Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?

Vierailija
25.06.2020 |

Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.

Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?

Kommentit (649)

Vierailija
481/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myöskään välitä helteestä koska tulee tukala olo mutta sellaset 20-23 astetta on ihan sopivasti.

Tuota tarvetta istua ja maata auringossa puoli päivää/koko päivän en myöskään ymmärrä kun varjossakin varmasti tarkenee välillä.

Auringon vaarat tiedetään ja d-vitamiini annokset täyttyy moneen kertaan vähemmästäkin auringossa olosta.

Vierailija
482/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakastan uimista luonnonvesissä, ja helteillä sitä saa tehdä mielin määrin ilman että paleltuu.

Hellettä kun jatkuu vähän aikaa, niin luonnonvedet on pilalla sinilevästä.

Meidän mökkirannassa ei ole ikinä ollut sinilevää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa hellesää on niin harvinainen, että kun se tulee, niin ei voi muuta kuin nauttia! Ulkona löytyy aina varjopaikka vaikka puun alta, jos liian kuumalta tuntuu. Kerran ollessani lomalla aamuradiossa hehkutettiin, että nyt on raju hellepäivä tulossa, ja kun lähdin ulos sortseihin ja toppiin pukeutuneena, niin meinasin paleltua. Se siitä helteestä. +25 ei ole vielä helle, koska viileä tuulenvire kuitenkin tuntuu iholla. Nykyään on saatavilla viilennyslaitteita, jos tuntuu, että sisällä on liian kuuma.

Vierailija
484/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrät kai että kaikki ei koe helteitä tuollaisina? Ei minua ahdista, kuumota, väsytä ja mitä kaikkea tuossa listassasi nyt olikaan. Oikein miellyttävänä pidän lämpöisiä/kuumia kelejä.

Kohtuus kaikessa.

Vierailija
485/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakastan uimista luonnonvesissä, ja helteillä sitä saa tehdä mielin määrin ilman että paleltuu.

Hellettä kun jatkuu vähän aikaa, niin luonnonvedet on pilalla sinilevästä.

Meidän mökkirannassa ei ole ikinä ollut sinilevää.

Ilmeisesti sisävesi ilman maanviljelyä rannoilla tai ojitusta metsäpalstoilla.

Vierailija
486/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroppa liikkuu luontevasti kun on koko ajan lämmin. Ei tule kipuja eikä kramppeja. Lämmintä ilmaa on helpompi (minun) hengittää. Vaatekerrokset eivät kutita ja hierrä, vaan voi käyttää vain muutamaa kevyttä vaatekappaletta. Muutenkaan iho ei kutise, eikä tarvitse lotrata kosteusvoiteiden kanssa. Aurinkorasva on vähän rasittavaa, mutta kun käyttää peittäviä kankaita, ei sitäkään tarvitse joka puolelle kroppaa lääppiä. Minun puolestani saisi olla kesä koko ajan. En pidä talvesta yhtään vähää.

Vierailija
487/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kroppa liikkuu luontevasti kun on koko ajan lämmin. Ei tule kipuja eikä kramppeja. Lämmintä ilmaa on helpompi (minun) hengittää. Vaatekerrokset eivät kutita ja hierrä, vaan voi käyttää vain muutamaa kevyttä vaatekappaletta. Muutenkaan iho ei kutise, eikä tarvitse lotrata kosteusvoiteiden kanssa. Aurinkorasva on vähän rasittavaa, mutta kun käyttää peittäviä kankaita, ei sitäkään tarvitse joka puolelle kroppaa lääppiä. Minun puolestani saisi olla kesä koko ajan. En pidä talvesta yhtään vähää.

Minä olen aina lämpimässä sisällä tai ulkona sortseissa/hameessa ja topissa/t-paidassa, koska en voi pitää lämpimässä pitkiä housuja ja pitkahihaista paitaa. Minulla alkaa heti sääret kutisemaan, jos pidän sisätiloissa tai muuten lämpimässä pitkälahkeisia housuja. Iho tykkää, kun se saa " hengittää".

Vierailija
488/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteet on ikäviä, koska joudun syömään päivittäin särkylääkkeitä. Lämpimät yöt kuitenkin ihania. 

Vierailija
489/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoja ajatuksia monelta, aivan kuin auringosta, lämmöstä ja kesästä ei voisi nauttia ilman helteitä. Minä pidän kesästä, ja Suomen neljästä vuodenajasta. Inhoan kuitenkin ääri-ilmiöitä, ne kun kertovat, että ihmiset ovat mokanneet ja pahasti. En pidä myrskyistä ja trombeista, en yli -30 pakkasista enkä yli 30 helteistä. Ne ovat juuri ääri-ilmiöitä Suomessa, vaikeuttavat normaalia elämistä ja tekevät piikin sairaaloihin. Henkilökohtaisesti ihmettelen, miksi joku voi nimenomaan hyvällä omalla tunnolla nauttia ääri-ilmiöistä, kun tietää, että ne aiheuttavat vakavaa kärsimystä monille.

Pidän kesästä,ja lämmöstä. Sisälämpötila on meillä yleensä +21 ja se on, oikein sopiva lämpötila myös ulos. Viihdyn myös lämpimämmässä esim +24 on loistava uimarantakeli mutta ulkona työskenteleville varmaan jo tukalampaa. Helteellä murehdin 94-vuotiaasta isoäidistäni, joka ei osaa juoda tarpeeksi ja jonka asunnossa on koko ajan yli +30, jos ulkolämpötila on +25 tai yli. Rantakelistä ja auringosta voi nauttia mainiosti vähän maltilisemmassakin lämmössä ja puutarhanhoitajien pitäisi se ainakin tietää. Joitakin vuosia sitten olin kolme viikkoa heinäkuussa Ruotsissa, jossa ei ollut satanut yli kuukauteen ja metsäpaloja roihui ympäriinsä. Kaikki nurmikot, niityt ja viheralueet oli ruskeita, puiden lehdet käpristyneitä ja osa kuolleina maassa aivan kuin syksyllä. Vilja oli kuivunut pelloille. Maisema oli todella ankea, lehdet täynnä huolta eläimistä ja ruoan tuotannosta. Päivittäinen kastelu ei edes riittänyt kun vesi haihtui niin nopeasti. Tuon kokeneena voin sanoa, että kyllä se maltillisuus asiassa kuin asiassa on oleellista ja on tosi itsekästä toivoa hellettä kun se +24 riittää tuomaan ne positiiviset asiat eikä kuitenkaan negatiivisia.

Miksi yli 90 v ihminen joutuu asumaan adunnossa jossa lämpötila +30, haloo!

Vierailija
490/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteestä nauttijat voisivat tulla kokeilemaan tehdä aivotoimintaa vaativaa työtä täällä asunnossa, kun lämpötila nousee sinne +33 eikä laske yölläkään paljon alemmas. Siinä vain viikosta toiseen kituu aivot täysin muussina uupumuksesta, kun öisin ei saa untakaan.

Ja ei, en voi asentaa ilmalämpöpumppua vuokra-asuntoon enkä voi muuttaa korpeen.

Vierailija
491/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten talvella minulle hoetaan, kun on vaan ja ainoastaan kylmää, pimeää ja kamalaa: "Se on vaan varustelu kysymys"

Vierailija
492/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helteestä nauttijat voisivat tulla kokeilemaan tehdä aivotoimintaa vaativaa työtä täällä asunnossa, kun lämpötila nousee sinne +33 eikä laske yölläkään paljon alemmas. Siinä vain viikosta toiseen kituu aivot täysin muussina uupumuksesta, kun öisin ei saa untakaan.

Ja ei, en voi asentaa ilmalämpöpumppua vuokra-asuntoon enkä voi muuttaa korpeen.

Onhan niitä muitakin sisätilan viilennyslaitteita nykyään, eikä ole pakko hankkia ilmalämpöpumppua. Turhaa valitusta.

Vierailija
493/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoja ajatuksia monelta, aivan kuin auringosta, lämmöstä ja kesästä ei voisi nauttia ilman helteitä. Minä pidän kesästä, ja Suomen neljästä vuodenajasta. Inhoan kuitenkin ääri-ilmiöitä, ne kun kertovat, että ihmiset ovat mokanneet ja pahasti. En pidä myrskyistä ja trombeista, en yli -30 pakkasista enkä yli 30 helteistä. Ne ovat juuri ääri-ilmiöitä Suomessa, vaikeuttavat normaalia elämistä ja tekevät piikin sairaaloihin. Henkilökohtaisesti ihmettelen, miksi joku voi nimenomaan hyvällä omalla tunnolla nauttia ääri-ilmiöistä, kun tietää, että ne aiheuttavat vakavaa kärsimystä monille.

Pidän kesästä,ja lämmöstä. Sisälämpötila on meillä yleensä +21 ja se on, oikein sopiva lämpötila myös ulos. Viihdyn myös lämpimämmässä esim +24 on loistava uimarantakeli mutta ulkona työskenteleville varmaan jo tukalampaa. Helteellä murehdin 94-vuotiaasta isoäidistäni, joka ei osaa juoda tarpeeksi ja jonka asunnossa on koko ajan yli +30, jos ulkolämpötila on +25 tai yli. Rantakelistä ja auringosta voi nauttia mainiosti vähän maltilisemmassakin lämmössä ja puutarhanhoitajien pitäisi se ainakin tietää. Joitakin vuosia sitten olin kolme viikkoa heinäkuussa Ruotsissa, jossa ei ollut satanut yli kuukauteen ja metsäpaloja roihui ympäriinsä. Kaikki nurmikot, niityt ja viheralueet oli ruskeita, puiden lehdet käpristyneitä ja osa kuolleina maassa aivan kuin syksyllä. Vilja oli kuivunut pelloille. Maisema oli todella ankea, lehdet täynnä huolta eläimistä ja ruoan tuotannosta. Päivittäinen kastelu ei edes riittänyt kun vesi haihtui niin nopeasti. Tuon kokeneena voin sanoa, että kyllä se maltillisuus asiassa kuin asiassa on oleellista ja on tosi itsekästä toivoa hellettä kun se +24 riittää tuomaan ne positiiviset asiat eikä kuitenkaan negatiivisia.

Miksi yli 90 v ihminen joutuu asumaan adunnossa jossa lämpötila +30, haloo!

Jonkun muunhan tämä asia on hoidettava kuntoon, jos 90 v ihminen ei enää itse pysty tai osaa. Lapset, lastenlapset, muut sukulaiset ja viime kädessä viranomaiset, jos ei muita omaisia ole.

Vierailija
494/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttavapiirissä helteistä valittavat on kaikki ylipainoisia, mistähän johtuu? Muut nauttivat näistä säistä, kun ei tartte palella ja voi mennä vähissä vaatteissa ulos.

Mä olen ollut alipainoinen ja jonkin verran ylipainoinen ja siltä väliltä ja kärsinyt helteistä ihan painosta riippumatta. Sitä vastoin rauta-arvojen romahdus kovan verenvuodon yhteydessä romahdutti myös lämmönsietokyvyn entisestään. Olin tuolloin alipainoinen.

Vierailija
495/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta siirrettävä ilmastointilaite. Maksaa pari sataa euroa eikä tarvitse kysellä lupia.

Vierailija
496/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat tekosyyn esiintyä lähes alasti julkisilla paikoilla?

Vierailija
497/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttavapiirissä helteistä valittavat on kaikki ylipainoisia, mistähän johtuu? Muut nauttivat näistä säistä, kun ei tartte palella ja voi mennä vähissä vaatteissa ulos.

Mä olen ollut alipainoinen ja jonkin verran ylipainoinen ja siltä väliltä ja kärsinyt helteistä ihan painosta riippumatta. Sitä vastoin rauta-arvojen romahdus kovan verenvuodon yhteydessä romahdutti myös lämmönsietokyvyn entisestään. Olin tuolloin alipainoinen.

Minä olen ylipainoinen, mutta mitä kuumempi ilma, niin sitä parempi. Nautin joka hetkestä.

Vierailija
498/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ulkona töitä, ja kyllä, helteet ovat helv*tistä. Eikä tarvite olla edes helle, kaikki yli 18 asteen lämmöt ovat tuskaisia. Ihan paras sää on pilvinen, vähän kostea (ei sade) +15. ❤️

Vierailija
499/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten talvella minulle hoetaan, kun on vaan ja ainoastaan kylmää, pimeää ja kamalaa: "Se on vaan varustelu kysymys"

Talvella onkin, mutta kesällä tulee raja vastaan, kuinka paljon voi riisua...

Vierailija
500/649 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvella onkin, mutta kesällä tulee raja vastaan, kuinka paljon voi riisua...

Et sä talvellakaan saa kasvoja lämpöseen. Eli pätee kumpaankin ihan yhtä hyvin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä