Mitä se ylipaino kertoo ihmisestä?
Tuolla jälleen joku valopää väläytti, että ylipaino kertoo ihmisestä paljon, niin tässä minä olen, 159cm/120kg, antakaahan palaa, mitä tuo painoni minusta kertoo?
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ylipainoisena olen miettinyt ap:n esittämää kysymystä.
Johtopäätös on ollut, että ylipaino kertoo tärkeysjärjestyksistä elämässä. Jos pitäisin tärkeänä ulkonäköäni, muiden suhtautumista ja omaa sosiaalista statustani, silloin söisin sen mukaan, enkä ahmisi.
Nyt pidän tärkeänä sitä, että elämässäni on nautintoja syömisen muodossa. Laihana olisi varmasti erilaisia nautintoja, mutta itse olen valinnut näin. En tietoisesti, mutta alitajunnassa.
Jälkeen päin ajatellen olisi jo nuorena pitänyt miettiä mitä elämältä haluaa. Mutta ei siinä vaiheessa tajua miten pinnallista kaikki on.
Nautintoja syömisen muodossa.
Hyvin syömisellä ei liho, ellei nautintosi ole ahmiminen.
Kyse ei ole pelkästään ulkonäöstä, kyse on terveydestäsi ja hiilijalanjäljestäsi.
Läskit ovat etuoikeutettuja paskoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi kertoa:
-sinulla ei ole itsekuria
-et ole tavoitteellinen/määrätietoinen vaan pyrit vain hetken nautintoon
-sinulla on elämäntilanteen takia niin paljon masennusta/stressiä että ruoka on ainoa pieni helpotus
-0,01% tapauksessa kyse voi olla myös sairaudesta/lääkkeestä joka lihottaa
Monet ylipainoisten haukkujista unohtaa tuon 3. kohdan. Eivät tajua että jollakin voi olla asiat niin huonosti että herkuttelu on ainoa pieni helpotus jatkuvaan stressiin/ahdistukseen/masennukseen. Koska näillä haukkujilla ei ole itse kovaa stressiä, kuvittelevat ettei muillakaan voi olla. Siksi matalin ÄO on monella ylipainoisten haukkujilla.
Tämä on erittäin totta. Moni ylipainoisen haukkuja olisi itsekin ylipainoinen jos heillä olisi samanlainen psyykkisesti stressaava elämäntilanne kuin ylipainoisella jota haukkuvat. Näillä haukkujilla on asiat elämässä liian hyvin etteivät tajua miten huonosti toisilla voi asiat olla.
Tai voisi olla alkoholisoitunut, vakavasti masentunut, huumeidenkäyttäjä tai kuollut. Jollain tavalla se vaikea elämäntilanne pitkään jatkuessaan yleensä aina näkyy ja mielestäni ylipainoisuus on noista vaihtoehdoista se vähiten haitallinen. Ihminen kykenee käymään töissä ja huolehtimaan asiansa ja perheensä, eikä läheisetkään joudu kärsimään samalla tavalla kuin noissa muissa vaihtoehdoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
laiska paska
ei välitä kestävästä kehityksestä vaan kuluttaa yli oman tarpeen, itsekäs
Lihavilla on kestämättömän suuri hiilijalanjälki. Kumma juttu, kun tästä ei puhuta ilmastonmuutoksen torjunnassa. Jo se, että ihmiset söisi vain tarpeellisen ei kuormittaisi planeettaa niin paljoa kuin nyt.
Niin on myös himourheilijoilla ja erityisesti bodareilla. Miksi tästä ei puhuta? Täysin turhaa hommaa, liikkua voi normaalistikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino kertoo sen, että syö enemmän kuin kuluttaa. Myös hyvin yleistä on masennuslääkkeiden aiheuttama ylipaino, koska ne sekä turvottavat että lisäävät ruokahalua.
Itse olen ollut 30 kiloa ylipainoinen ja aiheuttanut sen ihan sillä, että söin sokeripitoisia herkkuja liikaa. Niissä on hirmiästi kaloreita ja paino nousee jo suht vähästä. Pahimmillsan painoin 112 kiloa ja laihduin siitä silkan stressin ja raskaan elämäntilanteen " avulla" 78- kiloiseksi, jota nykyään ei pidetä minun pituiselleni oikeastaan ylipainona.
Sokeriaddiktio on ihan totta ja jos itsekuri puuttuu, niinkuin minulla, niin lihoo todella nopeasti. En koskaan lihavana ole kohdannut minkäänlaista ilkeilyä tai syyllistämistä edes itseltäni. Tiedostin vain tosiasiat ja toki oli ikävä ostaa koon 50- 54 vaatteita. Tätä nykyä olen n. 15 kiloa ylipainoinen, mutta ilmeisesti rakenteeni ja pituuteni takia kukaan ei usko sitä.
Laihtuminen on aika vaikeaa, mutta täytyy vaan jaksaa sitten kilonsa kantaa, jos ei siihen pysty.Kun painoit 112 kg ja laihduit siitä 78 kiloiseksi, niin päivässäkö laihduit?
Olit ylipainoinen 112kg ja olit ylipainoinen 111, 110, 109, 108..... ja 78kg SÖITKÖ ENEMMÄN KUN KULUTIT TUOLLOIN!!!!!!
Ei tietenkään syönyt, siinähän se vitsi onkin😂 Niin simppeliä...
No silloin olet ollut SEKÄ YLIPAINOINEN JA SYÖNYT VÄHEMMÄN KUIN KULUTAT SAMAAN AIKAAN!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi kertoa:
-sinulla ei ole itsekuria
-et ole tavoitteellinen/määrätietoinen vaan pyrit vain hetken nautintoon
-sinulla on elämäntilanteen takia niin paljon masennusta/stressiä että ruoka on ainoa pieni helpotus
-0,01% tapauksessa kyse voi olla myös sairaudesta/lääkkeestä joka lihottaa
Monet ylipainoisten haukkujista unohtaa tuon 3. kohdan. Eivät tajua että jollakin voi olla asiat niin huonosti että herkuttelu on ainoa pieni helpotus jatkuvaan stressiin/ahdistukseen/masennukseen. Koska näillä haukkujilla ei ole itse kovaa stressiä, kuvittelevat ettei muillakaan voi olla. Siksi matalin ÄO on monella ylipainoisten haukkujilla.
Tämä on erittäin totta. Moni ylipainoisen haukkuja olisi itsekin ylipainoinen jos heillä olisi samanlainen psyykkisesti stressaava elämäntilanne kuin ylipainoisella jota haukkuvat. Näillä haukkujilla on asiat elämässä liian hyvin etteivät tajua miten huonosti toisilla voi asiat olla.
Kannattaa katsoa TLCltä sitä sairaalloisen lihavat sarjaa. Kaikilla taustalla trauma: s€ksuaalisesti käytetty hyväksi lapsena/nuorena, r@iskattuja, pahoinpitelyä, vanhemmat laiminlyöneet, päihteiden käyttöä lapsuuden perheessä
Olen sairaalloisen lihava ja taustalla seksuaalinen hyväksikäyttölapsena, joka aiheutti syömishäiriöt, bulimian joka vaihtui ahmimishäriöön
Siihen päälle vielä työ, jossa esimies kiusasi, ja josta sain potkut.
Vtuttaa kun joku tulee sanomaan tänne että ei ole itsekuria tai on tyhmä. Kannattaisi kulkea toisen kengissä, ennenkuin arvostelee toista
Olen lopettanut tupakoinnin ja alkoholin käytön, minulla on 2x yliopistoutkintoa, joten itsekuria tai älykkyyttä ei puutu. Läski on suojamuuri, jotta kukaan mies ei minua seksuaalisesti lähestyisi, miehet kuvottava minua sen takia, mitä lapsuudessaan tapahtui. Valitettavasti tämäkään ei ole suojannut tai auttanut. Antaisitte olla rauhassa
Mutta , arvostelu kertoo AINA enemmän siitä arvostelijana, kuin siitä jota arvostellaan
Vierailija kirjoitti:
Helpolla haluat päästä, muuta maksaa hoitosi kirjoitti:
Olet ylipainoinen, menet aina sieltä mistä aita on matalin. Lohdutat itseäsi ruoalla koska et vain ole koskaan viitsinyt yrittää mitään. Helpompaa tunkea pullaa suuhun ja ynistä onnesta. Kannatat plus-koon malleja ja sitä ajatusmaailmaa joka menee tyyliin "ei saa sanoa, tulee paha mieli". Tämä siksi että saisit itsellesi enemmän oikeutusta tunkea liikaa safkaa suuhusi.
Hei apua, oikeasti ajattelet, että pelkkä paino vaikuttaa tuolla tavalla kaikkeen?
Olen oikein onnellinen ja menestynyt, mutta kunhan on hullut väsymyspäissään syötyä liikaa herkkuja.
PS. Iso osa naisista on ylipainoisia, joten mitä järkeä 0-koon malleissa on?
Aivan, miksi kertoa mikä on terveellisstä? Mukaudutaan ylipainoisten oikkuihin.
Tiedätkö kuinka vaikeaa on pitkänä miehenä löytää paita jossa on riittävän pitkät hihat, ilman että vatsan seudulle on varattu neliömetrejä tilaa?
Farkkuja löytyy helpommin koosta W36 L30 kuin W30 L36
Hitto, ihmiset käyttää alkoholia, mikä järki odottaa ettei ne mene töihin kännissä omalla autollaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino kertoo sen, että syö enemmän kuin kuluttaa. Myös hyvin yleistä on masennuslääkkeiden aiheuttama ylipaino, koska ne sekä turvottavat että lisäävät ruokahalua.
Itse olen ollut 30 kiloa ylipainoinen ja aiheuttanut sen ihan sillä, että söin sokeripitoisia herkkuja liikaa. Niissä on hirmiästi kaloreita ja paino nousee jo suht vähästä. Pahimmillsan painoin 112 kiloa ja laihduin siitä silkan stressin ja raskaan elämäntilanteen " avulla" 78- kiloiseksi, jota nykyään ei pidetä minun pituiselleni oikeastaan ylipainona.
Sokeriaddiktio on ihan totta ja jos itsekuri puuttuu, niinkuin minulla, niin lihoo todella nopeasti. En koskaan lihavana ole kohdannut minkäänlaista ilkeilyä tai syyllistämistä edes itseltäni. Tiedostin vain tosiasiat ja toki oli ikävä ostaa koon 50- 54 vaatteita. Tätä nykyä olen n. 15 kiloa ylipainoinen, mutta ilmeisesti rakenteeni ja pituuteni takia kukaan ei usko sitä.
Laihtuminen on aika vaikeaa, mutta täytyy vaan jaksaa sitten kilonsa kantaa, jos ei siihen pysty.Kun painoit 112 kg ja laihduit siitä 78 kiloiseksi, niin päivässäkö laihduit?
Olit ylipainoinen 112kg ja olit ylipainoinen 111, 110, 109, 108..... ja 78kg SÖITKÖ ENEMMÄN KUN KULUTIT TUOLLOIN!!!!!!
No silloin olet ollut SEKÄ YLIPAINOINEN JA SYÖNYT VÄHEMMÄN KUIN KULUTAT SAMAAN AIKAAN!!!!
TULIKO sinusta läski syömällä vähemmän kuin kulutit?
Näin tyhmiä fläsät on....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee päätelmiä ihmisistä ylipainon perusteella, koska se ei kerro ihmisestä mitään muuta kuin sen, että hän kuluttaa vähemmän energiaa kuin saa sitä. Sen sijaan se, että tekee ylipainon perusteella pitkällekin vietyjä päätelmiä kertoo ihmisestä jo paljon enemmän.
En minäkään tee päätelmiä ihmisen alkoholinkäytön perusteella, muuta kuin sen, että hän juo varmaan vähemmän vettä kuin alkoholia.
Sen sijaan että tekee dokaamisen perusteella pitlällekin vietyjä päätelmiä kertoo ihmisestä paljon enemmän.
Sinä olet asian ytimessä. Oikeasti elämää syvemmin ymmärtävä ihminen EI tee siitä juopostakaan sen ihmeellisempiä päätelmiä, koska oikeasti ymmärtää, ettei ikinä voi tietää toisen ihmisen tarinaa ja taustoja.
Veikkaanpa, ettei yksikään rapajuopoksi päätynyt haaveillut elämästään tulevan sellaista lapsena ja nuorena.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
laiska paska
Lihavilla on kestämättömän suuri hiilijalanjälki. Kumma juttu, kun tästä ei puhuta ilmastonmuutoksen torjunnassa. Jo se, että ihmiset söisi vain tarpeellisen ei kuormittaisi planeettaa niin paljoa kuin nyt.
Niin on myös himourheilijoilla ja erityisesti bodareilla. Miksi tästä ei puhuta? Täysin turhaa hommaa, liikkua voi normaalistikin.
Varmasti puhuttaisiin heti jos 70% kansasta olisi bodaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ylipainoisena olen miettinyt ap:n esittämää kysymystä.
Johtopäätös on ollut, että ylipaino kertoo tärkeysjärjestyksistä elämässä. Jos pitäisin tärkeänä ulkonäköäni, muiden suhtautumista ja omaa sosiaalista statustani, silloin söisin sen mukaan, enkä ahmisi.
Nyt pidän tärkeänä sitä, että elämässäni on nautintoja syömisen muodossa. Laihana olisi varmasti erilaisia nautintoja, mutta itse olen valinnut näin. En tietoisesti, mutta alitajunnassa.
Jälkeen päin ajatellen olisi jo nuorena pitänyt miettiä mitä elämältä haluaa. Mutta ei siinä vaiheessa tajua miten pinnallista kaikki on.
Nautintoja syömisen muodossa.
Hyvin syömisellä ei liho, ellei nautintosi ole ahmiminen.
Kyse ei ole pelkästään ulkonäöstä, kyse on terveydestäsi ja hiilijalanjäljestäsi.
Läskit ovat etuoikeutettuja paskoja.
Hiili jalanjälki!?!? Ai stana, nyt on provoilija tyyyhmää. 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TULIKO sinusta läski syömällä vähemmän kuin kulutit?
Näin tyhmiä fläsät on....
Sinuna kävelisin peilin eteen ja miettisin tosi pitkään mitä yllä on kirjoitettu ja sen jälkeen sitä, kuka tässä keskustelussa se tyhmä olikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee päätelmiä ihmisistä ylipainon perusteella, koska se ei kerro ihmisestä mitään muuta kuin sen, että hän kuluttaa vähemmän energiaa kuin saa sitä. Sen sijaan se, että tekee ylipainon perusteella pitkällekin vietyjä päätelmiä kertoo ihmisestä jo paljon enemmän.
En minäkään tee päätelmiä ihmisen alkoholinkäytön perusteella, muuta kuin sen, että hän juo varmaan vähemmän vettä kuin alkoholia.
Sen sijaan että tekee dokaamisen perusteella pitlällekin vietyjä päätelmiä kertoo ihmisestä paljon enemmän.
Sinä olet asian ytimessä. Oikeasti elämää syvemmin ymmärtävä ihminen EI tee siitä juopostakaan sen ihmeellisempiä päätelmiä, koska oikeasti ymmärtää, ettei ikinä voi tietää toisen ihmisen tarinaa ja taustoja.
Veikkaanpa, ettei yksikään rapajuopoksi päätynyt haaveillut elämästään tulevan sellaista lapsena ja nuorena.
Ap
Jep, eikä kukaan sitä juoppoa arvosta. Ihan itse se viinaa kiskoo. Heikko, hauras pieni mieli...
Kuolkoon pois, kukaan ei kaipaa.
Terveydestäsi et ainakaan näytä välittävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajahan ei muuten missään kohtaa kysynyt, että mitä ajatuksia hänen mittansa herättää, vaan ainoastaan sen, mitä ne mitat hänestä kertoo.
On täällä moni vastannut ihan oikeinkin: sen että jossain kohtaa elämäänsä ravinnonsaanti on ollut kulutusta suurempaa, ja että kehon rasvapitoisuus on reilusti suurempi kuin mitä keskimääräisesti terveyden kannalta ajatellaan olevan hyvä asia, ellei ap ole kovan luokan bodari.
Mitään muutahan nuo mitat ei ihmisestä kerro.
Sen myötä jokainen typeriä ennakkoluulojaan ja aivopierujaan keskusteluun suoltaneet voi mennä pitkään ja hartaasti katsomaan peiliin, ja miettimään miksi ja missä kohtaa itsestä kasvoi noin voimakkaasti ihmisistä ennakkoluuluoisia ja stereotypisiä tulkintoja tekevä.
Ei kannata tehdä tälläistä keskustelua, jos ei kestä ihmisten mielipiteitä ja ajatuksia. Mitä oletit? Kukaan ei ajattele ylipainoisista mitään negatiivista tai usko sen olevan omaa aikaansaannosta?
Mun mielestä tämä oli erittäin kannattavaa keskustelua. Eihän nämä tällaiset mielipiteet minulle missään nimessä yllätyksinä tulleet, vaikka siviilielämässä en juurikaan tämän tyyppistä kommentointia kohtaa.
Ehkä tässäkin keskustelussa edes yksi ihminen sai vähän lisää tietoa ja ymmärrystä siitä, millaisia asioita lihavuuden taustalla voi olla, miten huonosti syömishäiriöitä lihavien ihmisten kohdalla tunnistetaan ja hoidetaan, ja toisaalta myös sen, että ihan oikeasti se lihavuus ei kerro ihmisen muista piirteistä, kyvyistä tai älykkyydestä yhtään mitään.
Niitä jotka haluaa kynsin hampain pitää kiinni ennakkoluuloistaan ja stereotypioistaan tällainen keskustelu tietysti kiukuttaa. Ja niitä joiden tahallinen ilkeily ei herätä haluttuja reaktioita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sitäkään et voi mitenkään lihavuudesta päätellä. Mä olen monesti miettinyt, että mitä jos olisin tajunnut lopettaa laihduttamisen silloin, kun painoin vain jotain 60-65 kiloa, mutta olin " hirveä läski"? Mitä jos olisin silloin vaan alkanut keskittymään hyvään elämään, syömisestä nauttimiseen ja liikkumiseen iänikuisen laihduttamisen sijaan? Todennäköisesti olisin nyt merkittävästi kevyempi ja henkisesti terveempi.
Mutta kun välitin niin hitosti terveydestäni. Ja ulkonäöstäni. Että jaksoin yrittää ja yrittää.
Ap
Tässä tarinani: Olen ollut aina sporttinen ja minulla on ollut kauneusihanteiden mukainen vartalo. Se on vaatinut itsekuria, totta. Mutta pari vuotta sitten jouduin leikkaukseen, joka teki minusta liikuntakyvyttömän kuukausiksi. Liikuntakyky ei koskaan palautunut 100%:ksi. Aloin lihoa. Olen yrittänyt kovalla itsekurilla pitää painon poissa, mutta nyt keski-iässä liikuntaa tulisi lisätä, ei vähentää, eikä pelkkä terveellinen ravinto riitä minulle laihduttamisen työkaluksi.
Aloin jo jossain vaiheessa noin vuosi sitten päästä voiton puolelle painonhallinnan suhteen, kunnes tuli toinen terveysongelma. Sen jälkeen makasin sängyssä kovissa kivuissa, paino lähti nousuun, vielä kovempaa tahtia.
Nyt olen taas paremmassa voinnissa muuten, mutta olen suoraan sanottuna (mielestäni) järkyttävän lihava. En siis kehtaa mennä ulos, jotta saisin liikuntaa. En kehtaa nähdä edes kavereita. Tästä on alkanut eräänlainen kierre, josta on vaikea päästä pois. Miten harrastaa liikuntaa, kun tuntuu, että kaikki tuomitsevat minut, koska olen lihonut? Koska olen monen mielestä laiska, tyhmä ja ruma.
En itse hoikkana ja terveenä tajunnut, miten "joku voi päästää itsensä huonoon kuntoon". No nytpä tajuan. Enkä enää ikinä tuomitse muita painostaan. Ja ÄO on testattu, on poikkeuksellisen korkea. Itsekurilla olen monenmoisia akateemisia saavutuksia toteuttanut ja työelämässä pärjännyt hyvin. Laiskaksi en tunnista itseäni. Älkää siis tuomitko, vaan kannustakaa eteenpäin silloin, kun kannustusta tarvitaan. Ja jos huomaatte itse kaverinne lihoneen, älkää ottako aihetta esille. Hän kyllä tietää ja puhuu siitä, jos haluaa. Kaikenlainen toisen kasvaneiden muotojen intensiivinen tuijotus on myös hyvin töykeää, tätä olen kohdannut ystäviltä.
Vierailija kirjoitti:
"There's no such thing as love at first personality."
Mitä tuo on suomeksi? En saa kiinni ajatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
laiska paska
Varmasti puhuttaisiin heti jos 70% kansasta olisi bodaajia.
Ehkä ihan ensimmäinen asia kuitenkin olisi puuttua ruokahävikkiin, jonka vähentämisessä ihan jokainen meistä voi olla aktiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkään et voi mitenkään lihavuudesta päätellä. Mä olen monesti miettinyt, että mitä jos olisin tajunnut lopettaa laihduttamisen silloin, kun painoin vain jotain 60-65 kiloa, mutta olin " hirveä läski"? Mitä jos olisin silloin vaan alkanut keskittymään hyvään elämään, syömisestä nauttimiseen ja liikkumiseen iänikuisen laihduttamisen sijaan? Todennäköisesti olisin nyt merkittävästi kevyempi ja henkisesti terveempi.
Mutta kun välitin niin hitosti terveydestäni. Ja ulkonäöstäni. Että jaksoin yrittää ja yrittää.
Ap
Kylmä totuus on - ihan tutkimustenkin mukaan - että reilu ylipaino lisää monien sairauksien riskiä huomattavasti. Tämä ei ole mikään mielipide asia.
HEi tyhmä!
Ap kirjoittaa viestiensä loppuun ap.