Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
Vierailija kirjoitti:
Ap, hidasta vähän. Kuulostaa vahvasti siltä että sä yhä jatkat vaan ostelua. Uusia (ihan turhia!!!) pesuaineita vain yhteen tarkoitukseen, uusia sisustusesineitä, uusia huonekaluja... On iso riski että teidän kodin tavaramäärä vain KASVAA, ja holtiton, suunnittelematon ostaminen johtaa virhevalintoihin.
Sinuna laittaisin nyt stopin kaikelle uuden tavaran kotiin kantamiselle. Keskity ensin karsimiseen, jätät vain ne kauniit ja sopivat, ja LOPUSSA katsot mitä OIKEASTI tarvitset uutta. Väitän että säästät huomattavasti rahaa ja lopputulos on parempi, kuin noin lähes maniassa kaiken uuden ostelu.
Ps. Ja usko jo, jokainen kaakelinsauma, hana ja ikkunanPieli EI tarvitse omaa siivousainetta ja -välinettä! Siivous sujuu nopeammin ja on helpompi aloittaa, kun siivouskaappi ei pursua turhakkeita.
Säännöllinen ylläpitosiivous ei vaadikaan erikoisaineita, mutta jos on siivous ollut huonolla mallilla jo pitemmän aikaa, ei esim. kylpyhuoneen saumoja saa todellakaan puhtaaksi millään yleispesuaineella. Tai jos wc-pönttö on ollut pitkään pinttyneen lian peitossa, ainoa, mikä tehoaa, on musta Harpic, jota ei olekaan tarkoitettu käytettäväksi jatkuvasti.
Jatkossa eri sitten asia, kun alkaa puhdistaa pintoja säännöllisesti.
Nimim. kokemusta on
Meillä alkaa olemaan silleen siistiä, ettei joka paikassa ole enää tavaroita ja kasoja ja epämääräisiä laatikoita joiden sisältöä kukaan ei tiedä. Sisustus on yhtenäistä, tavarat mieluisia ja lasten leluillekkin on paikka johon lelut saa helposti, jopa lapset itse siivottua. Mutta se mutta, meillä näyttää jotenkin niin nuhjuiselta ja likaiselta koko ajan. Lattia on siisti, sekä listat, ne on uusittu n. 6 vuotta sitten kun tämä asunto ostettiin, mutta seinät ovat ihan hirveät. Pieniä kolhuja ja värjäytymiä joka paikassa. Eikä oikein mitenkään ole nyt mahdollista maalata, ei ole aikaa eikä paikkaa lapsille maalauksen ajaksi. Mutta jotenkin tuntuu että kunhan vain maalaisi kaikki seinät, niin näyttäisi heti paremmalta. Vaikka tosiaan kannattaako sitäkään vielä tehdä, meillä lapset vielä niin pieniä että noita kolhu- ja sotkuvuosia vielä edessä useampi. Olenko vain liian nipo nyt tässä, kannattaisiko antaa olla ja nauttia siitä että edes muuten on kivaa. Täältä vaan jotenkin heräsi into laittaa itsekin uusiksi paikkoja.
Ap. Osta universal stone. Sillä saat puhtaaksi tiskipöydän, Lavuaarit, kylpyhuoneen, liedet ja vaikka mitä. Uskomaton aine. Purkki kestää vuoden vaikka kuinka käyttäisi. Sillä lähtee kaikki pinttynyt ja kalkkitahrat.
Kyllä just huokailin miten huippu aine se on. Pääsi loppumaan ja sain hommattua uuden purkin, pesin kylpyhuoneen ja kylläpä valui likainen vesi vaikka olin pessyt muilla aineilla tällä välin. Vaikka kylppäri näytti ihan puhtaalle ennen pesuakin, sieni oikein tarttui alimpiin kaakeleihin kun olivat niin tahmeat.
Pesen tuolla mitä vain minkä voi huuhdella, kengistä lähtien.
Joka päivä siivotaan yksi huone! Koko perheen voimin. Kun työ on tehty, kakille palkinnoksi suklaanappi.
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä siivotaan yksi huone! Koko perheen voimin. Kun työ on tehty, kakille palkinnoksi suklaanappi.
Isännän vai emännän suklaanappi?
Ap täällä.
Lattiat etenee ja on kyl tosi mahtavaa jälkeä. Ukko ja kaverikin ruokittu, että jaksavat tehdä. :)
Mä kävin ostamassa kauppareissulla sellaisii hankaussieniä ja ruokasoodaa. Kokeilen saada tiskialtaan puhtaaks. Suihkuverho on paikallaan ja kylppäri piristy kummasti.
Ideioin tossa kauppareissulla, että mä se muuten jossain vaiheessa ehkä syksymmällä käyn ostaa Ikeasta ison 6-ovellisen Bestå kaapin olkkariin, johon laitetaan kodin paperit, kynttilät, maljakot yms ja jokaiselle tulee kaappiin oma hyllynsä. Jos joku vähänki meinaa roiniaan jättää esille, sieltä sit voi etsii. Pakko keksii tähän jotain, ettei kaikki oo jatkossa enää hujan hajan näkyvillä.
Hypätkää mukaan kotona tekeen jotain, kuka vaan ehtii, jaksaa ja pystyy. :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä alkaa olemaan silleen siistiä, ettei joka paikassa ole enää tavaroita ja kasoja ja epämääräisiä laatikoita joiden sisältöä kukaan ei tiedä. Sisustus on yhtenäistä, tavarat mieluisia ja lasten leluillekkin on paikka johon lelut saa helposti, jopa lapset itse siivottua. Mutta se mutta, meillä näyttää jotenkin niin nuhjuiselta ja likaiselta koko ajan. Lattia on siisti, sekä listat, ne on uusittu n. 6 vuotta sitten kun tämä asunto ostettiin, mutta seinät ovat ihan hirveät. Pieniä kolhuja ja värjäytymiä joka paikassa. Eikä oikein mitenkään ole nyt mahdollista maalata, ei ole aikaa eikä paikkaa lapsille maalauksen ajaksi. Mutta jotenkin tuntuu että kunhan vain maalaisi kaikki seinät, niin näyttäisi heti paremmalta. Vaikka tosiaan kannattaako sitäkään vielä tehdä, meillä lapset vielä niin pieniä että noita kolhu- ja sotkuvuosia vielä edessä useampi. Olenko vain liian nipo nyt tässä, kannattaisiko antaa olla ja nauttia siitä että edes muuten on kivaa. Täältä vaan jotenkin heräsi into laittaa itsekin uusiksi paikkoja.
Saisitko sä lapset johonki siksi aikaa, kun olis se maalaus? Mä uskoisin, että seinien maalaus piristäis paljon ja vois noita seiniä varmaan tarvittaessa maalata vaik uudestaankin vuoden parin päästä. Entä jos kokeilet ensin vaik yhdelle seinälle? ap
Wc ja kylppäri tuoksuu nyt niin ihanan puhtaille ja ovat kyllä puhtaita. Mä ostan vielä uuden nätin neste saippupullon lavuaarin nurkalle. Satsaan pari euroo. Eiks tolla meidän edellisellä pesu saippualla voi pestä vaikka pönttöö? ap
Kahlasin koko ketjun läpi, muutama päivä siinä vierähtikin :) samalla olen vähän aloitellut siivousta itsekin.
Minulla on ilmeisesti monista muista poiketen se tilanne, että asun vuokralla. Olen viimeisen viiden vuoden aikana muuttanut kuusi kertaa (!!!) ja silti joka kerta se muuttosiivous ja tavaran määrä yllättää. Enkä kuitenkaan ole oppinut parantamaan tapojani.
Tuollainen pintaremontointi olisi ihanaa, mutta itse joudun siltä osin tyytymään siihen mitä on: kulahtaneet keittiökaapit, repsottavat listat ja karmit, kaamea muovimattokylppäri, pintakulumaa ja ikuisuustahroja siellä täällä. Lattia on sentään ihan kaunis puunvärinen parketti. Seinät valkoiset, ei saa maalata, mutta tauluja saa laittaa sentään.
Silti olisi ihanaa että asunto olisi viihtyisä, kun täällä nyt kuitenkin asun ja tykkään olla paljon kotona!
Minulla on hirveästi roinaa ja rumia epäsopivia huonekaluja, lisäksi vielä minuakin pahemmin sotkeva mies ja karvainen kissa, joka levittelee hiekkaa ja leluja ympäriinsä. Mutta paljon varmaan auttaisi jo se, että olisi edes siistiä ja kaikille tavaroille olisi paikka! Vähitellen olen myös yrittänyt uudistaa tekstiilejä, uutta verhoa ja mattoa jne... Mutta arvatkaa mitä vanhoille on käynyt? No tietenkin olen sullonut kaappeihin ja varastoihin, ja taas saan viimeistään muuton yhteydessä kirota!
Nyt laitoin pesukoneen laulamaan ja järjestelin keittiötä. Hyvä vinkki se, että laittaa rättejä ja pesuaineita piiloon, keittiössä meillä on ihan hyvin kaappitilaakin! Ja sitä mietin myös, että käyttöesineiden olisi kiva olla kauniita. Joskus mietin että onpa turhaa laittaa rahaa johonkin kauniiseen suihkepulloon, mutta mieluummin sellaista esillä pitäisi kuin tuota vihreää muovipulloa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meill mies sotkee vessaa.
Nii meilläki edelleen, kusee pitkin pöntön reunoja ja lattioita. Oon mä sanonu että yrittäis sihdata sinne pöntön keskeen nyt ainaki tästä lähtien. Mä rupeen vaan siivoon joka päivä vessan, sillä se taitaa vaan parantuu. ap
Se siivoaa, joka sotkeekin. Meillä pönttöä pesee useammin mies ja kas kummaa, osaa tähdätä. En minäkään jätä jotain menkkasotkuja miehen siivottavaksi.
Meillä jäis kokonaan pesemättä, mä teen ton vessan siivouksen mieluummin kuin katon sitä likapönttöö ja ympärystä. On nii juntti ollu ukko siivouksien kaa, ainakin tähän asti. Tuolla se nyt huhkii nii innoisssaan.
Tulin vaan kyseleen tosta tiskialtaan putsauksesta ja samal huomasin tän. :) ap
Jos miehesi ei siivoa edes omia sotkujaan, ei teidän koti tule jatkossakaan pysymään siistinä.
Vuokra-asuja täällä jatkaa! Minulla on paljon kippoja ja kuppeja sun muita tarjoiluastioita, ihan kauniitakin ja pidän niistä ja siksi ne ovat olleet koko ajan esillä viemässä tilaa. Mutta meillä tosiaan on keittiössä kaappitilaa ihan tyhjänäkin vielä, niin ajattelin kokeilla että jospa siirtäisin ne pois tieltä ja ottaisin käyttöön vain tarvittaessa! Tykkään esim laittaa karkit ja sipsit ja hedelmät hienoihin kulhoihin, mutta tällä hetkellä ei ole mitään noista :) tuli keittiöstä nätimmän näköinen. Tykkään kyllä runsaudestakin, mutta keittiötasot ovat olleet liian täynnä ja hankala pitää puhtaana, niin ei se runsaus silloin näytä kuin sotkulta.
Samalla huomasin, että keittiön pienkoneet ovat ällöttävä tahraisia, esim. leivänpaahdin, kahvinkeitin... Mikro ja apk tulee pidettyä siistinä mutta noita jostain syystä ei! Huh. Tässäpä voisin ryhdistäytyä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meill mies sotkee vessaa.
Nii meilläki edelleen, kusee pitkin pöntön reunoja ja lattioita. Oon mä sanonu että yrittäis sihdata sinne pöntön keskeen nyt ainaki tästä lähtien. Mä rupeen vaan siivoon joka päivä vessan, sillä se taitaa vaan parantuu. ap
Se siivoaa, joka sotkeekin. Meillä pönttöä pesee useammin mies ja kas kummaa, osaa tähdätä. En minäkään jätä jotain menkkasotkuja miehen siivottavaksi.
Meillä jäis kokonaan pesemättä, mä teen ton vessan siivouksen mieluummin kuin katon sitä likapönttöö ja ympärystä. On nii juntti ollu ukko siivouksien kaa, ainakin tähän asti. Tuolla se nyt huhkii nii innoisssaan.
Tulin vaan kyseleen tosta tiskialtaan putsauksesta ja samal huomasin tän. :) ap
Jo pienet lapsetkin osaavat käydä siististi vessassa ja tarvittaessa siivota jälkensä. En lainkaan ihmettele, että teillä on likaista. Ei kukaan ehdi sotkevan aikuisen jälkiä siivoamaan, eikä pidäkään.
En lukenut jokaista sivua tästä mukavasta keskustelusta joten en tiedä onko tätä vinkkiä jo annettu -
tietty ensin karsitaan ylimääräiset tavarat, mutta loppujen järjestyksen pidossa auttaa kummasti jos lisää komeroihin muutaman hyllyn. Tavaroita ja vaatteita on helpompi ottaa, kun yhdellä hyllyllä ei ole niin paljon tavaraa.
Toinen vinkki on järjestellä siivouskomero niin, että sieltä on helppoa ottaa siivousvälineet tarvittaessa esille ja käyttöön. Esimerkiksi harja, rikkalapio ja pieni lattiamoppi tms. niin että ne saa helposti käsiin ja saa pienet roskat heti pois lattioilta.
Miten saatte pesuaineet mahtumaan vessan allaskaappiin? Meillä on siellä kaikki hiussuihkeet, rasvat, hammasharjat ja tahnat, piilolinssinesteet, ponnarit ja klipsit jne. Pesuaineet on sitten kaapin päällä eli näyttää kauhealta. Toisaalta pitää olla kolmivuotiaan ulottumattomissa.
Kylpyhuoneen kaaosta ei muutenkaan helpottaisi pyyhkeiden värikoodaus kun lattialta löytyy lisäksi potta, pyyhkeiden pyykkikori ja lapsen jakkara, ja pesukoneen päällä on roskis, wc-paperikori ja hiusharjakori. Ennen kylppärissä oli viel kissan vessakin mut nyt ei kissoja enää. Tohon päälle suihkunurkassa lapsen kylpyamme ja kylpylelut+ kaikki muut lelut mitä aina kylpyhuoneeseen raahaa.. Nyt siellä on hänen uudet uimalelut joita piti päästä jo kokeilee, ja ämpäri jossa pikkuautoja.
Ihan mahdoton saada kylppärin ilme siistiksi.. 😑
Ja unohtui vielä.. Kylppärissä melkeen aina jotain pyykkiä kuivumassa seinästä tulevilla tangoilla.. Koko huone on ehkä pari neliötä niin ei siinä oikeen siistinä saa pysymään. Lattia on mustaa laattaa, jossa pölyt ja roskat näkyy muutaman tunnin päästä siivoamisesta. T. 777
Ikeasta saa edullisesti uudet ovet keittiön kaappeihin, jos vanhat kaapit vaan on standardikokoisia. Ja yleensä kaappien sisältä onkin ihan ok tai pärjää hyllypaperilla.
Toinen vielä halvempi vinkki on d-c-fix kontaktimuovi, jonka voi laittaa kaapin oviin (ainakin tasaisiin) tai pöytäpinnoille. Tälläinen täysin peukalo keskellä kämmentä olevakin sai laitettua muutaman kaapin nopeasti ja siististi. Jos askartelutaidot on hukassa, niin jos ottaa jonkun kuvion, ei epätasaisuuksia huomaa yhtään. Noilla saa keittiötä, vaatekaappien tms. ovia ja muita tasoja kivasti uudistettua myös vuokrakämpissä.
Samoin tosiaan mitä vähemmän tavaraa on pöydillä, erityisesti keittiössä, helpompi siivota, näyttää heti siistimmältä ja valitut esineet näyttää paremmalta. Itse laitoin harvoin käytetyt laitteet kaappiin ja paahtimen, soda streamin ja kahvinkeittimen kaikki samalle sivulle ja toinen jäi kokonaan tyhjäksi, heti näytti keittiö paremmalta.
Vinkkinä teille joilla on paljon sisustustavaroita ja jos on joku paikka niitä säilöä, niin voi laittaa kevät, kesä, syksy ja talvi/joulu laatikot. Näihin laatikoihin yhteensopivat verhot, tyynynpäälliset, koriste-esineet, pyyhkeet, lakanat ja kaikki muu. Sitten joka kauden alussa vapaa päivänä inspiraation iskiessä tavarat vaihtoon. Ei tarvitse heittää rakkaita tavaroita pois, eikä ole aina vaan kaapissa piilossa. Itsellä on myös laatikoiden vieressä muutamat vaihtomatot. Muutaman kerran vuodessa tuntuu kuin tulisi uuteen kotiin, kun vaihtaa kaikki kauden laatikosta. Samoin huomaa sitten, kun ei jotain haluakaan laittaa esille, että sen voi viedä kierrätykseen.
Vierailija kirjoitti:
Miten saatte pesuaineet mahtumaan vessan allaskaappiin? Meillä on siellä kaikki hiussuihkeet, rasvat, hammasharjat ja tahnat, piilolinssinesteet, ponnarit ja klipsit jne. Pesuaineet on sitten kaapin päällä eli näyttää kauhealta. Toisaalta pitää olla kolmivuotiaan ulottumattomissa.
Kylpyhuoneen kaaosta ei muutenkaan helpottaisi pyyhkeiden värikoodaus kun lattialta löytyy lisäksi potta, pyyhkeiden pyykkikori ja lapsen jakkara, ja pesukoneen päällä on roskis, wc-paperikori ja hiusharjakori. Ennen kylppärissä oli viel kissan vessakin mut nyt ei kissoja enää. Tohon päälle suihkunurkassa lapsen kylpyamme ja kylpylelut+ kaikki muut lelut mitä aina kylpyhuoneeseen raahaa.. Nyt siellä on hänen uudet uimalelut joita piti päästä jo kokeilee, ja ämpäri jossa pikkuautoja.
Ihan mahdoton saada kylppärin ilme siistiksi.. 😑
Minulla on sellainen sääntö, että kylppärissä saa olla vain joka päivä käytettäviä tavaroita. Harvemmin käytettävät ovat kylppärin lähellä olevassa kaapissa ja yöpöydän tilavassa laatikossa meikkipussissa. Tämä tietysti vaatii, että tavaraa on onnistuttu raivaamaan muualta. Mitään varakappaleita en siis pidä vessassa, vaan otan mukaani harvemmin käytettävät tuotteet ja palautan paikalleen. Tällaisia ovat juuri hiustenmuotoilutuotteet, joita käytän vain kampauksissa tai piilolinssinesteet, koska käytän yötäpäivää pidettäviä linssejä.
Meillä ei ole lapsia, joten ei vinkkejä noihin tavaroihin, mutta käytän aina vanhan tuotteen loppuun, ennen kuin saa aloittaa uutta. Tämä saa harkitsemaan ostoksia, säästää rahaa ja ei ole kokoelmia puolityhjiä tuubeja ja purkkeja. Olen jatkuvasti vähentänyt ihonhoitoon, hygieniaan ja siivoukseen liittyvien tuotteiden määrää, vähemmälläkin pärjää.
Mulla on aina siistiä ja siihen on muutama syy:
1. Asun yksin. Omat jäljet on helppo siivota saman tien.
2. Asunto on tarpeeksi iso ja mulla on tarpeeksi säilytystiloja, jotta tavaroita ei loju pitkin poikin.
3. Tavaroille, joille ei ole tilaa kaapeissa, olen hankkinut säilytyslaatikot. Laatikon kansi on paljon helpompi pyyhkiä kuin romuläjä.
4. Kaikki tarpeeton joko kiertoon tai roskikseen. Kävin viime viikolla kaverini kodissa, jossa oli parveke täynnä roskapusseja ja kylppärin lattialla neljä tyhjää pyykinpesuainepulloa sekä nurkat täynnä epämääräisiä tavarakasoja.
Ja siivoukseen vinkkejä: mikrokuituliinat. Hyvien mikrokuituisten välineiden kanssa ei tarvitse pesuaineita. Keittiössä rasvalikaan käytän käsitiskiainetta ja vessan pesuun on oma aineensa, mutta muuten en halua kuorruttaa kotiani kemikaaleilla. Pölypussiton imuri, jossa on pestävät säiliöt ja suodattimet on paras (mulla on kolme kissaa).
Ja suurin syy, miksi mulla on siistiä: tykkään siististä kodista. Siistiä on helppo pitää yllä.
Vierailija kirjoitti:
Ikeasta saa edullisesti uudet ovet keittiön kaappeihin, jos vanhat kaapit vaan on standardikokoisia. Ja yleensä kaappien sisältä onkin ihan ok tai pärjää hyllypaperilla.
Toinen vielä halvempi vinkki on d-c-fix kontaktimuovi, jonka voi laittaa kaapin oviin (ainakin tasaisiin) tai pöytäpinnoille. Tälläinen täysin peukalo keskellä kämmentä olevakin sai laitettua muutaman kaapin nopeasti ja siististi. Jos askartelutaidot on hukassa, niin jos ottaa jonkun kuvion, ei epätasaisuuksia huomaa yhtään. Noilla saa keittiötä, vaatekaappien tms. ovia ja muita tasoja kivasti uudistettua myös vuokrakämpissä.
Samoin tosiaan mitä vähemmän tavaraa on pöydillä, erityisesti keittiössä, helpompi siivota, näyttää heti siistimmältä ja valitut esineet näyttää paremmalta. Itse laitoin harvoin käytetyt laitteet kaappiin ja paahtimen, soda streamin ja kahvinkeittimen kaikki samalle sivulle ja toinen jäi kokonaan tyhjäksi, heti näytti keittiö paremmalta.
Vinkkinä teille joilla on paljon sisustustavaroita ja jos on joku paikka niitä säilöä, niin voi laittaa kevät, kesä, syksy ja talvi/joulu laatikot. Näihin laatikoihin yhteensopivat verhot, tyynynpäälliset, koriste-esineet, pyyhkeet, lakanat ja kaikki muu. Sitten joka kauden alussa vapaa päivänä inspiraation iskiessä tavarat vaihtoon. Ei tarvitse heittää rakkaita tavaroita pois, eikä ole aina vaan kaapissa piilossa. Itsellä on myös laatikoiden vieressä muutamat vaihtomatot. Muutaman kerran vuodessa tuntuu kuin tulisi uuteen kotiin, kun vaihtaa kaikki kauden laatikosta. Samoin huomaa sitten, kun ei jotain haluakaan laittaa esille, että sen voi viedä kierrätykseen.
Kiitos tuosta d c fix -vinkistä! En tosin ehkä uskalla sitä kiinteisiin kaappeihin laittaa jos en saakaan irti... Tässä vuokra-asunnossa ei tosiaan saa muutoksia tehdä juuri ollenkaan, typerää sinänsä koska esim. nuo keittiönkaapit on niin hirveät ettei luulisi olevan väliä. Mutta voisin saada parikin huonekalua noilla paremman näköisiksi, maalausta kun olen miettinyt mutta se ei oikein sovellu kun vaatisi niin paljon muutakin käsittelyä.
Kotielämä on siis jatkuvaa pintojen pesua ja pesukone hurraa lakkaamatta käynnissä.