos omat raha-asiat on joskus olleet huonolla hoidolla. Joku "nuhteeton" myyjä voi varastaa kaupasta vaikka mitä.

Vierailija
117/123 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein. Myös terveystietojen pitäisi olla työnantajien saatavilla, jotta voisivat olla palkkaamatta sairaita.

Vierailija
118/123 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luottotiedot voi masennuksen vuoksi mennä. Olet luullut olevasi työkyvtön ja et ole viitsinyt ottaa töitä vastaan. Voit syyttää nykytilanteesta vain itseäsi. Maksa velkasi niin luottotiedottomuus häviää välittömästi. 

Vierailija
119/123 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havittelet pääsyä kaupan kassalle jotta voisi varastaa kassasta rahaa. Tällainen on suunnitelmasi joka nyt paljastui kauppiaalle. Rikollisia ei pidä ottaa minnekään töihin.

Vierailija
120/123 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Vaikka olen masennuksen takia sössinyt raha-asiani, olen kuitenkin aina korostan AINA suhtautunut erittäin tarkasti firmojen rahoihin. Eli ei luottotietojen menettäminen liity leväperäisyyteen työnsuhteen tai muutoinkaan epäluotettavuuteen työn osalta. Tippirahat, jotka olisi voinut pitää itsekin olen laittanut yhteiseen tippikassaan vaikka olisi ollut tiukkaa taloudellisesti. Ja olen saanut käyttää firman luottokorttia yrityksen ostoihin eikä olisi tullut mieleenkään käyttää korttia omiin tarkoituksiin.

Ap kertoo maksaneensa rästinsä ja maksuhäiriömerkinnän olisi pitänyt jo kadota hänen tiedoistaan.

Kuka noita valheita uskoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi