Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiva ketju! Meillä on pesuaineena nestemäinen silkki+villa ja sensitive-pulveri. Yleensä nestemäinen on Erisania ja pulveri Sertoa tai jotain halvempaa. Ehdottomasti ilman hajusteita ja ilman zeoliittia. Jostain luin, että jatkuva nestemäisellä peseminen kerryttää jotain limaa koneeseen tai poistoputkeen. Siksi pesen välillä pulverilla.
Pyyhkeitä on karsittu, mutta vielä niitä on ehkä juurikin 2 kylpypyyhettä per nokka. Koronakeväänä puolitin useita pyyhkeitä, jotta saimme kaikille omat käsipyyhkeet x 2/3. Vieraille on muutama pyyhe myös.
Harrastustavarat on ne, jotka kämppää täyttää. Käsityöt ja taide. Aina välillä karsin keskeneräisten ompelusten kasaa ja joudun raa´asti toteamaan että jaahas, olipahan ajanvietettä mutta ei tullut valmista eikä tule. Pois vaan.
Pyyhkeet!! Mä olen säilyttänyt kaikki pyyhkeet varmaan 15 vuoden ajalta, kun jostain syystä niitä ei ole raaskinut poiskaan heittää. ”Käytän vaikka hiuksia värjätessä”, jep jep 😂😂 NYT muuten käyn pyyhekaapin kimppuun, ja jätän vain uusimmat ja ehjät (siistit) jäljelle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saatte pesuaineet mahtumaan vessan allaskaappiin? Meillä on siellä kaikki hiussuihkeet, rasvat, hammasharjat ja tahnat, piilolinssinesteet, ponnarit ja klipsit jne. Pesuaineet on sitten kaapin päällä eli näyttää kauhealta. Toisaalta pitää olla kolmivuotiaan ulottumattomissa.
Kylpyhuoneen kaaosta ei muutenkaan helpottaisi pyyhkeiden värikoodaus kun lattialta löytyy lisäksi potta, pyyhkeiden pyykkikori ja lapsen jakkara, ja pesukoneen päällä on roskis, wc-paperikori ja hiusharjakori. Ennen kylppärissä oli viel kissan vessakin mut nyt ei kissoja enää. Tohon päälle suihkunurkassa lapsen kylpyamme ja kylpylelut+ kaikki muut lelut mitä aina kylpyhuoneeseen raahaa.. Nyt siellä on hänen uudet uimalelut joita piti päästä jo kokeilee, ja ämpäri jossa pikkuautoja.
Ihan mahdoton saada kylppärin ilme siistiksi.. 😑
Minulla on sellainen sääntö, että kylppärissä saa olla vain joka päivä käytettäviä tavaroita. Harvemmin käytettävät ovat kylppärin lähellä olevassa kaapissa ja yöpöydän tilavassa laatikossa meikkipussissa. Tämä tietysti vaatii, että tavaraa on onnistuttu raivaamaan muualta. Mitään varakappaleita en siis pidä vessassa, vaan otan mukaani harvemmin käytettävät tuotteet ja palautan paikalleen. Tällaisia ovat juuri hiustenmuotoilutuotteet, joita käytän vain kampauksissa tai piilolinssinesteet, koska käytän yötäpäivää pidettäviä linssejä.
Meillä ei ole lapsia, joten ei vinkkejä noihin tavaroihin, mutta käytän aina vanhan tuotteen loppuun, ennen kuin saa aloittaa uutta. Tämä saa harkitsemaan ostoksia, säästää rahaa ja ei ole kokoelmia puolityhjiä tuubeja ja purkkeja. Olen jatkuvasti vähentänyt ihonhoitoon, hygieniaan ja siivoukseen liittyvien tuotteiden määrää, vähemmälläkin pärjää.
Kiitos kommentista! Olen yrittänyt karsia, mutta varmasti vielä tekemistä. Suuri osa noista puolityhjistä on miehen, juuri niitä piilolinssinesteitä joista en tiedä mitä käyttää ja mitkä on mennyt vanhaksi.
En itse osta varakappaleita mutta olen saanut mieheltä lahjaksi jotain suihkujuttuja jotka ei sinne mahdu. Säilytin ennen vaatekomerossa korissa mutta sieltä niitä ei ainakaan muistanut ottaa käyttöön niin jokin aika sitten siirsin sinne peilikaappiin. Mies on kova ostamaan kaikkia suihkusaippuoita, itse en osta kuin lactolinea mutta käytän kyllä sit niitä hänenkin ostamiaan.
Vierailija kirjoitti:
"Miten saatte pesuaineet mahtumaan vessan allaskaappiin? Meillä on siellä kaikki hiussuihkeet, rasvat, hammasharjat ja tahnat, piilolinssinesteet, ponnarit ja klipsit jne. Pesuaineet on sitten kaapin päällä eli näyttää kauhealta"
Mieti nyt ihan ensin, miksi sulla on kaikkea monikossa? Mihin tarvitset montaa erilaista suihketta, erilaisia rasvoja ja tahnoja? Käytä yksi purkki kerrallaan. Eikä niitä pesuaineitakaan useaa purkkia tarvitse. Jotain harvemmin käytettävää tehopesuainetta voi ihan hyvin säilyttää siivouskaapissa.
No kun on kolme ihmistä niin toki on kaikkea monikossa. Hammastahnasuosituskin on lapsille eri kuin aikuisille. Lapsella kiharat vaatii välillä selvityssuiketta, sit on itellä suihkutettava jätettävä hoitoaine, muotovaahto, hiuslakka, hiusöljy tehohoitoja varten, sävyttävä hiusnaamio.. Ja sit on sinkkivoide, joku perusrasva, miehen jalkakylpyyn suola jne. Kaikki ihan tarpeellisia.
Mutta pesuaineita ei varmasti tarvitse niin montaa kun on kertynyt. Pitääkin heittää osa menemään. On nimittäin niin järkyn hajusia että en pysty käyttämään edes. Ja villan pesuaineet mahtuisi ehkä viel siivouskomeroon, vaik se on kans ihan mini et ei mahdu melkeen muuta ku imuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saatte pesuaineet mahtumaan vessan allaskaappiin? Meillä on siellä kaikki hiussuihkeet, rasvat, hammasharjat ja tahnat, piilolinssinesteet, ponnarit ja klipsit jne. Pesuaineet on sitten kaapin päällä eli näyttää kauhealta. Toisaalta pitää olla kolmivuotiaan ulottumattomissa.
Kylpyhuoneen kaaosta ei muutenkaan helpottaisi pyyhkeiden värikoodaus kun lattialta löytyy lisäksi potta, pyyhkeiden pyykkikori ja lapsen jakkara, ja pesukoneen päällä on roskis, wc-paperikori ja hiusharjakori. Ennen kylppärissä oli viel kissan vessakin mut nyt ei kissoja enää. Tohon päälle suihkunurkassa lapsen kylpyamme ja kylpylelut+ kaikki muut lelut mitä aina kylpyhuoneeseen raahaa.. Nyt siellä on hänen uudet uimalelut joita piti päästä jo kokeilee, ja ämpäri jossa pikkuautoja.
Ihan mahdoton saada kylppärin ilme siistiksi.. 😑
Mulla on aivan minikokoinen kylppäri, pari tehoneliötä tosiaan. Laitoin kylppäriin vaakasuuntaisen seinäkaapin pöntön yläpuolelle. Siinä on huurreovi jonka ansiosta se on melko kevyen näköinen, mutta tavarat ei näy läpi. Ovi avautuu nostomekanismilla joka on hyvä minikokoisessa tilassa ettei ovi ole edessä tai lävähdä naamalle avattaessa. Sinne mahtuvat pesuaineet mukavasti pois silmistä - ja tieltä. Muistaakseni se on Ikeasta, ja saattaa olla keittiöön tarkoitettu. En nyt enää löydä sitä Ikean valikoimasta, mutta laitan tähän linkin hieman saman tapaiseen Metod-kaappiin:
https://www.ikea.com/fi/fi/p/metod-vaakasuunt-seinaekaap-vitriiniovi-va…
Tämä olisi kätevä, mutta vuokra-asunnon märkätilan ei varmaankaan saa kiinnittää. Joku kaappi tai hylly vois kyllä olla hyvä, vaikka sit siihen pyykkikorin paikalle. Ja jos se blokkais sen seinätelineen ni ehkä ihan hyvä ni sitten ei tulisi sitä enää käytettyä, vaan vois vaan ripustaa telineeseen makkariin.
Ap, saako kysyä minkä ikäisiä te olette, ja asutteko ok-talossa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kans yksi vessanpytty aika epätoivoisessa kunnossa. Musta harpic? Onko muita vinkkejä?
Mä nyt kerron, miten mä sen tein. Olen kyllä saanut pyyhkeitä tästä, joten omalla vastuulla ja maalaisjärjellä sitten. Vessanpönttöni oli sekä edellisen asukkaan, että minun omilta jäljiltäni aivan hirveässä kunnossa. En tarkoita irtolikaa, vaan jotain suorastaan pöntön pohjalle kivettynyttä ainesta johon sitten tarttui kaikki kiinni ja se oli aivan värjäytynyt kammottavaksi. No niin:
Ensinnäkin, käytä lämmintä vettä käsisuihkusta. Monet putsaavat pöntön vain sen omalla kylmällä vedellä. Tämä tietysti toimii ihan hyvin ylläpitosiivouksessa, mutta kun kyse on epätoivoisesta pinttymästä, ensin lämmin ja asteittain niin kuuma vesi kuin hanasta tulee. Pese ensin kunnon jäykällä tiskiharjalla irtoava lika kaikkialta millä tahansa pesuaineella. Vessaharja on tähän hommaan aivan liian heppoinen.
Tämän jälkeen tilanne minulla oli hieman parempi, joskin yhä hirveä. Mietin, mikä on kotitalouden kovin myrkky! No, sehän on konetiskiaine.
Ensin sitten käsisuihkulla niin kuumaa vettä kuin tulee. Tätä veden juoksutusta pitää jatkaa niin, että sen pöntön maljaan jäävä vesi on kuumaa. Sitten sinne konetiskiainetta. Minulla ei ollut kuin tabletteja, voi olla, että nestemäinen olisi ollut parempi. Jätin koetiskiaineen likoamaan pönttöön ja lirutin vielä varovasti vedenkeittimellä kiehauttamani veden sinne pönttöön. Tee tämä hiljalleen, ettei pesuliuos valu viemäriin.
Anna vaikuttaa niin kauan kunnes vesi on jäähtynyt. Sitten vain sillä jämäkällä tiskiharjalla jynssäät. Pese, pese ja pese pesimisestä päästyäsi. Toista käsittely. Käytä myös muoviharjan "talttapäätä" kivettymien rapsutteluun. Toista vielä uudestaan. Niin monta kertaa kuin tarve vaatii. Pese oikeasti voimalla. Mikään pelkkä liottelu, harjalla hieraisu ja huuhtelu ei auta. Suojaa silmät.
Oikeasti, näin sain aivan karmaisevassa kunnossa olevan pöntön hohtavan puhtaaksi. Se kimaltelee. Eikä mitään vahinkoa sille tapahtunut. Nyt se pysyy loistavan puhtaana ihan kevyellä ylläpitosiivouksella. Pinta ei kärsinyt, eikä lika tartu.
Kun olen tämän kertonut, olen tosiaan saanut moitteita. Mukamas pinta kärsii, tai pönttö voi haljeta kuumasta vedestä. Kerron nämä varoitukseksi, vaikka minun tapauksessani käsittely onnistui ilman mitään vaurioita.
Päätettiin 2 v sitten laitetaan kaikki pinnat kuntoon.
Ihan uskomaton työ oli tyhjentää koti.
Maalari löytyi läheltä, naapurista.
Kaikki huonekalut kannettiin ulos terassille.
Päivä meni siinä, kun kaikki tyhjennettiin ja esim vain lipaston runko siirrettiin ulos, kaikki muut vaatehuoneeseen.
Torstaina tavarat pois, perjantaina suojattiin, la maalattiin ekan kerran ja su tokan ja sen jälkeen huonekalut.
Siitä parin vkon päästä lasten huoneet ja taas siitä pari vkoa olohuone , keittiö ja eteinen. Vain vaatehuoneet jäivät ilman maalipintaa.
Nyt tänä vuonna vaihdettiin lattia.
Naapuri laittoi huone kerralla, oli helppo siirtää huonekalut toisiin huoneisiin.
Sitten listat ylös ja alas.
Seuraavaksi säästetään keittiötä.
Kylpyhuoneen ja vessan kalusteet haluan myös vaihtaa, mutta luulen se jää putkiremonttiin, jonne on aikaa.
5 v sisällä aion myydä kodin, jos lapset ovat muuttaneet siihen mennessä pois kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkään menee ku maalaa yhden huoneen? Meneeks yks päivä per huone? ap
Käytännössä näin meillä meni, maalattiin eteinen ja makuuhuone. Itse maalaaminen meni oikeastaan muutamassa tunnissa kun oli kaksi tekemässä. Loppu viikonloppu meni ensin maalia ostaessa, huonetta tyhjätessä, suojatessa ym. Sitten piti lähteä ikeaan ostamaan mm uusi lipasto, koska sitä vanhaa en todellakaan huolinut enää uuteen nättiin makkariin. Ja muutenkin jäi romua yli ikeakasseihin, jotka oli vain kertyneet, ja jotka nyt piti laittaa kiertoon ja roskiin. Oikeesti kymmenen vuotta vanhoja kännykkälatureita lipaston laatikossa...
Riippuu monesta asiasta.
Meillä meni yli viikko per huone. Ensin piti tehdä kaikkien listojen ja pistorasioiden poisto, lattioiden suojaaminen, tapetin irroittaminen, seinien tasoitus ja hiominen sekä toinen tasoitus- ja hiontakierros. Ennen hiontaa piti suojata kaikki oviaukot tiiviisti muovilla, ja keittiössä teipata astiakaapit ja laatikot joka saumasta jotta hienojakoinen pöly ei pääse joka paikkaan. Tämän jälkeen piti pestä seinät ja katto koska olivat hiontapölyn peitossa. Käytimme siis sähkökäyttöistä hiontalaitetta.
Katto maalattiin kolmeen kertaan, kerran pohjustusmaalilla ja kahdesti varsinaisella maalilla, samoin seinät. Käytännössä yksi maalauskerta illassa, ja seuraava sitten huomenna töiden jälkeen.
Lopuksi siivous ja kalusteiden laitto paikoilleen.
Ehkä joku pystyy maalaamaan huoneen päivässä, mutta ei onnistuisi meillä, teemme kaiken tarkasti ja perusteellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sä et pahastu mun vastauksesta, aikuisia me ollaan mutta muuta mä en nyt kerro. ap
Mä oon nii super tyytyväinen, noi lattiat on paremmat kuin mitä mä osasin edes haaveilla. Ne on nii täydelliset! Ukkoki on tyytyväinen ja se sano että kiva ku alotettiin tää. Pennut hokee että voiks tää edes olla meidän koti.
Hyvää yötä kanssasiivoojille, huomenna jatketaan. :) ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sä et pahastu mun vastauksesta, aikuisia me ollaan mutta muuta mä en nyt kerro. ap
Lisäys; mut noi pennut ei oo aikuisii. ap
Käskekää ukon kusta kuin neiti: istualleen!
Vierailija kirjoitti:
Käskekää ukon kusta kuin neiti: istualleen!
Meillä kusee kuin akat 👍
Sillä siisti Suomi -ohjelmassa oli hyviä siivousvinkkejä. Vieläkö ohjelman voi katsoa jostain? Oli sarja kauan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kans yksi vessanpytty aika epätoivoisessa kunnossa. Musta harpic? Onko muita vinkkejä?
Mä nyt kerron, miten mä sen tein. Olen kyllä saanut pyyhkeitä tästä, joten omalla vastuulla ja maalaisjärjellä sitten. Vessanpönttöni oli sekä edellisen asukkaan, että minun omilta jäljiltäni aivan hirveässä kunnossa. En tarkoita irtolikaa, vaan jotain suorastaan pöntön pohjalle kivettynyttä ainesta johon sitten tarttui kaikki kiinni ja se oli aivan värjäytynyt kammottavaksi. No niin:
Ensinnäkin, käytä lämmintä vettä käsisuihkusta. Monet putsaavat pöntön vain sen omalla kylmällä vedellä. Tämä tietysti toimii ihan hyvin ylläpitosiivouksessa, mutta kun kyse on epätoivoisesta pinttymästä, ensin lämmin ja asteittain niin kuuma vesi kuin hanasta tulee. Pese ensin kunnon jäykällä tiskiharjalla irtoava lika kaikkialta millä tahansa pesuaineella. Vessaharja on tähän hommaan aivan liian heppoinen.
Tämän jälkeen tilanne minulla oli hieman parempi, joskin yhä hirveä. Mietin, mikä on kotitalouden kovin myrkky! No, sehän on konetiskiaine.
Ensin sitten käsisuihkulla niin kuumaa vettä kuin tulee. Tätä veden juoksutusta pitää jatkaa niin, että sen pöntön maljaan jäävä vesi on kuumaa. Sitten sinne konetiskiainetta. Minulla ei ollut kuin tabletteja, voi olla, että nestemäinen olisi ollut parempi. Jätin koetiskiaineen likoamaan pönttöön ja lirutin vielä varovasti vedenkeittimellä kiehauttamani veden sinne pönttöön. Tee tämä hiljalleen, ettei pesuliuos valu viemäriin.
Anna vaikuttaa niin kauan kunnes vesi on jäähtynyt. Sitten vain sillä jämäkällä tiskiharjalla jynssäät. Pese, pese ja pese pesimisestä päästyäsi. Toista käsittely. Käytä myös muoviharjan "talttapäätä" kivettymien rapsutteluun. Toista vielä uudestaan. Niin monta kertaa kuin tarve vaatii. Pese oikeasti voimalla. Mikään pelkkä liottelu, harjalla hieraisu ja huuhtelu ei auta. Suojaa silmät.
Oikeasti, näin sain aivan karmaisevassa kunnossa olevan pöntön hohtavan puhtaaksi. Se kimaltelee. Eikä mitään vahinkoa sille tapahtunut. Nyt se pysyy loistavan puhtaana ihan kevyellä ylläpitosiivouksella. Pinta ei kärsinyt, eikä lika tartu.
Kun olen tämän kertonut, olen tosiaan saanut moitteita. Mukamas pinta kärsii, tai pönttö voi haljeta kuumasta vedestä. Kerron nämä varoitukseksi, vaikka minun tapauksessani käsittely onnistui ilman mitään vaurioita.
Tuttavani sai yhden pöntön halki kaadettuaan sinne kuumaa keittoa. Eli EN suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Ette voi uskoo mä hypin katossa nyt, miten tyylikkäältä täällä jo näyttää! :) Noi lattiapinnat tekee niin suuren taju hienon muutoksen. Lattiat on suurimmaks osaks ny laitettu. Ukot jatkaa viel huomenna ja seinätki sitten maalaavat.
Tiskiallas kiiltää, se on nyt kuin uus. Sillä hankaussienellä ja ruokasoodalla lähti kaikki lika. Kiitos vinkeistä :). Keittiön tavaraa nurkassa iso kasa lähdössä pois kans.
Tuli todellinen ylläripylläri iltapäivällä: naapuri jolle mä annoin kaks laatikollista roinaa, nii se toi meille vastalahjapaketin. Ekaks mä ajattelin että ei v--- en mä voi tavaraa lisää nyt kerätä. Sit se sano että kiitokseks ku sai nii ihanii vanhoja tavaroita, sisustustavaraa ja tekstiilejä. Ette voi uskoo mitä toi naapuri oli meille ostanu. Uudet harmaat pussilakanat Jyskistä, ukolle, pennuille ja mulle!! :) Mä meinasin pyörtyy onnesta. Se oli nähny ku olin kantanut harmaata suihkuverhoo sisään ja se tietty ties tästä meidän projektista. Toi naapuri rakastaa kaikkii värikkäitä. Mä käyn jonkun nestemäisen uuden saippuan vielä ostaa, toi entinen on karsee. Mä sanon että lotraavat sitä kunnolla nyt että se loppuis vaik heti.
ap
Miten ihmeessä naapuri tiesi ostaa oikeankokoisia pussilakanoita? Jotkut pariskunnat nukkuvat yhteisellä peitolla ja toiset taas omilla. Lasten pussilakanoitakin löytyy eri kokoisina.
Vanha annettu tavara tuskin ilahduttaa ketään niin paljon, että tuo kiitokseksi 100 € pussilakanoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani sai yhden pöntön halki kaadettuaan sinne kuumaa keittoa. Eli EN suosittele.
Kuumalla vedellä suihkuttaen pöntön reunoja pitkin olen siivonnut 28 vuotta. Yksikään pönttö ei ole haljennut. Luulenpa, että ystäväsi on ronskisti kopistellut keittoa.
Meillä on sekasotku aina, kun koko perhe on koossa. Olen jo antautunut, otan vieraat vastaan tyynesti sotkun keskellä. Käsken vain siirtämään kamoja, että voi istuuntua. Kun aikuiset lapset ja puoliso ovat poissa, on kaikki tip top ja nautin kodistani.
Onpa kiva ketju! Meillä on pesuaineena nestemäinen silkki+villa ja sensitive-pulveri. Yleensä nestemäinen on Erisania ja pulveri Sertoa tai jotain halvempaa. Ehdottomasti ilman hajusteita ja ilman zeoliittia. Jostain luin, että jatkuva nestemäisellä peseminen kerryttää jotain limaa koneeseen tai poistoputkeen. Siksi pesen välillä pulverilla.
Pyyhkeitä on karsittu, mutta vielä niitä on ehkä juurikin 2 kylpypyyhettä per nokka. Koronakeväänä puolitin useita pyyhkeitä, jotta saimme kaikille omat käsipyyhkeet x 2/3. Vieraille on muutama pyyhe myös.
Harrastustavarat on ne, jotka kämppää täyttää. Käsityöt ja taide. Aina välillä karsin keskeneräisten ompelusten kasaa ja joudun raa´asti toteamaan että jaahas, olipahan ajanvietettä mutta ei tullut valmista eikä tule. Pois vaan.