Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
Itse en yhdistäisi luonnonvalkoista ja puhtaanvalkoista. Tämä siis vastauksena ap:n astiakyselyyn.
Vierailija kirjoitti:
Täällä lapsuudenkodissa (nykyisin mökkinä) on monta laatikollista reseptejä. Rupesin käymään niitä läpi. Tekeekö näillä enää mitään?
Tarkoitatko ruokareseptejä? Mäkään en oikein tiedä. Noi on mm. just niitä, joiden kaa ittekkin pähkäilen. Noissa on kuitenki kivoja ohjeita, ei varmaa löydy netistäkään noit vanhoja. Mä aattelin että kaikkee reseptejä en haluu enää säilyttää, jätän vaan jotain mielenkiintoisimpii jäljelle, vaik esim. jonku yhden pienen kansion verran. Kai ne loput voi laittaa jätekäräykseen tai ottaako joku kirppis noita? Auttakaa! :) ap
Vierailija kirjoitti:
Itse en yhdistäisi luonnonvalkoista ja puhtaanvalkoista. Tämä siis vastauksena ap:n astiakyselyyn.
Auts. Mitä sä ehdottaisit? ap
Joku oli valokuvannut vanhoja reseptejään ja jakanut niitä, minä sieltä tallensin omaan pinterest-keittokirjaan. Nykyään paljon tulee haettua reseptit netistä, mutta on mulla pari paljon käytössä olevaa leikekirjaakin tai reseptivihkoa.
Itse otin tavaksi että liimaan vihkoon leikkaamani reseptin vain jos olen käyttänyt sitä edes kerran. Jos joku lappu pyörii pitkään liimaamatta, ei sitä oikeasti tarvita ja voi heittää pois.
Suunnitelma nyt astiastoon:
Mä ostan aluksi Teemaa 4 matalaa ja 4 syvää lautasta, 4 Koko mukia (sitä pienempää). Siihen asti käytetään lisänä vanhoja lautasii ja mukeja niin että kerätään yhteensä 8 matalaa, 8 syvää Teemaa ja 8 Koko mukia. Pyydetään noita lahjoiksikin. Jotkut halvat ja nätit juomalasit mä käyn Prismasta, samoin lasiset jälkkärikipot. Tokmannilla Kotikulta aterinsetti kiinnostais. Sitten kun on ne uudet lautaset ja samoin mukit kasassa, niin mä laitan kirppikselle noi vanhat, paitsi tietty ne isot Kokot. Jotai kivoja kannuja ja tarjoilukulhoja mä otan käyttöön vanhoista olemassaolevista. Niistä tulee noita esille tulevia helmiä. Kiitos noista vinkeistä! :)
Vieraat ja sukulaiset on olleet niin tottuneita, että meille voi tuoda mitä vaan, tästä lähin pitää varmaan asettaa toiveet.
Loppuilta vedetään lonkkaa. Tsemppiä kaikille kanssasiivoojille, mä pidän taukoo välillä. ap
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä
Ukko vei hyväntekeväisyys kirppikselle kamat. Ne olivat sellasii mitä voi viedä. Rytkyt ja huonot laitettiin roskiin.
Noi Ikean Oftast lautaset on tosi hyvä idea, en ollut yhtään tota miettinykään! :) Noi on upeet.
Kun me saatiin se uusi päiväpeitto sängylle, plus ne tyynyt, nii kyl se innosti TOSI kovasti tän projektin kaa, ja jatkamaan projektii. Jos mä olisin rytkässy sen vanhan rääsyn sängylle, niin makkarin ilme olis ollu edelleen karsee ja into ei ois noussu näin suureks. Näki muutoksen niin selkeesti!
Mä kerkisin tekeen jo listan; tulis noi Ikean lautaset, sen sarjan jälkkärikulhot ja mukeiksi Koko mukit. Mielipiteitä; käykö teistä Koko muki ton Ikean kaa? Arabian mukit on luonnon valkeet ja toi Ikea kai puhdas valkoinen. Pitää myös katsoo millaisii laseja Ikeassa ois.
Ukko on perussuomalainen juntti, ei ensimmäisenä mieti vaimonsa tyytyväisyyttä, mut kyl me päästään sopuun sohvasta. On sovittu jo, harmaa tulee, sitte joskus.
Tää etenee! Kiva lukee, että muutkin on tehneet omia projekteja. :)
ap
Mulla on Oftast-sarjan seurana nämä Casa Stockmannin mukit, eivät ole toki samaa sarjaa mutta sopivat hyvin yhteen.
https://www.stockmann.com/product/muki/1172263116
Noihin Koko-mukeihin verrattuna näissä on parempi kahva (koko käsi mahtuu pitämään siitä kiinni) ja koko on näissä sopiva 4dl. Lisäksi yläosaan sopii täsmälleen sellainen "viilipurkin" kansi, joten juoman/jogurtin tms voi laittaa kannellisena vaikka jääkaappiin.
Kateellisena kuuntelen ap:n intoa. Tajusin että minulla on 35 vuotta ollut samat lautaset, jotka sain kotoa lahjana. En tykännyt niistä kun ne sain, enkä koskaan sen jälkeenkään. Mutta niin vain on käytetty, kun ne p**kuleet ei edes hajoa.
Tosissani katsoin niitä nyt kaapissa, ja ajattelin että haen minäkin ikeasta valkoista. Mitä olisin halunnut jo silloin. Miksi pitäisi olla ruman tavaran vanki. Ehkä joku muu haluaa ne enemmän, 80-luku on taas muodissa.
Vierailija kirjoitti:
Kateellisena kuuntelen ap:n intoa. Tajusin että minulla on 35 vuotta ollut samat lautaset, jotka sain kotoa lahjana. En tykännyt niistä kun ne sain, enkä koskaan sen jälkeenkään. Mutta niin vain on käytetty, kun ne p**kuleet ei edes hajoa.
Tosissani katsoin niitä nyt kaapissa, ja ajattelin että haen minäkin ikeasta valkoista. Mitä olisin halunnut jo silloin. Miksi pitäisi olla ruman tavaran vanki. Ehkä joku muu haluaa ne enemmän, 80-luku on taas muodissa.
Voi sua, mä olen kulkenut tota samaa ruman tavaran vankeutta läpi. Mä olen vaan tyytynyt ja suostunut, ihaillu aina vierestä ku muilla on seesteistä ja nättiä. Mulle tuli nyt tänä kesänä mitta täyteen ja silmät aukes ku mua nuoremmat siel vierailukodissa oli niin nätisti laittanu kotinsa. He eivät olleet suostuneet tohon ruman tavaran vangin rooliin.
Tänäänki on monet ärräpäät lentäneet, on tää yks tavarahelvetti ja työläs tie, mut periks en anna. Kyl mua uuvuttaa välillä, mielessä mä käyn läpi monii asioita. Ukko vielä rupes hanaamaan tätä vastaan ja riidellään ukon kaa välillä. Kohta ne naapurit seuraavaks varmaan kysyy ollaanks me eroomassa ja kumpi on muuttamassa pois. Pitää vähä huomenna ottaa etäisyyttä tähän.
Osta sä ehdottomasti uudet lautaset, laita entiset pois. Tee ihana sun kodista. <3 Tsemppiä :) ap
Nii, ukko rupes sanoo että mikä vika entisessä siustuksessa oli ja oliko pakko pilata loma. Mua itkettää jo tää kaikki. ap
Vierailija kirjoitti:
Nii, ukko rupes sanoo että mikä vika entisessä siustuksessa oli ja oliko pakko pilata loma. Mua itkettää jo tää kaikki. ap
Voi sua! Antaisin voimahalin, jos voisin.
Olet tehnyt valtavan työn ja ilahduttanut ja tsempannut siinä sivussa meitä muita. Ehkä on kyse vain väsymyksestä: olette olleet miehesi kanssa tosi ahkeria!
Viettävää loppuloma sängyssä, uudessa ja ihanassa makkarissanne. Keskitytte toisiinne ja lököilette ainakin yhden kokonaisen päivän.
Kerro miehellesi, kuinka paljon häntä rakastat ja arvostat siitä, kun hän on auttanut sua kuljetuksissa. Ja kerro, miten paljon iloa uusi järjestys sinulle tuo. Se ilo heijastuu automaattisesti suhteeseemme ja perhe-elämään. Nyt jaksatte vaan tämän raskaan raivausvaiheen riitelemättä. Hyvin kaikki menee, usko pois.
Levätkäö nyt ainakin huominen. Rauhaisaa yötä
Joku Ap on ottanutkin näköjään (kommentit 573 ja 574) Ap:n roolin. Antaa kirjottaa, kun kerran tahtoo. Hyvin pitkälle me päästiinki posiviivisessa hengessä. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sua! Antaisin voimahalin, jos voisin.
Olet tehnyt valtavan työn ja ilahduttanut ja tsempannut siinä sivussa meitä muita. Ehkä on kyse vain väsymyksestä: olette olleet miehesi kanssa tosi ahkeria!
Viettävää loppuloma sängyssä, uudessa ja ihanassa makkarissanne. Keskitytte toisiinne ja lököilette ainakin yhden kokonaisen päivän.
Kerro miehellesi, kuinka paljon häntä rakastat ja arvostat siitä, kun hän on auttanut sua kuljetuksissa. Ja kerro, miten paljon iloa uusi järjestys sinulle tuo. Se ilo heijastuu automaattisesti suhteeseemme ja perhe-elämään. Nyt jaksatte vaan tämän raskaan raivausvaiheen riitelemättä. Hyvin kaikki menee, usko pois.
Levätkäö nyt ainakin huominen. Rauhaisaa yötä <3
Kiitos niin paljon <3 ap
Mikäs nyt on sulla tän illan ohjelmanumeron nimi, kommentoija 573 ja 574? Ihan omaperäiset nimikirjaimet keksit, siitä pisteet :) ap
Vähän ohi aiheen, mutta minulla heräsi mielenkiinto miksi ja mikä sai Ap:n ottamaan juuri noi teemat esille jätski, piereskely ja housuun meneminen näistä kaikista sisällöistä juuri nuo, koko 29 sivuisesta ketjusta jossa pohditaan miten saada koti pysymään siistinä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyyhkeiden vaihto joka päivä on tuhlausta, ainakin kylpypyyhkeiden, käsipyyhkeiden vaihdon ymmärrän.
Kerran viikossa riittää käsipyyhkeiden vaihto. Tietenkin useammin, jos tarve vaatii, mutta kerran päivässä, hmmm....
Kiitos edelleen kivasta ketjusta ap:lle ja muille! Olen mielenkiinnolla seurannut tätä ja nauttinut Ap:n eloisasta tyylistä :).
Tuosta pyyhejutusta luin lehdestä jostain tutkimuksesta, että bakteerien kannalta olisi kertakäyttöpyyhe paras. Jos on kankaiset pyyhkeet niin käsipyyhkeet suosittelivat vaihtamaan kolmen käyttökerran jälkeen!
Itse en ala niin usein eli käytännössä päivittäin pyyhkeitä vaihtamaan. Kun perheenjäsenillä on omat pyyhkeet, niin vaihto 2-3 päivän välein saa riittää ja pysyy pyykkimääräkin kohtuullisena. Näin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Suuttuiko ukko todella? 😟
Ukko hermostui, mutta kyl se leppyi ku halasin sitä ja mä kerroin miten paljo arvostan sen kuljetuksii ja että tehdään nyt murjusta lukaali. Huomenna tehdään sit jotain kivaa, jotain autoajeluu tai jotain. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyyhkeiden vaihto joka päivä on tuhlausta, ainakin kylpypyyhkeiden, käsipyyhkeiden vaihdon ymmärrän.
Kerran viikossa riittää käsipyyhkeiden vaihto. Tietenkin useammin, jos tarve vaatii, mutta kerran päivässä, hmmm....
Kiitos edelleen kivasta ketjusta ap:lle ja muille! Olen mielenkiinnolla seurannut tätä ja nauttinut Ap:n eloisasta tyylistä :).
Tuosta pyyhejutusta luin lehdestä jostain tutkimuksesta, että bakteerien kannalta olisi kertakäyttöpyyhe paras. Jos on kankaiset pyyhkeet niin käsipyyhkeet suosittelivat vaihtamaan kolmen käyttökerran jälkeen!
Itse en ala niin usein eli käytännössä päivittäin pyyhkeitä vaihtamaan. Kun perheenjäsenillä on omat pyyhkeet, niin vaihto 2-3 päivän välein saa riittää ja pysyy pyykkimääräkin kohtuullisena. Näin meillä.
Eikö periaatteessa käsipyyhkeeseen kosketa vain puhtailla käsillä? Eiväthän kädet toki steriileiksi tule kotona saippuapesulla, mutta jos pyyhkeet saavat kuivua ilmavasti, niin mikä ne tekee kotioloissa niin saastaisiksi, että pitäisi parin päivän välein vaihtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää kommentti piristää mieltä niin paljon, kiitos! :) On tää ollu huikee ketju ja huikee projekti jo tähän asti ja vastahan tää alko. En mä tiedä lähtisinkö enää tähän, jos mä tietäisin mihin sekamelskaan tässä hyppää mukaan. Kaikki näyttää niin helpolta ja vaivattomalta raivausvideoissa. Ei ne itkee pillitä missää kuten mä tänä iltana eikä ukko huuda siel videoissa. ..noo kyl mä lähtisin, mut ukosta en tiedä.
Pyyhkeistä vielä, noin usein pyyhkeiden vaihtoo. Tossa on ainaki mulla opeteltavaa. ap
Tähän projektiin tulee jo hyvää rutiinii, mut osan kaman kaa on kyl nii vaikeeta mitä niille pitäs oikein tehdä.
Mä nyt tsekkaan ja pakkaan kamaa, ukko kuskaa pois. Se on vienyt jo toisenki autollisen tänään. Myyntiin laitettavat on tossa erikseen.
Ilta jatketaan. :) ap