Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa

Vierailija
30.06.2020 |

Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.

Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.

Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.

Kommentit (1330)

Vierailija
581/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain kohtaa ketjua oli puhetta siitä että mies ei suostu vaihtamaan sohvaa. Olen 53 v ja kahden avioliiton kokemuksella sanon ettå yleensä mies kyllä haluaa pitää vaimon tyytyväisenä.

Jos mies rupeaa temppuilemaan kannattaa ehkä ottaa aikalisä, tehdä miehen kanssa joku kiva retki tai esim kysyä miehen toiveita lomakassan käytöstä. Voi olla ettå mies haluaa esim yhden yön hotelliomalle ilman lapsia tai toivoo uutta akkuporakonetta mutta ei saa sanotuksi.

Monilla miehillä on myös kiinnostusta sisustamiseen ja erityisesti väreihin. Voi kysyä mielipidettä.

Ei onnistunut.

Nyt olen onnellisesti eronnut ja sisustan niin maalaisromanttisesti kuin olin aina haaveillut.

Vierailija
582/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toivotan hyvää yötä kaikille kanssamatkustajille, huomenna relataan. :) ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastan laatuposliinia. Siis sitä, mistä vähän valoa vasten kuultaa läpi. Se on älyttömän kestävää pinnaltaan ja silti kevyttä. Parasta juuri siihen, jos pesee paljon koneella.

Arabiat ja ikeat on kivitavaraa, eikä uusin tuotanto ole kovin laadukasta. Pinta mattaistuu, sen näkee värikkäistä erityisesti.

Laatuposliinia saa jopa halvemmalla torista ja huutonetistä kuin niitä Arabioita. Kokonaisia apilanlehden astiastoja mm.

Kun kaikki tuntuu haluavan vaan sitä valkoista tai muuta kivitavaraa ja muumimukia niin mulla on kissanpäivät :-).

Minusta kivitavaralla on paikkansa: uunissa paistaessa. Mulla on arkilautasina ollut vuosia gustavsbergiä ja villeroy bochia, ja ne on yhtä hyvän näköiset nyt kuin ottaessani käyttöön.

Muumimukejakin on, kun niitä tuppaa saamaan lahjaksi. Mutta se yksi muki, joka pestiin joka arkipäivä työpaikalla koneessa oli englantilaista posliinia.

Kiitos tälle ketjulle kun sain itselleni sanottua tämän. Taidan haluta eroon niistä muumeista.

Vierailija
584/1330 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyyhkeiden vaihto joka päivä on tuhlausta, ainakin kylpypyyhkeiden, käsipyyhkeiden vaihdon ymmärrän.

Kerran viikossa riittää käsipyyhkeiden vaihto. Tietenkin useammin, jos tarve vaatii, mutta kerran päivässä, hmmm....

Kiitos edelleen kivasta ketjusta ap:lle ja muille! Olen mielenkiinnolla seurannut tätä ja nauttinut Ap:n eloisasta tyylistä :).

Tuosta pyyhejutusta luin lehdestä jostain tutkimuksesta, että bakteerien kannalta olisi kertakäyttöpyyhe paras. Jos on kankaiset pyyhkeet niin käsipyyhkeet suosittelivat vaihtamaan kolmen käyttökerran jälkeen!

Itse en ala niin usein eli käytännössä päivittäin pyyhkeitä vaihtamaan. Kun perheenjäsenillä on omat pyyhkeet, niin vaihto 2-3 päivän välein saa riittää ja pysyy pyykkimääräkin kohtuullisena. Näin meillä.

Tää kommentti piristää mieltä niin paljon, kiitos! :) On tää ollu huikee ketju ja huikee projekti jo tähän asti ja vastahan tää alko. En mä tiedä lähtisinkö enää tähän, jos mä tietäisin mihin sekamelskaan tässä hyppää mukaan. Kaikki näyttää niin helpolta ja vaivattomalta raivausvideoissa. Ei ne itkee pillitä missää kuten mä tänä iltana eikä ukko huuda siel videoissa. ..noo kyl mä lähtisin, mut ukosta en tiedä.

Pyyhkeistä vielä, noin usein pyyhkeiden vaihtoo. Tossa on ainaki mulla opeteltavaa. ap

Ei niistä pyyhkeistä kannata mitään stressiä ottaa:) Ihmisillä on erilaisia tapoja kodeissaan. Meillä kahden aikuisen ihmisen kodissa vaihdan vessan käsipyyhkeen ehkä kerran viikossa (pääsee kuivumaan hyvin ilmavasti), keittiöpyyhkeitä käytön mukaan; joskus päivittäin, joskus kolmen päivän välein.  

Vierailija
585/1330 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta toi käsipyyhkeiden samaa sarjaa & värisävytys oli tosi hyvä idea! :) Se laittoi minulla ainakin ideaa liikkeelle enemmänkin. Harmoninen sävymaailma muissakin asioissa kodissa kuten: keittiöpyyhkeet, petivaatteet, astiat, matot, verhot ym ym. Mulle toi vinkki antoi paljon. Kiitos kuka laitoitkaan sen. <3

Olipa tosi vaikea itse tajuta. Nää ihmiset ei voi olla tosissaan.

Vierailija
586/1330 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta toi käsipyyhkeiden samaa sarjaa & värisävytys oli tosi hyvä idea! :) Se laittoi minulla ainakin ideaa liikkeelle enemmänkin. Harmoninen sävymaailma muissakin asioissa kodissa kuten: keittiöpyyhkeet, petivaatteet, astiat, matot, verhot ym ym. Mulle toi vinkki antoi paljon. Kiitos kuka laitoitkaan sen. <3

Olipa tosi vaikea itse tajuta. Nää ihmiset ei voi olla tosissaan.

Meitä sisustuksen kaa peukalo keskellä kämmentä on muitaki kuin mä. Koita vaa ymmärtää. ap

Vierailija
587/1330 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloista huomenta! :) Jatkakaa te keskuteluu ja koittakaa pitää keskustelut positiivisena. Mä lähden tänään ukon ja pentujen kaa reissun päälle vähäks aikaa. Jaksaa sit taas jatkaa. ap

Vierailija
588/1330 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen joskus kyläpaikoissa, kun en vieraana tiedä mihin pyyhkeeseen kuvaisin käteni, kun naulasta roikkuu vaikka vain kolme pientä merkitsemätöntä pyyhettä neljän hengen perheessä?

Meillä on omat käsipyyhkeet, sekä kasvopyyhkeet jokaiselle, lisäksi vieraspyyhe, ja kaikki on merkitty mikä on kenellekin, koska en haluaisi kasvojani kuivata pyyhkeeseen mihin joku muu on kuivannut kätensä vessakäynnin jälkeen.

Vaikka kaikki tietää että kädet pitäisi aina pestä huolellisesti saippualla, niin tiedän että käytännössä moni vain huuhtaisee ne pelkällä vedellä.

Vierailija
589/1330 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen joskus kyläpaikoissa, kun en vieraana tiedä mihin pyyhkeeseen kuvaisin käteni, kun naulasta roikkuu vaikka vain kolme pientä merkitsemätöntä pyyhettä neljän hengen perheessä?

Meillä on omat käsipyyhkeet, sekä kasvopyyhkeet jokaiselle, lisäksi vieraspyyhe, ja kaikki on merkitty mikä on kenellekin, koska en haluaisi kasvojani kuivata pyyhkeeseen mihin joku muu on kuivannut kätensä vessakäynnin jälkeen.

Vaikka kaikki tietää että kädet pitäisi aina pestä huolellisesti saippualla, niin tiedän että käytännössä moni vain huuhtaisee ne pelkällä vedellä.

Tää mun pitää ottaa meilleki käyttöön, ei oo meillä ollu mitää merkkauksii pyyhkeissä. Kohta reissuun jippijee. ap

Vierailija
590/1330 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako uskoo että laihtuisin rutkasti ja saisin joskus päälleni noi Ikean kassissa olevat vaatteet? Oon yrittänyt laihduttaa ja vit-- sain hädin tuskin 2 kiloo pois ja nekin tuli takas nelinkertaisena. ap

Kokemuksesta voin sanoa, että liian pienet kuteet pois vaan. Jos joskus onnistuu laihduttamaan, sitä on niin innoissaan pienemmästä koostaan, että haluaa ostella kaiken laista uutta. Säästäisin vain sellaiset liian pienet vaatteet, jotka on jollain tapaa uniikkeja. Jotain farkkuja, neuleita ja t-paitoja saa uusia (tai käytettyjä) minkä kokoisena vaan, turha hillota kaapeissa odottamassa x kilomäärän pudotusta.

Vierailija
591/1330 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No. Meillä roikkuu aina vieraiden tullessa kaksi puhdasta pyyhettä ihan hanan vieressä ja oletan vieraiden ymmärtävän, että juuri nuo kaksi pyyhettä on tarkoitettu käsille. Lisäksi vähän kauempana on kaksi 30*50 pyyhettä, ne ovat mun kasvopyyhkeet. En vaihda niitä ennen vieraita, mutta vieraiden jälkeen kyllä (ja muutenkin siis muutaman päivän välein). Eli jos joku erehtyy pyyhkimään niihin kädet, vaikka ovat siis vähän hankalassa paikassa siihen, niin itseäni se ei haittaa. Vaihdan kuitenkin.

En pidä merkkauksista, kaunis kylpyhuone menee siitä jotenkin pilalle mielestäni. Kaikki perheessä tietysti tietää, mikä on kenenkin pyyhe.

Vierailija
592/1330 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhkeille on myös sellaisia nipsuja joissa lukee nimi tai 'vieras'

Vierailija
593/1330 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kivasta ketjusta ap ja muutkin kommentoijat! Tästä innostuneena aloitin tavarapaljouden vähentämisen ja varasin kirpparipaikan. Ylimääräistä tavaraa on nyt lähtenyt monta kassillista, tauluja, koriste-esineitä, verhoja, astioita...

Olin mm säilönyt erivärisiä villalankakeriä, jotka hankin kolme vuotta sitten virkkausinnostuksen iskiessä. Se innostus jäi puolikkaaseen isoäidin neliöön, mutta paperikassillinen lankoja jäi täyttämään kaappia. Nyt kirpparilla en ehtinyt kuin laskea kassin hyllylle, kun eräs vanhempi rouva ilahtuneena poimi sen mukaansa. Tulipa hyvä mieli!

Vierailija
594/1330 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä rakastan laatuposliinia. Siis sitä, mistä vähän valoa vasten kuultaa läpi. Se on älyttömän kestävää pinnaltaan ja silti kevyttä. Parasta juuri siihen, jos pesee paljon koneella.

Arabiat ja ikeat on kivitavaraa, eikä uusin tuotanto ole kovin laadukasta. Pinta mattaistuu, sen näkee värikkäistä erityisesti.

Laatuposliinia saa jopa halvemmalla torista ja huutonetistä kuin niitä Arabioita. Kokonaisia apilanlehden astiastoja mm.

Kun kaikki tuntuu haluavan vaan sitä valkoista tai muuta kivitavaraa ja muumimukia niin mulla on kissanpäivät :-).

Minusta kivitavaralla on paikkansa: uunissa paistaessa. Mulla on arkilautasina ollut vuosia gustavsbergiä ja villeroy bochia, ja ne on yhtä hyvän näköiset nyt kuin ottaessani käyttöön.

Muumimukejakin on, kun niitä tuppaa saamaan lahjaksi. Mutta se yksi muki, joka pestiin joka arkipäivä työpaikalla koneessa oli englantilaista posliinia.

Kiitos tälle ketjulle kun sain itselleni sanottua tämän. Taidan haluta eroon niistä muumeista.

Voitko suositella jotain muuta posliina kuin ne Apilanlehdet? Haluaisin uusia valkoiset teema-lautaset, koska aika on tehnyt tehtävänsä ja ovat nyt yli 20 vuotta käytössä olleina naarmuuntuneet. Pitkäaikaiseen käyttöön haluaisin nytkin ja uudet teemat eivät ole laadukkaita. Ikean lautasista pidän siitä halvimmasta Oftast-mallista, mutta osa oli jo kaupassa naarmuisia. Valkoiset peruslautaset miellyttäisivät, en kaipaa käsinmaalattuja talvioita tai muitakaan koristeita. Hinta ei ole ongelma. Onko kenelläkään kokemusta Mujin Hakuji-posliinista?

Vierailija
595/1330 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inspiroiva ketju! Innostuu itsekin vähän siivoilemaan nurkkia.

Vinkkiä kyselisin, miten olette ratkaisseet puolikäyttöisten vaatteiden säilytyksen? Siis niiden, mitkä eivät vielä ole pesukunnossa mutta ei kaappiinkaan viitsi puhtaiden kanssa laittaa. Meillä on viiden hengen talous joten noita vaatteita riittää enkä keksi mitään fiksua tapaa säilyttää. Ei viitsi kuitenkaan samoissa vaatteissakaan laahustaa viikkoa putkeen, että menisi suoraan pesuun.

Vierailija
596/1330 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inspiroiva ketju! Innostuu itsekin vähän siivoilemaan nurkkia.

Vinkkiä kyselisin, miten olette ratkaisseet puolikäyttöisten vaatteiden säilytyksen? Siis niiden, mitkä eivät vielä ole pesukunnossa mutta ei kaappiinkaan viitsi puhtaiden kanssa laittaa. Meillä on viiden hengen talous joten noita vaatteita riittää enkä keksi mitään fiksua tapaa säilyttää. Ei viitsi kuitenkaan samoissa vaatteissakaan laahustaa viikkoa putkeen, että menisi suoraan pesuun.

Lue ketjua taaksepäin, siellä on monta vinkkiä.

Vierailija
597/1330 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin voisi myydä nykytaiteilijan taulun? Ei sovi enää meille.

Vierailija
598/1330 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta: kylläpä on kauniita astioita Apilanlehdellä.

Vierailija
599/1330 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutamia ajatuksia herättivät nämä kirjoitukset.

Joku kirjoitti, että asunto on siistimmän näköinen, jos vähentää mattoja? No, meillä on mies tarkka siitä, että kun on parkettilattiat, niin ei tarvitse kuin joku tavara vahingossa pudota, niin lattiaan tulee kolhuja. Siksi hän on toivonut mahdollisimman paljon mattoja. Toki siivoaminen vie enemmän aikaa, mutta mielestäni on myös kodikkaamman näköistä. Lisäksi jos asuu kerrostalossa tai rivitalossa, ei kuulu kävelyn ääniä naapuriin.

Siivoojaa joku suositteli kaaoksen helpottamiseen. Eikös ne siivoojat vain puhdista paikkoja, mutteivat huolehdi tavaroiden siirtämisestä oikeille paikoille? Se lienee monen perheen ongelma.  Tai toki niiltä voisi mahdollisesti tilata myös tavaroiden järjestelyn, mutta silloin hinta luonnollisesti olisi kalliimpi.

Harrastukset. Monella EI ole erillistä askarteluhuonetta. Meillä on neljän vuoden ajan käynyt sukulaispoika kerran kuukaudessa, kun opiskelee tällä paikkakunnalla. En ole neljään vuoteen voinut tehdä palapelejä, koska en voi jättää niitä esille keittiön pöydälle, jossa on paras valo ja paras tila tehdä palapelejä.  Odotan, kun hänen opiskelut loppuvat, niin pääsen tekemään taas palapelejä. 

Anteeksi, mutta tästä tekstistä paistaa "sitku"- ja "vois jos ei olis niin hankalaa"- meininki. Pienellä asennemuutoksella voisivat asiat kenties hoitua eri tavalla, ja palapelitkin tehtyä nyt eikä vasta sitten joskus kun ja jos... 

Vierailija
600/1330 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään pesen esim puseron joka käytön jälkeen, kestävät ihan hyvin.

Farkut ripustan illalla henkarin poikkipuulle rekkiin ja aamulla päälle. Mieluummin pesen vaatteen vähän käytön jälkeen ja jopa vajaan koneellisen, kuin tuskailen enää puolipitoisten kanssa. Jos yksin hoitaa neljän- viiden ihmisen talouden päivätyön päälle, ihan kaikkea ei voi optimoida vaan täytyy priorisoida. Minä priorisoin sitä siisteyttä ja järjestystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi