Kansalaisaloite pakkoruotsin poistosta saa nihkeästi kannatusta. En ihmettele.
Vielä ei ole kerätty edes lähellekään puolta vaadituista allekirjoituksista.
Kuka nyt haluaisi tunnustautua taantumukselliseksi persuksi. Hyi.
Kommentit (162)
Koko kalabaliikin takana on sen Stefanin natsilasit. Jos hänellä olisi normaalit silmälasit, suomalaiset opiskelisivat ruotsia nöyrästi. Mutta jotenkin natsimeininki kulminoituu niihin laseihin.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:25"]
Koko kalabaliikin takana on sen Stefanin natsilasit. Jos hänellä olisi normaalit silmälasit, suomalaiset opiskelisivat ruotsia nöyrästi. Mutta jotenkin natsimeininki kulminoituu niihin laseihin.
[/quote]
Heil Freudenthal!
Kylläpäs tämä avaukseni on kerännyt persuja ym. hengenheimolaisiaan mölisemään. Aina vaan sama jankkaus jatkuu. Ruotsin kieli kuitenkin on olennainen osa Suomen kulttuuria ainakin osissa Suomea ja erityisesti niillä varakkaimmilla ja parhaiten voivilla seuduilla kuten pääkaupunkiseudulla. En todellakaan aio allekirjoittaa kansalaisaloitetta. Itse olen suomenkielinen enkä voi ymmärtää tätä täälläkin esiintyvää vihaa ja vähättelyä ruotsin kieltä ja suomenruotsalaisia kohtaan.
T. ap
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:44"]
Kylläpäs tämä avaukseni on kerännyt persuja ym. hengenheimolaisiaan mölisemään. Aina vaan sama jankkaus jatkuu. Ruotsin kieli kuitenkin on olennainen osa Suomen kulttuuria ainakin osissa Suomea ja erityisesti niillä varakkaimmilla ja parhaiten voivilla seuduilla kuten pääkaupunkiseudulla. En todellakaan aio allekirjoittaa kansalaisaloitetta. Itse olen suomenkielinen enkä voi ymmärtää tätä täälläkin esiintyvää vihaa ja vähättelyä ruotsin kieltä ja suomenruotsalaisia kohtaan.
T. ap[/quote]
Esim. Vantaalla on huimat 2,8% ruotsinkielisiä! Kaupunki ei ole mitenkään kaksikielinen. Helsingissäkään ei ole kuin 6% ruotsinkielisiä. Käytännössä siis yksikielinen kaupunki. Vain RKP:n laatimat lakipykälät tekevät näistä yksikielisistä kaupungeista virallisesti kaksikielisen.
Länsirannikolla on vähän enemmän ruotsinkielisiä eikä kukaan tietenkään kiellä ketään puhumasta ruotsia. Jokaista suomalaista koskettava pakkoruotsi on kuitenkin täysin kohtuuton ja siksi allekirjoitin aloitteen. Eihän meillä ole pakkosaameakaan, vaikka saamen kielet ovat kotimaisia ja alkuperäisesti Suomen alueella puhuttuja kieliä.
En todellakaan aio allekirjoittaa kansalaisaloitetta. Itse olen suomenkielinen enkä voi ymmärtää tätä täälläkin esiintyvää vihaa ja vähättelyä ruotsin kieltä ja suomenruotsalaisia kohtaan.
T. ap[/quote]
Ruotsin kielelle kuulu asema, joka kuuluu 5% vähemmistökielelle. Ei enempää eikä vähempää. Ruotsista voimme ottaa mallia. Siis ruotsin kielelle Suomessa sama asema kuin on samankokoisella vähemmistökielellä eli suomen kielellä on Ruotsissa.
Kylläpäs tämä avaukseni on kerännyt persuja ym. hengenheimolaisiaan mölisemään. Aina vaan sama jankkaus jatkuu. Ruotsin kieli kuitenkin on olennainen osa Suomen kulttuuria ainakin osissa Suomea ja erityisesti niillä varakkaimmilla ja parhaiten voivilla seuduilla kuten pääkaupunkiseudulla.
[/quote]
Jyrki on samaa mieltä! Kaikkien suomalaisten tulee opetella ruotsia. Tosin Jyrkin ja kumppanien itsensä ei sitä tarvitse osata. Pääasia, että muut suomalaiset sitä opettelevat ja muiden lapset pakotetaan sitä lukemaan!
Kaunis kannanotto:
Ruotsinkielen asema on suomessa jostain syystä yliarvostettua. Varsinkin näin laman aikana on hyvät mahdollisuudet päästä tuosta pakkoruotsista ja sen tuomista hirveistä vuotuisista kustannuksista suomelle. Tervemenoa myös Rkp.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 23:10"]
En todellakaan aio allekirjoittaa kansalaisaloitetta. Itse olen suomenkielinen enkä voi ymmärtää tätä täälläkin esiintyvää vihaa ja vähättelyä ruotsin kieltä ja suomenruotsalaisia kohtaan.
T. ap[/quote]
Ruotsin kielelle kuulu asema, joka kuuluu 5% vähemmistökielelle. Ei enempää eikä vähempää. Ruotsista voimme ottaa mallia. Siis ruotsin kielelle Suomessa sama asema kuin on samankokoisella vähemmistökielellä eli suomen kielellä on Ruotsissa.[/quote]
Mikä se suomen kielen asema ylläolevan mukaisesti sitten olisi kunnassa jossa sitä puhuu äidinkielenään se 5 prosentin osuus? Ja Ruotsissa asuvia suomenkielisiä on tähän keskusteluun ihan turha lisätä. He ovat korkeintaan toisen sukupolven siirtolaisia, joilla jo nyt on muita siirtolaisia paljon paremmat kieliolot.
Suomi ilman ruotsinkielisiä ei olisi Suomi.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 00:30"]
T. ap[/quote]
Ruotsin kielelle kuulu asema, joka kuuluu 5% vähemmistökielelle. Ei enempää eikä vähempää. Ruotsista voimme ottaa mallia. Siis ruotsin kielelle Suomessa sama asema kuin on samankokoisella vähemmistökielellä eli suomen kielellä on Ruotsissa.[/quote]
Mikä se suomen kielen asema ylläolevan mukaisesti sitten olisi kunnassa jossa sitä puhuu äidinkielenään se 5 prosentin osuus? Ja Ruotsissa asuvia suomenkielisiä on tähän keskusteluun ihan turha lisätä. He ovat korkeintaan toisen sukupolven siirtolaisia, joilla jo nyt on muita siirtolaisia paljon paremmat kieliolot.
[/quote]
Painuhan takaisin historian tunneille. Nykyisen Ruotsin alueella on aina asunut suomenkielisiä. Vain osa on näitä lähihistoriassa sinne töihin muuttaneita.
Ruotsin ja Suomen vähemmistökielisiä koskevat käytännötä tulee harmonisoida. Eihän ole mitään järkeä, että EU-naapurit, joissa on samankokoiset toistensa kielivähemmistöt, kohtelevat vähemmistöjä täysin eri tavoin.
Ruotsin kieli on sivistyksen mittari haluan että lapseni on sivistynyt ja hettä hänelle opetetaan Ruotsin kieltä koulussa
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 00:35"]
Ruotsin kieli on sivistyksen mittari haluan että lapseni on sivistynyt ja hettä hänelle opetetaan Ruotsin kieltä koulussa
[/quote]
Ehkä kannattaisi kuitenkin opetella ensin kirjoittamaan suomen kieltä oikein.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 00:35"]
[/quote]
Ehkä kannattaisi kuitenkin opetella ensin kirjoittamaan suomen kieltä oikein.
[/quote]
et taida olla kovinkaan älykäs kun et, huomaa ettei näillä asiolla ole mitään tekemistä keskenään. olisit opiskellut koulussa Ruotsin kieltä kunnolla niin, kanssasi voisi edes yrittää keskustella sivistyneesti
Pakkoruotsi pois. Vapaaehtoisesti saa opiskella ihan niin moni kuin tahtoo. Mitä kenelläkään voi olla tätä vastaan? Paitsi RKP:llä? Ruotsinatsit, muuttakaa Ahvenanmaalle, jos pääsette eli jos teidät sinne huolitaan!
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 00:58"]
Pakkoruotsi pois. Vapaaehtoisesti saa opiskella ihan niin moni kuin tahtoo. Mitä kenelläkään voi olla tätä vastaan? Paitsi RKP:llä? Ruotsinatsit, muuttakaa Ahvenanmaalle, jos pääsette eli jos teidät sinne huolitaan!
[/quote]
ei kukaa voi pakotaa opiskelemaa Ruotsin kieli jos, ei tahto sitten ei vaan lue. suurin osa on fiksu ja sitten vaan lukee kun opetaja antaa läksy. jos ei tahto ei opetaja voi pakotaa nyt, lukemaan. ei ole siksi olemas pako Ruotsin kieli
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 00:33"]
Ruotsin ja Suomen vähemmistökielisiä koskevat käytännötä tulee harmonisoida. Eihän ole mitään järkeä, että EU-naapurit, joissa on samankokoiset toistensa kielivähemmistöt, kohtelevat vähemmistöjä täysin eri tavoin.
[/quote]
No ei Suomen kyllä kannata huonommastaan oppia ottaa! Parempaan ollaan aina pyritty, miiinus tietysti persut jotka ottaa kehitysmaat esikuvikseen.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 00:30"]
T. ap[/quote]
[/quote]
Pikemminkin Suomi ilman Saamenkielisiä ei olisi Suomi.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 01:03"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 00:58"]
[/quote]
ei kukaa voi pakotaa opiskelemaa Ruotsin kieli jos, ei tahto sitten ei vaan lue. suurin osa on fiksu ja sitten vaan lukee kun opetaja antaa läksy. jos ei tahto ei opetaja voi pakotaa nyt, lukemaan. ei ole siksi olemas pako Ruotsin kieli
[/quote]
Minun lapseni eivät tule opiskelemaan ruotsia ollenkaan, jo pelkästään sen takia että suurissa yrityksissä yrityskieli pohjoismaissa on englanti. Jos heistä itsestään tuntuu yläasteen jälkeen että haluavat opiskella vapaaehtoisesti ruotsia, se heille suotakoon. Muuten en suostu siihen että ala-asteella heidät pakotetaan siihen (tai 7.luokalla).
Ei ruotsinkielen pakko-opetukselle ole enää tänäpäivänä mitään syytä.
Pakkoruotsin poisto voisi saattaa myös RKP:n olemassaolon vaakalaudalle, eikös sen budjetti kateta veroilla?
Puolestani RKP kyllä saisi hävitäkin suomesta.