Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä mieli ap:n ja hänen läheisten puolesta. Ja kaikkien ketkä ovat mukana tässä ketjussa. Siisti koti antaa tilaa elämälle, kasvulle, rakkaudelle.
Kiitos nii paljon, kiitti sulle ku seuraat ja kiitti oikeesti kaikille ketjulaisille. <3 Mä oon aina aatellu että kodin siivous ja kodin hoito on vaa pakkopullaa ja pakollista, kaiken aikaa vievää, ihan turhaa, vaikeeta ja työlästä, mutta tää onki tosi antoisaa ja vapauttavaa, ja on just tota mistä kirjoitat viimeises lauseessa.
Aamusta mä pesin jo vessan: suihkutin lattiat, pesin lavuaarin ja pöntön, meni vaan muutama minuutti. Suihkepullo ja wc-ankka allaskaapissa valmiutilassa aina. Nyt mä tajuun ton viimeisen lauseesi oikeesti ja kohta alan jo itkee. Missä läävässä me ollaankaa asuttu ja pennut kasvaneet ja nyt tää kaikki muuttuu. ap
Vierailija kirjoitti:
Meill mies sotkee vessaa.
Nii meilläki edelleen, kusee pitkin pöntön reunoja ja lattioita. Oon mä sanonu että yrittäis sihdata sinne pöntön keskeen nyt ainaki tästä lähtien. Mä rupeen vaan siivoon joka päivä vessan, sillä se taitaa vaan parantuu. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii meilläki edelleen, kusee pitkin pöntön reunoja ja lattioita. Oon mä sanonu että yrittäis sihdata sinne pöntön keskeen nyt ainaki tästä lähtien. Mä rupeen vaan siivoon joka päivä vessan, sillä se taitaa vaan parantuu. ap
Se siivoaa, joka sotkeekin. Meillä pönttöä pesee useammin mies ja kas kummaa, osaa tähdätä. En minäkään jätä jotain menkkasotkuja miehen siivottavaksi.
Ap apua vailla! Auttakaa, millä saan puhtaaks tiskialtaan? On sellaista ruskeeta noissa teräspinnoissa. ap
Vierailija kirjoitti:
Ap apua vailla! Auttakaa, millä saan puhtaaks tiskialtaan? On sellaista ruskeeta noissa teräspinnoissa. ap
Auttaisikohan ruokasoodasta ja vedestä tehty paksu tahna, jonka jätät vaikuttamaan ja harjaat pois. Näin lähti ruostetahra lavuaarin reunalta. Jos on oikein kunnon pinttymää, myös pyykkipulveri voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se siivoaa, joka sotkeekin. Meillä pönttöä pesee useammin mies ja kas kummaa, osaa tähdätä. En minäkään jätä jotain menkkasotkuja miehen siivottavaksi.
Meillä jäis kokonaan pesemättä, mä teen ton vessan siivouksen mieluummin kuin katon sitä likapönttöö ja ympärystä. On nii juntti ollu ukko siivouksien kaa, ainakin tähän asti. Tuolla se nyt huhkii nii innoisssaan.
Tulin vaan kyseleen tosta tiskialtaan putsauksesta ja samal huomasin tän. :) ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisikohan ruokasoodasta ja vedestä tehty paksu tahna, jonka jätät vaikuttamaan ja harjaat pois. Näin lähti ruostetahra lavuaarin reunalta. Jos on oikein kunnon pinttymää, myös pyykkipulveri voi auttaa.
Ihan sellast perus ruokasoodaa, maustekaapista? ap
Vierailija kirjoitti:
Ruokasoodaa ja kuumaa vettä ja jollain sienellä hankaat. Eilen pesin semmosella sienellä missä toinen pinta karhea ja lähti ihan tiskiaineella.
Mun lempparit: siivoukseen tarkoitettu sitruunahappo, universal stone ja taikasieni.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ruokasooda on hyvä, joka jo mainittiinkin. Jos on ihan ruostetta pinnassa niin silloin pinnoite on viottunut. Jos ihan vaan pinttynyttä likaa, niin sooda ja kunnon hankaus hankaussienellä auttaa, tiskiharjakin toimii.
Ei kannata millään karhealla sienellä tai harjalla naarmuttaa allasta, ruokasoodaa ja pehmeällä sienellä hankaa niin lähtee pinttyneempikin lika. Tarvittaessa antaa ruokasoodan vaikuttaa ensin jonkin aikaa.
Ja muista! Kyllä ihmiset siivoavat vieraita varten tosi paljon. Eli kyllä vierailemassasi paikassakin on varmasti sotkuista välillä. Ei ole koko totuus.
Vierailija kirjoitti:
Huomenta kanssasiivoojille! :)
Mä käyn ostaa ruokaostosten yhdessä uuden suihkuverhon Jyskistä, yks värisen harmaan. Aattelin jo sellasta teksti suihkuverhoo Happiness is a long hot shower, mut ehkä toi yks värinen on kuitenki hillitympi.
Kitschiin ei kannata sortua. Seinien englanninkieliset mietelauseet ovat ehkä nolointa maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata millään karhealla sienellä tai harjalla naarmuttaa allasta, ruokasoodaa ja pehmeällä sienellä hankaa niin lähtee pinttyneempikin lika. Tarvittaessa antaa ruokasoodan vaikuttaa ensin jonkin aikaa.
Kyllähän se naarmuuntuu ihan astioista ja tiskiharjasta. Kestää kyllä naarmuuntumisen. Muutettiin vuosi sitten uuteen taloon ja ensimmäiset naarmut altaassa harmitti, mutta tajusin ettei sitä voi kyllä mitenkään vuosien saatossa estää koska ei ole itse ainut käyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla liian raju aine. Teräkseen voi syöpyå pysyvät jäljet. Kyllä pitäisi lähteä ihan hankaamalla. Löytyykö ap sinun keittiöstä sellaisia pieniä pesusieniå joissa on toisella puolella vihreää tai mustaa karkeampaa pintaa? Jos laitat ihan fairya ja hankaat sillä karkealla. Jos ei löydy kokeile hangata sokeripalalla tai laita vaikka sokeria rattiin ja hankaa.
Kun olin vielä exäni kanssa ja talossamme asuivat myös exäni pienet lapset, meillä kävi siivooja. Meillä oli aina tosi siistiä ja kaverit ihmettelivät.
Kaikelle oli oma paikkansa,se auttaa myös. Ja siis musta oli jopa ihan kiva kiikuttaa joku tipahtanut likasukka pyykkikloriin, ja tehdä pientä järjestelyä, kun perustilanne oli niin hyvä. Sitä ikään kuin leikki, että siivoaa. Vitsi että ikävöin siivooja-aikoja!
Nyt asun yksin ja siivoan yksin, sekin on helppoa ja kivaa kun kukaan muu ei sotke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokasoodaa ja kuumaa vettä ja jollain sienellä hankaat. Eilen pesin semmosella sienellä missä toinen pinta karhea ja lähti ihan tiskiaineella.
Mun lempparit: siivoukseen tarkoitettu sitruunahappo, universal stone ja taikasieni.
Meille ei saa tuoda taikasientä. Se hankaa monet herkät pinnat pysyvästi pilalle. Jos sitä haluaa käyttää kannattaa ensin kokeilla varovasti sellaiseen kohtaan joka ei näy.
Vierailija kirjoitti:
Hanki Blanco Polish teräsaltaan hoitoaineet, ja altaasta tulee kuin uusi. Niillä saat ”hiottua” naarmuja ja uudistettua pintaa. Teräsaltaan ominaisuuksiin kuuluu naarmuuntuminen ja patinoituminen, joten hohtavan kiiltävä se ei ole kuin ennen ensimmäistä käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ei saa tuoda taikasientä. Se hankaa monet herkät pinnat pysyvästi pilalle. Jos sitä haluaa käyttää kannattaa ensin kokeilla varovasti sellaiseen kohtaan joka ei näy.
Jos tiskiallas on terästä, niin kestää kyllä taikasienellä puhdistuksen.
Oikein pahaksi päässeessä kodissa siivooja kannattaa, koska on täysi työ edes raivata niin paljon että voi siivota. Siivosin joskus opiskeluaikana koteja, oli pari taloa jossa asui yksinhuoltaja uranainen ja teinit. Ei käynyt kateeksi ja antakaa armoa tällaisille naisille. Heilläkin vaativat työt ja pikää päivää, ja teinit jättivät kaiken lattialle ja tiskipöydälle.
Minusta oli hienoa että he tekivät parhaansa omassa työssään, ja koska maksoivat minulle siivoamisesta, minäkin pystyin kustantamaan opintoja. Win-win.
Raivasin siis ensin lattiat ja täytin tiskikoneen ennen kuin pääsin varsinaiseen siivoukseen. Tuntejahan siihen meni, mutta varmasti heidän oli mukava tulla kotiin välillä siistiin kotiin.
Huomenta kanssasiivoojille! :)
Tänään jatkuu. Ukko heräs jo kolisteleen ja kaveri tulee aamusta. Tänään saadaan uutta pintaa. Tulee kyl UPEE.
Mä käyn ostaa ruokaostosten yhdessä uuden suihkuverhon Jyskistä, yks värisen harmaan. Aattelin jo sellasta teksti suihkuverhoo Happiness is a long hot shower, mut ehkä toi yks värinen on kuitenki hillitympi. On tota kuvioo olluki jo joka paikassa. Entinen suihkuverho saadaan heti pois (roskiin) kun uus tulee. Tavaran määrä ei lisäänny, jos joku aattelee sillain. Suihkuverho uudistaa kivasti kans.
Pyykkii on iso määrä, ne pitää kans pestä ja jos alottais karsii keittiötavaroita, koska uus keittiö on tulos jossain vaiheen.
ap