Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
Keskitytään vain sisustukseen,
järjestykseen ja siisteyteen.
Mitä??
Eikö ne ihmiset olekkaan ne tärkeimmät?!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä järjestys ja siisti koti on ok.
Vielä sitä paljon tärkeämpi asia on kuitenkin leppoisa ja pitkä hermoinen äiti.Viisaat ihmiset eivät vaadi täydellisyyttä sisustuksen, siisteyden yms. suhteen. He kiinnittävät huomiota enemmän siihen, että lapsilla on hyvä olla.
Elämä on valintoja.
Perusjärjestys ja perussiisteys kuuluu olla!
Miksi heti vedetään jokin ihan kummallinen johtopäätös ja yleistys siitä, että jos nainen (äiti) pitää tiptop kunnossa kodin, niin hän olisi keskittynyt pelkästään sisustukseen, järjestykseen ja muusta viis?! Eihän tuo sulje pois muita asioita!! Siisteydestä huolehtivat nimenomaan huolehtivat siitä, että puhtaus on puoli ruokaa eivätkä kasvata leväperäisesti lapsiaan likaisissa vaatteissa ja likojen keskellä, että tavarat saisi viskellä minne sattuu.
Siisteydestä huolehtivat vanhemmat opettavat järjestelmällisyyttä, vastuuntuntoisuutta ja ylipäätään sitä miten tavaroita, kotia, omaa pesää kunnioitetaan siisteyden myötä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi heti vedetään jokin ihan kummallinen johtopäätös ja yleistys siitä, että jos nainen (äiti) pitää tiptop kunnossa kodin, niin hän olisi keskittynyt pelkästään sisustukseen, järjestykseen ja muusta viis?! Eihän tuo sulje pois muita asioita!! Siisteydestä huolehtivat nimenomaan huolehtivat siitä, että puhtaus on puoli ruokaa eivätkä kasvata leväperäisesti lapsiaan likaisissa vaatteissa ja likojen keskellä, että tavarat saisi viskellä minne sattuu.
Siisteydestä huolehtivat vanhemmat opettavat järjestelmällisyyttä, vastuuntuntoisuutta ja ylipäätään sitä miten tavaroita, kotia, omaa pesää kunnioitetaan siisteyden myötä.
Tämä on totta!
Ne, jotka paljon tekevät, jaksavat myös paljon. Toiset taas eivät tunnu jaksavan (lue = viitsivät) tehdä juuri mitään; he vain velttoilevat eivätkä tee yhtään sen enempää lastensa kuin kotinsakaan eteen. Lapsille opetetaan elämäntapa, jossa roskia potkiskellaan tieltä kulkiessaan ja kakkaraidat jätetään pönttöön jonkun muun huoleksi. Sekö on vastuullinen tapa elää?
Vierailija kirjoitti:
Keskitytään vain sisustukseen,
järjestykseen ja siisteyteen.Mitä??
Eikö ne ihmiset olekkaan ne tärkeimmät?!
Tämän ketjun aiheena on siivous. Ihmisistä keskustellaan monessa muussa ketjussa. Voit myös aloittaa sellaisen itse jos se on aihe mistä mielummin keskustelet.
Meillä on asunnossa 80-luvulta peräisin olevat muovimatot, sellaiset vaaleat puukuvioiset. Ne on kyllä ihan hirveät keräämään pölyä. Pyyhin lattiat viime viikolla mikrokuitumopilla. Olen nyt 2-3 päivän välein pyyhkinyt ne Sinin keltaisilla kertakäyttöliinoilla, ne menee ihan harmaiksi pölystä. Niillä saa kyllä helposti lattiat puhtaaksi pölystä ja roskista. Vielä kun keksisi matoille jonkin imurinkorvikkeen.
Pakko nyt kysyä tätä: Lajitteletteko te roskat kuten kuuluu ja miten se onnistuu ilman, että keittiössä näyttää epäsiistiltä?
Kyllä, roska-astioita on tarpeeksi, mutta kaikki eivät mahdu roskakaappiin, joten pahvien keräysastia on keittiön nurkassa. Ja suurin ongelma: ne roskathan täytyy huuhtoa ennen roskikseen laittoa, esim. maitotölkit ja muovit. Muuten haisevat eikä likaisia edes kannata kierrättää.
Tästä johtuen tiskipöydällä on aina pari maito- , jugurtti- ja muuta tölkkiä ja purkkia kuivumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.menaiset.fi/artikkeli/tyyli/koti/siisti_koti_helposti_tee_n…
Tuossa on se ongelma, että totta kai koti pysyy siistinä, kun siivoaa jatkuvasti. Minusta ei olisi moppaamaan joka päivä. Mutta hyvän perussiisteyden saa kyllä sillä, että keittiö siistitään kerran päivässä, pahimmat irtoroskat poistetaan (käytän itse rikkalapiota), vessasta siivotaan näkyvät jäljet (pytyn jarruraidat, hammastahnaroiskeet ja karvat lavuaarista) ja tavarat laitetaan paikoilleen. Kahden aikuisen taloudessa käytämme näihin ehkä 5 min/ päivä kumpikin, lisäksI jokaisena arkipäivänä on yksi viikoittain toistuva ”isompi” siivoustyö, esim. imurointi tai pölyjen pyyhkiminen. Tavaraa on vähän ja niille on paikka.
Keittiö kannattaa siivota jo ruoanlaiton aikana, ei täydellä vatsalla huvita siivota.
Tämä on kaikin puolin kyllä hyvä, etenkin tuo että täydellä vatsalla ei huvita siivota.
Mä kuitenkin teen niin, että siivoan huomaamattani. Ei tarvitse erikseen pestä pytystä jarruraitoja kun kurkkaan pönttöön joka kerta asioinnin jälkeen ja jos on roiske, otan käsisuihkun ja suihkutan sen saman tien pois. Lähtee yleensä irtikin tuoreena ilman muita välineitä :D
Samoin pyyhkäisen ihan kädellä ja lämpimllä vedellä hammastahnan lavuaarista ja kuivaan mikrokuituliinalla heti.
Keittiössä myös järjestelen ja pyyhäisen ihan siinä tehdessä. Kivempi syödäkin kun ei mitään ruoanvalmistusastiota eikä roiskeita missään.
Siis en edes huomaa "siivoavani" päivittäin, vaikka kai sitä teen. Se vain tulee jostain selkärangasta.
Anteeksi, tää kuulostaa jonkun mielestä tekosyyltä, mutta itse en voi siivota huomaamatta ohimennen. Olen allerginen kosmetiikan hajusteille ja etenkin siivouskemikaaleille. Jo pelkkä jatkuva käsien kastelu kuivattaa ja aiheuttaa allergiaoireita. Mun pitää siis hakea siivoushanskat ennen kuin pyyhkäisen mitään mistään. Niitä hanskojakaan ei voi pitää pitkään kädessä, koska hiostavat.
Mieluummin siivoan vähemmän ja olen ilman allergiaoireita.
Ja vielä toi kahden aikuisen talous; totta kai silloin on helpompaa pitää koti siistinä. Mitä enemmän väkeä, sitä enemmän tavaraa ja sotkijoita.
Vierailija kirjoitti:
Pakko nyt kysyä tätä: Lajitteletteko te roskat kuten kuuluu ja miten se onnistuu ilman, että keittiössä näyttää epäsiistiltä?
Kyllä, roska-astioita on tarpeeksi, mutta kaikki eivät mahdu roskakaappiin, joten pahvien keräysastia on keittiön nurkassa. Ja suurin ongelma: ne roskathan täytyy huuhtoa ennen roskikseen laittoa, esim. maitotölkit ja muovit. Muuten haisevat eikä likaisia edes kannata kierrättää.
Tästä johtuen tiskipöydällä on aina pari maito- , jugurtti- ja muuta tölkkiä ja purkkia kuivumassa.
Kierrätän kaiken mikä on helposti kierrätettävissä. Roskakaapissa on kolme lajitteluastiaa, bio, seka ja muovi. Keittiössä on lisäksi kannellinen iso kaunis kori keräyspulloille. Pahvinkeräyslaatikko on eteisessä siivouskaapissa, koska se ei mahdu keittiöön.
Maitopurkit huuhtaisen ja jätän hetkeksi kuivumaan, ei ne sitten enää puhtaana haise vaikka vähän kosteana taittelisi keräykseen. Mutta esim. Jogurttitölkkiä en ala pesemään vaan sen heitän suoraan sekajätteeseen. Samoin muoveja huuhtelen jos ne on helppo puhdistaa, mutta osan heitän suoraan sekajätteeseen.
Mulla tulee paljon pahvijätettä, joten sen keräykseen käytän kannellista rottinkista pyykille kai tarkoitettua "koria". Ei siis haittaa että on esillä. Korin sisällä on kookas paperikassi, jossa kuljetan pahvit roskikselle, ja tuon saman paperikassin sisukseksinuudelleen, koska olisi tyhmää joutua ostamaan uusi.
Mulla on roskiskaapissa iso kestokassi, jossa lasi, metalli, tölkit, paristot tms. Ja omat ämpärit muovi, bio ja roska. Kestokassi ja muovi mukaan kauppaan lähtiessä. Bio ja roska taloyhtiön roskikseen. Pahvi menee roskiin käytännössä samantien ja paperia ei tule paljoa, koska ei mainoksia kiitos.
Se on jännä miten joidenkin pitää aina huudella kuinka ei voi olla kummoinen kokki tai äiti jos on siisti keittiö tai siisti talo.
Mitä parempi kokki, niin sitä siistimpi keittiö, olen huomannut. Ei siinä kerkeä joka kerta alkaa etsimään niitä vehkeitä ja tarvitaan paljon puhdasta lasku- ja leikkuutilaa, siksi moni ammattikokki on ihan hillittömän tarkka myös kotona siitä että keittiö on siisti. Eikö kokkikoulussakin iso osa opintoja sisällä sitä että opitaan kunnolla siivoamaan se oma ympäristö missä kokkaillaan.
Myös voi olla ihan mahdollista olla hyvä ja ihana äiti, vaikka koti olisikin siisti. Sellainen sekasortokoti taas vähän saisi miettimään että kuinkahan siellä hermot kestää vanhemmilla, jos joka kerta johonkin lähtiessä saa etsiä kenkiä, sukkia, housuja, hanskoja ja jopa puhtaita vaatteita.
Minun kaikista siistein ja tarkin ystäväni on samalla kaikista lempein, huolehtivaisin ja empaattisin äiti. Heillä saa leikkiä ja resuta, mutta lelut kerätään myös illalla sitten pois lattioilta ja lapset osaavat ja ovat osanneet jo heti pienenä viedä vaatteet pesuun, astiat tiskikoneeseen ja kengät paikoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Roskiskaapissa on seka-, bio-, muovi- ja metallijäte. Kartongit, lasi, paristot ja pullot ovat ulko-oven vieressä olevassa siivouskaapissa. Sen sai melkein tyhjilleen, kun käytin loppuun kaikki puhdistusaineet ja nyt on vain muutama tuote jäljellä. Nekin ovat suurimmaksi osaksi siivouspaikalla eli keittiön siivousvälineet ritiläkaapissa ja kylppärin allaskaapissa.
Sanomalehti tulee vielä, muuten kaikkiin mahdollisiin paikkoihin on ilmoitettu, että postia ei saa lähettää. Laskut e-laskuina, suomi.fi käytössä, tietysti ei mainoksia -lappu ja asiakaslehtiin ym. ilmoitettu lähetyskiellosta. Sanomalehtien lisäksi on viimeksi tainnut tulla se koronakirje keväällä. Lehdet ovat kauniissa korissa ruokapöydän lähistöllä, nappaan siitä pinon mukaan silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä laittelen. Minulla on 80 cm leveä roskislaatikko (ei kaappi, vaan vetolaatikko), jossa on biojäte, muovi, metalli, sekajäte ja kartonkiroskikset. Lasia tulee vähän, ne vien aika nopeasti taloyhtiön keräykseen. Lehtiä ei tule, eikä mainoksia. Tai no kerran viikossa tulee kaupunkilehti. Huuhtelen maitotölkit ja jätän hetkeksi syvään tiskialtaaseen valumaan. Muovit samoin, JOS ovat erityisen likaisia. Usein eivät ole. Roskiahan ei tarvi pesemällä pestä. Kun kartonki ja muovi ovat täynnä, vien auton perälle isoihin kestokasseihin, joista sitten vien keräykseen kauppamatkalla. Pullot kerään tuulikaapin nurkassa olevaan siistiin kestokassiin ja palautan pussin täyttyessä.
Joka päivä keittiö on siisti, ja jos muutoin siistissä keittiössä on yksi maitotölkin altaassa nurin päin valumassa, niin eipä ole iso sotku kyseessä. Allas on vielä niin syvä, että tölkki ei edes "törrötä" sieltä tason korkeudelle.
Hei, kiitos ketjusta ap, mä olen nyt sun innoittamana myös järjestänyt kotia! On tullut isoja oivalluksia esim siitä mitä pitää pitää esillä. Todella monet asiat voi itse asiassa olla piilossa kaapeissa, tai ne saattaa olla kokonaan tarpeettomia. Esille taas voi laittaa oikeasti kauniita asioita. Ja tasot tyhjiksi. Pieniä mutta niin merkityksellisiä asioita! 😃 meillä käy siivooja mikä jättää energiaa tällaiselle järjestelylle. Lisäksi on ilo tietää että siivoojan työ helpottuu kun kaikki tasot on tyhjät ja ei ole turhaa kamaa lattioilla.
Vierailija kirjoitti:
Siivousvinkki! Robotti-imuri jossa myös lattianpesuri joka kerrokseen. Siihen vielä ajastus kun ei itse olla kotona. Vain raput joutuu luuttuamaan. Todella kätevä ja tehokas laite. Ihanaa kun joka päivä siisti kämppä (ei jää mitään lattioillekaan enää tuon takia). Pesee myös kylppärit, seinät jää tietty itselle.
Oi kuulostaa tosi hyvältä, mikä malli/merkki?
Jotenkin vaan sitä omaan sisustukseen tottuu ja turtuu, ihan hyvä vähän välillä herätä ja katsella omaa kotia uusin silmin.
The Joy kirjoitti:
Itse asun yksin neljän elukan kanssa, joten meillä on tiptop siistiä vain heti siivouksen jälkeen, kun ei ole yhtäkään karvaa ehditty heittää ilmoille, jos silloinkaan siis... Sitähän sanotaan, että koti saa olla sen näköinen, että siellä asutaankin. Kun vieraita tiedossa, niin siivoan aina mahdollisimman puhtaaksi ja raikkaaksi kodin. Muulloin ei oo niin justiin.
Niin siis en nyt vastannut kyllä yhtään kysymykseesi, mutta halusin jakaa ajatuksia tästä. :)
Mun mielestä on vain kivaa, että kaikki osallistuu! Itse muutin kuukausi sitten yksiöön kissan kanssa ja tuntuu ettei MITÄÄN ole vielä valmiina. Toisaalta vikat tavaratkin hain vasta eilen varastosta pois, joten taas on pieni kämppä pullollaan pahvilaatikoita...
En edellisestä asunnosta pois muuttaessani ehtinyt mitenkään ajatuksen kanssa karsimaan tavaraa, vaikka paljon jo siinäkin vaiheessa karsin. Nyt on sitten edessä loppunäytös karsimisessa ja tämän yksiön sisustaminen oikeaksi kodiksi. Olen saanut jo valtavasti inspiraatiota tästä ketjusta ja janoan lisää! :D
Vierailija kirjoitti:
Miten siistit ihmiset pidätte keittiön lattian kunnossa? Imuroitteko jatkuvasti, moppaatteko, lakaisetteko? Olen sinkku ja muuten on siistiä, mutta laitan paljon ruokaa ja keittiö on yleensä sotkuisin huone.
Mä otan aina jonkun lautasen tai kulhon roskia varten ruokaa laittaessani. Roskaa tippuu huomattavasti vähemmän lattialle, kun laittaa ne ensin siihen kulhoon sitä mukaa kun sitä tulee ja sitten tyhjentää koko kulhon kerralla roskikseen.
Toinen kätevä juttu on rikkaimuri, jolla imuroin murut keittiön pöydältä ja työtasoilta. Taas tippuu huomattavasti vähemmän muruja lattialle, kun ei tarvitse rätillä pyyhkiä niitä ensin kämmenelle ja siitä roskikseen.
Keittiön lattialla mulla on vain pieni ja kevyt matto tiskialtaan ja hellan edessä, jonka ravistan kevyesti joka ilta ja sitten lakaisen rikkaharjalla lattian. Mulla on pieni keittiö, joten rikkaharjalla lakaiseminen riittää ylläpitoon eikä kestä viittä minuuttia kauempaa. Ehdin tehdä sen vaikka mainostauolla. Ystävälläni, jolla on iso keittiö, on varsi-imuri keittiössä, jolla hän käy lattian läpi päivittäin. Kummallakaan meistä ei ole mattoa ruokapöydän alla. Se on varsinainen murusten kerääjä ja vaikeampi putsata kuin pelkkä lattia.
Hyvä järjestys ja siisti koti on ok.
Vielä sitä paljon tärkeämpi asia on kuitenkin leppoisa ja pitkä hermoinen äiti.
Viisaat ihmiset eivät vaadi täydellisyyttä sisustuksen, siisteyden yms. suhteen. He kiinnittävät huomiota enemmän siihen, että lapsilla on hyvä olla.
Elämä on valintoja.