Tuihan se Alppilan opettajan erottamisen syy:
hän poisti oppilaan ruokalasta käyttäen väkivaltaa rankaisukeinona, ei suinkaan "vaarallisen oppilaan poistamiseksi". Lisäksi hän oli vetänyt oppilasta kaulaliinasta eli suomennettuna yrittänyt kuristaa. Lisäksi hän toimi täysin ohjeiden vastaisesti eli hänen olisi pitänyt poistaa oppilas yhdessä toisen opettajan kanssa, ei yksin tönien!
Opettaja puhui televisiossa koko ajan vaarallisesta tilanteesta, joka oikeastaan oli sitä, että oppilas vaati opettajaa pyytämään anteeksi tönimistään! Mistä lähtien satakiloinen mies on pelännyt anteeksipyyntöä?
Kommentit (215)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:28"]
Ei kuule neljätoista, kyllä ne siltä pillusta tulee ne miehetkin! Huvittavaa toi huppujuttun vetäminen tähän. Säännöistä pidetään kiinni, jos säännöt on huonoja niin kritisoidaan niitä ja muutetaan niitä.
Oppilasta ei poistettu varmaankaan valtavan uhan takia, vaan koska häntä oli määrätty poistumaan ruokalasta. Piste. Kun hän ei käskyä totellut, hänet poistettiin. Kylläkin hieman liian suurella voimalla, mutta varoitus olis tuosta riittänyt tai puhuttelu.
Suhteellisuuden tajua ei tässä jutussa ollut urputtajalla, opella, reksillä, eikä suurella yleisölläkään.
Poikarukan taustat eivät tähän tilanteeseen ole vaikuttaneet millään muotoa. Samanlaisia geronimoja löytyy kaikista kouluista, kunhan vaan oikean vaihteen kehitystasollaan päälle saaavat.
Äidille joko kommentoi huppuasiaa siihen tyyliin, että pukeutuminen on jokaisen HENKILÖKOHTAINEN asia, niin totta vieköön näin on. Mutta koulussa syödään hyviä ruokailutapoja noudattaen ja silloin huput ja lakit on poissa päästä. Minulle reksinä on aivan sama, jos joku haluaa tulla kouluun vaikka kumihaarniskassa, kunhan osaa käyttäytyä, eli ei sullo sitä spaghettia silmikon läpi vaan laskee kypäränsä lattialle.
Ei nää niin ihmeellisiä juttuja ole!
[/quote]
Entäs tyttöjen huivit? Olet pelle, etkä mikään rehtori, muutakuin runkkausfantasioissasi.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:19"]
Mielestäni tässä ei ole oleellista se, mitä oppilas on tehnyt. Kysehän on siitä mitä OPETTAJA on tehnyt.
Kyllähän oppilas voi aukoa päätään, haistatella tai näyttää vaikka takapuoltaan opettajalle, mutta eihän opettaja voi käyttäytyä takaisin yhtä huonosti. Opettajan pitää olla se aikuinen, joka hillitsee itsensä, vaikka toinen provosoisikin. Ei helppo tehtävä, mutta välttämätön. Suurin osa opettajista tähän onneksi pystyy.
On ihan oikein maltillisesti taluttaa riehuva oppilas pois luokasta tai ruokalasta. Tämä oppilas tosin ei riehunut, ainoastaan provosoi ja soitti suuta.
Ongelma tässä on se, että opettajalta selvästi meni MALTTI. Se ei ole ok. Jos isokokoinen mies tönäisee edestäpäin, niin toinen voi horjahtaa takaraivo edellä porrasta tai lattiaa päin.
Ja vaikkei mitään onnettomuutta nyt käynytkään, niin opettaja ei vain saa menettää malttia.
Sairaaloissa on potilaita, jotka käyvät käsiksi ja jopa SYLKEVÄT hoitajien päälle. Olisiko OK, jos hoitajatkin kävisivät potilaisiin käsiksi ja sylkisivät takaisin?
[/quote]
Meniköhän opettajalta maltti juuri sen takia, että oppilas haukkui häntä läskiksi?
Toisaalta emme tiedä taustoja. Onhan mahdollista, että kyseiseltä opelta on ennenkin palanut hihat.
Oppilaat ovat tietysti taitavia valkkaamaan sen opettajan, jonka tietävät olevan provosoitavissa. Kenen tahansa opettajan kanssa erimielisyys hupun pitämisestä ruokalassa ei kärjistyisi tuolla tavalla.
Tiedän itse opettajia, joilla on niin vahva henkinen auktoriteetti, ettei hankalimmatkaan oppilaat sitä kyseenalaista. Huutamiseen tai fyysiseen kokoon perustuva auktoriteetti ei toimi läheskään yhtä tehokkaasti.
En puolusta nuorten huonoa käytöstä, mutta kyllä tässä on aivan selvä tapaus, jossa opettaja on mennyt liian pitkälle. Miten kukaan voi väittää mitään muuta? Aikuinen ihminen jättää kertomatta tiettyjä asioita, ylireagoi ja lisäksi valehtelee. Tuommoisia opettajiako toivotte teidän lapsillanne olevan, ihan oikeasti? Millaistahan koulussa mahtaisi olla jos kaikki opettajat käyttäytyisivät samalla tavalla? Luuletteko oikeasti että lievälläkään väkivallalla olisi hyviä seurauksia? Aivan varmasti koulu olisi vielä paljon nykyistä kaaosmaisempi paikka.
Olen kyllä iloinen, että meidän lapsilla on todella ammattitaitoiset ja fiksut opettajat, jotka ihan puhumalla selviävät vaikeistakin tilanteista. Tämän episodin jälkeen osaan kyllä arvostaa heitä vieläkin enemmän kuin tähän asti!
Opettaja on puhunut ihan avoimesti miksi tämä oppilas piti saada heti ulos. Ruokalassa oli räjähdysherkkä tilanne, koska muutkin oppilaat olisivat saattaneet ruveta pahan esimerkin innoittamina riehumaan. Ainoa joka sitten räjähti oli opettaja itse, joka puski häirikkö-oppilaan koko aikuisen miehen massallaan suoraan rappukäytävään. Ei mennyt onneksi portaita alas asti. Ihan rehellisesti sanottuna teon perustelut tuntuvat harhaisen miehen visioilta ja minulle on alusta asti ollut hiukan epäselvää, mikä miehen käytöksessä on ollut niin hienoa että pitää sitä sankarin viittaa sovitella. Pari päivää sitten tälläisestä kysymyksestä sai suurinpiirtein tappouhkauksia...Koulurauhan puolesta!
Ohhoh, onpas täällä tuuli kääntynyt... Muutama päivä sitten yritin perustella täällä että opettaja on toiminut väärin ja minut lynkattiin ihan täysin äänin 99-1.
Hyvä, että järjen valo koittaa!
No huhhuh
meneepäs tämä nyt todella sairaaksi touhuksi kun tämän oppilaan perhetausta joka on karmea vedetään tähän mukaan....
Ja poika ei ole edes käynyt opettajan päälle vaan aukonut päätään.Rehtori päätti erottamisesta,hauskkukaa sitä.
Ne puollustajat ovat nyt häpeissään hiljaa, kun asioiden todellinen laita on paljastunut. Miettikää, jos kansa saisi päättää ilman tutkintaa.
Minä olen täysin kyllästynyt teihin opettajaa puolusteleviin immeisiin. Tai poikaa puolusteleviin juupaseipäs-juttuihin. Miksi ei kouluihin panna luokkiin ja muihin tiloihin videoita, niin saadaan kuvattua pidemmältä aikaväliltä, mitä TODELLA tapahtuu luokissa ja koulussa. Joku tommnen ruokalatilanne saattaa olla jonkun pidemmällä ajanjaksolla olleen tapahumasarjan huipentuma, josta me emme tiedä hönkäsen pöljäystä. Rehtori kenties on saanut siitä enemmänkin tietoa, kun kerta ope pantiin pellolle.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:43"]
Minä olen täysin kyllästynyt teihin opettajaa puolusteleviin immeisiin. Tai poikaa puolusteleviin juupaseipäs-juttuihin. Miksi ei kouluihin panna luokkiin ja muihin tiloihin videoita, niin saadaan kuvattua pidemmältä aikaväliltä, mitä TODELLA tapahtuu luokissa ja koulussa. Joku tommnen ruokalatilanne saattaa olla jonkun pidemmällä ajanjaksolla olleen tapahumasarjan huipentuma, josta me emme tiedä hönkäsen pöljäystä. Rehtori kenties on saanut siitä enemmänkin tietoa, kun kerta ope pantiin pellolle.
[/quote]
Opettajat eivät suostuisi, koska heidän tekemisensä ovat aika usein juuri ja juuri lain puitteissa.
Tätäpä juuri epäilenkin. Tarpeeksi tuli kouluaikana hävettyä joidenkin opettajien käyttäytymistä, mutta eihän sitä uskaltanut sanoa mitään kun pelkäsi että itse joutuu silmätikuksi.
Työnsä asiallisesti suorittavat opettajat tuskin vastustaisivat tuntien kuvaamista, saisivatpa sitten keskustelunaihetta oppilaiden vanhempien kanssa tuettua kuvalla, jos tarve olisi.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:43"]
[/quote]
Opettajat eivät suostuisi, koska heidän tekemisensä ovat aika usein juuri ja juuri lain puitteissa.
[/quote]
Syödäänkö teidän apinaperheessä pipot ja huput päässä yhteisellä aterialla? Joo varmaan jos olette jotain Klu Klux klaanilaisia...
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:53"]
Syödäänkö teidän apinaperheessä pipot ja huput päässä yhteisellä aterialla? Joo varmaan jos olette jotain Klu Klux klaanilaisia...
[/quote]
Tämä oli siis 26:lle.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:53"]
[/quote]
Joskus syödään. Sinullehan se ei kuulu millään tavalla.
Toivon sydämestäni, että jos oma poikani käyttäytyisi noin törkeästi niin joku antaisi hänelle kunnon lähdät tilanteesta! Vähemmän pahaa siitä seuraa jos kunnolla asetetaan rajat käyttäytymiselle kuin että jos nuoret saa olla kuin pellossa.
On se kyllä kumma, että näitä paapojia on maailma pullollaan.
Näitä on joo: ja annas olla taas, kun mustalaiskerjäläiset tekevät ihan mitä ikinä keksivätkin, niin näitä paapojia riittää...
Kyllä näitä opettajia on. Itse heitä nähneenä ja kokeneena voin sanoa. Ja hei - minä en ollut häirikkö, minä en pukeutunut "väärin", minä vain satuin olemaan "väärien" vanhempien lapsi ja lisäksi kauhean ujo, joten minua oli erittäin helppo kiusata. ja niinhän koulumme kokonaista kolme opettajaa teki.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 16:11"]
Ja lässynlässyn. Kukaan ope ei tartu voimakeinoihin kuin äärimmäisessä tapauksessa. Voisitteko häirikön puolustajat kertoa, mitä olisitte tehneet kys. tilnteessa? Keskustelu ja muu lässyttäminen on ihan varmaan jo käytetty.
[/quote]Olisin pyytänyt anteeksi törkeää käytöstäni, ja tarvittaessa poistunut ruokalasta jatkamaan keskustelua muualla.
[/quote]
Onkohan niin, että ne vähät todella ilkeät yksilöt pilaavat suuren joukon ihanien pätevien opettajien maineen?
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 23:20"]
Kyllä näitä opettajia on. Itse heitä nähneenä ja kokeneena voin sanoa. Ja hei - minä en ollut häirikkö, minä en pukeutunut "väärin", minä vain satuin olemaan "väärien" vanhempien lapsi ja lisäksi kauhean ujo, joten minua oli erittäin helppo kiusata. ja niinhän koulumme kokonaista kolme opettajaa teki.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 16:11"]
Ja lässynlässyn. Kukaan ope ei tartu voimakeinoihin kuin äärimmäisessä tapauksessa. Voisitteko häirikön puolustajat kertoa, mitä olisitte tehneet kys. tilnteessa? Keskustelu ja muu lässyttäminen on ihan varmaan jo käytetty.
[/quote]Olisin pyytänyt anteeksi törkeää käytöstäni, ja tarvittaessa poistunut ruokalasta jatkamaan keskustelua muualla.
[/quote]
[/quote]
Opettaja, etenkään erityisluokan opettaja, ei todellakaan saisi menettää malttiaan ja alkaa töniä oppilasta ulos, vaikka teini sanoisi opettajalle, että vedä vittu päähäs saatanan läski.
Oppilas ilmeisesti koki, että häntä kohdellaan väärin - asia olisi pitänyt käydä läpi keskustelemalla. Tuonikäisten kuuluukin haastaa auktoriteettia. Tuonikäiset vain tekevät sen usien varsin lapsellisella tavalla. Fiksut taas haastavat opettajien näkemyksiä oppiaineen sisällöstä tai asoista, joita oppikirjoissa sanotaan - jotkut eivät kestä sitäkään. Joku harva opettaja voi ottaa sellaisen pojan hoiviinsa ja nähdä tässä älykkään kapinallisen, mutta tyttöjen suhteen helposti ajatellaan, että tyttö ei vain ymmärrä lukemaansa tai ei oikein sovi tytön rooliin. Kannustus voi olla olematonta.
Potkut olivat oikein siksi, että ko. opettaja ei koe tehneensä mitään väärin. Taustalla voi olla myös sellaista, että opettajalla on ollut vastaavantyyppistä ongelmaa aikaisemminkin.
Aikuinen opettaja ei todellakaan pillastu siitä, vaikka 15-vuotias haukkuisi häntä satakiloiseksi natsisiaksi (jollaiselta tuo opettaja varmaan on sillä hetkellä oppilaasta tuntunut). Miten olisi ollut vaikka jälki-istunnon antaminen oppilaalle. Tai vaikka ehdotus, että mennään puhumaan tämä asia tuonne sivummalle.
Mitä oppilas oli tehnyt, että häntä ruvettiin ajamaan pois ruokalasta? Siis alun perin.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 23:08"]
Onko se sinun mielestäisi siis jotain mielivaltaa jos vaaditaan että ruokalassa ei istutuat lakit tai huput päässä?
Kyllä olisi Suomessa kirveelle töitä että tuollaiset paskamahat saadaan kuriin!!!!
En usko että Antti Korhosella on mitään vaikeuksia saada töitä. Tuollaista miestä arvostetaan vielä suurimmassa osassa kouluja.
[/quote]
Se on mielivaltaa, ettei opettaja käyttäydy asiallisesti. Häntä ärsyttää oppilaan huppu ja sen sijaan että huomauttaisi asiasta rauhallisesti ja pyytäisi ottamaan hupun pois, hän menee ja alkaa uhkailla oppilasta "Jos et ota huppua pois niin heitän sut ruokalasta". Tuo on sitä mielivaltaa. Opettajan tehtävä on opastaa ja opettaa, ei huutaa ja uhkailla. Ei ole liikaa pyydetty, että opettaja on asiallinen. On aika turha pyydellä oppilailtakaan asiallista ja kunnioittavaa käytöstä, jos omat käytöstavat on kehnohkot. Vai onko teillä tapana työpaikalla uhkailla työkaveria, joka sattuu vähän mokaamaan? Koko homma lähti väärille urille tuosta oppilaan uhkailusta, se ärsytti toista oppilasta ja niin koko sotku vaan laajeni. Eikä opettaja edelleenkään ymmärrä että olisi voinut toimia toisinkin jolloin koko konfliktia ei ehkä olisi tullut ollenkaan.
Ja sen mitä minä olen opettajatuttujeni kanssa jutellut niin oppilaan poistaminen ja voimankäyttö on opettajille se viimeinen keino. Ei sitä käytetä ihan jokaiseen suukopuun mitä oppilaiden kanssa tulee. Pikkurikkeistä annetaan muistutuksia ja jälki-istuntoja. Ei niistä paisuteta isoa riitaa. Oikeasti hupun pitäminen ruokalassa ei ole niin iso asia, että siitä pitäisi ketään voimakeinoin poistaa. Rangaistus on aina suhteutettava tehtyyn rikkeeseen. Kyllä nyt on tehty kärpäsestä härkänen, ammuttu hyttystä tykillä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 21:50"]
No jos on ankeat taustat, ei se silti oikeuta aukomaan päätä. Ei taatusti ollut eka kerta ja jos oppilaat on opettajan puolella, on taatusti aukonut päätään luokkakavereilleenkin.
Olen kyllästynyt tähän syyllisten paapomiseen. Kun niillä reppanoilla on traumoja niin riehukoot ihan vapaasti.
Toivottavasti tästä poikisi kuri kouluihin, että meidän kunnollisten perheiden tavalliset lapset saisi opiskelurauhan.
Tarkkisluokat takaisin ja yläasteelle pyrkiminen, samalla tavalla kuin oppikouluun. Kaikkia paskiaisia on ihan turha raahata toisten riesana koulussa montaa vuotta. Ei ne työelämään mee kuitenkaan. Sossun elätteinä lojuvat loppuikänsä.
[/quote]
Hetken mietin mikä täällä kiiltää kunnes tajusin, että se on tämän kunnollisen perheen edustajan kruunu.