Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?

Vierailija
25.06.2020 |

Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.

Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?

Kommentit (649)

Vierailija
41/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrät kai että kaikki ei koe helteitä tuollaisina? Ei minua ahdista, kuumota, väsytä ja mitä kaikkea tuossa listassasi nyt olikaan. Oikein miellyttävänä pidän lämpöisiä/kuumia kelejä.

Öö se oli vähän niin kuin tässä se pointti? Eli kysyin, mikä kuuman sään ystäviä viehättää helteissä eli ne, jotka ei koe helteitä tämmöisenä kuin mä? Oletin, että se tulisi selväksi aloituksesta. Ja siitä, että musta on täysin ok, jos joku mäistä nauttii eikä siinä ole mitään pahaa. Haluan vaan ymmärtää, mikä siinä on se juttu niille, jotka tästä tykkää, kun itse saan nuo kaikki listatut oireet nopeasti.

Niin, minä pidän kuumaa/lämmintä ilmaa miellyttävänä enkä epämiellyttävänä. Tykkään kun on lämmintä eikä tarvitse palella. Mitä siinä nyt pitää vielä eritellä?

Ei tietenkään tarvitse enää, se riittää. Ihmettelin vaan, kun tein musta aika selväksi, että haluan ymmärtää paremmin niitä, jotka näistä säistä tykkää ja niitä syitä siellä takana ja että ne ovat varmasti erilaisia kuin mulla.

Vierailija
42/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan yksilöllinen lämmönsietokyky. Ja miten keho palautuu esim. saunasta. Mä olin miedoissa löylyissä 10 min. niin jäähtymiseen meni yli tunti. Siis siihen ettei ollut enää tukala ja hiostava olo. Tämä oli talvella. Join kyllä vettä ja lepäsin. Veri kiertää hyvin enkä käytä peittoa kuin paukkupakkasilla. Voin kyllä kuvitella miten helle hellii mun vastakohtaa.

Kiitos tästä. Täällä liian harvoin lukee, että ihmiset ovat kyvykkäitä ymmärtämään toisenlaisuutta.

Todellakin nautin, hiki on, mutta ei mua hiki haittaa, vaatteet sen mukaan.

Sen takia mäkin täällä kyselen, kun mulle helle on tosi tuskaista ja haluan ymmärtää paremmin heitä, jotka tästä säästä pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrät kai että kaikki ei koe helteitä tuollaisina? Ei minua ahdista, kuumota, väsytä ja mitä kaikkea tuossa listassasi nyt olikaan. Oikein miellyttävänä pidän lämpöisiä/kuumia kelejä.

Öö se oli vähän niin kuin tässä se pointti? Eli kysyin, mikä kuuman sään ystäviä viehättää helteissä eli ne, jotka ei koe helteitä tämmöisenä kuin mä? Oletin, että se tulisi selväksi aloituksesta. Ja siitä, että musta on täysin ok, jos joku mäistä nauttii eikä siinä ole mitään pahaa. Haluan vaan ymmärtää, mikä siinä on se juttu niille, jotka tästä tykkää, kun itse saan nuo kaikki listatut oireet nopeasti.

Niin, minä pidän kuumaa/lämmintä ilmaa miellyttävänä enkä epämiellyttävänä. Tykkään kun on lämmintä eikä tarvitse palella. Mitä siinä nyt pitää vielä eritellä?

Ei tietenkään tarvitse enää, se riittää. Ihmettelin vaan, kun tein musta aika selväksi, että haluan ymmärtää paremmin niitä, jotka näistä säistä tykkää ja niitä syitä siellä takana ja että ne ovat varmasti erilaisia kuin mulla.

No varmaan joo on erilaiset syyt jos sä et tykkää ja toinen taas tykkää.

Vierailija
44/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on pienemmässä mittakaavassa se sama kun lähdetään etelänlomille. Täällä sitten kuitenkin valitetaan +25 "helteistä" mutta pitää kuitenkin lähteä Thaikkuihin ja siellä on sitten niiiiiin ihanaa.

Mä oon käynyt elämäni aikana vaan kerran etelässä ja voin sanoa, ettei oo mun juttu. :) -ap

Vierailija
45/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmaan joo on erilaiset syyt jos sä et tykkää ja toinen taas tykkää.

Niin ja halusin tietää niitä syitä, koska tää rajoittaa ja aiheuttaa mulle huonoa oloa. Ei sen kummempaa, ei tarvitse enää vängätä. :) -ap

Vierailija
46/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin sää on suomen olosuhteisiin erilainen, tai samanlainen mitä haetaan esim. Espanjasta. Kivaa!

Olen urheilija ja tykkään liikkua, joten ideaali helle siihen ei ole mutta ei se haittaa, eihän tämä pitkään tule kestämään, et nauttii vaan nyt.

Vierailija
47/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sellainen fiilis, kuin että asuisi jossain tyyliin Kyproksella.

Kerrankin Suomessa on _kaunista ja kunnolla lämmintä_ eikä tarvitse murehtia sitä _rumaa ja kamalaa_ talvi/syys/osittain kevät - maisemaa vielä pitkään hetkeen.

Mikäli itse nyt vaikka Eurojackpotissa rikastuisin ja voisin viedä kaikki rakkaat lemmikkini/huonekalun ja tavarani vaikka tyyliin Kreikkaan niin olisin ikionnellinen.

🖤

Enkä muuten edes katsoisi nykymaailman jääkauteen/Suomeen päinkään.

Vierailija
48/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin keli on parasta Suomen kesässä itselleni. Uimaan pääsee ilman märkäpukua vaikka heti aamulla, voi syödä ateriat ulkona, vaatteiksi riittää kotioloissa ja pihalla bikinit. Kyllähän hiki tulee jos jotain alkaa tekemään, mutta kai siihen on tottunut urheilun myötä niin ei haittaa ollenkaan. Treenatessa tulee talvellakin niin kuuma että hiki virtaa, niin sama kesällä jossain puutarhatöissä menee. Sit vaan kävelee suoraan järveen tai suihkuun viilentymään - ihanan tuntuista. Jos ei ole tottunut että kehon lämpö nousee ylös päivittäin, voin ymmärtää että tuntuu tukalalta kun yhtäkkiä hiki pukkaa.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin keho tottuu lämpöön ja sopeutuu siihen. En nyt muista mikä tutkimus se oli. Itse trenaan kehon todella lämpimäksi monta kertaa viikossa, nautin siitä lämmöstä joka kehossa on pitkään urheilun jälkeen. Sama tunne helteillä ja auringossa oltuani - ilman että tarvitsee pitkää treeniä alle.

Aurinko ja valoisat yöt piristävät mieltä, herään pirteänä ja iloisena uuteen päivään kun ikkunasta näkyy sininen taivas. Tässä pari syytä miksi itse odotan helteitä ja aurinkoa.

Vierailija
49/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja siltikään suomalaiset ei ymmärrä että se aurinko polttaa MYÖS Suomessakin. Naurettavia nämä uutiset että yhyy makasin seitsemän tuntia auringossa ja yhyy, paloin. Itse tiedän että palan about kymmenessä minuutissa suorassa auringonpaisteessa, joten silloin teen asialle jotain jotta en pala. Ei ole rakettitiedettä.

Vierailija
50/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on näin lämmintä harvoin, ei edes joka kesä joten silloin kun on lämmintä, nautin siitä. 

Aina jaksetaan valittaa, kuinka on niin kuuma ja byääh, muutaman päivän ajan vuodessa. Voihan itku nyt taas. Nappaa käteesi virkistävä juoma jäillä. Tuulettimet ja ilmanvaihto, ilman viilentimet on keksitty. 

Kestäkää nämä muutamat hellepäivät ja lyhyt kesä niin palataan äkkiä pimeään ja harmaaseen Suomeen ensikevääseen saakka.

T. kämpässä tällä hetkellä lämpöä joku 30 astetta

Mutta kun mun mielestä muut vuodenajat eivät ole pimeitä ja harmaita. Syksyllä on upea ruska, ihanan kirpeä ilma, luonto tuoksuu ja kauniit tähtitaivaat. Keväällä taas luonto heräilee, valo lisääntyy, purot avautuu ja maata alkaa näkyä lumen alta. Talvella taas saa ihastella lumen peittämiä metsiä, hankea, joka kimmeltää auringon valosta johtuen, tähtiä, katsella eläinten lumijälkiä jne. Tykkään kyllä myös kesästä, mutta silloin, kun asteet ovat siinä +20 paikkeilla. Valon määrä on kyllä ihanaa! Mutta olisihan se kiva, että näinä keleinä ei tarttis tällä tavoin oireilla.

Vierailija
51/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut että se lämpö ja kuumuus tuntuu fyysisesti hyvältä. En siis itse pidä siitä, minusta viileä ja raikas ilma tuntuu fyysisesti hyvältä. Vilpoisella säällä olen kaikin puolin virkeä, helteellä taas aivot ja keho laiskistuvat ja käyn puolella teholla enkä nuku yhtä hyvin kuin muulloin.

Vierailija
52/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täämä nauttija on hoikkahko 171cm  ja 77 kg ja asuu maatilalla. asvalttikaupungissa betonilaatojen keskessä olisi kamalaa tupakan, pensan, hajuvetehisten  ja krilliruokien käryssä riepottelevia pärrämopoja kuunnella

Vierailija
53/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne vähät vaatteet. Ei tartte kuin laskea uikkarit ja vaimon bikinit ja työntää sisään.

Vierailija
54/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämmin keli on parasta Suomen kesässä itselleni. Uimaan pääsee ilman märkäpukua vaikka heti aamulla, voi syödä ateriat ulkona, vaatteiksi riittää kotioloissa ja pihalla bikinit. Kyllähän hiki tulee jos jotain alkaa tekemään, mutta kai siihen on tottunut urheilun myötä niin ei haittaa ollenkaan. Treenatessa tulee talvellakin niin kuuma että hiki virtaa, niin sama kesällä jossain puutarhatöissä menee. Sit vaan kävelee suoraan järveen tai suihkuun viilentymään - ihanan tuntuista. Jos ei ole tottunut että kehon lämpö nousee ylös päivittäin, voin ymmärtää että tuntuu tukalalta kun yhtäkkiä hiki pukkaa.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin keho tottuu lämpöön ja sopeutuu siihen. En nyt muista mikä tutkimus se oli. Itse trenaan kehon todella lämpimäksi monta kertaa viikossa, nautin siitä lämmöstä joka kehossa on pitkään urheilun jälkeen. Sama tunne helteillä ja auringossa oltuani - ilman että tarvitsee pitkää treeniä alle.

Aurinko ja valoisat yöt piristävät mieltä, herään pirteänä ja iloisena uuteen päivään kun ikkunasta näkyy sininen taivas. Tässä pari syytä miksi itse odotan helteitä ja aurinkoa.

Kyse ei ole mulla liikunnan puutteesta, mä liikun varsinkin talvisin ulkona paljon. Kyse on myös ihon palamisherkkyydestä, auringonpistoksista, huonosta olosta (joka tulee mulle nopeasti kuumassa ellen ole suojautunut hyvin ja juo tarpeeksi) Liikunnassa on kyse enemmän tosta hikoilusta, ei auringon uv-säteilystä. On ihan todettu juttu, että suomalaiset kestää keskimäärin huonommin helteitä. -ap

Vierailija
55/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpöhän se on, mikä helteessä viehättää. Ei lämmin luita riko, sanotaan.

Vierailija
56/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäminäminä. Kun kaikki ei ole niin kuin sinä.

Niin, tän aloituksen pointti oli vähän niin kuin lsätä omaa ymmärrystä siitä, miksi muut hehkuttaa näitä kelejä ja kun ite ei vaan näistä nauti. Yritän päinvastoin tässä ymmärtää paremmin heitä, jotka viihtyy etelän rannoilla ja nauttii helteistä. :) -ap

Vierailija
57/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan yksilöllinen lämmönsietokyky. Ja miten keho palautuu esim. saunasta. Mä olin miedoissa löylyissä 10 min. niin jäähtymiseen meni yli tunti. Siis siihen ettei ollut enää tukala ja hiostava olo. Tämä oli talvella. Join kyllä vettä ja lepäsin. Veri kiertää hyvin enkä käytä peittoa kuin paukkupakkasilla. Voin kyllä kuvitella miten helle hellii mun vastakohtaa.

Kiitos tästä. Täällä liian harvoin lukee, että ihmiset ovat kyvykkäitä ymmärtämään toisenlaisuutta.

Todellakin nautin, hiki on, mutta ei mua hiki haittaa, vaatteet sen mukaan.

Sen takia mäkin täällä kyselen, kun mulle helle on tosi tuskaista ja haluan ymmärtää paremmin heitä, jotka tästä säästä pitää.

Eiköhän tämä nyt ole jo moneen kertaan vastattu riittävän selkeästi. Me kaikki emme koe samanlaisia tuntemuksia helteessä kuin sinä. Minä en koe tätä lainkaan tukahduttavana, ahdistavana tai väsyttävänä, eikä minulla hiki valu juuri lainkaan. Minusta tämä ilma on sanoinkuvaamattoman ihanaa ja nautin siitä kun lämpö suorastaan hellii ihoani. Helle ei myöskään mitenkään rajoita elämääni, vaan voin lähteä ulos kävelylle ihan samalla tavalla kuin esim. +15 asteessa.

Minusta tuntuu käsittämättömältä että joku voi kokea helteen sellaisena kuin sinä sen avausviestissä kuvailit. Minua todella kiehtoo ajatus että voisimme vaihtaa ruumiita päivän ajaksi, niin että sinun mielesi siirrettäisiin minun ruumiiseeni ja minun mieleni sinun ruumiiseesi. Niin että sinä saisit elää yhden hellepäivän minun ruumiini sisällä ja kokea sen sellaisena kuin minä sen koen ja minä saisin elää yhden hellepäivän sinun ruumiisi sisällä ja kokea sen sellaisena kuin sinä sen koet. Vain silloin voisimme ymmärtää toisiamme. Ikävä kyllä tämä ei ole mahdollista. 

Vierailija
58/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on myös ihon palamisherkkyydestä, auringonpistoksista, huonosta olosta (joka tulee mulle nopeasti kuumassa ellen ole suojautunut hyvin ja juo tarpeeksi) Liikunnassa on kyse enemmän tosta hikoilusta, ei auringon uv-säteilystä. On ihan todettu juttu, että suomalaiset kestää keskimäärin huonommin helteitä. -ap

Minä en pala herkästi, en ole ikinä saanut auringonpistosta (vaikka en edes suojaa päätäni ikinä), eikä helle ja hikoilu aiheuta minulle huonoa oloa (vaikka verenpaineeni on alhainen). Ehkä sitten en ole suomalainen, kun taidan kestää keskimääräistä paremmin helteitä.

Vierailija
59/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on myös ihon palamisherkkyydestä, auringonpistoksista, huonosta olosta (joka tulee mulle nopeasti kuumassa ellen ole suojautunut hyvin ja juo tarpeeksi) Liikunnassa on kyse enemmän tosta hikoilusta, ei auringon uv-säteilystä. On ihan todettu juttu, että suomalaiset kestää keskimäärin huonommin helteitä. -ap

Minä en pala herkästi, en ole ikinä saanut auringonpistosta (vaikka en edes suojaa päätäni ikinä), eikä helle ja hikoilu aiheuta minulle huonoa oloa (vaikka verenpaineeni on alhainen). Ehkä sitten en ole suomalainen, kun taidan kestää keskimääräistä paremmin helteitä.

Hohhoijaa... Kyse on KESKIMÄÄRÄISYYDESTÄ, ei siitä, että JOKAINEN suomalainen kokee helteen samalla tavalla. Vähän sama asia kuin todetaan, että naiset hakeutuvat useammin hoitoalalle, muttei se tarkoita sitä, että KAIKKI naiset hakeutuvat sinne. Ymmärrätkö? -ap

Vierailija
60/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helle on ihan eri asia Etelän lomilla- tähän säähän jos lisätään merituuli, varjot ja ilmastoidut ravintolat ja hotellit, sekä kirkas meri jossa näkee pohjaan niin sopii sekä aurinkotuolit ja varjot rannan puolesta. 

Suomessa on joko järvisyyty tai levää, tai ihan piukeena ihmisiä oleva maauimalan allas. Kotona ei ole kaikilla ilmastointia, eikä betonilähiössä paljon merituuli virkistä. Eikä ilta tuo pimeyttä ja yön lempeää lämpöä.