Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa

Vierailija
30.06.2020 |

Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.

Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.

Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.

Kommentit (1330)

Vierailija
541/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitää kyl varmaan tehdä jonkinlainen suunnitelma tai ainakin To do -lista, on nii paljon tekemistä kaikkialla. ap

Vierailija
542/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe itseäni kotoisaksi talossa, joka on sairaalloisen steriili ja jossa kaikki on millimetrin tarkkuudella suunniteltu ja sisustettu. Tiedän yhden perheen, jossa olohuoneen sohva ei ole istumista varten vaan se on sisustuselementti eikä siihen saa istua, koska koristetyynyt voisivat mennä ryppyyn.

En jaksaisi enää sekuntiakaan katsella kumppanina ihmistä, jonka päämäärä elämässä on siivota, että voi sitten vanhainkodissa kertoa muille mummoille, että minä se olin muuten kova imuroimaan.

M40

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasin pesu niin että suihkaset lasinpesuainetta ja kuivaat talouspaperilla, on ihan käypä tapa. Mikään pakko ei oo käyttää rättejä ja lastoja.

Vierailija
544/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ite tykkään kaikesta ihanasta krääsästä, mutta on se vaan niin että mitä vähemmän kippoja, sitä helpompaa.

Ap ei kannata ostaa vain neljää jotakin, ne on heti tiskissä ja sä joudut ottaan eripariset käyttöön. Jos ei ole vara ostaa pätkäyttää kuudelle (tai kahdeksalle) hengelle valkoista Teemaa, niin tuo neuvo valkoisista ikealaisista astioista oli ihan tosi hyvä. Varsinkin kun niiden kaveriksi voit ihan hyvin alkaa ajan kanssa kerään valkoista teemaa, lahjoiksi ym.

Savonia aterimet on tosi hyvä ostos myös. Aterimissa en (enää) säästäisi, oli ärsyttävää kun esim halpasarjan veitsi ei ollut tasapainossa, ja aina tippui lautaselta lattialle. Savonia on ihan kohtuu hintainen.

Ja muuten, kaikkia näitä on nyt tai ihan kohta tarjouksessa, kun uudet opiskelijat aloittaa.

Vierailija
545/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pakko kommentoida sivusta, että raivausurakka helpottuu ihan huomattavasti, jos nyt tekisit periaatepäätöksen, että vaikka kesäloman loppuun saakka yhtään uutta tavaraa ei talouteen tule. Älä katsele tarjontaa, koska ”tarpeita” kyllä ilmenee, kun vähän kaikki näyttää kivalta, vaan keskity nyt siihen ulosmenevään virtaan. Kun raivaus etenee, huomaat luultavasti, että pärjäät paljon pienemmällä tavaramäärällä kuin luulit ja koska kerran sanoit, että kaapeissa on jo vaikka mitä kivaa, tunnista sieltä ne aarteet, jotka haluat säilyttää. Voit laatia ostoslistaakin samalla, mutta kirjaa vain havainnot ylös, ne tavarat, joita nyt luulet tarvitsevasi tai haluavasi. Kokoa samanlaiset tavarat yhteen ja päätä, mikä niitä on sopiva määrä. Kerää vaikka kaikki pyyhkeet yhteen, laita yhteen kasaan ne joista pidät ja toiseen ne, joita et millään haluaisi käyttää. Uusia ei osteta, ennen kuin niille ei-mieluisille on suunniteltu kierrätys ja voi olla, että niitä ihan kivoja onkin jo tarpeeksi monta.

Vierailija
546/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, veikö miehesi ylimääräisiä tavaroita itsepalvelukirppikselle ja paljonko siellä on pöytävuokra? Olen itse tutkinut noita, mutta viikon vuokra on sen verran kallis, että pitäisi olla tarpeeksi kallista myytävää, että saisi omansa pois.

Taidan itse tehdä nyt kun loma alkaa niin, että tarjoan osan tavaroista ilmaiseksi paikallisissa ryhmissä, jotta pääsen niistä nopeasti eroon.  Muille tavaroille pitäisi tehdä johonkin "odotushuone", jossa odottavat myyntiä/hakua. Mulla itse asiassa on tällainen nurkka jo olemassa, ja aina tasaisin välein, käyn heivaamassa sieltä jotain pois, mutta osa kuitenkin jää, eli en malta vielä luopua niistä ihan ilmaiseksi.

Vierailija
547/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta astiastojutusta sen verran, että jos eri tyyppisten astioiden välillä on edes jotain yhteneväisyyttä, esim. väri, tai vaikka samanlaisia lautasia on useampi kuin yksi, niin kannattaa kokeilla, pärjäisikö vanhoilla astioilla siihen asti, että pystyy harkitusti hankkimaan uuden yhtenäisen astiaston. Karsii vain rikkinäiset, liian kuluneet ja hajanaiset yksittäiskappaleet pois joukosta.

Uutta astiastoa hankkiessa kannattaa rauhassa harkita eri vaihtoehtoja, ja arvioida ulkonäön lisäksi käytettävyyttä, kuten onko mukin kahvasta helppo saada tukeva ote.

Useimmat ihmiset eivät nykypäivänä oikeastaan tarvitse erillistä juhla-astiastoa, koska sellaisen saa vuokrattua pitopalvelusta tai joltain yhdistykseltä. Myös kaunis arkiastiasto toimii ihan hyvin myös juhlakattauksessa.

Vierailija
548/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon astiaston ostamiseen. Suosittelen miettimään tarkasti, minkä kokoiset ruokalautaset ostaa. Esimerkiksi vanhan Teeman lautaset ovat huomattavasti pienempiä halkaisijaltaan kuin uudet.

Meillä oli aiemmin käytössä uusia Iittalan ruokalautasia, mutta vaihdoimme ikealaisiin "leipälautasiin". Paino on pudonnut ja silti kokee syövänsä yhtä paljon kuin ennen. On oikeasti suuri pinta-alaero 19cm ja 22cm lautasilla.

Nykyään nuo Iittalan lautaset ovat meillä tarjoilulautasina.

Vierailija
549/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvit juotu. Ukko lähtee viemään tavaraa nyt aamusta. Vihdoinki se on saatu liikkeelle sohvalta!

Mä tilaan meille uuden astiaston! Niin ärsyttävää kattoo tätä astioiden riemunkirjavuutta, osa lohkeillu reunoistaki. Noi isot kahvimukit jää, niitä on 2. Ne on isot Arabian mukit, lahjaksi saatu 0,5l muistaakseni Kokoa. Kaikki kaverit ja suvussa tietää että mä oon kova juomaan kahvii.

Jos aloittais näin: 4 uutta mukia. Teema? Vai oisko hyvä jatkaa tolla Koko mukilla (tai tolla jota jo on)? Jos sitä löytyis myös pienempänä, on julmetun iso tarjota kahvii tosta 0,5 vieraille.

Teema lautaset 4 matalaa ja 4 syvää.

Jotain kippoja mistä söis jälkkärii ja jätskii. Kastehelmi ois ihana. Tai kuhan nyt edes jotain, vaik joku Tokmannin tai Prisman halpa, kunhan on edes samanlaisii kaikki. Vai kattelenko kirppareilta? Jos lähtis aamusta kierteleen ja etsii, nyt ois viilee ja sais vähä vedettyy henkeeki tästä. Omat jälkkärikipot on mitä on, ne lähtee. Tuun takas uusien jätskikippojen ja jätskipaketin kaa! :)

Joululahjana jos sitte pyytäis tai ostais lisää noita lautasii ja mukeja.

ap

Älä ainakaan ostele nyt uusia astioita nin että kupit sitä ja lautaset tätä jne. Vaan osta mieluummin samaa sarjaa kaikki, ja jos et ole vielä varma mitä mallistoa haluat niin esim. Ikeasta saat edullisesti kauniita astiastoja. Kaikki parittomat kipot kannattaa hävittää jos ei niihin ole erityistä tunnesidettä, koska niin kuin joku jo sanoikin aiemmin tässä ketjussa: kun astiat on kauniit ja sisustukseen sopivat, ei haittaa vaikka joskus tiskipöydälle jäisikin pari kuppia.

Olipa hyvä ku tulin nopeesti kattoon onko joku kommentoinut just tähän viestiin. Nyt tuli tarpeeseen tää ohje! Kiitos tosi paljon :) Mä oisin varmaan ostanu taas jotain ihan summamutikalla sieltä täältä. Mä suunnittelen noikin kaikki tarkemmin, oon joskus vähän hätänen. Mä käyn ostaan vaan sitä jätskii ja jotain ruokaaki. ap

Ikean Oftast-sarja on tyylikäs ja klassinen ja tuntuu käytössä laadukkaalta. Syvät lautaset, matalat lautaset, leipälautaset ja kulhot maksavat 0,49€ kappaleelta eli voit ostaa niin ison pinon kuin tarvitset kerralla eikä tarvitse tuhlata aikaa ja energiaa mihinkään sarjojen "keräilyyn". Ovat paljon nätimmät ja puhdaslinjaisemmat kuin mitkään Teemat tai vastaavat. Puhtaanvalkoiset, sirot ja tosi hyvin pinoutuvat eli vievät vain vähän tilaa kaapissa.

Vierailija
550/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän menee off topic, mutta olin takaterassilla ja puskat näytti vähän rehottavilta, niin otin hanskat ja sakset ja perkasin ne. Onneksi olin jättänyt välineet terassille, muuten olisi ollut kynnys lähteä etsimään niitä. Ehkä niille silti voisi olla ihan laatikko siellä.

Vierailija
551/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On pakko kommentoida sivusta, että raivausurakka helpottuu ihan huomattavasti, jos nyt tekisit periaatepäätöksen, että vaikka kesäloman loppuun saakka yhtään uutta tavaraa ei talouteen tule. Älä katsele tarjontaa, koska ”tarpeita” kyllä ilmenee, kun vähän kaikki näyttää kivalta, vaan keskity nyt siihen ulosmenevään virtaan. Kun raivaus etenee, huomaat luultavasti, että pärjäät paljon pienemmällä tavaramäärällä kuin luulit ja koska kerran sanoit, että kaapeissa on jo vaikka mitä kivaa, tunnista sieltä ne aarteet, jotka haluat säilyttää. Voit laatia ostoslistaakin samalla, mutta kirjaa vain havainnot ylös, ne tavarat, joita nyt luulet tarvitsevasi tai haluavasi. Kokoa samanlaiset tavarat yhteen ja päätä, mikä niitä on sopiva määrä. Kerää vaikka kaikki pyyhkeet yhteen, laita yhteen kasaan ne joista pidät ja toiseen ne, joita et millään haluaisi käyttää. Uusia ei osteta, ennen kuin niille ei-mieluisille on suunniteltu kierrätys ja voi olla, että niitä ihan kivoja onkin jo tarpeeksi monta.

Ehdottomasti samaa mieltä!

Huomasin tämän itse esikoista odottaessani. Ostin perusvauvantarvikkeet (turvaistuin, yhdistelmärattaat, manducan, vaatteita koossa 56-68cm, pinnasängynja lakanat, syöttötuolin, hygieniajuttuja, pyyhkeen, harsoja, joitakin leluja) etukäteen melkein kaikki fb-marketplacen kautta. Samalla tein listaa, mitä muuta "pitäisi" ostaa tai olisi kiva olla, mutta jotka eivät olleet mitenkään välttämättömiä. Tästä listasta vinkkasin jonkun jutun, jos joku kysyi halutaanko lahjaksi jotain. Vauvan synnyttyä ja nyt jo kasvettua taaperoksi olen tyytyväinen siihen, että ostin vain perusjuttuja. Ja nyt kun katson tuota listaa, niin siinä on vaikka mitä muka tosi käteviä juttuja, joita ilman pärjäämme vallan mainiosti (esim olin vakuuttunut että rattaisiin tarvitsee sellaisen pienen pussukan lompakolle ja avaimille, joka kiinnitetään työntöaisaan).

Nykyään ostan tosi vähän mitään, koska vähällä pärjää (myös lapsiperheessä). Paras vinkkini onkin, että pidä ostolakko. Ja jos ostolakon aikana huomaat, että joku esine helpottaisi arkea ihan oikeasti, osta se. Mutta luultavasti huomaat, että ilmankin pärjää tai keksit korvaavan jutun jo omistamistasi tavaroista. Malttia on valttia tässäkin asiassa. Maailmasi ei kaadu siihen, jos et heti omista täydellistä harmonista astiastoa. Tarpeita ja varsinkin "tarpeita" tulee lisää kokoajan. Varo ajattelumallia "sitten kun omistan tavarat x ja y, niin kotini on valmis ja olen täydellisen tyytyväinen elämääni".

Vierailija
552/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain kohtaa ketjua oli puhetta siitä että mies ei suostu vaihtamaan sohvaa. Olen 53 v ja kahden avioliiton kokemuksella sanon ettå yleensä mies kyllä haluaa pitää vaimon tyytyväisenä.

Jos mies rupeaa temppuilemaan kannattaa ehkä ottaa aikalisä, tehdä miehen kanssa joku kiva retki tai esim kysyä miehen toiveita lomakassan käytöstä. Voi olla ettå mies haluaa esim yhden yön hotelliomalle ilman lapsia tai toivoo uutta akkuporakonetta mutta ei saa sanotuksi.

Monilla miehillä on myös kiinnostusta sisustamiseen ja erityisesti väreihin. Voi kysyä mielipidettä.

Vierailija
553/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti samaa mieltä!

Huomasin tämän itse esikoista odottaessani. Ostin perusvauvantarvikkeet (turvaistuin, yhdistelmärattaat, manducan, vaatteita koossa 56-68cm, pinnasängynja lakanat, syöttötuolin, hygieniajuttuja, pyyhkeen, harsoja, joitakin leluja) etukäteen melkein kaikki fb-marketplacen kautta. Samalla tein listaa, mitä muuta "pitäisi" ostaa tai olisi kiva olla, mutta jotka eivät olleet mitenkään välttämättömiä. Tästä listasta vinkkasin jonkun jutun, jos joku kysyi halutaanko lahjaksi jotain. Vauvan synnyttyä ja nyt jo kasvettua taaperoksi olen tyytyväinen siihen, että ostin vain perusjuttuja. Ja nyt kun katson tuota listaa, niin siinä on vaikka mitä muka tosi käteviä juttuja, joita ilman pärjäämme vallan mainiosti (esim olin vakuuttunut että rattaisiin tarvitsee sellaisen pienen pussukan lompakolle ja avaimille, joka kiinnitetään työntöaisaan).

Nykyään ostan tosi vähän mitään, koska vähällä pärjää (myös lapsiperheessä). Paras vinkkini onkin, että pidä ostolakko. Ja jos ostolakon aikana huomaat, että joku esine helpottaisi arkea ihan oikeasti, osta se. Mutta luultavasti huomaat, että ilmankin pärjää tai keksit korvaavan jutun jo omistamistasi tavaroista. Malttia on valttia tässäkin asiassa. Maailmasi ei kaadu siihen, jos et heti omista täydellistä harmonista astiastoa. Tarpeita ja varsinkin "tarpeita" tulee lisää kokoajan. Varo ajattelumallia "sitten kun omistan tavarat x ja y, niin kotini on valmis ja olen täydellisen tyytyväinen elämääni".

Kirjoituksessasi on relevantti pointti, mutta on myös syytä muistaa, että nimenomaan sillä, että kaikki tavarat ovat mieleisiä ja laadukkaita, vapautuu ostamisen ikeestä ja tavaravirrasta. Kun kerralla laittaa kaunista ja kunnollista, ei tarvitse enää uhrata ajatustakaan kyseiselle tavararyhmälle.

Eli ostamattomuus EI myöskään ole synonyymi ihan kivoihin eriparitavaroihin tyytymiseen.

Olen samaa mieltä siitä, että turhuuksia tai krääsää ei kannata hankkia, mutta lienee selvää, että aloittajan mainitsemat arkiastiat ja pyyhkeet ovat tarpeellisia ja käytössä päivittäin.

Vierailija
554/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te pidätte tiskirättiä? En ole kotoa oppinut kuin sen että rätti hanan päälle, ja siinähän se sitten tuoksahtaa...

Mulla roikkuu pyykkipojalla kuivauskaapin ritilästä. Kuivuu hyvin, eikä oo näkösällä. Kun huuhtelee rätin viimeseksi aina kylmällä vedellä, se ei ala haista niin nopeasti.

Vierailija
555/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä

Ukko vei hyväntekeväisyys kirppikselle kamat. Ne olivat sellasii mitä voi viedä. Rytkyt ja huonot laitettiin roskiin.

Noi Ikean Oftast lautaset on tosi hyvä idea, en ollut yhtään tota miettinykään! :) Noi on upeet.

Kun me saatiin se uusi päiväpeitto sängylle, plus ne tyynyt, nii kyl se innosti TOSI kovasti tän projektin kaa, ja jatkamaan projektii. Jos mä olisin rytkässy sen vanhan rääsyn sängylle, niin makkarin ilme olis ollu edelleen karsee ja into ei ois noussu näin suureks. Näki muutoksen niin selkeesti!

Mä kerkisin tekeen jo listan; tulis noi Ikean lautaset, sen sarjan jälkkärikulhot ja mukeiksi Koko mukit. Mielipiteitä; käykö teistä Koko muki ton Ikean kaa? Arabian mukit on luonnon valkeet ja toi Ikea kai puhdas valkoinen. Pitää myös katsoo millaisii laseja Ikeassa ois.

Ukko on perussuomalainen juntti, ei ensimmäisenä mieti vaimonsa tyytyväisyyttä, mut kyl me päästään sopuun sohvasta. On sovittu jo, harmaa tulee, sitte joskus.

Tää etenee! Kiva lukee, että muutkin on tehneet omia projekteja. :)

ap

Vierailija
556/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina välillä voi pitää "ei osteta ruokaa" viikonloppuja. Kaapeista löytyy yleensä yllättävän paljon kaikkea pian vanhaksi menevää tai unohtunutta jämää, joka kannattaa laittaa ruoaksi. Minulla on juuri meneillään "en osta ruokaa" viikko. Sinkkuihmisellä käy tämäkin. En ole vielä saanut kaikkia jämiä syötyä edes ja aloitin viime viikon puolella.

Juuri nyt on hyvä aika tehdä tämä, jos haluaa vapauttaa pakastinta marjoille ja kaappia uusille säilykkeille.

Minulla on kotivara, joten voin helposti olla pari viikkoa käymättä kaupassa. Käytän siitä nyt pois pian vanhaksi menevää ja loppuviikosta haen kaupasta uutta.

Kotivara on myös hyvä jos sairastuu, mutta sitä pitää muistaa päivittää pari kertaa vuodessa.

Vierailija
557/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatteko vaatteet talvi ja kesäsäilytykseen? Äiti laittoi ja minäkin ennen mutta nyt yritän karsia niin että kaappitilaa riittää kaikille. Olen jo tyhjentänyt yhden eteisen kaapin, pesin sen sisältä ja karsin tavaraa ja myös pesin takkeja ja sukkia yms. Nyt pitäisi ryhtyä toisen kaapin kimppuun. Kolmas kaappi on miehen käytössä. Miehen kaappiin se koske, saa hoitaa itse sitten kun sattuu sille päälle.

Antakaa vinkkejä miten voisi palkita itsensä kun homma on tehty?

Vierailija
558/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä

Ukko vei hyväntekeväisyys kirppikselle kamat. Ne olivat sellasii mitä voi viedä. Rytkyt ja huonot laitettiin roskiin.

Noi Ikean Oftast lautaset on tosi hyvä idea, en ollut yhtään tota miettinykään! :) Noi on upeet.

Kun me saatiin se uusi päiväpeitto sängylle, plus ne tyynyt, nii kyl se innosti TOSI kovasti tän projektin kaa, ja jatkamaan projektii. Jos mä olisin rytkässy sen vanhan rääsyn sängylle, niin makkarin ilme olis ollu edelleen karsee ja into ei ois noussu näin suureks. Näki muutoksen niin selkeesti!

Mä kerkisin tekeen jo listan; tulis noi Ikean lautaset, sen sarjan jälkkärikulhot ja mukeiksi Koko mukit. Mielipiteitä; käykö teistä Koko muki ton Ikean kaa? Arabian mukit on luonnon valkeet ja toi Ikea kai puhdas valkoinen. Pitää myös katsoo millaisii laseja Ikeassa ois.

Ukko on perussuomalainen juntti, ei ensimmäisenä mieti vaimonsa tyytyväisyyttä, mut kyl me päästään sopuun sohvasta. On sovittu jo, harmaa tulee, sitte joskus.

Tää etenee! Kiva lukee, että muutkin on tehneet omia projekteja. :)

ap

Isäntä ei halunnut liian isoja mukeja kun kahvi kuulemma jäähtyy. Yksi mukimalli ei käynyt koska hänen sormet ei mahtuneet mukin korvaan. Niissäkin on näköjään eroja.

Vierailija
559/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitatteko vaatteet talvi ja kesäsäilytykseen? Äiti laittoi ja minäkin ennen mutta nyt yritän karsia niin että kaappitilaa riittää kaikille. Olen jo tyhjentänyt yhden eteisen kaapin, pesin sen sisältä ja karsin tavaraa ja myös pesin takkeja ja sukkia yms. Nyt pitäisi ryhtyä toisen kaapin kimppuun. Kolmas kaappi on miehen käytössä. Miehen kaappiin se koske, saa hoitaa itse sitten kun sattuu sille päälle.

Antakaa vinkkejä miten voisi palkita itsensä kun homma on tehty?

Kiva säkin olet hommissa! Mahtavaa :) Tee palkinnoksi jotain sellaista kivaa mistä sä oikein paljon nautit ja josta sä saat kiva mielen. Mä ostin tänään jätskit, eilen oli sauna, tänään lakkaan kynnet. :)

Joku varmaan osaa neuvoa mua paremmin noi säilytysjutut. ap

Vierailija
560/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä lapsuudenkodissa (nykyisin mökkinä) on monta laatikollista reseptejä. Rupesin käymään niitä läpi. Tekeekö näillä enää mitään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän