Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa

Vierailija
30.06.2020 |

Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.

Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.

Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.

Kommentit (1330)

Vierailija
721/1330 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkejä pyykinpesuaineiden valintaan ja säilytykseen? Montako eri putelia teillä on kotona? Painaako valinnassa eniten hinta, pesutulos, käytön kätevyys vai joku muu?,

Serton käyttäjä täälläkin, moni asia painaa: kotimaisuus ja mieto tuoksu eniten. En halua kokonaan hajustamatonta, mutta koska pyykkiä on kuivattava oleskelutiloissa, ulkomaiset hajupommit on jätettävä kauppaan. Pieni pakkaus on sopiva pienessä taloudessa, tuotteet eivät vie liikaa tilaa. Nestemäisistä pesuaineista löytyy tumma, valko, kirjo ja silkki&villa.

Vierailija
722/1330 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta pyyhettä teillä on per henkilö? Meillä on jokaiselle 2 kylpypyyhettå ja 2 kösipyyhettå. Lisäksi on muutama ylimääräinen käsipyyhe vieraita varten. Samoin lakanoita on kahdet jokaiselle. Tyynyliinoja on ylimääräisiä.

Meillä on kahdet kylpypyyhkeet jokaiselle, samoin kasvopyyhkeitä. Käsipyyhkeitä on useammat, sillä niitä vaihdan parin päivän välein. Lisäksi em. setit vieraita varten x 6. Vieras-wc:ssä on korillinen pieniä käsipyyhkeitä, ehkä jotain 20-30 kpl, joten vieraiden ei tarvitse pyyhkiä käsiään samoihin kuin muut.

Lakanoita samoin kahdet jokaiselle, tyynyliinoja tuplamäärä ja vieraille samoin kuin pyyhkeitä.

Ps. Ihanaa, iso remontti valmistui tänään ja maanantaina tulee siivousfirma, joka nuohoaa kaikki pinnat ja nurkat rakennuspölystä! Tässä remontin puitteissa onkin lähtenyt paljon tavaraa kierrätykseen ja nyt mahtuu kaappeihin hyvin kaikki olemassaoleva. Eikä lisää hankita kuin tarpeeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1330 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkejä pyykinpesuaineiden valintaan ja säilytykseen? Montako eri putelia teillä on kotona? Painaako valinnassa eniten hinta, pesutulos, käytön kätevyys vai joku muu?,

Minä käytän vain jotain hajusteetonta nestemäistä kirjopesuainetta. Muuta ei oikeasti tarvitse. Kaikki värit voi laittaa samaankin pyykkiin, jos käyttää sellaista värinkerääjäliinaa, mutta pesen itse valkoisia erikseen. Niitä värinkerääjäliinoja on muitakin kuin kertakäyttöisiä.

Huuhteluaineet on täysin turhia. Kunhan käyttää nestemäistä pyykkiainetta ohjeen mukaan, ja pitää pesukoneen puhtaana, ei huuhteluaine tuo mitään lisää pyykkiin muuta kuin kemikaaleja.

Jos pyykki on karheaa, käytät luultavasti zeoliittipitoista pulveria, ja luultavasti liikaa ja koneesi on tukossa sen savijäämistä ja haisee ja pyykissäkin on savijäämiä, jolloin esim. farkut tulee koppuraksi. Hajua sitten yritetään peittää sillä huuhteluaineella. Kuitenkin puhdas pyykki kuuluu tuoksua vaan raikkaalle, ei millekään muulle.

Joskus olen vieraisilla joutunut nukkumaan huuhteluaineella kuorrutetuissa lakanoissa. En ole hajusteyliherkkä, mutta kyllä siitä kemikaalihajusta tyynyliinassa meni unet.

Vierailija
724/1330 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi puolipitoista vaatetta ei voi laittaa takaisin kaappiin puhtaiden joukkoon? Jos se on niin puhdas, että sitä voi käyttää uudelleen, niin eihän siitä silloin niihin puhtaisiin vaatteisiin mitään tartu. Jos siinä taas on jotain "aistittavaa" likaa, joka voisi tarttua puhtaisiin, niin ei kai sellaista ilkeä enää uudestaan käyttää? 

Kevyessäkin käytössä irtoaa aina jonkin verran ihosolukkoa, hikeä ja ulkoa kosteutta ym, ettei se ihan yhtä puhdas ole kuin pesusta tullut. Menee vielä käytön tai kaksi, mutta jos jää kaappiin pyörimään olisi hyvä heittää pesuun jossain vaiheessa, koska menee tunkkaiseksi nopeammin kuin täysin puhtaat. 

Tästä tulikin mieleeni, että miten muut toimitte juhlavaatteiden kanssa? Minä olen käytön jälkeen vain tuulettanut ja laittanut takaisin kaappiin... Pari kertaa on käytetty pesulassa oikein hikisen juhlapäivän jälkeen, mutta pesettekö muut joka käytön jälkeen?

No en todellakaan pese joka käytön jälkeen. Arvokkaat juhlavaatteet eivät tule hikisiksi (yleensä) ja ellei ole tahroja, niin tuuletus ja kaappiin.

Minulla on myös useita jakkupukuja, kashmirvillaneuleita jne. Tuuletus toimii niissäkin. Liika pesu kuluttaa vaatteita. Villa puhdistaa itse itseään.

Kukaan ei varmasti vie kerran-kaksi päällä ollutta jakkupukua pesulaan, ellei se ole selkeästi likainen? Eikä miehen pukuja ja pikkutakkeja? Tietenkin ne silloin säilytetään vaatekaapissa odottamassa seuraavaa käyttöä. Sehän tekisi asunnosta sotkuisen, jos näitä ”puolipitoisia” pitäisi säilyttää vaatekaapin ulkopuolella. Olisipa se näky, kun joka puolella roikkuisi about 10 pukua ja toinen sama määrä jakkupukuja, villaneuleita jne...

Meillä roikkuu kaikki t-paitoja myöten ilmavasti henkareissa ja silloin tällöin jätän vaatekaappien ovet auki samalla, kun tuuletan asuntoa ristivedolla.

Vierailija
725/1330 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakkuja ym en koskaan käytä ilman hihallista paitaa, etteivät ne tule kainaloista hikisiksi eikä tarvitse pesettää. Leningeissä tämä ei tietysti käy, joten kyllä välillä pesen juhlaleningitkin koneessa jos on ollut oikein hikinen juhlapäivä.

Vierailija
726/1330 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta tulee mukavalla tavalla mieleen vanhat Kotiliedet ja Emännän kirjat.

Vierailija
727/1330 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitin pois 500 esinettä ja jo tämä riitti yleissiisteyden vaikutelmaan. Sekalainen roina jota et tarvitse vain tukkii kotisi, on aina epäjärjestyksessä, ja siivouksen tiellä. Paljaat ja puhtaat pinnat kuten joku hylly tulee myös pyyhittyä useammin kun ei ole mitään tiellä pois nosteltavaksi.

500 esineen poisto kesti minulla yhden iltapäivän, kävin systemaattisesti läpi kaikki pinnat, korit, säilytysboksit ja heitin surutta pois (roskiin/kierrätykseen) jos esineellä ei ollut selkeää hyötyä minulle.

En kyllä millään usko, että 500 esineen valikointi pois veisi vain yhden iltapäivän. Eihän monilla ole edes vaatteita tuota määrää. Tuohan on aivan valtava määrä tavaraa ja karsinta vie enemmänkin vähintään viikon.

Vierailija
728/1330 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heitin pois 500 esinettä ja jo tämä riitti yleissiisteyden vaikutelmaan. Sekalainen roina jota et tarvitse vain tukkii kotisi, on aina epäjärjestyksessä, ja siivouksen tiellä. Paljaat ja puhtaat pinnat kuten joku hylly tulee myös pyyhittyä useammin kun ei ole mitään tiellä pois nosteltavaksi.

500 esineen poisto kesti minulla yhden iltapäivän, kävin systemaattisesti läpi kaikki pinnat, korit, säilytysboksit ja heitin surutta pois (roskiin/kierrätykseen) jos esineellä ei ollut selkeää hyötyä minulle.

En kyllä millään usko, että 500 esineen valikointi pois veisi vain yhden iltapäivän. Eihän monilla ole edes vaatteita tuota määrää. Tuohan on aivan valtava määrä tavaraa ja karsinta vie enemmänkin vähintään viikon.

Voi olla että jos päättää raivata lehdet, cd-levyt ja dvd:t noin alkuunsa, sitten pari tietosanakirjasarjaa ja häälahjaksi saadun, 30 vuotta vanhan astiaston sekä kaikki pakastusrasiat, ollaan lähellä XD nimim kokemusta on...

Vierailija
729/1330 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Nyt saa tuulettaa!! Meil on makkarissa uus lattia!!! Se on iha tajuttoma hieno.

Tavaraa lähteny. Kylppäri + sauna puhtaita! Meni koko cillet bang pullo, lauteet mä pesin mäntysuovalla. Ihanan puhtait noi. On ollu nii nii tosi kiva päivä, ukko ja sen kaveri on ahkeroineet. Arttu Wiskarit laitettii soimaan ja voi ku meinas liikutukse itku päästä ku kuunneltii Ystävän remppaa.

Nyt me lämmitetään sauna ja ukot ottaa juhlaoluet.

Huomenna sit jatkuu lattiat.

Hyvä ku keksin ton keittiöjustkan, ukkoki innostu ja sen kaveri tietää varastotilan mihi voidaa ottaa keittiö jos sen löytäis vaik heti. Ekaks sit ostetaan tai otetaan se keittiö mikä tuleekaa ja siihen sit mittaillaa ja suunnitellaa niit lisäosii, eli peili tai lipasto, tai iso taulu, mikä sit onkaa ja mikä siihen käy.

Tää on nii ihanaa, vaik tääl on hirvee härdelli, mut mä oon nii onnellinen jo tosta makkarin lattiast ja puhtaaks tulleesta kylppäristä ja ku tää etenee näin. Musta varmaa tulee viel joku siivoushullu. Pennutki on laittaneet paljo jo pois. Neki on iha innoissaa.

ap

Vierailija
730/1330 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänää mä oivalsin jotain taas. Suurin ylitettävä haaste täs on ollu se että on päässy yli siit mitä muut sanois tai ajattelis, pitää vaa uskaltaa ja uskaltaa alottaa, pitää vaan ottaa ittestä kiinni ja tarttuu hommiin. Pitää haluta muutosta iha tosissaa. Ei pidä pelätä epäonnistumist. Tää raivaaminen, siivous ja kodin laitto on harjotteluu ja kokeiluu. Toi ukon kaveri sattu niin hyvää saumaan, ukko on auttanu sitä paljo ja nyt se tuli auttaa meitä. Tää on nii käsittämätöntä... en mä osaa sanoo, oon vaa niin ihmeissäni ja liikuttunuki. Se kaveri syö paljo, pitää laittaa lisää ruokaa. ap

Vierailija
731/1330 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin iloinen puolestasi ap! Hieno homma!

Vierailija
732/1330 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon kiitos teille kaikille tsemppaajille täällä, ootte kyllä ihan parhaita tsemppaajia. :)

Kiva myös ku kirjotatte tänne ja kysytte täällä. :) ap

Vierailija
733/1330 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolle ukon kaverille on ollu tosi tärkeetä ku se just pääs auttaan, sillä on takana tosi vaikee vuosi.

Tekee nii hyvää ukolle ja kaverille päästä oleen keskenään ja että ne pääsee tekeen jotain hyödyllistä ja kivaa. Mä en voi käsittää tätä. Sori ku liikutun näin paljo. En mä tienny että tää muutos nostaa näin vahvasti tunteet pintaan. Mä rupesin tääl vaan kyselemään siivousohjeita kun avasin tän ketjun. ap

Vierailija
734/1330 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on parannettu maailmaa ukon ja sen kaverin kaa. Sivumainintana ihan vaan sellanen että älkää jääkö ongelmien kaa ainakaan yksin. Mä löysin varastosta laatikon, en edes muistanu että meil on sellasii tavaroita olemassakaan mitä laatikossa on. Kaikki ne lähtee suoraan kierrätykseen. Jos on ollu välillä vaikeeta raivauksessa, niin ton laatikon sisällön raivaamis päätös oli helppoo. :)

Huomenna urakat taas jatkuu. Tulkaahan mukaan! :) ap

Vierailija
735/1330 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on tullu mun suosikkiketju :)

Vierailija
736/1330 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

713 kaipasi vinkkejä laadukkaisiin pyyhkeisiin.

Voin lämpimästi suositella amerikkalaisen Gant Home pyyhkeitä.

Kylpypyyhkeet ovat t-o-d-e-l-l-a laadukkaita, paksuja ja isoja.

Tyytyväinen olen ollut myös Gantin käsipyyhkeisiin.

On meillä kotimaisen Finlaysonin pyyhkeitäkin.

Finlaysonin pyyhe on kuitenkin ohutta puuvillaa Gantin pyyhkeisiin verrattuna.

Kalliita ne Gantin pyyhkeet toki ovat, mutta tosi kestäviä ja siksi hyvä investointi.

Vierailija
737/1330 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä on tullu mun suosikkiketju :)

Ihanaa kuulla!!! <3 Mä olen saanut täältä aivan uskomattoman upeita ohjeita ja vinkkejä. Mietin pitkään avaanko koko ketjuu ja nolaanko itteni, ku me ollaan oltu ja vähä vieläkin ollaan tällasii sotkulaisia ja taatusti likaselle haisevii. Onneks haju ei oo tullu ruutujen läpi. Meidän kylppäri ei oo koskaan ennen ollu noin puhdas kuin mitä se nyt on. Mä en olis koskaan itte keksinyt ottaa käyttöön näitä siivous ja tekstiilijutskia ym kaikkee ihan mahtavaa ilman teidän kaikkien apua ja av:tä. :) ap

Vierailija
738/1330 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tunteet pinnassa, voi kyynel. Tää kaikki tuntuu niin epätodelliselta. Uskokaa itteenne, uskokaa muutoksien mahdollisuuksiin. Me ollaan varattu rahaa tähän 1500e ja voi hyvän tähden, mitä kaikkee saadaankaan sillä aikaan kun sen järkevästi käyttää. ap

Vierailija
739/1330 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meill mies sotkee vessaa.

Vierailija
740/1330 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvä mieli ap:n ja hänen läheisten puolesta. Ja kaikkien ketkä ovat mukana tässä ketjussa. Siisti koti antaa tilaa elämälle, kasvulle, rakkaudelle.