Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa

Vierailija
30.06.2020 |

Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.

Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.

Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.

Kommentit (1330)

Vierailija
1161/1330 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saisin ukon tiskaamaan? On siis sovittu, että on hänen kotityö. Minä pesen pyykit ja järjestelen, vien roskat ja kompostin, imuroin, pesen lattioita ja vessaa ja ikkunat ja jääkaapin. Hänen tyylinsä on se, että tiskaa kun ehtii. Nytkin on kaikki astiat tiskialtaassa. Itse haluaisin, että tiskit tiskattaisi samantien ja keittiö olisi siisti.

- Teidän sopimuksenne ei toimi. On aika vaihtaa tehtäviä. Tiskaus sinulle, hoituu sen jälkeen. Mies valitsee sen tilalle jonkun sellaisen homman, jonka pystyy hoitamaan. Kodin hoito on yhteispeliä ja jos ei ole, ala ottaa maksua täysihoidosta!

Vierailija
1162/1330 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saisin ukon tiskaamaan? On siis sovittu, että on hänen kotityö. Minä pesen pyykit ja järjestelen, vien roskat ja kompostin, imuroin, pesen lattioita ja vessaa ja ikkunat ja jääkaapin. Hänen tyylinsä on se, että tiskaa kun ehtii. Nytkin on kaikki astiat tiskialtaassa. Itse haluaisin, että tiskit tiskattaisi samantien ja keittiö olisi siisti.

Saanko kysyä, miksi hän ei tee lainkaan kotitöitä? Olen yh, hoidan omakotitalon ja auton, tiedän että suurin aikaa vievä on pyykki, ruoka, ruokakauppa ja siivous. Ns miesten työt hoitaa tunnissa kerran viikossa tai teettää muutamalla kympillä kuten renkaan vaihto ja auton pesu. Talon maalauksen teetin maalarilla, autokatoksen maalasin itse. Eron jälkeen työt ei juuri lisääntyneet, mutta siivouksen osuus niistä väheni kun ei ole enää ukko sotkemassa ja hamstraamassa. Rahaa alkoi säästyä myös, voi käydä lomilla ja tilata maalarin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1163/1330 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä suurin sotkija on ukko.

Sama meillä. ap

Meillä se on akka elikkäs minä.

Olen kyllä ahkerin siivoojakin.

Meitä on viisi sotkemassa.

Meillä on myös akka, eli minä joka sotkee. Minä taas olen laiska siivooja, toisin kuin edellisen tekstin kirjoittaja. Tästä ketjusta innostuneena kyselisinkin vinkkejä, miten saada keittiön pöytä ja tasot pidettynä siistinä lehdistä? Vaikka tulee verkkolaskuja, eikä juurikaan tilata lehtiä, niin aina on pöydät täynnä. Joku nätti lehtikori, tai säilytyssysteemi pitäis varmaan löytää, mutta mistä. Ja minne voi kierrättää esim. rihkamakoruja? Täysin ehjiä, käyttämättömiä, roskiin ei raaski laittaa, mutta huoliiko kukaan?

Mullakin tuppaa lojumaan noita lehtiä, mutta laitoin pöydän viereen korin, johon lasken ne käsistäni. Tein myös päätöksen, etten niitä säästele, koska kaikki materiaali, mikä niissä kiinnostaa löytyy myös usein netistä. Esim. askarteluvinkit, reseptit, jumppaohjeet.

Korissa lehdet pysyvät yhdessä paikassa.

Rihkamakorusi ovat kovaa huutoa askartelijoiden parissa, joten voisit lahjoittaa ne kierrätyskeskukseen. Ellet sitten innostu myymään niitä kirppiksellä. Päiväkoditkin voisivat olla niistä kiinnostuneita, ellei niissä ole neuloja. Tosin en tiedä ottavatko koronariskin takia vastaan. Pitäisi olla pestyjä ja desinfioituja.

Vierailija
1164/1330 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se kerran kuukaudessa käyvä sukulainen estää palapelien teon? Kahvit varmaan voi juoda muuallakin kuin keittiön päydän ääressä. Ettekö itse käytä pöytää mihinkään, jos kerran ilman vierailua olisi ok tehdä siinä palapeliä?

Hanki/tee jokin sopivan kokoinen alusta palapelille, esim. tukevasta pahvista. Voit sitten kätevästi siirtää palapelin vaikka toiseen huoneeseen vierailun ajaksi.

Olin itse asiassa yhteydessä kauppaan, joka myy näitä palapelialustoja. Valitettavasti tuote on loppu, ja lisää tulee vasta joulumyyntiin. Joten joudun nyt odottelemaan niin kauan.

Tukeva pahvialusta ei oikein sovi, koska olisi hyvä, jos sen palapelialustan saisi kätevästi piiloon myös muitten vieraitten aikana. Ja malli, joka on nyt loppuunmyyty, on sellainen, jossa sen alustan saa rullalle pieneen tilaan.

Ehkä yritän hankkia sen jostain kirpparilta.

Palapelin alustaksi käy hyvin piirustusalusta, mitä myydään koulutarvikeosastoilla. Sen voi sujauttaa sängyn alle kaikkine palapeleineen.

Vierailija
1165/1330 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se kerran kuukaudessa käyvä sukulainen estää palapelien teon? Kahvit varmaan voi juoda muuallakin kuin keittiön päydän ääressä. Ettekö itse käytä pöytää mihinkään, jos kerran ilman vierailua olisi ok tehdä siinä palapeliä?

Hanki/tee jokin sopivan kokoinen alusta palapelille, esim. tukevasta pahvista. Voit sitten kätevästi siirtää palapelin vaikka toiseen huoneeseen vierailun ajaksi.

Olin itse asiassa yhteydessä kauppaan, joka myy näitä palapelialustoja. Valitettavasti tuote on loppu, ja lisää tulee vasta joulumyyntiin. Joten joudun nyt odottelemaan niin kauan.

Tukeva pahvialusta ei oikein sovi, koska olisi hyvä, jos sen palapelialustan saisi kätevästi piiloon myös muitten vieraitten aikana. Ja malli, joka on nyt loppuunmyyty, on sellainen, jossa sen alustan saa rullalle pieneen tilaan.

Ehkä yritän hankkia sen jostain kirpparilta.

Palapelin alustaksi käy hyvin piirustusalusta, mitä myydään koulutarvikeosastoilla. Sen voi sujauttaa sängyn alle kaikkine palapeleineen.

Ja sellaisia rullattavia alustojakin on ainakin Adlibriksella ja verkkokauppa.comissa, tällä viikolla tarkistettu, kun etsin sadepäiviksi palapelejä. Monet palapelit ovat kyllä loppuneet, kotoilu on innostanut tekemään niitä.

Vierailija
1166/1330 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä, miksi hän ei tee lainkaan kotitöitä? Olen yh, hoidan omakotitalon ja auton, tiedän että suurin aikaa vievä on pyykki, ruoka, ruokakauppa ja siivous. Ns miesten työt hoitaa tunnissa kerran viikossa tai teettää muutamalla kympillä kuten renkaan vaihto ja auton pesu. Talon maalauksen teetin maalarilla, autokatoksen maalasin itse. Eron jälkeen työt ei juuri lisääntyneet, mutta siivouksen osuus niistä väheni kun ei ole enää ukko sotkemassa ja hamstraamassa. Rahaa alkoi säästyä myös, voi käydä lomilla ja tilata maalarin.

Omasta mielestään tekee kotitöitä. Ja kyllä käy kaupassa ja laittaa ruokaa ja kuskaa lapsia. Häntä ei vaan häiritse sotkut. Jos lopetan kotitöiden tekemisen, ei tapahdu mitään.

Vierailija
1167/1330 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä otan pois esillä olemasta KAIKKI sisustustavarat ja viherkasvit makkarista. Niitä on paljon! Joitakin on sellaisia, josta tykkään tosi paljon ja joista en halua vielä luopua. Laitan yhteen laatikkoon varastoon ne sisustusesineet, jotka haluan vielä pitää. Osa tavaroista kuuluu kaappiin tai lipastoon, ei esille ENÄÄ. Ehkä joskus otan esille noita säilytykseen meneviä tavaroita, kuten jouluksi tai keittiön pöydälle; esim yksi maljakko. Suurin osa makkarin kamasta lähtee suoraan pois kierrätykseen. Vaateläjä pesuun.

Taitaa olla uuden päiväpeitonkin osto edessä ja varmaankin muutama pellavanvärinen tai harmaa koristetyyny voisi tuoda kivaa tunnelmaa. Mitä sanotte? ap

Jos tää on ap, niin miten mulle tuli nyt mieleen, ett on provo?

- No, eipä siinä mitään, hyvä että ihmiset ovat innostuneet siivoamaan ja sisustamaan.

Vierailija
1168/1330 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä otan pois esillä olemasta KAIKKI sisustustavarat ja viherkasvit makkarista. Niitä on paljon! Joitakin on sellaisia, josta tykkään tosi paljon ja joista en halua vielä luopua. Laitan yhteen laatikkoon varastoon ne sisustusesineet, jotka haluan vielä pitää. Osa tavaroista kuuluu kaappiin tai lipastoon, ei esille ENÄÄ. Ehkä joskus otan esille noita säilytykseen meneviä tavaroita, kuten jouluksi tai keittiön pöydälle; esim yksi maljakko. Suurin osa makkarin kamasta lähtee suoraan pois kierrätykseen. Vaateläjä pesuun.

Taitaa olla uuden päiväpeitonkin osto edessä ja varmaankin muutama pellavanvärinen tai harmaa koristetyyny voisi tuoda kivaa tunnelmaa. Mitä sanotte? ap

- No, eipä siinä mitään, hyvä että ihmiset ovat innostuneet siivoamaan ja sisustamaan.

Kyllä me muutkin täällä mietittiin, että provon merkkejä. Ehkä hän innostui suosiosta ja alkoi vähän maustaa ja lisäillä. Mutta on ollut todella kiva ketju, ja olen oppinut täältä paljon, ja saanut aikaan viime viikkoina ihan hirveästi. Valtava tyydytyksen ja hyvän mielen tunne. Kiitos kanssasiivoajille! :)

Vierailija
1169/1330 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki tasojen pitämiseen siistinä on laittaa tasolle jotain. Itsekin epäilin tuota vinkkiä, kun sen jossain näin, mutta ainakin meillä tuntui toimivan. Meillä TV on seinällä ja siinä alla lipasto. Joka kerta kotiin tullessa mies laski kaikki tavarat kädestä tuohon, vaikka niille oli paikkakin. Laitoin siihen sitten vaasin ja sellaisen pattereilla toimivan valosarjan, sekä siirsin äänentoistoa eteenpäin. Helppo edelleen siivota, mutta tavarat pysyvät poissa. Kai ihminen jotenkin alitajuisesti ajattelee, että tyhjälle pöydällä voi aina laittaa, mutta jos siinä on sisustusta, niin ei sovi pistää rojua.

Ruokapöydästä on helpompi nalkuttaa, kun meillä sitä käytetään syömiseen, niin voi pyytää toisia viemään rojunsa pois. Mutta on mulla siinäkin hedelmäkori ja talouspaperirullateline, auttaa nekin. Olohuoneen pöydän siirsin nurkkaan, koska siinä tuli itsekin välillä syötyä ja siinä on semmoinen alataso, joka täyttyi aina kaikesta turhasta mainoslehdedtä yms.

Kannattaa myös katsoa onko sille rojulle joka kertyy pöydille oikeasti joku fiksu paikka. Jos vaikka postin paikka on työhuoneessa, joka on sijoitettu kellariin useiden ovien ja rappujen taakse, niin ei tosiaan kukaan lähde niitä viemään sinne, vaan eteisessä pitää olla postilokero ja paperiroskis. Ja siitä ovelta suoraan turhat ja kirjekuoret roskiin ja tärkeät tuohon lokeroon. Avaimille kulho, laukulle naula tai sovittu paikka, miesten taskuissa oleville tavaroille laatikko tai kori. Jostain syystä tavara kertyy tiettyjen ihmisen toimesta tiettyihin paikkoihin, sitä pitää vaan tutkia, että onko tavaralle paikka, onko se kuitenkaan paras paikka, jos vaikka mies ei koskaan osaa viedä sitä sinne. Ja jotkut asiat pitää vaan hyväksyä, että niitä saa aina siivota.

Ja lohdutukseksi kaikille, joista tuntuu, ettei muiden kotona ole ikinä sotkuista, niin lähes kaikkien kotona on. Meilläkin on ollut lomaviikko myös kotitöistä, niin nyt on keittiön tasot täynnä roskaa ja astioita, makkarin lattia kuorrutettu vaatteilla, vessan lattia pölyssä ja sohva täynnä mitä ihmeellisempää rojua. Mutta nyt siivoan tämän! Ja koska meillä on jo raivattu, kaappeihin saa tavarat ja niille on paikka, niin kahden tunnin (sisältää kahvitauon) jälkeen ainoa mitä tästä sotkusta on jäljellä on aika täydet pyykkikorit ja -narut täynnä. Vartissa saisi varmaan siivottua vieraita varten, jos olisi pakko. Tärkeää on vain saada turha tavara pois oma paikka kaikelle ja päivittäinen vartin siivoushetki, niin 90% ajasta pysyy siistinä ja silloin kun ei ole viitsinyt ja sen jälkeen on pakko, niin hetkessä saa tilanteen korjattua. Toki pienten lasten kanssa tavaraa on aina levällään, koska he levittää niitä, se pitää vaan hyväksyä ja olla mahdollisimman vähän levitettävää.

Vierailija
1170/1330 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuosta vinkistä, että tasolle jolla on jo jotain, ei tule laskettua tavaraa. Ilmankos tasot pysyvät pitkään nättinä juhlien jälkeen, kun niillä on vielä liinat ja kukat. Kun siivoan ne pois, palaa arkinen roju. Ehkä alankin pitää tasoilla jotkut liinat ja vaikka kauniit kulhot.

Vierailija
1171/1330 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroiden säilytyspaikat kannattaa tosiaan suunnitella niin, että mahdollisimman monta tavaraa käytetään siellä, missä säilytetään. Olen ihan aikuinen siisti ihminen, mutta huomaan välillä, että kannelliset säilytysratkaisutkin ovat usein työläitä. Jos mahdollista, tavaran palauttaminen paikoilleen pitäisi onnistua yhdellä kädellä. Tavaramäärän pitää olla niin pieni, että tavarat saa esille ja paikoilleen vaivattomasti.

Vierailija
1172/1330 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla siivous aina sama rutiini? Nykyään teen päivittäin minisiivouksia 5-25min, mutta aina jos tarvitsee tehdä isompi siivous, menee samalla kaavalla. Siivoan aina vapaapäivänä ja rutiini on:

Aamukahvi tippumaan.

Astiat koneeseen ja tasot/ruokapöytä tyhjiksi kahvin tippuessa.

Kahvi ja aamupalaleipä

Astianpesukone päälle

Pyykkien kerääminen ja pesukone päälle

Tavarat paikoilleen ja roskat roskiin

Pölyjen ja ovien pyyhintä

Keittiöntasojen ja kaappien pyyhintä

Pyykit kuivumaan, toinen koneellinen, jos mahtuu kuivumaan. Puhtaat kaappiin.

Tauko

Imurointi

Lattioiden pesu

Vessan pesu

Loput pyykit kuivumaan ja astiat kaappiin

Yleensä menee pari tuntia. Jos ei jaksa kaikkea, niin vaan yksi koneellinen pyykkiä ja pölyt ja lattian pesut jää välistä. Jos on paljon aikaa ja energiaa, niin imuroinnin ja lattian pesun yhteydessä isojen huonekalujen siirto.

Vierailija
1173/1330 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä jaksaisi tai haluaisi siivota kahta tuntia peräkkäin. Enkä halua käyttää vapaapäiviä siivoukseen, lemmikittömässä aikuistaloudessa ei onneksi tarvitse. Esimerkiksi imurointipäivään valmistaudun niin, että silloin tarvitsee vain ottaa imuri esille, eli kaikki tavarat on etukäteen järjestelty pois lattialta. Eipä niillä kyllä yleensä mitään olekaan. Voin kyllä tehdä muutamankin pikku homman päivän aikana, mutta reiluilla tauoilla.

Vierailija
1174/1330 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla siivous aina sama rutiini? Nykyään teen päivittäin minisiivouksia 5-25min, mutta aina jos tarvitsee tehdä isompi siivous, menee samalla kaavalla. Siivoan aina vapaapäivänä ja rutiini on:

Aamukahvi tippumaan.

Kahvi ja aamupalaleipä

Astianpesukone päälle

Tauko

Imurointi

Lattioiden pesu

Vessan pesu

Yleensä menee pari tuntia. Jos ei jaksa kaikkea, niin vaan yksi koneellinen pyykkiä ja pölyt ja lattian pesut jää välistä. Jos on paljon aikaa ja energiaa, niin imuroinnin ja lattian pesun yhteydessä isojen huonekalujen siirto.

En käsitä, mulla menis viikko.

Vierailija
1175/1330 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut koko ajan sitä mieltä, että ap on provo. Mutta ketju on ollut mukava ja ilmeisen hyödyllinen monelle. Niin, että toivott. jatkuu.

Vierailija
1176/1330 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen mieluummin pari tuntia putkeen, kuin pitkin päivää, jos tekisin pitkin päivää tuntuisi kuin menisi koko päivä, eikä hetki aamusta. Mutta helpommalla pääsee, kun tekee joka päivä vähän, niin ei tarvitse tehdä tuntien siivousta. Mutta joskus ei vaan viikolla jaksa tehdä mitään ja sitten, jos haluaa siistiä, niin pitää tehdä kaikki kerralla.

Tässäkin ketjussa on muutamaan kertaan sanottu, ettei pidä vaatia itseltä täydellisyyttä. Joten jos siivoamisessa menee pidempään kuin pari tuntia, niin silloin pitää tehdä huonommin. Helppo tapa on se ajastimen käyttö ja kun kello soi pitää lopettaa. Tätä voi käyttää pitkässä siivouksessa per tehtävä tai päivittäin siivotessa lopettaa, kun kello soi.

Toki jos ottaa siivouksenkin zen-rentoumisen kannalta, niin silloin voi tuntikausia käyttää oven karmien pyyhkimiseen. Ja jos taas liikunnan kannalta, niin imuroi täysiä koko kämpän. Ja jos sotku ei stressaa, niin tee jotain muuta.

Vierailija
1177/1330 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ap:lle ja hänen vauhdikkaalle raivaamiselle ja sisustamiselle tapahtui? Missähän vaiheessa remppa on? Vai lähtiköhän hän reissuun ja projekti jäi kesken? Hermostuiko hän impulsiivisena ja vilkkaana ihmisenä noihin negatiivisiin kommentteihin, kun hän ei päivitä enää täällä? Tai arkaileeko kirjoittaa nyt av:lle?

Vierailija
1178/1330 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En noin nopea kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamukahvi tippumaan.

Kahvi ja aamupalaleipä

Astianpesukone päälle

Tauko

Imurointi

Lattioiden pesu

Vessan pesu

Jos tämän tekee vaikka kerran viikossa, ja muuten pitää tavarat paikoillaan, niin ei siivoamiseen mene kuin se pari tuntia, jos sitäkään. Mutta jos aloittaa sellaisen kodin siivousta mitä ei ole pesty vuoteen, niin viehän se alkuun aikaa, mutta sitten kun siivous on säännöllistä niin se käy nopeammin.

Vierailija
1179/1330 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En noin nopea kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamukahvi tippumaan.

Kahvi ja aamupalaleipä

Astianpesukone päälle

Tauko

Imurointi

Lattioiden pesu

Vessan pesu

Jos tämän tekee vaikka kerran viikossa, ja muuten pitää tavarat paikoillaan, niin ei siivoamiseen mene kuin se pari tuntia, jos sitäkään. Mutta jos aloittaa sellaisen kodin siivousta mitä ei ole pesty vuoteen, niin viehän se alkuun aikaa, mutta sitten kun siivous on säännöllistä niin se käy nopeammin.

Just näin. Oleellista on myös se, että siivouskertojen välissä ei pääse syntymään tavaraläjiä lattioille ja tasoille. Pari tuntia menee helposti raivaamiseen ja järjestelyyn.

Vierailija
1180/1330 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käynyt nyt jo parin vuoden ajan läpi lapsuudesta ja nuoruudesta vanhempieni kotiin jääneitä tavaroita (huom. täällä on tilaa ja vanhemmat ovat sanoneet etteivät laatikot haittaa). Alkuun tavaraa oli neljä pahvilaatikollista: koulupapereita, askarteluja, käsitöitä, kirjeitä, kirjoja, vihkoja, harrastusjuttuja, muistoesineitä ja kaikenlaista sälää, jolle ei ole arjessa käyttöä.

Ensimmäisellä kerralla lähtivät vain selkeät roskat ja joitain askarteluja. Seuraavalla kerralla sain eteenpäin facebookin kautta joitakin harrastusvälineitä, paperinkeräykseen lähti pinkka vanhoja koulupapereita ja kirjoja vein kirjaston vaihtopisteelle. Laatikot vähenivät neljästä kolmeen. Kolmas kerta oli viime talvena ja silloin ihmettelin, mitä kaikkea olenkaan säilönyt ja sain puuskan käydä tavarat oikeasti kunnolla läpi. Paljon muistoja sisältäviä kirjeitä, vihkoja ja muuta paperitavaraa meni paperinkeräykseen/roskiin, koska tajusin, etteivät ne kaikki tuo mieleen mukavia muistoja (varsinkaan teiniajoilta jolloin olin todella epävarma ja tunsin olevani ulkopuolinen). Säästin päiväkirjat, mutta muut saivat mennä, niiden lukemisesta ei tullut mukava olo. Ja liika on liikaa. Minulla oli esim kansio, jossa oli lehtileikkeitä silloisesta lempibändistäni. Kansion sijaan säästin yhden lehtijutun. Se tuo ne samat muistot mieleen kuin se koko kansiollinen papereita. Samoin yksi lapsuusajan piirustus saa riittää, en tee viidellä samantapaisella mitään (en todellakaan ollut lapsena mikään taiteilija).

Nyt laatikoita on jäljellä enää yksi. Käyn sen vielä kesällä läpi ja vien omaan kotiini säilytettävät. Uskon että sieltä löytyy vielä poisheitettävääkin. Sitten on kaikki roinat sentään omassa kodissa. Muistotavaroiden suhteen sipulinkuorintatekniikka on hyvä.