Miksei luottotiedoton pääse kaupan kassalle töihin?
Multa meni luottotiedot pari vuotta sitten, kun olin sairastunut masennukseen, Kela ei hyväksynyt sairauslomaani ja tipahdin toimeentulotuen varaan, jonka koin täysin riittämättömäksi. Masennuksen kourissa en jaksanut välittää tulevasta vaan turvauduin pikavippiin kohtalokkain seurauksin. Kun sitten terveydentilani parani, maksoin velat heti pois vanhempieni avustuksella (sain heiltä korotonta lainaa, jonka maksoin myöhemmin takaisin).
Ennen sairastumistani työskentelin kaupan kassalla ja tein työni hyvin. Enää en sinne pääse, koska työssä käsitellään rahaa ja mulla on maksuhäiriömerkintä. Mitä järkeä tässä on? En ole koskaan varastanut mitään tai tehnyt muitakaan rikoksia. Mulla ei ole enää senttiäkään velkaa ja olen onnistunut säästämään pienen puskurinkin pahan päivän varalle. Miten voi olla laillista, että luottotietonsa menettänyttä saadaan kohdella näin?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Uudelle työntekijälle tehdään terveystarkastus. Kaikkea ei varmaan terveystiedoista saa kertoa työnantajalle, mutta jos tarkastuksessa todetaan työkykyiseksi, mikään muu henkilön terveystiedoista ei kuulu työnantajalle.
Tämä oli vastaus tälle: Ihan oikein. Myös terveystietojen pitäisi olla työnantajien saatavilla, jotta voisivat olla palkkaamatta sairaita.
Koska siltä puuttuu luotto tietoon.
Uudelle työntekijälle tehdään terveystarkastus. Kaikkea ei varmaan terveystiedoista saa kertoa työnantajalle, mutta jos tarkastuksessa todetaan työkykyiseksi, mikään muu henkilön terveystiedoista ei kuulu työnantajalle.