Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
En voi olla nauramatta, mutta miettikää kun Iltasanomista lukijat tulevat klikkaamaan tätä ketjua ja lukemaan näitä viimeisimpiä sivuja, niin täällä on kaikkea muuta kuin siivousvinkkejä! On enemmän ruodintaa ap:n hösellyksistä, kusevasta ukosta ja Batmanista. Koko Suomi siivoaa Batmania myöten.
Ap, kiva kun olet raportoinut, kiva ketju.
Olen tosiaan se kirpparisohvan ostanut. Nyt on irrotettu kaikki irtoavat kangaspäälliset, liotettu ne etikassa, pesty koneessa ja kuivattu ulkona. niiden sisätyynyt tuuletettu myös. Kaikki mikä ei irronnut, ensin ripotin ruokasoodaa ja imuroin, mutta ei vielä kovin hyvä tulos. Sitten ostin huonekalukaupasta tekstiilipesuainetta, ruiskin sitä sinne tänne ja hinkkasin rätillä tarmokkaasti. Nyt odotan, alkaako mummolan haju vielä puskea läpi. Jos tämäkään ei auta, sitten en kyllä tiedä mitä seuraavaksi teen. Ehkä lähden Ikeaan.
En ole varma, jaksanko enää tätä myydä facebookissa. Edellistä myin todella halvalla monta päivää, av, onko vapaana, mittaa, vapautan, jonotan. Miksi en voinut antaa sitä sille viidennelle, joka heti sanoi, otan tämän, voin hakea heti. Mutta ei, odota ensin että se eka vastaa, sitten sanookin ettei ehdi kuin seuraavana päivänä, sitten peruu viime hetkellä, viesti seuraavalle ja odota ja sovita ja päivystä. Lomansa voi kyllä paremminkin viettää.
Mutta ehkä se oli sen arvoista kun näin, kuinka iloinen se nuori tyttö oli, joka sai vielä käypäsen sohvan muutamalla eurolla. Ehkä se oli siinä kohtaa kuitenkin win-win.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en enää vaivautuisi kirjoittamaan yhden yhtä lausetta tiällaiseen negatiivisuuden kehään, jos olisin ap.
Jos itse joskus raivaan, remppaan, siivoan ja sisustan, niin teen sen kaikessa hiljaisuudessani, ei kenenkään tarvitse olla arvostelemassa eikä tietämässä mitä teen, mitä laitan pois, mitä hankin tilalle ja millaisella aikataululla.
Ap ilmoitti jo aikausin aamulla (1115), ettei hän jatka raportointia. Taisi lopulta väsähtää kun tuo vauhti oli niin kova.
Mä en usko, että ap väsähtäisi, hän oli kyllä sellainen duracell pupu. Välillä hän kirjoitti, että ryytyy, mutta heti pian oli jo taas täydessa vauhdissa ja jotain taas tehty, viety, tuotu tai ostettu.
Vierailija kirjoitti:
En voi olla nauramatta, mutta miettikää kun Iltasanomista lukijat tulevat klikkaamaan tätä ketjua ja lukemaan näitä viimeisimpiä sivuja, niin täällä on kaikkea muuta kuin siivousvinkkejä! On enemmän ruodintaa ap:n hösellyksistä, kusevasta ukosta ja Batmanista. Koko Suomi siivoaa Batmania myöten.
Ei saa naurattaa yötä vasten!
Tuollainen duracell pupu olisi kiva makkarin puolella. ;)
Oispa edes joku makkarin puolella.
Tämän ketjun takia homma vähän eskaloitui, ja siivosin sitten autonkin. Ikinä ei ole noin hienona ollut tuo vanha auto, ehkä uutena. Ei voi sitä edes sotkea.
Käyttäjä32638 kirjoitti:
Minäkin kävin perheessä, joka oli perus siisti, muttei ihan sisustuslehti siisti.
Se mikä minua häiritsi matoissa ja tavaroissa oli laput, jotka kertoivat tavaran alkuperän.
Eli olivat disain tuotteita tai muuten kalliita juttuja.
Oliko ne laina tavaroita vai säilytetäänkö niitä paremman jälleenmyynti arvon vuoksi? Vai haluttiinkin niillä kertoa vain, että onpa tällainen kalliin puoleinen säkkituoli .
No ne jotka haluaa "lesoilla" joillain, esim. tavallisilla Iittalan astioilla, jättävät ne tarrat paikoilleen. Hyi hitto että muuten ällöttää sellaisessa paikassa syödä/juoda mitään niistä astioista, kun sellaiset tarrathan kerää vaikka mitä pskaa ja bakteereja itseensä.
Ap, hu-huu, älä katoa tule takaisin jatkamaan. Älä välitä ikävistä kommenteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin vkonloppuna vanhempieni mökillä.
Joku sanoi takaraivossa ota mukaan kestokasseja.Mökiltä löytyi vielä vanhat kaljakärryt.
Tulin sunnuntaina kotiin. Reppu, 3 Ikean kassillista hirtettynä kärryihin, ei kunnolla edes liikkunut ja lapsilla kassit kädessä.
Pakkasin vanhempien auton täyteen roskaa ja sanoin viekää nämä kierrätykseen.
Surullista tässä on se, ettei tehty näy missään.
Lupasimme mennä vielä syksyllä uudestaan, kun laitetaan mökki talvea varten.
Parempien lisälaitteiden kanssa sitten
Pitää ensi kesää varten selvittää minne mökkikunnalla voi viedä ylimääräisiä kodinkoneita. Löytyy hellaa, jääkaappia, pesukonetta. Tai ehkä nämäkin voisi syksyllä tehdä.
Laitoin kassillisen vaatteita likoomaan ja hain ne narulta pois.
Ehkä voisi jopa vintageksi määritellä. Monta mekkoa ja paitaa ollut nytyssä vuodesta toiseen.
Ei tuolla suuria rahoja tienata, mutta kyllä mä 500 e ainakin saan. Toinen vaihtoehto olisi ollut kaatopaikka. Enemmän tavaraa meni ihan roskiin.
Mikä saa ihmisen säilömään vuosikymmeniksi tavaraa näin ? Muovikanistereita, rasioita, lasipurkkeja, lehtiä, vaatteita jne jne. Ja isoja kodinkoneita.
Jos käyn mökillä 3 x vuodessa, minulla menee 5 v sen siivoamiseen.
En ole siis käynyt mökillä vuosiin.
Sait sentään kantaa tavaraa pois sieltä. Mun vanhemmat suuttuu heti jos heille yrittää vihjailla että tavaraa on liikaa ja jotain voisi joskus heittää pois.
Ei alku ollut helppoa.
Kun kysyin miksi pesukone on aitassa, oli selitys se on menossa pois.
Tyhjensin aitan lattiapinnan kokonaan. Paljon romua. Laitoin roskaa vain laatikoihin ja kysyin haluatteko todellakin säästää.
Ennen aitassa ei voinut olla.
Nyt siellä on hyvä oleskelutila.
Kun menen seuraavan kerran, kannan kottikärryillä jokaisen rikkoutuneen kodinkoneen tonne.
Sieltä on helppo viedä pois.
Tämähän oli vain 1 osa, mitä sain kuntoon.
Rakennuksia on monta.
Kun saan ne joskus käytyä läpi, voidaan seuraavaksi selvittää kuinka montaa edes käytetään yleensäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin vkonloppuna vanhempieni mökillä.
Joku sanoi takaraivossa ota mukaan kestokasseja.Mökiltä löytyi vielä vanhat kaljakärryt.
Tulin sunnuntaina kotiin. Reppu, 3 Ikean kassillista hirtettynä kärryihin, ei kunnolla edes liikkunut ja lapsilla kassit kädessä.
Pakkasin vanhempien auton täyteen roskaa ja sanoin viekää nämä kierrätykseen.
Surullista tässä on se, ettei tehty näy missään.
Lupasimme mennä vielä syksyllä uudestaan, kun laitetaan mökki talvea varten.
Parempien lisälaitteiden kanssa sitten
Pitää ensi kesää varten selvittää minne mökkikunnalla voi viedä ylimääräisiä kodinkoneita. Löytyy hellaa, jääkaappia, pesukonetta. Tai ehkä nämäkin voisi syksyllä tehdä.
Laitoin kassillisen vaatteita likoomaan ja hain ne narulta pois.
Ehkä voisi jopa vintageksi määritellä. Monta mekkoa ja paitaa ollut nytyssä vuodesta toiseen.
Ei tuolla suuria rahoja tienata, mutta kyllä mä 500 e ainakin saan. Toinen vaihtoehto olisi ollut kaatopaikka. Enemmän tavaraa meni ihan roskiin.
Mikä saa ihmisen säilömään vuosikymmeniksi tavaraa näin ? Muovikanistereita, rasioita, lasipurkkeja, lehtiä, vaatteita jne jne. Ja isoja kodinkoneita.
Jos käyn mökillä 3 x vuodessa, minulla menee 5 v sen siivoamiseen.
En ole siis käynyt mökillä vuosiin.
Pitipä tulla kertomaan mitä on tapahtunut.
Tämän jälkeen etsin mökkialueen fb ryhmän.
Laitoin kyselyn miten voi alueella hävittää isoja kodinkoneita mm jääkaappi.Sain tosi nopeasti viestin yhdeltä, jolla on yhteinen kaveri mun kanssa.
Kyseli mitä löytyy.Hän kuuluu alueen kesäteatteriryhmään ja aina kuulemma tarvitaan lavasteita.
Sovittiin jo päivä, milloin tulee hakemaan kaikki.
Kysyi maksaako nämä mitään. Ei vastasin heti.
Lupasi pari vapaalippua ensi kesän näytökseen.Aikovat tehdä listan mitä tarvitsevat ensi kesää varten.
Kenties mökiltä löytyy muutakin.Minä pääsen todella helpolla.
Kannatti avaa suu.
Töissä kysyin siivoojalta vinkkejä jätesäkeistä.
Toi myöhemmin 10 rullaa, eli yht 100 jätesäkkiä.
Säkit ovat liian ohuita ja ovat olleet jo vuosia hyllyllä.Ehkä otan ylityövapaan ja kunnon urakan.
En toki tiedä missä asut, mutta sähkö-ja elektroniikkajätteestä ei peritä maksua. Googleta lähin kierrätyspiste, jos sieltä mökiltä vielä tuollaista löytyy.
Sinne on matkaa n 30 km.
Vanhempien autoon ei mahdu mikään näistä.
Pitäisi vuokrata vähintään peräkärry, viedä kierrätyspisteeseen.
Nyt pitää vain kertoa mitä saa viedä pois.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole enää onneksi tarvinnut lukea sitä jatkuvaa ukko sitä ukko tätä pennutkin tuota, tekstiä. Kiitos!
Ja tähän mennessä on ollut pakko lukea, koska...?
Nythän tässä taso on kohentunut, kun joka viestissä hoetaan ukkoa ja pentua ja haukutaan ap:ta. Oikeasti tykkäsin lukea täältä vinkkejä ja sain paljon siivousinspiraatiota. Järjestelin tänään keittiön tasot vähän eri tavalla kuin ennen. Tavaran määrä ei varsinaisesti vähentynyt eli joka päivä käytettävät koneet ovat edelleen tilaa viemässä, mutta sain järjesteltyä yhtenäisemmän työskentelyalueen tyhjää tilaa. Jossain kohtaa pitää pyyhkiä alakaappien sokkelit, ovat päässeet hurjaan kuntoon.
Ap, juttujasi on ollut kiva lukea! Vauhtia ja vaarallisia tilanteita :D
Eivät kaikki meistä ole nysvääviä suunnittelijoita. Toiset vaan saavat aikaan! Älä välitä nurisijoista, ainahan niitä riittää keskustelupalstoilla. Minun mielestäni on erityisen hienoa, että olet aikaansaapa, siivoat, jopa remontoit ja sisustat budjettinne mukaan.
Kun on oma näkemys ja päämäärä, löytyy pienemmälläkin rahalla omaan kotiin sopivia juttuja. Ei minusta Vepsäläiseltä ostettu kodin sisustus ole millään tavalla mielenkiintoinen eikä välttämättä edes tyylikäs.
Jatka samaan malliin. Elän hengessä mukana ja olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla aika ajoin miten menee!
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä32638 kirjoitti:
Minäkin kävin perheessä, joka oli perus siisti, muttei ihan sisustuslehti siisti.
Se mikä minua häiritsi matoissa ja tavaroissa oli laput, jotka kertoivat tavaran alkuperän.
Eli olivat disain tuotteita tai muuten kalliita juttuja.
Oliko ne laina tavaroita vai säilytetäänkö niitä paremman jälleenmyynti arvon vuoksi? Vai haluttiinkin niillä kertoa vain, että onpa tällainen kalliin puoleinen säkkituoli .No ne jotka haluaa "lesoilla" joillain, esim. tavallisilla Iittalan astioilla, jättävät ne tarrat paikoilleen. Hyi hitto että muuten ällöttää sellaisessa paikassa syödä/juoda mitään niistä astioista, kun sellaiset tarrathan kerää vaikka mitä pskaa ja bakteereja itseensä.
Mä olen tarrojen rapsuttelija. Jos ei heti kynnellä lähde, rasvaa päälle ja antaa vaikuttaa, sitten hellävarainen rapsutus.
Törmäsin aivan hiljattain eBayssä englantilaiseen astiamyyjään joka selosti tuotteistaan, että nämä ovat kyllä käytettyjä, mutta ettei ymmärrä miksi niissä on tarrat jäljellä! Että on sitä muuallakin maailmalla tarrojen säästäjiä :D Tämä on hupaisaa kyllä, etenkin ulkomaalaisten mielestä. Jokainen esimerkiksi kristallista kiinnostunut tietää designista, hionnasta, ja astian painosta valmistajan ja valmistusajankohdan.
Ohis: Keräilen tiettyjä laseja joita on myyty Suomessakin. En enää edes viitsi silmäillä Toria tai Huutonettiä koska niissä molemmissa vaikuttaa myyjillä olevan paha asenneongelma. "Mä en kyllä mitään mittaile, en ainakaan tilavuutta. Enkä vastaile ostajan kysymyksiin. Enkä takuulla postita. Tule ja hae Lapista." Tullut tämä itse koettua :D
Olen välillä liiankin suunnittelija, suunnittelen vuosia ja aina on vaara, että ei tapahdu mitään. Ainoa millä oikeasti jotain tapahtuu, on tuo ap:n metodi. Opin sen mieheltäni, joka on oikeesti tekevä ja aikaansaava mies. Hyppy vaan syvään päähän, ja alkaa tehdä, ja sitten on vain vietävä se loppuun, tavalla tai toisella.
Auton siivoaja täällä. Tiesittekö, että auton siivoaminen on vakavaa touhua? Tämä valkeni minulle, kun kävin Motonetissa hakemassa siihen aineita. Auto pestään käsin, turkiskäsineellä, omalla shampoolla. Se kuivataan untuvanpehmeällä pyyhkeellä ennen vahausta.
Muoviosat kiilotetaan omalla aineellaan, kumit ja ikkunat omillaan, verhoilut omillaan. Ja kromeista en edes tiedä vielä mitään. Että osaa ne miehetkin!
Ystäväni mies, nykyään ex, on tehtaassa töissä, jossa on 3 vuorotyö. Heillä 4 lasta, 2 v välein syntyneet.
Kaikille oli helpointa ystäväni jäi kotiin ja olikin tosi mielellään.
Kävi 2 vkon välein miehen isovanhempien luona.
Kaikki lapset autoon ja isoisovanhemmat olivat lasten kanssa ja ystäväni tyhjensi vinttiä.
Maalaistalo, mitää en oltu ikinä heitetty roskiin.
Ystäväni otti aina pari -4 banaanilaatikkoa mukaansa ja reunasta alkoi täyttämään.
Vei laatikot kotiin, putsasi, korjasi ja myi. Teki tätä ihan päätyönään.
Kun vintti oli tyhjä, siirryttiin muihin rakennuksiin.
Ehkä 5 v meni, kun pariskunnan kunto alkoi heikentyä ja muuttivat pois kotitilallaan, oli muutto helppo, kun paikat olivat tyhjennetty, vain tarpeellinen oli jäänyt,
2 pakettiautollista oli talonpoikaisantiikkia ja se oli siinä.
Sattumoisin talokin meni kaupaksi, jollekin kesäpaikaksi.
Ei hän paljoa siitä tienannut, mutta joka viikko ruokarahat tulivat. Pitkässä juoksussa paljon ja jos nyt olisi tilanne edessä, ei kukaan siitä mitään maksaisi.
Isot maalaistalot syövät tavaraa jätelavakaupalla. Kun otetaan mukaan ajattelutapa mitään ei saa heittää pois, on lopputulos iso kaaos.
Miten saisin ukon tiskaamaan? On siis sovittu, että on hänen kotityö. Minä pesen pyykit ja järjestelen, vien roskat ja kompostin, imuroin, pesen lattioita ja vessaa ja ikkunat ja jääkaapin. Hänen tyylinsä on se, että tiskaa kun ehtii. Nytkin on kaikki astiat tiskialtaassa. Itse haluaisin, että tiskit tiskattaisi samantien ja keittiö olisi siisti.
Vierailija kirjoitti:
Miten saisin ukon tiskaamaan? On siis sovittu, että on hänen kotityö. Minä pesen pyykit ja järjestelen, vien roskat ja kompostin, imuroin, pesen lattioita ja vessaa ja ikkunat ja jääkaapin. Hänen tyylinsä on se, että tiskaa kun ehtii. Nytkin on kaikki astiat tiskialtaassa. Itse haluaisin, että tiskit tiskattaisi samantien ja keittiö olisi siisti.
Ostakaa astianpesukone. Ei tarvi kinastella.
Keksitäänkö vaihtoehtoisia loppuja, miten ap:n mahtaville ja upeille siivouksille, raivauksille ja rempalle käy!