Huvittaa, miten jotkut päättelevät ihmisen ulkonäöstä onko tämä liikunnallinen vai ei
Itse olen mielestäni keskimääräistä liikunnallisempi, treenaan määrätietoisesti salilla 5 kertaa viikossa (2x2 kertaa yläkroppa ja yksi jalkapäivä, 3 kertaa viikossa salin jälkeen kevyt aerobinen treeni esim. 30 min kävelyä tai kuntopyörällä). Tykkään myös syödä terveellistä kotiruokaa ja painoindeksini on 25.7. Toisaalta olen aika kiinteää tavaraa, sillä vaatekoko (esim. Vero Modan vaatteet myyjän avustuksella valittuna) on M.
Jatkuvasti törmään kuitenkin tilanteisiin, joissa ihmiset olettavat, että koska en ole hoikka enkä laiha, en myöskään ole liikunnallinen. Taannoin työterveyshoitaja kyseli pituuteni ja painoni ja niiden perusteella kurtisteli kulmiaan. Sanoi, että voisinko vähän lisätä liikuntaa ja katsoa, ettei paino lähde tuosta nousuun. Sanoin, että en missään nimessä voi enää lisätä liikuntaa ja painon nousu ei haittaa, koska tavoittelen lihasmassan kasvua. Terkkari ei ymmärtänyt.
Taannoin olin ystäväni ja tämän työkavereiden kanssa terassilla. Ystävän työkaverit oli ihan mukavia, mutta kun puhe tuli liikuntaan, he kysyivät minulta, että "oletko aikeissa alottaa jotain liikuntaharrastusta" kun taas paljastui, että he olivat luulleet luontaisesti hoikkaa ystävääni koko ajan joksikin pitkän matkan juoksijaksi, vaikka tämä ei edes harrasta mitään liikuntaa! Naurettiin vaan ystäväni kanssa, mutta voin vain kuvitella miten ärsyttävää tuollainen on oikeasti ylipainoisille mutta liikunnallisille ihmisille. Tiedän paljon tosi kovakuntoisia mutta lihavia/pulskia ihmisiä.
Kommentit (130)
Minusta tuo määrä ei kuulosta järin liikunnalliselta, treenaan itse enemmän ja monipuolisemmin, mutta en pidä itseäni mitenkään erityisen sporttisena
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo määrä ei kuulosta järin liikunnalliselta, treenaan itse enemmän ja monipuolisemmin, mutta en pidä itseäni mitenkään erityisen sporttisena
Olen huomannut, että 5x/vk treeniä on aika maksimimäärä, mikäli meinaan palautua. Pidän itseäni liikunnallisena.
Siirtymistä paikasta a paikkaa b kävellen tai pyörällä en pidä treenaamisena.
No kyllähän 150kg mamma tarvitsee aikamoiset voimat sen ruhon liikkeelle panoon.
Siinä olet oikeassa. Kevyt 45kg mamma taas on kuin höyhen ja hän ei tarvitse voimaa itsensä liikutteluun.
Lihavilla onkin yleensä suuret lihaisat pohkeet, koska pelkästään kävely vaatii niin paljon että auttamatta pohkeen lihakset kasvaa kun liikuttelee sellaista ruhoa.
Se olisi sama kuin 50kg ihminen laittaisi 100kg painoliivin päälle ja lähtisi ulkoilemaan. Ei ole helppoa. Tee niin pari kuukautta ja alkaa voimatasot ja lihakset kasvamaan. Lihavilla ihmisillä kaiken sen rasvan alla on todella hyvät lihakset, jos he vain kaapisivat sen löllön pois.
Miksi hitossa treenaat yläkroppaa neljä kertaa viikossa salilla, mutta jalkoja vain kerran? Mitä tuo 2x2 tarkoittaa? Jos haet lihaskasvua ilman roinaamista, treenaat liikaa. Piste.
Nojoo, samaa mieltä!!!!
Ja itse huomannu myös sen että jos kroppa on luonnostaan "naisellisen mallinen" ja hento, mutta pyöreä, niin tota yhdistelmää omaavaa ihmistä pidetään automaattisesti heikkona, ja sellasena joka ei liiku yhtään... :D Et mul on myös ylipainoisia tuttuja, naisia, jotka ei liiku, mut niil on tosi leveet hartiat yms luonnostaan niin heitä pidetään heti jonain tosi liikunnallisina kun taas mua kun oon selanen "pehmeän vartalotyypin" omaava , hentokokoinen ja pienet hartiat, leveä lantio, niin mua ei samalla tavalla pidetä liikunnallisena vaikka siis olen liikunnallinen ihminen. :D
ei joo, moni tekee päätelmii ulkonäön perusteella..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että 5x/vk treeniä on aika maksimimäärä, mikäli meinaan palautua. Pidän itseäni liikunnallisena.
Kyllähän se sitä hyvin voi olla, jos sen oikein hoitaa. Ei treeni salia vaadi ollakseen tehokas, ja salilla näkee hyvin usein melkoista löysäilyä. Huomaa, että aloittaja laskee treeniin puolen tunnin kävelyt. Tuo määrä aerobista riittää hädin tuskin peruskunnon ylläpitoon.
Mun kanssa samassa harrastusporukassa, harrastus ei ole mitenkään liikunnallista, on nuori likka, joka ei liiku vapaaehtoisesti millään muulla tavoin, paitsi ui kyllä kesäisin, kuin mitä nyt on pakko kävellä tai pyöräillä. Hänellä on taitoluistelijan kroppa, ei varmasti juuri yhtään grammaa rasvaa vatsan seudulla.
No kyllähän sen nyt päällepäin näkeekin:D
Jos painaa 100kg ja rööki roikkuu huulessa,on tuskin kovinkaan liikunnallinen:D
Vierailija kirjoitti:
Mun kanssa samassa harrastusporukassa, harrastus ei ole mitenkään liikunnallista, on nuori likka, joka ei liiku vapaaehtoisesti millään muulla tavoin, paitsi ui kyllä kesäisin, kuin mitä nyt on pakko kävellä tai pyöräillä. Hänellä on taitoluistelijan kroppa, ei varmasti juuri yhtään grammaa rasvaa vatsan seudulla.
Jäi lisäämättä, että itse paitsi harrastan arkiliikuntaa, käyn jumpissa, salilla, uimassa, lenkkeilen. Silti mulla on pömppävatsa, vaikka vaaka ei näytä ylimääräistä painoa.
miten on mahdollista, että tuolla liikuntamäärällä ja terveellisellä ruokavaliolla et ole hoikka ja että terveydenhoitaja on huolissaan painostasi. Jätät nyt jotain kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hitossa treenaat yläkroppaa neljä kertaa viikossa salilla, mutta jalkoja vain kerran? Mitä tuo 2x2 tarkoittaa? Jos haet lihaskasvua ilman roinaamista, treenaat liikaa. Piste.
Koska aiemmissa liikunnallisissa harrastuksissa alakroppa on yläkroppaan nähden ylikehittynyt. 2*2 tarkoittaa, että kahtena päivänä treenaan yläkropan vetävät lihakset + vatsan ja kahtena päivänä yläkropan työntävät lihakset. Ehtii palautua hyvin tuolla menetelmällä. Jalat saa kuormitusta lisäksi kun teen 3 päivänä viikossa ylämäkikävelyä juoksumatolla tai isolla vastuksella kuntopyörällä. En todellakaan roinaa, enkä arvosta sellaista touhua yhtään.
ap
Kun vertaat nais- ja miesbodreita, huomaat, ettei naisilla juuri lihakset kasva. Siksi salilla käynti ei naisille tuo kummoisia muutoksia ulkonäköön. Paljon suurempi tekijä on rasvaprosentti, mikä on vastaväitteistä huolimatta aika lailla sidoksissa painoindeksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se sitä hyvin voi olla, jos sen oikein hoitaa. Ei treeni salia vaadi ollakseen tehokas, ja salilla näkee hyvin usein melkoista löysäilyä. Huomaa, että aloittaja laskee treeniin puolen tunnin kävelyt. Tuo määrä aerobista riittää hädin tuskin peruskunnon ylläpitoon.
Salitreenini on sen verran rankkoja, hiki virtaa ja pulssi nousee kunnolla, joten kyllä lasken siihen päälle 30 min aerobiset treenit ihan treeneiksi. Kävelen 30 min ylämäkeen tai poljen kunnon vastuksella kuntopyörällä. Katson sen salitreeniin nähden kuitenkin vielä omaan kuntooni nähden kevyeksi liikunnaksi. Rankkana aerobisena pitäisin esim. juoksua, nyrkkeilyä tai hyppy/loikkatreeniä, joita olen joskus aiemmin harrastanut.
ap
Samaa täällä, nainen puol senttiä vajaa 180 cm ja painoa 100 kg.
Olen iso kyllä, mutta silti harrastan liikuntaa. Ei liikunta johda siihen, että kilot vaan sulaa pois. 😅
En toki viittä kertaa viikossa sitä välttämättä harrasta, mutta 4-6 h tunnissa ja kävelyt päälle.
En myöskään enää liho, kunhan syön normaalisti tai OK ja paino pysyy samassa. Ei näinkään isolla se paino vaan putoa, kun jättää sipsit kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
miten on mahdollista, että tuolla liikuntamäärällä ja terveellisellä ruokavaliolla et ole hoikka ja että terveydenhoitaja on huolissaan painostasi. Jätät nyt jotain kertomatta.
Painoindeksi 25.7 on lähes normaalipainoinen, ja lihasta varmaan löytyy myös.
Joten lopeta kauhistelu, ap ei ole lihava.
Ulkonäön perusteella arvioidaan sekunnissa älykkyysosamäärä, sosiaalinen asema, pankkitili ja onko henkilöstä hyötyä rahallisesti tai henkisesti.
Elä tässä sitten vastarannankiiskinä, joka ei välitä ulkoisesta materiasta. Urheilua kyllä harrastan, sillä se on sitä pääomaa mitä arvostan.
Asioista tietävä kirjoitti:
Kun vertaat nais- ja miesbodreita, huomaat, ettei naisilla juuri lihakset kasva. Siksi salilla käynti ei naisille tuo kummoisia muutoksia ulkonäköön. Paljon suurempi tekijä on rasvaprosentti, mikä on vastaväitteistä huolimatta aika lailla sidoksissa painoindeksiin.
No tiettyyn rajaan asti olet oikeassa mutta suurimmaksi osaksi väärässä. On totta, että naiset eivät voi saavuttaa (ilman kiellettyjä aineita) esim. sellaista habaa yms. mitä natu-bodarimies voi kovalla treenilla ja ruokavaliolla saada. Kuitenkin silkkaa pötypuhetta, etteikö salitreeni muuttaisi naisten kroppaa. Esim. parikymppisenä reiteni olivat muhkuraista löllöä ja peppu leveä littana, nyt reidet on paksut, muhkeat, lihaksikkaat ja ennen kaikkea kovat ja peppu myös pyöreä ja lihaksikas. Samoin aiemmin olkapäät ja hartiat olivat luisut mutta nyt on selvästi pyöreät hartiat ja vahvat käsivarret. Toki lihakset erottuisivat paremmin, jos laihduttelisin esim. käsivarsista vähän rasvaa pois, mutta en treenaa ensisijaisesti ulkonäön takia vaan treenaamisen ilosta. Tykkään myös hyvästä kotiruoasta. joten siinäkin mielessä pieni rasvaprosentti ei ole itselleni tavoite.
ap
Heillä ei vain ole silmä harjaantunut. Kyllä moni takuulla tunnistaa sut liikunnalliseksi. Näkyyhän se kehosta ja siitä, miten kehoa käyttää, painosta viis.