Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?

Vierailija
25.06.2020 |

Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.

Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?

Kommentit (649)

Vierailija
381/649 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun luen noita kommentteja, saan käsityksen, että  kaikilla on mahdollisuus  lähteä lenkille keskellä päivää ja uimaankin. Sen jälkeen tehdään siistiä sisä-etätyötä ilmalämpöpumpun puhaltaessa taloon ihanaa 19-asteista ilmaa. Välillä käydään topissa ja shortseissa piipahtamassa jäden ostossa.

Kommentoiko täällä nyt ainoastaan kaupunkilaiset sisätyöntekijät tms?

Eikö kukaan tee  tai jopa joudu tekemään töitä ulkona helteessä saaaatanan pitkiä päiviä: tietyömiehet, kaivurikuskit, maatilan työntekijät, torimyyjät, rakennusmiehet, talomaalarit, mansikanpoimijat?

Traktoreissa on ilmastointi ja peltotyöt tekee urakoitsijat. Eihän kukaan pystyis autolla edes ajamaan ( jota suomalaiset tekee "töikseen") jos eivät pystyis istumaan muissa ajoneuvoissa.

Vierailija
382/649 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan hellevaatteita, uimista, jäätelöä ja kaikkea kesäesailua. Nivelet tykkää ja saan auringosta mielihyväpärinöitä. Onhan helteessä raskasta, mutta nautin silti. Ihana kontrasti kun pulahtaa kuumasta ilmasta viileään järveen tai mereen ja sieltä takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/649 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan hellevaatteita, uimista, jäätelöä ja kaikkea kesäesailua. Nivelet tykkää ja saan auringosta mielihyväpärinöitä. Onhan helteessä raskasta, mutta nautin silti. Ihana kontrasti kun pulahtaa kuumasta ilmasta viileään järveen tai mereen ja sieltä takaisin.

Ihanaa on kun vesi on lämmintä. Voi kerrankin nauttia uimisesta ja uida niin pitkään kuin haluttaa.

Vierailija
384/649 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helteissä on se hyvä puoli, että Suomen oloissa niitä on tosi vähän. Eikös tämäkin hellejakso ole loppumassa koht'sillään? Ja montakos näitä korkeapaineita ehtii olla vielä sen kesäkuukauden aikana, joka on nimeltään heinäkuu? Elokuussa harvoin on kuumuutta enää haitaksi asti.

Kannattaa nauttia. Ja syödä jätskiä yksin, se on niin parasta. 

Kannattaa nauttia...kun ei oikeasti pysty. Ihan oikeasti. Ehkä et tarkoita sitä niin, mutta juuri tämä tuntuu minusta ainakin loukkaavalta, että tätä kestää vain vähän aikaa, kyllä säkin opit kun vähän yrität ja olet tyhmä, kun et nauti.

Nauti sinä. Hyvä, että joku nauttii. Mutta älä pakoita muita ja jankuta, että kyllä tähän tottuu ja yrität vaan kovemmin jne.

En minäkään nauti tai totu koskaan -30-+20 lämpötiloihin. En silti valita taukoamatta.

Mitä se sinun kohdallasi tarkoittaa, ettet totu? Minun kohdallani ei ole kyse vain tottumattomuudesta tai nauttimattomuudesta, vaan mm. kipujen lisääntymisestä. Kärsin niistä muutenkin 365 päivää vuodessa lähes taukoamattomasti. Se helle on viimeinen pisara kaikkeen. Sinulla on oikeus valittaa ja olla valittamatta. Niin kuin minullakin. Se ei tee sinusta parempaa ihmistä, että sinä olet valittamatta ja minä valitan.

Olen myös kroonisesti kipusairas 365/v. Mulle helle suo edes hetken lievennyksen n viikon kuluttua siitä kun lämpö on noussut yli 25 asteen.

Tänävuonna tässä omalla "kylällä" on ollut 12 hellepäivää eikä nekään putkeen. Eli 5 lähes kivutonta, wau.

Ilmeisesti sinulla on kuitenkin parempi tilanne 353 päivää vuodessa. Lucky you.

Ohis: Jos henkilö kirjoittaa kärsivänsä kivuista 365 päivää / v, niin millä perusteella kommentoimallasi ihmisellä on 353 päivää "parempi tilanne"? Sairautesi ei ole näköjään opettanut sinulle empatiaa ja myötäelämistä.

Näissä helvetillisissä kivuissa ei jaksa olla empaattinen eikä sympaattinen.

Vaihtaisin heti osani tuon toisen kanssa ! Helteitä ( siis yli 25 astetta) on joka tapauksessa vain muutama päivä vuodessa.

Vierailija
385/649 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä nyt satun pitämään siitä että on lämmin eikä palele yhtään. Ei siinä sen kummempaa viehättämistä ole. Ihan samalla tavalla kuin pidän teestä mutta en kahvista.

Parasta on se kun makuuhuoneessa on +35 astetta.

Miksi te viilennätte sisätiloja kun lämpö on niin mukavaa?

Maatkaa vaan siinä hiessänne.

No en viilennä. Makkarissa pysyy max 26 ja olohuoneessa max 29. Just sopivasti. En edes hikoile koska ilmankosteus on niin alhainen (alle 50%)

En kärsi edes kosteassa tropiikissa kuin pari ekaa päivää korkeintaan, sitten elimistö sopeutuu

Vierailija
386/649 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun luen noita kommentteja, saan käsityksen, että  kaikilla on mahdollisuus  lähteä lenkille keskellä päivää ja uimaankin. Sen jälkeen tehdään siistiä sisä-etätyötä ilmalämpöpumpun puhaltaessa taloon ihanaa 19-asteista ilmaa. Välillä käydään topissa ja shortseissa piipahtamassa jäden ostossa.

Eikö kukaan tee  tai jopa joudu tekemään töitä ulkona helteessä saaaatanan pitkiä päiviä: tietyömiehet, kaivurikuskit, maatilan työntekijät, torimyyjät, rakennusmiehet, talomaalarit, mansikanpoimijat?

Kysypä raksamieheltä kumpi on pahempi 2 vkoa 25 plussaa tai 2 vkoa 25 astetta miinusta. Vai kenties 4kk viimas ja tihkusadetta?

Nyt esitit vain yhden puolen asiasta

Vierailija
387/649 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on hitsaaja, työ on yhtä helvettiä tällä helteellä. Itse ravintolakokki, ei sekään hääviä hommaa näillä lämpöasteilla.

Vierailija
388/649 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteessä viehättää sen eksoottisuus. Plussaa myös siitä, että ei tarvitse pukeutua kerroksittain edes illalla! Luonnonvesissäkin tarkenee uida. 

Muuten helteestä onkin vaikea nauttia. Auringon kirkkaus estää ulkoilun päivällä, meluavat nuorisolaumat haittaavat ulkoilua illalla.

Vierailija
389/649 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin että, mikä ihmisiä kiinnostaa helvetissä :D

Luit ihan oikein :D

Vierailija
390/649 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljas pinta. Kuka väittää ettei mukamas tykkää katsella kauniiden/komeitten ihmisoletettujen vähäpukeisia vartaloita, puhuu paskaa.

Minä kauhistelen, kun helteillä moni istuu paahteessa olkapäät paljaina ja alttiina auringon porotukselle.  En uskaltaisi polttaa ihoani, aurinkorasvat eivät kuuleman mukaan yksinään ole riittävä suojaus haitalliselta säteilyltä. Uimahallissa paljastelen vasta.

Vierailija
391/649 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljas pinta. Kuka väittää ettei mukamas tykkää katsella kauniiden/komeitten ihmisoletettujen vähäpukeisia vartaloita, puhuu paskaa.

Minä kauhistelen, kun helteillä moni istuu paahteessa olkapäät paljaina ja alttiina auringon porotukselle.  En uskaltaisi polttaa ihoani, aurinkorasvat eivät kuuleman mukaan yksinään ole riittävä suojaus haitalliselta säteilyltä. Uimahallissa paljastelen vasta.

Kuulun siihen väestönosaan, joka palaa aina eikä rusketu koskaan. Kaltaisiani on Suomessa keskimäärin 5 %. Kakkostyyppiä (palaa usein, ruskettuu hieman) on joka neljäs suomalainen. Silti kun liikun kesällä ulkona, erittäin harva on suojannut ihoaan vaatteilla, eli pitkähihaisilla tai -lahkeisilla, vaikka vaatteita on olemassa hyvinkin ohuita ja keveitä. Minulla on suojaavat vaatteet, aurinkovoidetta kasvoissa, hattu ja aurinkolasit. Silti saatan palaa, ellen läträä aurinkovoiteen kanssa vähän väliä.

Vierailija
392/649 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan trooppisen lämpimiä pitkiä iltoja, kun voi istuskella ystävien kanssa puutarhassa hellemekko päällä, eikä tarvitse kietoutua villapaitoihin ja kaulahuiveihin kuten 90 % vuodesta. Ja voi lähteä yöuinnille lämpimään mereen. Siinä on jotain todella taianomaista.

Rakastan sitä, kun helle panee hetkeksi kaupungin ”sekaisin” ja suomalaisetkin alkavat hymyillä.

Minä en pala oikeastaan koskaan ja rusketun helposti. Olen melko tumma suomalaiseksi. Olen aina viihtynyt Välimeren maiden ilmastossa.

Vierailija
393/649 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava olo, satun vain tykkäämään korkeammista lämpötiloista ja sopeudun niihin nopeasti. En hikoile sisällä istuessa niin paljon että se olisi ongelma. Ulkona toki ja treenatessa mutta ei sekään tuota epämukavuutta. Olen pirteämpi lämpimällä, ei tarvita aurinkoakaan välttämättä. T-paidalla tai topilla ja shortseissa hengailusta saa nauttia niin harvoin, että niistä hetkistä haluaa ottaa kaiken irti.

Vierailija
394/649 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että ap on ylipainoinen. Ei minulla hoikkana ole mitään pelkoa että alkaisin haista, jos käyn hellekeleillä suihkussa aamulla. Mielellään käyn myös illalla saunassa ja toki parasta on jos helteillä pääsee myös uimaan.

Helteet ovat toki tukalampia jos kotona (Ja töissä) on sisälläkin erityisen kuuma, silloin käynee kenellä tahansa rankaksi pitkällä tähtäimellä.

Vierailija
395/649 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttavapiirissä helteistä valittavat on kaikki ylipainoisia, mistähän johtuu? Muut nauttivat näistä säistä, kun ei tartte palella ja voi mennä vähissä vaatteissa ulos.

Mistäköhän tommonen juttu tulee? Oon hoikka ja silti tulee tuskanen olo, väsyttää ja päätä särkee.

Vierailija
396/649 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään.

Vierailija
397/649 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kuin esim vuonna 2017 oli ehkä paras kesä ilmojen suhteen miesmuistiin. Oli koko ajan tasaisesti sellainen noin +17-21°C ja satoi varsin vähän. Aurinko paistoi, niin että t-paidalla tarkeni aina, mutta ei ollut läkähdyttävää hellettä tai sitä vesisadetta. Moni sanoi tuolloin, että oli surkea kesä, mutta minun mielestäni se oli täydellinen.

Vierailija
398/649 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYökaverin kanssa totesimme että kaikki mikä menee yli 20 asteen oli talvi tai kesä, niin on liikaa meille talviihmisille. oikein kun kuumana kesänä ahdistaa, niin otan kamferipillerin ja kyllä helpottaa. Hyvän neuvon sain jo monta vuotta sitten työpaikkani asiakkaalta.

Vierailija
399/649 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta lämpimässä kelissä on se, kun voi syödä koko ajan jäätelöä, se viilentää mukavasti sisältäpäin. :D ei ole vitsi! Mä syön ainakin puoli litraa joka päivä.

Tärkeintä on se että saa makuuhuoneen pysymään viileänä, jotta saa yöllä nukuttua. Eikä jätä mitään ruokia huoneenlämpöön, ne menee heti pilalle. Muuten mua ei haittaa. En pelkää hikoilua, kaikki muutkin hikoilee, joten et ole yksin. Suihku on keksitty.

Vierailija
400/649 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi lisätä vaatteita ulos lähtiessä, voi uida lämpimässä järvessä, voi syödä ulkona, nukkua aitassa, kasvatta ulkona kukat, yrtit ym. Ja tässä vasta muutama syy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan