Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
1. Käy kodissa läpi kaikki tilat, eli huonekalut, pinnat, tasot, kohdat, kaapit, komerot jne: selvitä mihin olet tyytyväinen ja mihin haluat muutosta.
2. Tee suunnitelma millaiseksi mitäkin haluat ja miten etenet.
3. Hahmottele miten pääset tavoitteeseesi.
4. Tee ja toteuta.
Vierailija kirjoitti:
Miten kenellekään voi kertyä roinaa lattialle? No ehkä pikkulapset voivat jättää lelujaan lattialle, mutta että siis aikuisilla ihmisillä jotenkin joutuu - en edes ymmärrä miten - tavaraa lattialle. Mulla saattaa jäädä sanaristikko pöydälle (jos se on kesken), ja ehkä joku tarjoiluastia olkkarin pöydälle jos on ollut vieras kylässä ja tarjoiluastia on ollut tarpeen. Kertokaahan uteliaalle, mitä teillä on lattialla?
Lattialla voi olla, mitä olen eri kodeissa nähnyt:
likaisia sukkia, likavaatteita, puolipidettyjä vaatteita, reppuja, kasseja, paperipinoja, lehtipinoja,
takkeja, pipoja, hanskoja, kengät hujan hajan
imuri, siivoustarvikkeet (joita ei ole viety siivouskaappiin)
koiran talutushihna, koiran raksuja kupin vierellä,
kuivuneita kurkun paloja ja ruokien jämiä keittiön pöydän alla lattialla,
kahvimuki, eväsrasia,
nojatuolin vieressä lattialla banaanin kuoret,
lattian peittävä lelumeri
puhelimia ym laitteita
Mun kodissa EI todellakaan ole.
Mun mielestä työläin osuus raivaamisessa on tavaroiden poisvienti. Miten muilla? Kokemuksia?
Hauskin lattialle jäänyt tavara oli joulukoristelaatikko eräässä boheemissa kyläpaikassa, osa joulukoristeista oli vielä esillä. Heinäkuussa...
Vierailija kirjoitti:
Hauskin lattialle jäänyt tavara oli joulukoristelaatikko eräässä boheemissa kyläpaikassa, osa joulukoristeista oli vielä esillä. Heinäkuussa...
Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemu raikkaihin aika :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kenellekään voi kertyä roinaa lattialle? No ehkä pikkulapset voivat jättää lelujaan lattialle, mutta että siis aikuisilla ihmisillä jotenkin joutuu - en edes ymmärrä miten - tavaraa lattialle. Mulla saattaa jäädä sanaristikko pöydälle (jos se on kesken), ja ehkä joku tarjoiluastia olkkarin pöydälle jos on ollut vieras kylässä ja tarjoiluastia on ollut tarpeen. Kertokaahan uteliaalle, mitä teillä on lattialla?
Lattialla voi olla, mitä olen eri kodeissa nähnyt:
likaisia sukkia, likavaatteita, puolipidettyjä vaatteita, reppuja, kasseja, paperipinoja, lehtipinoja,
takkeja, pipoja, hanskoja, kengät hujan hajan
imuri, siivoustarvikkeet (joita ei ole viety siivouskaappiin)
koiran talutushihna, koiran raksuja kupin vierellä,
kuivuneita kurkun paloja ja ruokien jämiä keittiön pöydän alla lattialla,
kahvimuki, eväsrasia,
nojatuolin vieressä lattialla banaanin kuoret,
lattian peittävä lelumeri
puhelimia ym laitteita
Mun kodissa EI todellakaan ole.
Näiden lisäksi eteisen lattialla on muovipussi missä on kaverilta ostettu mekko, mutta sitä ei ole vielä ehditty sovittaa tai laittaa paikalleen kun se on ostettu vasta kuukausi sitten, sekä olohuoneen lattialla kestokassissa lankoja, koska saattaa iskeä virkkaamisvimma niinkuin neljä vuotta sitten jouluna ja makuuhuoneen lattialla pari muovipussia missä on kirpputorille myytäväksi lähtevää tavaraa, mitä on kerätty siihen jo kuudetta vuotta.
Lattioilla nähtyä kyläpaikoissa: Tyhjiä kaljatölkkejä, tyhjiä karkkipusseja ja sipsipusseja, roskaa!!, ruokailun jäljiltä käytettyjä lautasia ja laseja, leivän tähteitä, käytettyjä kortsuja, kunnostuksen alla oleva moottorisaha eteisessä, rautaketjuja, tuolin alla pino erilaista kamaa, kasa koulupapereita, työtodistus, huulipunia... Onhan noita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ajelehtii tällä hetkellä kaikkea remonttiin liittyviä työkaluja. Paljon sellaista joka joutaisi jo pois. Normitilassa ei niin paljon, ekana tulee mieleen kaikki sellainen tavara mikä odottaa viejäänsä esim autotalliin, mökille, kierrätykseen yms. Esim palautuspullosäkki, vierashuoneessa on lojunut pahvilaatikollinen poisvietävää vaatetta jo varmaan vuoden, tuon tyyppisiä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Lattioilla nähtyä kyläpaikoissa: Tyhjiä kaljatölkkejä, tyhjiä karkkipusseja ja sipsipusseja, roskaa!!, ruokailun jäljiltä käytettyjä lautasia ja laseja, leivän tähteitä, käytettyjä kortsuja, kunnostuksen alla oleva moottorisaha eteisessä, rautaketjuja, tuolin alla pino erilaista kamaa, kasa koulupapereita, työtodistus, huulipunia... Onhan noita.
On sulla erikoisia tuttuja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sulla erikoisia tuttuja...
Sanopa muuta. Elämäntapaintiaaneja ja taiteilijoita you know.
Kun mä olin nuori (ja nätti) ja muutin omille asumaan, niin lattia lainehti ihan kaikkea. Kysykää mitä siellä ei olisi ollut, jalansijaa ei saanut.
Meidän asunnossa lattialla ei ole mitään roinaa. Tein tarkastuskierroksen ja löysin yhdet villasukat terassin lattialta.
Pöytien päälle kertyy sanomalehtiä, nekin vien paperiketäykseen, kun lehti on luettu. Niitä aikakauslehtiä, jotka aion säilyttää, varten on lehtiteline olohuoneessa. Siellä on jotakin sisustus tai ruokalehtiä.
Lapsikin oli siivonnut huoneensa. Ei ollut mitään leluja lattialla.
Kun kaikki vievät astiat tiskikoneeseen ja roskat roskikseen, niin ei pinnat ja lattiat ole kaatopaikka.
Isoäiti minulle opetti järjestystä: Jokaisella tavaralla ON oma paikka, jonne tavara laitetaan käytön jälkeen. Siistissä kodissa viihtyy paremmin :)
Täällä on lattialla sukat, puhelimen laturi, jatkojohto, jonka ei siis kuuluisi olla lattialla, tänään haetun nettikauppatilauksen pahvilaatikko ja muuta siihen liittyvää roskaa ja roskapussiksi aiottu muovikassi, jossa olleet kengät ovat sentään telineessä. Niin ja lattialla on joogamatto, ei se minusta sen pahempi sotku ole kuin juuri tämän ihmettelijän mainitsema keskeneräinen ristikkolehti. Ei noista mikään ole lattialla enää parin tunnin päästä. Tasoilla ei ole koko asunnossa mitään muuta ylimääräistä kuin kahvimuki, jonka join loppuun tätä viestiä kirjoittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lähes aina siistiä, eli imuroidaan usein, pölyt pyyhitään ja lattiat pestään. Mutta itse olen aina ollut sotkija, joten jos muutaman päivän ei kiinnitä asiaan huomiota, niin kasoja kertyy pöydille, sohville ja myös lattioille. Mies on samanlainen. Äitini taas on täysin erilainen, ei missään ikinä kasoja, ei ollut silloinkaan, kun asuin kotona.
Kasoissa on makuuhuoneessa yleensä vaatteita, joille on siis paikka pyykkikorissa tai puolipitoisten laatikossa. Yöpöydällä vesilaseja, karkkeja, karkkipapereita, nenäliinoja ja lääkkeitä. Lipaston päällä koruja ja hajuvesiä.
Eteisessä kestokasseja, aurinkovoidetta, aurinkolaseja, hattuja, lapasia, kenkiä ja uusia tavaroita, joita ei ole viety paikoilleen.
Olohuoneessa vaatteita, vilttejä, kirjoja, elokuvia, lehtiä ja käsityötarvikkeita.
Keittiössä astioita, joskus roskia, jotka jääneet edellisestä ruuanlaitosta ja tyhjille pulloille ei ole paikkaa, niin pullopussi on keittiön nurkassa.
Ei siis kaikkia noita kasoja yhtä aikaa, mutta tuommoisia kertyy, jos ei hetkeen kiinnitä huomiota asiaan. Itseä kasat ärsyttää ja siivoan ne usein, mutta 20vuotta äidin nalkutusta ja 10vuotta omaa nalkutusta ei ole kasojen kertymistä estänyt. Nyt olen ollut kevään ilman töitä, kasat ovat häipyneet yleensä tunnin sisään kertymisestä. Mutta tällä viikolla on ollut paljon loma- ja muuta puuhaa, niin kasoja oli taas kertynyt kun eilen siivottiin isommin.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä työläin osuus raivaamisessa on tavaroiden poisvienti. Miten muilla? Kokemuksia?
Jossain tavaroissa on hankalaa päättää luopumisesta, vaikka tietää, ettei tavaraa tarvitse. Mutta usein tavaroihin ei ole niin kiintynyt, niin turhat on helppo lajitella pusseihin ja laatikoihin eteiseen vietäväksi lahjoituksiin tai kierrätettäväksi. Sitten ne on siinä eteisessä viikkoja. Varsinkin jos on autoton henkilö, eikä saa lajiteltua omaan roskiskatokseen tai lähikaupalle.
Ennen kuin aloittaa, kannattaa tehdä suunnitelma miten tavaroista pääsee eroon, mihin voi lahjoittaa, missä voi kierrättää ja miten sinne pääsee. Vuokraa auton tai pyytää ystävää avuksi. Jos on joku aikataulu ja ystävä sovittuna, niin ei sinne kehtaa myöskään ilman tavaroita mennä, niin pitää löytää poistettavaa. Jos taas auto, niin vie suoraan autoon ja seuraavana päivänä heti vie tavarat pois. Helposti myös lähtee niitä kasoja kaivelemaan, jos jäävät kotiin ja pelastaa sitä turhaa tavaraa takaisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lähes aina siistiä, eli imuroidaan usein, pölyt pyyhitään ja lattiat pestään. Mutta itse olen aina ollut sotkija, joten jos muutaman päivän ei kiinnitä asiaan huomiota, niin kasoja kertyy pöydille, sohville ja myös lattioille. Mies on samanlainen. Äitini taas on täysin erilainen, ei missään ikinä kasoja, ei ollut silloinkaan, kun asuin kotona.
Kasoissa on makuuhuoneessa yleensä vaatteita, joille on siis paikka pyykkikorissa tai puolipitoisten laatikossa. Yöpöydällä vesilaseja, karkkeja, karkkipapereita, nenäliinoja ja lääkkeitä. Lipaston päällä koruja ja hajuvesiä.
Eteisessä kestokasseja, aurinkovoidetta, aurinkolaseja, hattuja, lapasia, kenkiä ja uusia tavaroita, joita ei ole viety paikoilleen.
Olohuoneessa vaatteita, vilttejä, kirjoja, elokuvia, lehtiä ja käsityötarvikkeita.
Keittiössä astioita, joskus roskia, jotka jääneet edellisestä ruuanlaitosta ja tyhjille pulloille ei ole paikkaa, niin pullopussi on keittiön nurkassa.Ei siis kaikkia noita kasoja yhtä aikaa, mutta tuommoisia kertyy, jos ei hetkeen kiinnitä huomiota asiaan. Itseä kasat ärsyttää ja siivoan ne usein, mutta 20vuotta äidin nalkutusta ja 10vuotta omaa nalkutusta ei ole kasojen kertymistä estänyt. Nyt olen ollut kevään ilman töitä, kasat ovat häipyneet yleensä tunnin sisään kertymisestä. Mutta tällä viikolla on ollut paljon loma- ja muuta puuhaa, niin kasoja oli taas kertynyt kun eilen siivottiin isommin.
Olen samanlainen, ollut aina ja yrittänyt paljon opetella pois tästä tavasta, mutta se on niin sitkeässä että tuskin koskaan pääsee kokonaan. Tavaroilla on omat paikat, olen muutoin siisti ihminen, mutta tavaraa vaan kertyy ajatuksissaan kasoihin. Siivoan asunnon useamman kerran päivässä ja setvin kasat oikeille paikoilleen.
Joillain ihmisillä kasat ovat pöytien ja lattioden sijasta kaapeissa. Näyttää toki paremmalta, mutta elämä on yhtä hankalaa, kun kaikki tavarat on vaan sysätty romukaappeihin ja -laatikoihin. Kun jotain on tarvitsee, samalla tavalla saa penkoa joka paikan. Vaikeinta elämä on toki ihmisillä, joilla tavarat on kasoissa ja siivouksen yhteydessä tungetaan näkyvät kasat romukaappeihin. Näin käy helposti, kun kasaihminen ja romukaappi-ihminen asuvat yhdessä.
Tavaroiden karsiminen ja kaappien organisointi auttaa molempien ongelmien hallinnassa. Jos tavarat on aina hukassa tai kasoissa, kannattaa kaapit ja laatikot merkitä nimilapuilla. Näin kaikki perheessä, itse mukaan lukien, näkee mitä kuuluu minnekin. Auttaa oikeasti, ei tarvitse ulkoa muistaa mihin kuuluu vehnäjauhot tai muovikulhot. Tosi tärkeää varastoissa ja vastaavissa, koska niitä tavaroita ei päivittäin käytä.
Jotkut ovat nopeita, sekä suunnittelemaan että toteuttamaan asioita. Jopa lopputulos hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Olen laittanut omatekemiä ilmanraikastimia pitkin kotia: noin 3dl ruokasoodaa, vajaa 1/2dl imurointipuuteria ja päälle kuivattuja laventelinkukkia avonaiseen purkkiin. Keittiössä on ruokasooda+eteerisiä öljytippoja (appelsiini ja sitruuna). Tunkkaisuus vähentyy selvästi. Laventelinkukkia voi pienissä pussukoissa laittaa vaatekaappiin, mä ostin laventelinkukat luontaistuotekaupasta.
Näitä minä haluan tehdä, ihanan kuuloinen idea! Mutta mitä on imurointipuuteri? Mistä (luontaistuotekaupasta) kannattaa ostaa noita laventelinkukkia? Vaikka ne ei varmaan ole pakollisia? Ovatko ne vain koristeeksi, vai tuoksuvatko ne oikeasti? Eteerisiä öljyjä mulla on ja ruokasoodaa, joten voin tehdä jonkinsortin raikastimia vaikka heti.