Kansalaisaloite pakkoruotsin poistosta saa nihkeästi kannatusta. En ihmettele.
Vielä ei ole kerätty edes lähellekään puolta vaadituista allekirjoituksista.
Kuka nyt haluaisi tunnustautua taantumukselliseksi persuksi. Hyi.
Kommentit (162)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 14:55"]
Ja sitä yhteistä kieltäkö ei sitten ole jos kaikki suomalaiset ei opettele muutaman prosentin vähemmistökieltä? Mitenhän me kommunikoimme noiden muiden vähemmistöjemme kanssa ja niiden närpiöläisten, joiden murteesta ei ymmärrä ruotsinkielisetkään hölkäsen pöläystä? Mikäs se on se kieli jota puhuu suurin osa suomalaisista ja siitä lopustakin 5 %:sta suurin osa? Voisiko nyt mitenkään harkita että se yhteinen kieli olisi se?
[/quote]
No se närpiöläinen tai helsinkiläinen suomenruotsalainen nyt kuitenkin puhuu sitä omaa kieltään joka paikassa kavereidensa ja perheensä kanssa. Vaikka yleisellä paikalla. Mihin Jarmo-Raimo havahtuu että mitä helvetin mölötystä tuo tuossakin oikein on ja kato, nyt ne nauraa, ne nauraa varmaan mulle. Menenpä sanomaan niille että Suomessa puhutaan kuulkaa suomea tai vedän turpaan. Mihin ruotsinsuomalainen sanoo joko okei tai fuck you, ja joka tapauksessa nurkan taakse päästyää FUCK YOU!! Ja pitäkää tunkkinne paskasuomalaiset, minä menen vain Göranin firmaan töihin enkä Nokialle ensinkään. Ai jaa, Göranin firma meni konkkaan kun paskat suomenkieliset ei osta hurreilta, no meen sitten sossuun.
[/quote]
Ei se yhteinen kieli mitenkään estä noita nakkijonotappeluita. Pikemminkin päin vastoin. Ja jos Göranin firma ei kannata, niin se johtuu siitä että Göran ei osaa, ei siitä että asiakkaat ei osaa. Todennäköisesti Göranin firma ei kannata, koska virolaiset tekee työn halvemmalla ja oppivat parissa kuukaudessa suomea.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 14:03"]
Et vastannut, että mistä vedät tämän johtopäätöksen, kerroit vain tämän johtopäätöksen. Minusta ruotsinkieliset ovat sen verran itsenäistä ja osaavaa porukkaa, että eivät tarvitse suomenkielisten vetoapua. Ovat siis sen verran kyvykkkäitä, että vaikka suomenkieliset eivät ruotsia opiskelisikaan, niin se ei vaikuta ruotsinkielisten asemaan yhteiskunnassa.
[/quote]
Play it once more Sam. Sanotaan nyt vaikka että kaikkein paras skenaario toteutuisi, eli pakkoruotsi lakkaisi ja persut tosiaan lopettaisivat ruotsinkielisten närppimisen, niin aikaa myöten yhteisen kielen puute rupeaisi vieraannuttamaan suomen- ja ruotsinkielisiä toisistaan. Kun ei yhtään ymmärrä mitä toinen sanoo, se toinen rupeaa tuntumaan epäilyttävältä. Epäilyttävää ei oteta töihin. Mistä epäilyttävä turhautuu ja klikkiytyy omiin porukoihin. Ja niin edelleen, tällaista tapahtuu ihmisryhmissä ihan koko ajan ja ainoa lääke siihen on oikeastaan kanssakäyminen. Tutuiksi tuleminen.
Ruotsinkielisten täydellistä sopeutumista yhteiskuntaan pidetään itsestään selvänä, mutta se ei ole sitä. Mene kysymään mistä tahansa maasta missä etniset konfliktit vaikeuttaa asioita. Vaikka Belgiasta, jossa maa oli vuoden ilman hallitusta riitelevien kieliryhmittymien takia.
Ja lisäksi, eihän tämä tietenkään tule pakkoruotsiin jäämään, kyllä merkit siitä on ilmassa koko ajan. Seuraavana on vuorossa ruotsinkielisten oikeus äidinkieleensä ja kulttuuriinsa ylipäänsä ja niin edelleen.
[/quote]
Mutta onhan meillä yhteinen kieli, se olisi suomi. Sillä sitten ratkottaisiin ne ongelmat. Mä en ymmärrä miksi ne ongelmat voidaan muka ratkoa vain ruotsia käyttäen. Miksi sen yhteisen kielen on oltava ruotsi, miksi? Miksei ruotsinkielinen opettele suomea, josta hänelle on varmasti hyötyä Suomessa asuessaan. Suomen kieli avaa hänelle ovia moneen suuntaan, opiskeluun ja työpaikkaan. Lisää ystäväpiiriä jne.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 15:10"]
Mutta onhan meillä yhteinen kieli, se olisi suomi. Sillä sitten ratkottaisiin ne ongelmat. Mä en ymmärrä miksi ne ongelmat voidaan muka ratkoa vain ruotsia käyttäen. [/quote]
Mistäköhän ongelmista mahdat oikein puhua? Miten tämä keskustelu kääntyi yhtäkkiä ongelmien ratkomisessa käytettyyn kieleen :D?
Siis ruotsin osaaminen auttaa tutustumaan suomenruotsalaisiin ja ystävystymään ja ties mitä. Mutta jos ei osaa ruotsia alkaa syrjiä heitä. Outoa logiikkaa. Olen käynyt kaikki pakolliset ruotsin kurssit, yliopiston virkamiesruotsin jopa kaksi kertaa (alanvaihto) hyvin arvosanoin, enkä silti osaa puhua ruotsia. Kaiken olen unohtanut, koska en ole missään sitä tarvinnut enkä arkielämässä kuullut. En ole kertaakaan vielä ystävystynyt suomenruotsalaisen kanssa, miksi näin vaikka minulle on ruotsia koulussa opetettu? Johtuisiko siitä etten ole tavannut suomenruotsalaisia koska asun toisella puolen Suomea. Silti en syrji tai lietso riitaa heidän kanssaan.
Ja miksi kummassa olen onnistunut ystävystymään vaikkapa espanjalaisten kanssa, vaikka yhteistä kieltä ei ole? Hyvin on on tutustuttu ja iltoja vietetty yhdessä, vaikka alussa ei kummatkaan osapuolet ymmärtäneet sanaakaan toisten jutuista. Nyt sitten alkaa jo kielikin sujua, yllätys yllätys, koska sille on tarvetta ja motivaatio opetella sitä on ihan eri luokkaa kuin ruotsin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 15:07"]
Todennäköisesti Göranin firma ei kannata, koska virolaiset tekee työn halvemmalla ja oppivat parissa kuukaudessa suomea.
[/quote]
Tai sitten se ei kannata samasta syystä kuin Abu Muhammed Tmi tai Manne Lindgren Tmi, jonka alihinkintakysely lentää jossain pohjanmaan perukoilla roskiin räkäisen naurun säestelemänä. Ei voisi tapahtua ruotsinkieliselle? Joo ei nyt. Mutta odota 10 vuotta. Jytkystä on pari vuotta ja mieti mikä jättimuutos ilmapiirissä jo nyt.
Saamen kieli on aidosti toinen kotimainen kieli suomessa, ruotsinkieli ei tätä ole.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 12:57"]
Ja jos taloudellisesta merkityksestä puhutaan, jo nuo USA:n hispaanot ovat taatusti tärkeämpiä kuin ruotsalaiset (jotka hekin muuten puhuvat englantia!).
[/quote]
Okei. Usan hispanot ovat taloudellisesti tärkeämpiä kuin Ruotsi, joka on Suomen top 3 kauppakumppaneiden joukossa, en muista mikä on sijoitus mutta veikkaan että tokana.
:DDDDD
[/quote]
MInä olen muuten hoitanut tätä kaupankäyntiä ruotsalaisten firmojen kanssa, ja arvaapa millä kielellä? No ENGLANNIKSI!
Ruotsinkielestä ei ole minullekaan ollut mitään hyötyä, pohjoismaisessa isossa konsernissa meillä on työkielenä englanti. Jos palaverissa ruotsinkielinen alkaa puhua oman vieruskaverinsa kanssa ruotsia, häntä pyydetään tulkitsemaan sama asia englantilaisille vieraillemme videoneuvottelun toisessa päässä. Ei siellä suomalaisetkaan puhele keskenään suomea.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 15:56"]
Saamen kieli on aidosti toinen kotimainen kieli suomessa, ruotsinkieli ei tätä ole.
[/quote]
Ja peruste tälle on?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 16:03"]
MInä olen muuten hoitanut tätä kaupankäyntiä ruotsalaisten firmojen kanssa, ja arvaapa millä kielellä? No ENGLANNIKSI!
[/quote]
Jos teillä on kauppaa Ruotsiin niin kannataisi ottaa ruotsinkielinen töihin, vois diilit vielä lisääntyä...
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 16:28"]
[/quote]
Ja peruste tälle on?
[/quote]
Saat kuule ihan itse miettiä tätä, että miksi.
Ruotsia ei tarvi mihinkään.
t. suomenruotsalainen
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 16:03"]
[/quote]
Jos teillä on kauppaa Ruotsiin niin kannataisi ottaa ruotsinkielinen töihin, vois diilit vielä lisääntyä...
[/quote]
Ehkä, mutta epäilen sitä kovasti. Kaupankäyntiin ei todellakaan tarvita ruotsia.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 16:28"]
[/quote]
Ja peruste tälle on?
[/quote]
Saamen kielet ovat tämän alueen alkuperäisiä kieliä. Ruotsin kieli on vain joitaikin satoja vuosia sitten Suomen alueelle saapunut vieras kieli. Ei siis suinkaan kotimainen.
Itse uskon tässä asiassa ainoastaan KANSALAISTOTTELEMATTOMUUTEEN. Tuolla kansalaisaloitteella ei ole mitään virkaa, koska eduskunta ei halua (uskalla) poistaa pakkoruotsia.
Sekä kokoomus- että demarieliitti Helsingissä esiintyy ruotsin kielen vaalijoina ja vähemmistöjen ystävinä, mutta itse eivät puhu ruotsia. Lapsetkin laitetaan johonkin Ranskalaiseen kouluun tai International Schoolin ja väistetään pakkoruotsi laittamalla lapsen äidinkieleksi joku englanti tai ranska :)
Pääministerimme Jyrki Katainen suorastaan suitsuttaa pakkoruotsin puolesta...
Millainen kansalaistottelemattomuus toimisi tässä kysymyksessä? Poistuisiko pakkoruotsi yksinkertaisesti sillä, että suomalaiset kieltäytyisivät opiskelemasta sitä? Virallisesti tämän voi tehdä niin, että käydään vaihtamassa lastemme äidinkieli englanniksi/ranskaksi/saksaksi tai muuksi vieraaksi kieleksi, jolloin ruotsista saa vapautuksen. Kannustan jokaista vapaan kielivalinnan kannattajaa toimimaan näin, koska muutakaan todellista keinoa ei ole. Demokraattiset keinot ei tässä asiassa toimi.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 08:17"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 20:03"
[/quote]
Ruotsi ei ole Suomen kulttuuria vaikka sitä yritetäänkin tuputtaa. Suurin osa Suomalaisista ei osaa Ruotsia. Suurin osa ei edes halua osata. Iso osa ei edes pidä Ruotsalaisista.
Naurettavaa asiatsa tekee että Ruotsissa Suomalaisilla ei ole mitään oikeuksia. Ei omaa kielen opetusta eikä kiintiöpaikkoja. Ei mitään. Kertoo miten säälittäviä Suomalaiset on
[/quote]
No heh heh, mutu-tieteilijät ne eivät vaan historiallisia faktoja pysty näkemään uskomustensa ympäröimästä fantasiatodellisuudesta, jota ei ole olemassa. Jos ei ruotsi itseään kiinnosta, niin sehän ei todellakaan tarkoita suurinta osaa suomalaisista.
Eikä tuo suomikaan tunnu kirjoitettuna sujuvan, vrt. isot ja pienet alkukirjaimet.
t. Ulkosuomalainen
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 17:22"]
Jos ei ruotsi itseään kiinnosta, niin sehän ei todellakaan tarkoita suurinta osaa suomalaisista.
t. Ulkosuomalainen
[/quote]
Gallupien mukaan vähintäänkin puolet kannattavat ruotsin muuttamista vapaaehtoiseksi. Ja jos suurin osa haluaa ruotsia opiskella, niin vapaavalintaiseksi muuttaminen ei siihen vaikuttaisi millään tavalla.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 17:34"]
Jos ei ruotsi itseään kiinnosta, niin sehän ei todellakaan tarkoita suurinta osaa suomalaisista.
t. Ulkosuomalainen
[/quote]
Gallupien mukaan vähintäänkin puolet kannattavat ruotsin muuttamista vapaaehtoiseksi. Ja jos suurin osa haluaa ruotsia opiskella, niin vapaavalintaiseksi muuttaminen ei siihen vaikuttaisi millään tavalla.
[/quote]
Niin, jos tämä tosiaankin pitää paikkansa että suurin osa haluaa opiskella ruotsia, niin mikäs tässä vapaavalintaiseksi tekemisessä sitten on ongelmana?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 17:34"]
t. Ulkosuomalainen
[/quote]
[/quote]
Niin, jos tämä tosiaankin pitää paikkansa että suurin osa haluaa opiskella ruotsia, niin mikäs tässä vapaavalintaiseksi tekemisessä sitten on ongelmana?
[/quote]
Pakkoruotsi on RKP:n vallankäyttöväline. Kieltenopiskeluun se ei liity mitenkään. Pakkoruotsin avulla näytetään, kuka täällä määrää. Siksi sitä ei voi poistaa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 14:55"]
Ja sitä yhteistä kieltäkö ei sitten ole jos kaikki suomalaiset ei opettele muutaman prosentin vähemmistökieltä? Mitenhän me kommunikoimme noiden muiden vähemmistöjemme kanssa ja niiden närpiöläisten, joiden murteesta ei ymmärrä ruotsinkielisetkään hölkäsen pöläystä? Mikäs se on se kieli jota puhuu suurin osa suomalaisista ja siitä lopustakin 5 %:sta suurin osa? Voisiko nyt mitenkään harkita että se yhteinen kieli olisi se?
[/quote]
No se närpiöläinen tai helsinkiläinen suomenruotsalainen nyt kuitenkin puhuu sitä omaa kieltään joka paikassa kavereidensa ja perheensä kanssa. Vaikka yleisellä paikalla. Mihin Jarmo-Raimo havahtuu että mitä helvetin mölötystä tuo tuossakin oikein on ja kato, nyt ne nauraa, ne nauraa varmaan mulle. Menenpä sanomaan niille että Suomessa puhutaan kuulkaa suomea tai vedän turpaan. Mihin ruotsinsuomalainen sanoo joko okei tai fuck you, ja joka tapauksessa nurkan taakse päästyää FUCK YOU!! Ja pitäkää tunkkinne paskasuomalaiset, minä menen vain Göranin firmaan töihin enkä Nokialle ensinkään. Ai jaa, Göranin firma meni konkkaan kun paskat suomenkieliset ei osta hurreilta, no meen sitten sossuun.