Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?

Vierailija
25.06.2020 |

Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.

Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?

Kommentit (649)

Vierailija
21/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuvitella että asuu jossain muussa massa3, jossain missä tuuli on lempeää ja valoa riittää.

Eikä täällä_norsunvittuämmien_kaamoslandiassa!

Mä just puolestani mietin sitä miten ihana on, että meillä on valoisaa tähän aikaan vuodesta lähes koko yön :)

Vierailija
22/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nauttijat" makaavat ilmalämpöpumpun kyljessä viileissä, isoissa asunnoisaan, pulahtvat ilmeisesti välillä myös uima-altaaseensa/järveen/mereen/jonnekin, ajavat ilmastoiduilla, viileillä autoillaan eri paikkoihin mm.ruokakauppaan jne. Ei tarvitse helteessä raahata painavia kasseja pyörällä/kävellen.

Naureskelevat köyhille ja sairaille helteistä kärsijöille sadistista vahingoniloaan. No, ei yllätä Suomessa. Mutta siis se niidenkin "nautinto"perustuu siihen, että oiekasti kaikin keinoin viilentävät itseään ja sitten naureskelevat niille, jotka eivät kykene siihen esim. rahan tai terveydentilan takia. Empaattinen, maailman onnellisin Suomen kansa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pienemmässä mittakaavassa se sama kun lähdetään etelänlomille. Täällä sitten kuitenkin valitetaan +25 "helteistä" mutta pitää kuitenkin lähteä Thaikkuihin ja siellä on sitten niiiiiin ihanaa.

Vierailija
24/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on näin lämmintä harvoin, ei edes joka kesä joten silloin kun on lämmintä, nautin siitä. 

Aina jaksetaan valittaa, kuinka on niin kuuma ja byääh, muutaman päivän ajan vuodessa. Voihan itku nyt taas. Nappaa käteesi virkistävä juoma jäillä. Tuulettimet ja ilmanvaihto, ilman viilentimet on keksitty. 

Kestäkää nämä muutamat hellepäivät ja lyhyt kesä niin palataan äkkiä pimeään ja harmaaseen Suomeen ensikevääseen saakka.

T. kämpässä tällä hetkellä lämpöä joku 30 astetta

Vierailija
25/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että saa voimaantua pyllybiksuissa. Toppatakki tai kumisaappaat ei voimauta.

Vierailija
26/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nauttijat" makaavat ilmalämpöpumpun kyljessä viileissä, isoissa asunnoisaan, pulahtvat ilmeisesti välillä myös uima-altaaseensa/järveen/mereen/jonnekin, ajavat ilmastoiduilla, viileillä autoillaan eri paikkoihin mm.ruokakauppaan jne. Ei tarvitse helteessä raahata painavia kasseja pyörällä/kävellen.

Naureskelevat köyhille ja sairaille helteistä kärsijöille sadistista vahingoniloaan. No, ei yllätä Suomessa. Mutta siis se niidenkin "nautinto"perustuu siihen, että oiekasti kaikin keinoin viilentävät itseään ja sitten naureskelevat niille, jotka eivät kykene siihen esim. rahan tai terveydentilan takia. Empaattinen, maailman onnellisin Suomen kansa!

Vali, vali, vali, vali, vali ja vali.

Vierailija
27/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteellä voi ottaa rennosti. Ei tarvitse suorittaa mitään, ei urheilla hiki päässä, siivota tai mitään. On liian kuuma tehdä mitään raskasta, joten voi vaan lekotella jossain ja käydä uimassa. Ymmärrän kyllä kuumissa oloissa työskentelevien tuskan, he eivät voi olosuhteille mitään ja varmasti kärsivät. Mutta lomalaisten jatkuvaa valitusta en ymmärrä.

Vierailija
28/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan yksilöllinen lämmönsietokyky. Ja miten keho palautuu esim. saunasta. Mä olin miedoissa löylyissä 10 min. niin jäähtymiseen meni yli tunti. Siis siihen ettei ollut enää tukala ja hiostava olo. Tämä oli talvella. Join kyllä vettä ja lepäsin. Veri kiertää hyvin enkä käytä peittoa kuin paukkupakkasilla. Voin kyllä kuvitella miten helle hellii mun vastakohtaa.

Vierailija
29/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että saa voimaantua pyllybiksuissa. Toppatakki tai kumisaappaat ei voimauta.

Päivän paras :DD Tämäpä hyvinkin, ja tästä asiasta kun pääsee vielä itkemään iltalehtien roskasivuille niin sehän voimaannuttaa ensi kesään asti! xD

Vierailija
30/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä tuo on vaan provosoimista ne mitään nauti. Ei kuumissa maissakaan onnesta soikeina keskipäivän paahtessa nautiskella. Ne ihmiset nauttiin kun aurinko painuu mailleen.

Varmaan juuri se, että sä voit mennä vielä tähän aikaan hyvinkin pihalle vaikka uittamaan lapsia altaassa, tai iltateelle- palalle tms. Ja silti ei palele yhtään ja on ihan valoisaakin.

Monesti ihmisillä menee päivät töissä ja illalla on jo pimeää ja viileää eikä ulkona ehdi olla tai ainakin se on enimmäkseen kurjaa.

Ja tarkenee mennä uimaan, kun vedet ovat lämpöisiä.

Mutta en todellakaan väheksy heitä joille tämä keli esim. tuo terveysongelmia.

Mä uin läpi neljä vuodenaikaa, oon intohimoinen avantouimari. Helteiden hyvä puoli on kyllä se, että uiminen viilentää ja tuntuu ihanalta, mutta sen jälkeen alkaa taas paahde. Mä työskentelen myös ulkona ja keittiötiloissa, joten kuumuus on tuskaista silloin. -ap

Vierailija
31/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on näin lämmintä harvoin, ei edes joka kesä joten silloin kun on lämmintä, nautin siitä. 

Aina jaksetaan valittaa, kuinka on niin kuuma ja byääh, muutaman päivän ajan vuodessa. Voihan itku nyt taas. Nappaa käteesi virkistävä juoma jäillä. Tuulettimet ja ilmanvaihto, ilman viilentimet on keksitty. 

Kestäkää nämä muutamat hellepäivät ja lyhyt kesä niin palataan äkkiä pimeään ja harmaaseen Suomeen ensikevääseen saakka.

T. kämpässä tällä hetkellä lämpöä joku 30 astetta

Vierailija
32/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

paras keli on sula ja kuiva keli

Vierailija
33/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrät kai että kaikki ei koe helteitä tuollaisina? Ei minua ahdista, kuumota, väsytä ja mitä kaikkea tuossa listassasi nyt olikaan. Oikein miellyttävänä pidän lämpöisiä/kuumia kelejä.

Öö se oli vähän niin kuin tässä se pointti? Eli kysyin, mikä kuuman sään ystäviä viehättää helteissä eli ne, jotka ei koe helteitä tämmöisenä kuin mä? Oletin, että se tulisi selväksi aloituksesta. Ja siitä, että musta on täysin ok, jos joku mäistä nauttii eikä siinä ole mitään pahaa. Haluan vaan ymmärtää, mikä siinä on se juttu niille, jotka tästä tykkää, kun itse saan nuo kaikki listatut oireet nopeasti.

Vierailija
34/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se köyhä, joka raahaa kauppakassejaan pyörällä tai kävellen, mutta katsos kun minun ei ole pakko tehdä niin keskipäivän aikaan auringon porottaessa vaan voin odottaa iltaan, tilata ruokatarvikkeet kotiin tai vaikkapa ostaa ja suunnitella ruoat seuraavalle viikolle, jottei helteiden aikana tarvitse raahautua (kauas) kaupoille kävellen.

Kaiken lisäksi minulla ei ole mitään kunnon ilmanvaihtoa vaan lämpötila on asunnossa korkea, vaikka tuuletin onkin.

Mutta kun byääääääh. Hirveä Suomen kansa. 

Vierailija
35/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan näitä kelejä. Silloin kun voi istua varjossa ilman villatakkia alkaa olemaan kelit kohdallaan.

Vuorokauden lämpötiloissa on kuitenkin runsaasti vaihtelua: aamukuudelta oli vain 15 lämmintä kun kävin uimassa, vesi 21. Kun tulin kotiin ja tein aamiaisen oli lämmennyt sen verran että saatoin istua auringossa syömässä aamiaista.

Siitä tuo päivä on jatkunut eteläterassilla ja puutarhassa. Kasvihuoneessa oli 29 lämmintä ja kosteus 90%, ihan trooppinen fiilis:)

Otan kaiken irti näistä muutamasta päivästä! Mun kivut hellittää vasta 25 asteessa joten montaa kivutonta päivää ei vieläkään ole ollut.

Kyllä, muuttaisin heti lämpimään jos mieheni työ ei pitäisi täällä, kuopus olisi jo muuttanut omilleen ja olisi sen verran irtonaista rahaa ettei taloa tarvitsisi myydä jotta saisimme hankittua talon etelästä. Täälläkin kun pitää olla joku tukikohta.

Vierailija
36/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ollaan, vaikka jotkut kuvittelevat olevansa etelässä. Mahtavaa, että näissäkin leveysasteissa on näinkin monipuolinen ilmasto.

Vierailija
37/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan yksilöllinen lämmönsietokyky. Ja miten keho palautuu esim. saunasta. Mä olin miedoissa löylyissä 10 min. niin jäähtymiseen meni yli tunti. Siis siihen ettei ollut enää tukala ja hiostava olo. Tämä oli talvella. Join kyllä vettä ja lepäsin. Veri kiertää hyvin enkä käytä peittoa kuin paukkupakkasilla. Voin kyllä kuvitella miten helle hellii mun vastakohtaa.

Kiitos tästä. Täällä liian harvoin lukee, että ihmiset ovat kyvykkäitä ymmärtämään toisenlaisuutta.

Todellakin nautin, hiki on, mutta ei mua hiki haittaa, vaatteet sen mukaan.

Vierailija
38/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin, että helteessä viehättää se mieletön vastakohta maamme tavanomaiseen säähän. eli tappokuuma ja epätodellisen lämmin. Hietsussa maatessaan voi kuvitella olevansa Sardiniassa lomailemassa, tämä sen täytyy olla.

Mun ongelma on vaan se, etten halua olla siellä Sardiniassa tai muualla etelässä. :D Mä haaveilen Pohjois-Norjasta, Islannista ja Ruotsin Lapista. Muutin pohjoisempaan osin ilmaston takia ja mieleni halajaa tällä hetkellä tuuliselle avotuntureille. -ap

Vierailija
39/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrät kai että kaikki ei koe helteitä tuollaisina? Ei minua ahdista, kuumota, väsytä ja mitä kaikkea tuossa listassasi nyt olikaan. Oikein miellyttävänä pidän lämpöisiä/kuumia kelejä.

Öö se oli vähän niin kuin tässä se pointti? Eli kysyin, mikä kuuman sään ystäviä viehättää helteissä eli ne, jotka ei koe helteitä tämmöisenä kuin mä? Oletin, että se tulisi selväksi aloituksesta. Ja siitä, että musta on täysin ok, jos joku mäistä nauttii eikä siinä ole mitään pahaa. Haluan vaan ymmärtää, mikä siinä on se juttu niille, jotka tästä tykkää, kun itse saan nuo kaikki listatut oireet nopeasti.

Niin, minä pidän kuumaa/lämmintä ilmaa miellyttävänä enkä epämiellyttävänä. Tykkään kun on lämmintä eikä tarvitse palella. Mitä siinä nyt pitää vielä eritellä?

Vierailija
40/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuvitella että asuu jossain muussa massa3, jossain missä tuuli on lempeää ja valoa riittää.

Eikä täällä_norsunvittuämmien_kaamoslandiassa!

Mutta kun mä en halua asua muualla, paitsi käydä satunnaisesti Pohjois-Euroopan perukoilla! Oon tykännyt Suomesta, koska täällä on miellyttävät kesät, neljä vuodenaikaa ja täällä pohjoisessa vielä kunnon talvi. -ap