Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?

Vierailija
25.06.2020 |

Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.

Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?

Kommentit (649)

Vierailija
341/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteet ahdistaa, ei edes koiran kanssa pääse kunnon lenkeille. Jos ei sada, saattaa hyttyset kadota paikka paikoin, se on kiva, mutta jos helteillä vähänkään välillä sataa, niin ei ole kyllä metsään menemistä, sitä hyttysmäärää ei kestä kukaan.

Vierailija
342/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä säälittää vanhukset hoitolaitoksissa kuumissa kopeissaan, eihän ne hoitajat viitsi rahdata niitä edes talojen pihaan, suurin osa saa vaan kärsiä sisätiloissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän molempia puolia, vielä viime kesänä nautin helteestä suunnattomasti. Suorastaan heräsin eloon helteellä. Nyt olen kuitenkin sairastunut vakavasti ja huomaan kärsivänä helteestä. Varokaa ihmiset Koronaa jos haluatte vielä tulevaisuudessakin nauttia helteistä!

Vierailija
344/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteestä ei saa Suomessa pitää, mutta jos erehtyy mainitsemaan, että talvi ahdistaa niin on kauhea ihminen. 

Vierailija
345/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helteissä on se hyvä puoli, että Suomen oloissa niitä on tosi vähän. Eikös tämäkin hellejakso ole loppumassa koht'sillään? Ja montakos näitä korkeapaineita ehtii olla vielä sen kesäkuukauden aikana, joka on nimeltään heinäkuu? Elokuussa harvoin on kuumuutta enää haitaksi asti.

Kannattaa nauttia. Ja syödä jätskiä yksin, se on niin parasta. 

Kannattaa nauttia...kun ei oikeasti pysty. Ihan oikeasti. Ehkä et tarkoita sitä niin, mutta juuri tämä tuntuu minusta ainakin loukkaavalta, että tätä kestää vain vähän aikaa, kyllä säkin opit kun vähän yrität ja olet tyhmä, kun et nauti.

Nauti sinä. Hyvä, että joku nauttii. Mutta älä pakoita muita ja jankuta, että kyllä tähän tottuu ja yrität vaan kovemmin jne.

En minäkään nauti tai totu koskaan -30-+20 lämpötiloihin. En silti valita taukoamatta.

Mitä se sinun kohdallasi tarkoittaa, ettet totu? Minun kohdallani ei ole kyse vain tottumattomuudesta tai nauttimattomuudesta, vaan mm. kipujen lisääntymisestä. Kärsin niistä muutenkin 365 päivää vuodessa lähes taukoamattomasti. Se helle on viimeinen pisara kaikkeen. Sinulla on oikeus valittaa ja olla valittamatta. Niin kuin minullakin. Se ei tee sinusta parempaa ihmistä, että sinä olet valittamatta ja minä valitan.

Olen myös kroonisesti kipusairas 365/v. Mulle helle suo edes hetken lievennyksen n viikon kuluttua siitä kun lämpö on noussut yli 25 asteen.

Tänävuonna tässä omalla "kylällä" on ollut 12 hellepäivää eikä nekään putkeen. Eli 5 lähes kivutonta, wau.

Ilmeisesti sinulla on kuitenkin parempi tilanne 353 päivää vuodessa. Lucky you.

Ohis: Jos henkilö kirjoittaa kärsivänsä kivuista 365 päivää / v, niin millä perusteella kommentoimallasi ihmisellä on 353 päivää "parempi tilanne"? Sairautesi ei ole näköjään opettanut sinulle empatiaa ja myötäelämistä.

Vierailija
346/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varmasti hyvin yksilöllinen asia, kuten kaikki muukin elämässä. Mun mies hakeutuu pois auringosta, lyhytkin aika paahteessa tuntuu hänestä ikävältä. Itse taas oikein imen sitä paahteen tuomaa henkistä ja fyysistä tunnetta itseeni. Sitä on vaikea sanoin kuvailla, mutta kuumuus ja paahde tuntuu vaan niin hyvältä. Toki pidemmän päälle arjen pyöritys on helteessä rankkaa, ja olenkin ollut tänä kesänä onnekas kun olen saanut lomaillen nauttia tästä helteestä. Voi käydä uimassa kun haluaa, ottaa pikasuihkuja pitkin päivää ja kulkea puolialasti.

Itse harrastan liikuntaa helteellä siinä missä muillakin keleillä. Pidän vaan huolta energiansaannista ja nesteytyksestä. Jos perus fyysinen liikkuminen kuumalla on tosi hankalaa perusterveellä ihmisellä, olisin vähän huolissani kuntotasosta ja tulevaisuuden toimintakyvystä.

Vierailija
347/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aaamulla voi hakea postit paljasjaloin mekko päällä ja juoda aamukahvin kuistilla ennenkuin iltapäivän aurinko siirtyy paistamaan siihen. Lapsille ei tarvitse tunkea kymmeniä vaatteita, kunhan heittää aurinkorasvat ja hellemekot. Koska piha on suojaisa, lapset ovat usein nakuina ja me kastelemme heitä puutarhaletkuilla, erityisen kivaa heistä on sitten mennä märkinä nakupelleinä pomppimaan trampalle :D

Mies grillaa lähes joka päivä ja minä teen salaatteja. Syömme ulkona, puun alla.  Jos lähdemme asioille otamme pyörät, mukavammat kuin  auto joka on näillä keleillä lähinnä liikkuva sauna.

tästäkin on näköjään niin eri kokemukset, kun minun mielestä on kymmenen kertaa työläämpää laittaa lapsille parin tunnin välein sitä tahmeaa aurinkorasvaa likaiselle hikiselle iholle ja tarjota jatkuvasti juomista ja tarkistaa pysyykö se hellehattu päässä, kuin heittää vain aamulla päälle joku huppari. 

Ellei olla uimassa, ei rasvaa tarvitse lisäillä koko ajan. Hatut pysyy kyllä päässä, eivät ole enää mitään taaperoita. Juodakin osaavat pihalla mukana olevista vesipulloistaan ja vanhempi osaa käydä itse täyttämässä sitä sisällä. En siis joudu juoksemaan perässä hattu toisessa ja juomapullo toisessa kädessä pitkin päivää. 

Vierailija
348/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma saadaan saadaan sadetta stadiin ja ilmat viilenee. Nautin.

Vierailija
349/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti parasta naisilla pyllybikinit rannalla.

Vierailija
350/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän helteistä, se tuo vapautta, ja auringonvalo piristää. Tekee mieli tehdä ulkona asioita, eikä tarvi pukea päälle paljon vaatteita. Mutta toki nyt kun olin kipeänä se oli aika tuskaisaa helteen aikana. Mutta normaalisti olen perusterve eikä helteistä ole haittaa. Nukun tuuletin päällä ja lakanalla ihan hyvin. Palan helposti auringossa mutta kun en enää nykyään edes yritä ruskettua on helppo suojautua. Korkea suojakerroin tai mukava puuvilla/pellavavaatteet.

Harmittaa kun suomessa on 9kk viileä, varsinkin joku marraskuu on niin synkkä, tuulinen, kamala, pimeä, ei tekemistä. Kesällä on vapaa!

Ja hei meillähän on kuivat helteet, toista se on tropiikissa +35 ja ilmankosteus korkea. Suomessa on vielä ihan mukavaa helteillä.

Vierailija
351/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivälehtien aivopesusta se helteiden ihannoiminen johtuu. Paahtavistakin helteistä kuuluu NAUTTIA, vaikka verissäpäin.  Ja toisaalta, nyt kun luvassa on vähän viileämpää, niin toimittaja kirjoittaa: "Ensi viikolla vaikuttaa masentavalta."   - Aivan älytöntä!  Kun on tieteellisesti todettu, että ihminen voi parhaiten plus 14 asteen lämpötilassa.

Vierailija
352/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän helteistä, se tuo vapautta, ja auringonvalo piristää. Tekee mieli tehdä ulkona asioita, eikä tarvi pukea päälle paljon vaatteita. Mutta toki nyt kun olin kipeänä se oli aika tuskaisaa helteen aikana. Mutta normaalisti olen perusterve eikä helteistä ole haittaa. Nukun tuuletin päällä ja lakanalla ihan hyvin. Palan helposti auringossa mutta kun en enää nykyään edes yritä ruskettua on helppo suojautua. Korkea suojakerroin tai mukava puuvilla/pellavavaatteet.

Harmittaa kun suomessa on 9kk viileä, varsinkin joku marraskuu on niin synkkä, tuulinen, kamala, pimeä, ei tekemistä. Kesällä on vapaa!

Ja hei meillähän on kuivat helteet, toista se on tropiikissa +35 ja ilmankosteus korkea. Suomessa on vielä ihan mukavaa helteillä.

Mä olen vapaa kun on pimeää ja viileää!

Vierailija
353/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on kysynyt, eikö se 20-22 peruskesä riitä hellehulluille? Ei riitä. Se on vielä vilpakka. Lämmössä on minulle kyse siitä tunteesta iholla. Kävelin tänään kaupasta kotiin ja se tunne kun lämpö ja kuumuus oikein hehkui ja nousi maasta, oli jotain taivaallista. Ja istuin ulkona varjossa ja oli kuin linnunmaidossa olisi kylpenyt. Se hellehulluus on todella voimakas tunne, osa ihmisistä saa jotain endorfiinien tapaista kesän lämmöstä. Sillä ei ole mitään tekemistä auringonoton kanssa. Sen tunteen saavuttamiseen ei riitä 20 astetta tai vaatteiden lisäys. Ja ei, minulla ei ole ilmalämpöpumppua kotona.

Minua ärsyttää eniten se, että niitä helteitä on oikeasti vaan joku pari viikkoa vuodessa ja hirveä valitus siitä. Sitten joku kuukauden verran ihan kivaa kesäsäätä ja loput 10 kk kylmä. Miksi ei saisi nauttia edes sitä paria viikkoa vuodessa? Tosiaan, on ihana tunne kun istuu helteellä varjossa ja ehkä pieni tuulenhenkäys viilentää. Ikävää on se, jos joutuu tekemään ruumiillista työtä liian kuumassa, silloin ymmärrän että ärsyttää.

Jos sitä ihan kivaa kesäsäätä on kuitenkin kaksi kuukautta, miksi ainoastaan niistä kahdesta pätsiviikosta voi nauttia? Ja kyllä minä muistaisin, että parina edellisenä kesänä sitä hellettä on ollut pikkuisen enemmän kuin kaksi viikkoa. Nytkin on kesä aluillaan ja helteitä on ollut jo nyt yli kaksi viikkoa tälle kesälle. 

Juu, jos joku on sitä mieltä, ettei Suomessa ole juuri koskaan hellettä enempää kuin pari viikkoa vuodessa, niin muisti ei yllä edes kahden vuoden taakse.

Vuonna 2018 oli heinäkuussa 27 hellepäivää, elokuussa 13, kesäkuussa 9 ja toukokuussakin jopa 14! Vaikka nämä ovat hellehuippuja, eli noina kaikkina päivinä ei ole ollut kaikilla paikkakunnilla yhtä aikaa yhtä kuuma, niin keskimäärin siitä kuitenkin kertyy melkoinen määrä hyvin lämpimiä päiviä, jopa sitä +30 astetta.

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/kesa-2018

Vierailija
354/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nyt satun pitämään siitä että on lämmin eikä palele yhtään. Ei siinä sen kummempaa viehättämistä ole. Ihan samalla tavalla kuin pidän teestä mutta en kahvista.

Vierailija
355/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nyt satun pitämään siitä että on lämmin eikä palele yhtään. Ei siinä sen kummempaa viehättämistä ole. Ihan samalla tavalla kuin pidän teestä mutta en kahvista.

Parasta on se kun makuuhuoneessa on +35 astetta.

Miksi te viilennätte sisätiloja kun lämpö on niin mukavaa?

Maatkaa vaan siinä hiessänne.

Vierailija
356/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on kysynyt, eikö se 20-22 peruskesä riitä hellehulluille? Ei riitä. Se on vielä vilpakka. Lämmössä on minulle kyse siitä tunteesta iholla. Kävelin tänään kaupasta kotiin ja se tunne kun lämpö ja kuumuus oikein hehkui ja nousi maasta, oli jotain taivaallista. Ja istuin ulkona varjossa ja oli kuin linnunmaidossa olisi kylpenyt. Se hellehulluus on todella voimakas tunne, osa ihmisistä saa jotain endorfiinien tapaista kesän lämmöstä. Sillä ei ole mitään tekemistä auringonoton kanssa. Sen tunteen saavuttamiseen ei riitä 20 astetta tai vaatteiden lisäys. Ja ei, minulla ei ole ilmalämpöpumppua kotona.

Minua ärsyttää eniten se, että niitä helteitä on oikeasti vaan joku pari viikkoa vuodessa ja hirveä valitus siitä. Sitten joku kuukauden verran ihan kivaa kesäsäätä ja loput 10 kk kylmä. Miksi ei saisi nauttia edes sitä paria viikkoa vuodessa? Tosiaan, on ihana tunne kun istuu helteellä varjossa ja ehkä pieni tuulenhenkäys viilentää. Ikävää on se, jos joutuu tekemään ruumiillista työtä liian kuumassa, silloin ymmärrän että ärsyttää.

Jos sitä ihan kivaa kesäsäätä on kuitenkin kaksi kuukautta, miksi ainoastaan niistä kahdesta pätsiviikosta voi nauttia? Ja kyllä minä muistaisin, että parina edellisenä kesänä sitä hellettä on ollut pikkuisen enemmän kuin kaksi viikkoa. Nytkin on kesä aluillaan ja helteitä on ollut jo nyt yli kaksi viikkoa tälle kesälle. 

Juu, jos joku on sitä mieltä, ettei Suomessa ole juuri koskaan hellettä enempää kuin pari viikkoa vuodessa, niin muisti ei yllä edes kahden vuoden taakse.

Vuonna 2018 oli heinäkuussa 27 hellepäivää, elokuussa 13, kesäkuussa 9 ja toukokuussakin jopa 14! Vaikka nämä ovat hellehuippuja, eli noina kaikkina päivinä ei ole ollut kaikilla paikkakunnilla yhtä aikaa yhtä kuuma, niin keskimäärin siitä kuitenkin kertyy melkoinen määrä hyvin lämpimiä päiviä, jopa sitä +30 astetta.

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/kesa-2018

Niin että kiitos vaan hellehullut, pääasia että he nauttivat!

Vierailija
357/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vattu miten typerä aloitus.

Minä nautin helteest' sikana juuri niin paljon kuin monua inhottaa BLM, mm.

Vierailija
358/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta on se kun makuuhuoneessa on +35 astetta.

Miksi te viilennätte sisätiloja kun lämpö on niin mukavaa?

Maatkaa vaan siinä hiessänne.

Mulla on sisällä 26-27, makkariin paistaa vain aamuaurinko. Ei ole liian hikistä.

Vierailija
359/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen kun marraskuussa ei aurinkoa ole näkynyt 3 viikkoon ja räntää sataa vaakaan päin näköä. Loskaa maassa ja synkkää. 

Zinc

Ei haittaa, että on vähän hiki ja lämmintä ..  :D

Vierailija
360/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Voi olla ulkona vähissä ja kevyissä vaatteissa, olo on todella mukava ja pirteä. Inhoan paksuja takkeja, paitoja ja housuja.

2. Ei tarvitse arpoa että täytyykö ulos mennessä ottaa pitkähihainen mukaan vai ei jos yhtäkkiä aurinko meneekin pilveen.

3. Ainoat ajat kun on tarpeeksi lämmintä käydä uimassa.

4. Iltaisinkin on lämmintä, voi istua iltaa pitkälle yöhön.

5. Palelen todella helposti. Helteillä ei ole pelkoa siitä.

6. Asun rannikolla jossa tuulee vuoden ympäri, helteellä tuuli tuntuu vain hyvältä eikä hyytävältä kidutukselta.

Suomessa on 10 kuukautta kestävää pimeyttä ja kylmyyttä ja vesisadetta, nautin helteistä enemmän kuin mistään. Kärsin kovasta kaamosmasennuksesta ja tällaiset helteet ovat kuin akkujen lataamista sitä varten. Kotona on ilmastointilaite eli saan nukuttuakin mukavasti, ei ollut kovin kallis kertahankinta siihen nähden että iloa riittää vuosiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi