Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa

Vierailija
30.06.2020 |

Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.

Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.

Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.

Kommentit (1330)

Vierailija
1201/1330 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut omatekemiä ilmanraikastimia pitkin kotia: noin 3dl ruokasoodaa, vajaa 1/2dl imurointipuuteria ja päälle kuivattuja laventelinkukkia avonaiseen purkkiin. Keittiössä on ruokasooda+eteerisiä öljytippoja (appelsiini ja sitruuna). Tunkkaisuus vähentyy selvästi. Laventelinkukkia voi pienissä pussukoissa laittaa vaatekaappiin, mä ostin laventelinkukat luontaistuotekaupasta.

Näitä minä haluan tehdä, ihanan kuuloinen idea! Mutta mitä on imurointipuuteri? Mistä (luontaistuotekaupasta) kannattaa ostaa noita laventelinkukkia? Vaikka ne ei varmaan ole pakollisia? Ovatko ne vain koristeeksi, vai tuoksuvatko ne oikeasti? Eteerisiä öljyjä mulla on ja ruokasoodaa, joten voin tehdä jonkinsortin raikastimia vaikka heti.

Laventelinkukissq on voimakas (minusta epämiellyttävä ja itselleni päänsärkyä aiheuttava) tuoksu. Niitä on ihan puutarhamyymälöissä, voi kasvattaa pihalla tai parvekkeella ja kerätä sitten kukintoja kuivattavaksi. Klassinen hajuste esimerkiksi liinavaatekomeroihin).

Vierailija
1202/1330 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadepäivinä oon käynyt kaappeja läpi.

Vkonloppuna menin ilmaiskirppikselle.

Sain 180 euroa rahaa täysin tarpeettomasta tavarasta. Loput, myymättömät vaihdoin naapurimyyjän kanssa uusiin verhoihin.

Tulin kotiin, tajusin verhot ovat liian lyhyet. Laitoin fb.hen myyntiin, tienasin vielä 30 e.

Ke - pe töiden jälkeen käyn lisää kaappeja läpi, jos kävis vielä toisen kerran myymässä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/1330 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löytää ilmaiskirppiksiä? Ainakin Helsingissä suurin osa on maksullisia, ja pitäisi olla todella arvokasta myynnissä, että saisi edes omansa takaisin. Ostajat kuitenkin haluavat ostaa tuotteita kirppishinnoin.

Vierailija
1204/1330 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ihmetellyt ihan samaa! Lapsia kotona neljä. Vaikka kuinka pitkin päivää laittaa lapsia siivoamaan omia jälkiään ja tekevät osan kotitöistä, niin silti sitä sotkua on aina jossakin. Tuntuu siltä, että koti pysyisi siistinä vain jos siivoisi päivät pitkät koko ajan.

Sama mulla. Asun yksin.

Vierailija
1205/1330 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä otan pois esillä olemasta KAIKKI sisustustavarat ja viherkasvit makkarista. Niitä on paljon! Joitakin on sellaisia, josta tykkään tosi paljon ja joista en halua vielä luopua. Laitan yhteen laatikkoon varastoon ne sisustusesineet, jotka haluan vielä pitää. Osa tavaroista kuuluu kaappiin tai lipastoon, ei esille ENÄÄ. Ehkä joskus otan esille noita säilytykseen meneviä tavaroita, kuten jouluksi tai keittiön pöydälle; esim yksi maljakko. Suurin osa makkarin kamasta lähtee suoraan pois kierrätykseen. Vaateläjä pesuun.

Taitaa olla uuden päiväpeitonkin osto edessä ja varmaankin muutama pellavanvärinen tai harmaa koristetyyny voisi tuoda kivaa tunnelmaa. Mitä sanotte? ap

Sanoisin, että tavaran määrä ei vähene eikä ongelma poistu sillä, että rahtaat kotiin uutta tavaraa.

Vanha päiväpeittomme on karsea kuvioinen! Petivaatteet vuodelta 2005. Pyyhkeet eri paria, lahjaksi saatuja, pari aina kerrallaan. On ihan perusteltua hankia yhtäläiset. Päiväpeitto on kaikkea muuta kuin siisti! Sillä ei saa hyvää yleisilmettä aikaan, vaikka kääntäisi sen nurinpäin.

Vierailupaikassa oli muuten pelkistetty makkari ilmeeltään, mutta parisängyllä oli kaunis päiväpeitto ja neljä tyynyä päällä. Kaksi tyynyä vierekkäin ja sillain ne kaksi sitten päällekäin. Sillain näytti kyllä niin tosi hyvältä. Makkaritila jäisi ehkäpä armeijankolkoksi, jos ei laittaisi koristetyynyjä. ap

Pakko kysyä, että miksi kävit vierailla makkarissa? Mun mielestä makkari on sellainen huone, mihin ei vieraat mene postailemaan. Meillä ei pedata sänkyä, koska mieluummin annetaan petivaatteiden tuulettua. Makuuhuoneen koristetyynyjä en ymmärrä lainkaan. Emme vietä makkarissa aikaa muuta kuin nukkuen ja... Joten riittää, että makkari on puhdas ja sopiva nukkumiseen ja.. no tiedätte.

Kun tulee vieraita, niin laitetaan vaan makkarin ovi kiinni. Oletan, että vieraat eivät todellakaan tunge katsomaan meidän privaattihuoneita. Olohuone, keittiö, vessa ja eteinen pidetään vieraiden silmille sopivassa järjestyksessä. Eli siinä "sisustuslehti" kunnossa. Makkari on meidän omaa aluetta, sinne ei ole vierailla asiaa eikä tod tulis mieleen laitella jotain koriatetyynyjä sinne hankaloittamaan elämää. Mitä niillä sängyssä edes tekee? Ottaa pois kun menee nukkumaan ja asetella aamuisin takaisin? Miksi? Kuka viettää makuuhuoneessaan aikaa päivisin nauttien koristetyynyasetelmistaan??

Turhaa työtä.

No johan nyt taas. Meillä kyllä vietetään makkarissa aikaa muutenkin kuin nukkuessa ja ... no tiedätte. Siellä esim. luetaan, otetaan päikkäreitä, tehdään töitä tai ollaan muuten vaan rauhassa. En ihan ymmärrä ajatusmaailmaa, jossa muu huusholli pidetään edustuskelpoisena, mutta yhta huonetta ei. Itse en lähtökohtaisesti sisusta ja siivoa vieraita varten, sen verran harvoin niitä käy. Sisustan itselleni, omaa silmää ja mieltä miellyttääkseni (mies ei piittaa). Haluan, että silmä lepää myös siinä makkarissa, jossa kuitenkin vietän noin kolmas osan vuorokaudesta. 

Mulla on makuuhuoneessa kaunis päiväpeitto, jonka petaan joka päivä, niin arkena kuin viikonloppuna. Sänkyä ei todellakaan tarvitse "tuulettaa" koko päivää, tuo on laiskojen ihmisten tekosyy jättää sänky petaamatta. Meillä kissat makailee myös päivisin sängyssä, joten siksi myös haluan, että on päiväpeitto suojaamassa lakanoita. On myös nuo kammottavat koristetyynyt. Sen lisäksi että ne näyttää kivalta, niillä saa itselle mukavan lukuasennon. Ja hui kauhistus, torkkupeittokin sängyllä on siltä varalta, että päikkäreillä tulee kylmä. 

Makkarissa on myös nätti meikkipöytä, jossa kauneimmat purkit esillä ja meikkisiveltimet taidelaseissa. On pari verhoihin mätsäävää mattoa, nätit lamput niin yöpöydillä kuin katossa ja kaiken huipuksi vielä pieni nojatuolikin. Makuuhuoneen ovi on aina päivisin auki ja koen mielihyvää oviaukon näkymästä, kun kuljen makkarin ohi. En siis pahastu lainkaan, jos vieras käy makuuhuoneessani.

Vierailija
1206/1330 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä työläin osuus raivaamisessa on tavaroiden poisvienti. Miten muilla? Kokemuksia?

Toisaalta se on palkitsevaakin, kun pääsee järkevästi eroon itselle tarpeettomasta.

Vierailija
1207/1330 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon makuuhuoneen ovi auki -keskusteluun, me pidämme ovea kiinni vain silloin, jos itse nukumme siellä, kun täällä on vieraita. Asunto on läpitalonhuoneisto, haluan valoa ja avaruuden tuntua. Ilta- ja aamuaurinko paistavat eri puolilta ja luovat erilaisia tunnelmia.

Päiväpeittoa en silti laita, tuplapussilakana on valittu niin, että se on kaunis itsessään. Oikaisen peiton ja siinä se. Päiväpeitossa minussa hankalinta on, että se on itsessään sotku, kun se otetaan pois sängystä. En viitsisi viikkailla sitä mihinkään yön ajaksi.

Makuuhuone on minusta ehkä helpoimmin siistinä pysyvä huone, joskus voisi ennemminkin sulkea vierailta pääsyn keittiöön. Se onnistuisikin tässä vanhassa talossa.

Vierailija
1208/1330 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kodit ovat tuollaisia, ja olkaa tyytyväisiä siihen mitä teillä on. Kaikilla ei ole välttämättä taloa.

Vierailija
1209/1330 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut omatekemiä ilmanraikastimia pitkin kotia: noin 3dl ruokasoodaa, vajaa 1/2dl imurointipuuteria ja päälle kuivattuja laventelinkukkia avonaiseen purkkiin. Keittiössä on ruokasooda+eteerisiä öljytippoja (appelsiini ja sitruuna). Tunkkaisuus vähentyy selvästi. Laventelinkukkia voi pienissä pussukoissa laittaa vaatekaappiin, mä ostin laventelinkukat luontaistuotekaupasta.

Näitä minä haluan tehdä, ihanan kuuloinen idea! Mutta mitä on imurointipuuteri? Mistä (luontaistuotekaupasta) kannattaa ostaa noita laventelinkukkia? Vaikka ne ei varmaan ole pakollisia? Ovatko ne vain koristeeksi, vai tuoksuvatko ne oikeasti? Eteerisiä öljyjä mulla on ja ruokasoodaa, joten voin tehdä jonkinsortin raikastimia vaikka heti.

Laventelinkukissq on voimakas (minusta epämiellyttävä ja itselleni päänsärkyä aiheuttava) tuoksu. Niitä on ihan puutarhamyymälöissä, voi kasvattaa pihalla tai parvekkeella ja kerätä sitten kukintoja kuivattavaksi. Klassinen hajuste esimerkiksi liinavaatekomeroihin).

Just luin jostain että laventelipelloilla työskentelevillä ei ole koskaan päänsärkyä. :D Itsekin nimittäin etsin noita kuivattuja laventelinkukkia netistä, tuon hajustehomman innoittamana. Mutta hyvin mielipiteitä jakava tuoksu laventelissa on!

Vierailija
1210/1330 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivattua laventelia myynnissä: Ruohonjuuri, Putiikki Vanha-Vanto -verkkokauppa, Nappikauppa Punahilkka, Pänikka ja Piironki, Ekolo, CDON,...

Vierailija
1211/1330 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän kyllä siisteistä kodeista, mutta yleensä on niin, että mitä komeampi ja siistimpi keittiö, sitä onnettomampia kokkeja vanhemmat ovat. Siksihän se keittiö on siisti. 

Vierailija
1212/1330 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä löytää ilmaiskirppiksiä? Ainakin Helsingissä suurin osa on maksullisia, ja pitäisi olla todella arvokasta myynnissä, että saisi edes omansa takaisin. Ostajat kuitenkin haluavat ostaa tuotteita kirppishinnoin.

Kalliossa ja Ullanlinnassa kesäsunnuntaisin.

Vierailija
1213/1330 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliossa ja Ullanlinnassa kesäsunnuntaisin.

Kiitos! Voisitko hieman tarkentaa. Menisin asiakkaaksi.

Vierailija
1214/1330 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua on kiittäminen siitä, että tulin juuri suihkuhuoneesta jynssäämästä kalkkikertymiä. Kohteena oli suihku, siis hanat ja se suihkunpidike yms. Välineinä olivat etikka, sitruuna, hammastikut ja hammasharja. Ai niin, oli siinä käden ulottuvilla Universal Stonea ja mikrokuituliinaakin.

Suihkutilat tuli pestyä sitten vielä kaupan päälle kunnolla pesuaineen ja hankaussienen kanssa, vaikka tein sen viimes toissa päivänä. Iik, näinköhän minusta tuli siivousintoilija! Noh, halusin pesaista sen suihkuhuoneen kunnolla vielä etikalla läträilyn päälle, tuntui että oli aika etikkaiset odöörit ilmassa.

Joku nyt kauhistelee pesuaineiden määriä, mutta "erikoisaineista" on tarkoitukseni luopua sitten, kun olen saanut kaikki pinttyneet liat siivottua pois.

Vierailija
1216/1330 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.menaiset.fi/artikkeli/tyyli/koti/siisti_koti_helposti_tee_n…

Tuossa on se ongelma, että totta kai koti pysyy siistinä, kun siivoaa jatkuvasti. Minusta ei olisi moppaamaan joka päivä. Mutta hyvän perussiisteyden saa kyllä sillä, että keittiö siistitään kerran päivässä, pahimmat irtoroskat poistetaan (käytän itse rikkalapiota), vessasta siivotaan näkyvät jäljet (pytyn jarruraidat, hammastahnaroiskeet ja karvat lavuaarista) ja tavarat laitetaan paikoilleen. Kahden aikuisen taloudessa käytämme näihin ehkä 5 min/ päivä kumpikin, lisäksI jokaisena arkipäivänä on yksi viikoittain toistuva ”isompi” siivoustyö, esim. imurointi tai pölyjen pyyhkiminen. Tavaraa on vähän ja niille on paikka.

Keittiö kannattaa siivota jo ruoanlaiton aikana, ei täydellä vatsalla huvita siivota.

Vierailija
1217/1330 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousvinkki! Robotti-imuri jossa myös lattianpesuri joka kerrokseen. Siihen vielä ajastus kun ei itse olla kotona. Vain raput joutuu luuttuamaan. Todella kätevä ja tehokas laite. Ihanaa kun joka päivä siisti kämppä (ei jää mitään lattioillekaan enää tuon takia). Pesee myös kylppärit, seinät jää tietty itselle.

Vierailija
1218/1330 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän kyllä siisteistä kodeista, mutta yleensä on niin, että mitä komeampi ja siistimpi keittiö, sitä onnettomampia kokkeja vanhemmat ovat. Siksihän se keittiö on siisti. 

Sellainen aivopieru taas... tottakai siistin keittiön takana on pakko olla huonoja kokkeja, kuten rikkaat ovat automaattisesti onnettomia ja köyhät onnellisia...

Vierailija
1219/1330 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.menaiset.fi/artikkeli/tyyli/koti/siisti_koti_helposti_tee_n…

Tuossa on se ongelma, että totta kai koti pysyy siistinä, kun siivoaa jatkuvasti. Minusta ei olisi moppaamaan joka päivä. Mutta hyvän perussiisteyden saa kyllä sillä, että keittiö siistitään kerran päivässä, pahimmat irtoroskat poistetaan (käytän itse rikkalapiota), vessasta siivotaan näkyvät jäljet (pytyn jarruraidat, hammastahnaroiskeet ja karvat lavuaarista) ja tavarat laitetaan paikoilleen. Kahden aikuisen taloudessa käytämme näihin ehkä 5 min/ päivä kumpikin, lisäksI jokaisena arkipäivänä on yksi viikoittain toistuva ”isompi” siivoustyö, esim. imurointi tai pölyjen pyyhkiminen. Tavaraa on vähän ja niille on paikka.

Keittiö kannattaa siivota jo ruoanlaiton aikana, ei täydellä vatsalla huvita siivota.

Tämä on kaikin puolin kyllä hyvä, etenkin tuo että täydellä vatsalla ei huvita siivota.

Mä kuitenkin teen niin, että siivoan huomaamattani. Ei tarvitse erikseen pestä pytystä jarruraitoja kun kurkkaan pönttöön joka kerta asioinnin jälkeen ja jos on roiske, otan käsisuihkun ja suihkutan sen saman tien pois. Lähtee yleensä irtikin tuoreena ilman muita välineitä :D

Samoin pyyhkäisen ihan kädellä ja lämpimllä vedellä hammastahnan lavuaarista ja kuivaan mikrokuituliinalla heti.

Keittiössä myös järjestelen ja pyyhäisen ihan siinä tehdessä. Kivempi syödäkin kun ei mitään ruoanvalmistusastiota eikä roiskeita missään.

Siis en edes huomaa "siivoavani" päivittäin, vaikka kai sitä teen. Se vain tulee jostain selkärangasta.

Vierailija
1220/1330 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen aivopieru taas... tottakai siistin keittiön takana on pakko olla huonoja kokkeja, kuten rikkaat ovat automaattisesti onnettomia ja köyhät onnellisia...

Ystäväni on ammattikokki ja hänen mukaansa keittiön siivous on jokaisen ammattilaisen kunnia-asia. Mitä parempi kokki, sitä tarkempi on siisteydestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan