Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?

Vierailija
25.06.2020 |

Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.

Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?

Kommentit (649)

Vierailija
321/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi harrastaa seksiä ulkona. No joo, koskee lähinnä naisia ja komeita miehiä. Rumat miehet häpeävät möhömahojaan näillä keleillä.

Syksy on paras seksiaika ulkona. Ei tule turhan kuuma kun panee katuvaloa vasten.

Olet varmasti yksinäinen...

Vierailija
322/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun espanjassa. Hyviä puolia helteissä on, että saa miehet liikkeelle ja random pusikkopanoja löytyy joka kulmasta.

En mä nyt muuten kuumuudesta nauti, mutta en kyllä siedä kylmääkään yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on kysynyt, eikö se 20-22 peruskesä riitä hellehulluille? Ei riitä. Se on vielä vilpakka. Lämmössä on minulle kyse siitä tunteesta iholla. Kävelin tänään kaupasta kotiin ja se tunne kun lämpö ja kuumuus oikein hehkui ja nousi maasta, oli jotain taivaallista. Ja istuin ulkona varjossa ja oli kuin linnunmaidossa olisi kylpenyt. Se hellehulluus on todella voimakas tunne, osa ihmisistä saa jotain endorfiinien tapaista kesän lämmöstä. Sillä ei ole mitään tekemistä auringonoton kanssa. Sen tunteen saavuttamiseen ei riitä 20 astetta tai vaatteiden lisäys. Ja ei, minulla ei ole ilmalämpöpumppua kotona.

Minua ärsyttää eniten se, että niitä helteitä on oikeasti vaan joku pari viikkoa vuodessa ja hirveä valitus siitä. Sitten joku kuukauden verran ihan kivaa kesäsäätä ja loput 10 kk kylmä. Miksi ei saisi nauttia edes sitä paria viikkoa vuodessa? Tosiaan, on ihana tunne kun istuu helteellä varjossa ja ehkä pieni tuulenhenkäys viilentää. Ikävää on se, jos joutuu tekemään ruumiillista työtä liian kuumassa, silloin ymmärrän että ärsyttää.

Tämä. Edes paria viikkoa ei voida poistua omalta mukavuusalueelta vaan heti pitää valittaa.

Entäs tämä valittamisesta valittaminen sitten? Eikös se ole kaiken valittamisen äiti?

Vierailija
324/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut eihän Suomessa helteitä ole. Tai ei ainakaan mun elämäni aikana ole ollut vielä ikinä. Mä usein toiveikkaana ostan ponnekaasupulloja ja liikun aina autolla, jotta kasvihuoneilmiön myötä joku päivä saataisiin helteitä myös Suomeen.Talvi kestäää ikuisuuden, kevät on loskaa ja paskaa, sitten käy viikon tai parin jakso että pystyy nyt olemaan ilman villavaatteita kunhan pukeutuu muuten lämpimästi ja mppää tarttee lämmittää vain öisin.. ja sitte onkin jo kaamos ja elokuun syyshytinät ja kylmyys alkaa.

Haluisin nähdä sen päivän ku Suomessa olisi oikeasti helle! Olisi ihanaa!! Mä oon nyt kesäni Espanjassa ja mietin menisikö elokuussa Afrikaan jotta saisi nauttia kunnon lämmöstä (ja tietysti eräästä isosta mustasta jutusta!)

Vierailija
325/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle yksinkertaisesti se on se lämpö. Tulee hyvä mieli jaksaa touhuta kaikkea. Pyöräillä, suppailla, ajella nurmikkoa ja nauttia auringosta iholla (aurinkovoiteita unohtamatta.) Eikä tarvi palella vaan voi vihdoin käyttää niitä kivoja kesävaatteita tai hillua alusvaatteilla niin kuin muutkin huushollissa. Yleensä lähden elokuussa kuukaudeksi välimerelle reppureissailemaan/vaeltamaan lämmön perässä, nyt ollut kiva kun saatu lämpöä ihan omalle tontille. Oon jättänyt omasta autosta myös ilmastoinnin korjaamatta koska lämpö ❤ Ihmiset on erilaisia, toiset tykkää toiset ei.

Vierailija
326/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä nautinko niin kovin siitä, kun on 32 lämmintä ja aika pienikin touhuilu auringossa saa heti sut punaiseksi kuumasta

Mutta minulle tällaisten päivien nämä aamut ja illat ovat todella mieleisiä. Tykkään molemmista eniten vuorokaudesta ja nytkin on ihanaa, kun tässä voi istua puutarhassa ja juoda aamukahvia, eikä kerrankin tuule yhtään ja tarkenee hyvin hihattomassa mekossa. Useimmat päivät vuodesta ovat sellaisia, että ulkona syömiseen/ kahvitteluun tarvitsee ensin pukeutua, sitten miettiä millä saa kaikki pysymään pöydässä tuulen vuoksi jne.

Kun kävin aamulla tänään pyöräilemässä, näin monia vanhuksia jotka olivat tulleet ulkoilemaan ja heillä oli ihan pitkät vaatteet päällä. Varmasti on myös niitä vanhuksia jotka yleensä aina palelevat ja nyt kerrankin saavat lämpöä. Tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että en ymmärtäisi sitä ,että monelle vanhukselle ( ja nuoremmallekin sairaalle) myöskin nämä kelit ovat terveysriski. Omassa lähipiirissäkin heitä löytyy.

Mitäpä luulet, miksi niitä vanhuksia näkyy ulkona vain aamulla eikä iltapäivällä nauttimassa "kerrankin" siitä kunnon lämmöstä? No juuri siksi, että aamu on näille ainoa mahdollinen aika ulkoilla. Pitkät vaatteet heillä on siksi, ettei tarvita aurinkorasvoja. Ja he tuskin mielellään mitään hellevaatteita pitävätkään. Se, että heillä on pitkähihaiset vaatteet, ei tarkoita, että he nauttisivat vielä lämpimämmästä. 

Koska monet vanhukset heräävät klo neljä aamusta ja klo 7.30 on heille keskipäivä :) Ja tosiaan heillä oli pitkät takit ja housut päällä ja lämmintä oli kuitenkin 24 astetta. Iloisina jutusteli yksikin mummo minulle, että on niin mukava nyt kun ei tarvitse palella. Mutta tottakai on myös heitä, jotka menevät aamusta ulos koska eivät voi mennä päivällä kuumuuden vuoksi.

No entä sitten? Jos nämä haluaisivat lämpöä, kyllä he silti voisivat mennä sinne ulos silloin iltapäivälläkin (oli se sitten heidän rytmissään mikä päivänaika tahansa). Vai väitätkö, että he menevät nukkumaan kahdelta iltapäivällä? 

En väitä, kerroin vain, että kaikki vanhukset eivät ahdistu helteestä. Ja kerroin myös, että on paljon heitä, joille tällainen keli on hankala ja jopa terveydelle vahingollinen. En minä halunnut riitaa ja väittelyä tästä aiheesta.

Ok. Ajattelin vain, että sinulla oli käsitys, että vanhukset tykkäävät helteestä, koska aamulla viileämmässä pitävät pitkähihaisia vaatteita. Eikä sillä, kyllähän minäkin voin myöntää, että varmasti on vanhuksiakin, joille tämä ei ole ongelma. 

Mulle jäi tästä eilen hyvä mieli. Oli mukavaa tällä palstalla kyetä järkevään keskusteluun jonkun kanssa. Kiitos siis tämän ketjun toiselle keskustelupuolelle :)

Vierailija
327/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ens viikolla helpottaa ja sataa saa kunnolla jo luonnon vuoksi. En tykkää rannalla saamassa melanoomaa.

Vierailija
328/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Mukavaa kun pärjää samoilla vaatteilla sisällä ja ulkona. Aamulla kun pukee hellemekon päällensä niin ei muuta tarvitse. Lierihatun korkeintaan kun tekee pihahommia.

-Lämpö ja lämmin tuuli vaan tuntuu hyvältä.

-Ei tarvitse raahata päivittäin kahta kolmea korillista puita että saa tulet uuneihin ja talon lämpöseksi.

-Terassi pääsee oikeuksiinsa kun siellä tarkenee syödä ja oleskella

Ainakin nämä nousi ekana mieleen. Tykkään kesästä ja helteistä, talvellakin matkustetaan aina muutamaksi viikoksi jonnekin lämpimään. Oli aika ankeaa tänä talvena kun ei päässytkään, tuntui talvi hirvittävän pitkältä. Alkutalvesta sairastumisen vuoksi, ja kevään puolella tuli sitten korona.

Ilmeisesti kevyet pihatyöt teillä ja varjoisa piha. Vähänkään kauemmin jos pihalla auringossa pitää pihatöitä tehdä, niin pitää suojautua auringolta pitkiin vaatteisiin. Auringossa pihalla on lämpöä liki 50 astetta. Ei tarvitse olla kuin kyykyssä minuutti, niin hiki virtaa kuin saunassa. Pihatöiden jälkeen saa repiä hiestä märät vaatteet päältä pois.

Jaa, no kai sitten niin. Riippuu ihan mitä tekee, onko kevyttä vai ei. Toissa kesänä rakensin pihan pengerrykseen kivimuuria, kyllä hiki lensi. Aurinkoinen ja jopa paikoin paahteinen on paikkamme. Mäen päällä ollaan.

Vierailija
329/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös miettinyt, että onkohan kyse yksilöllisestä lämmönsäätelystä. Minulle mieluisin sää on päivällä 20-25, yöllä viileämpää jotta saa makuuhuoneen viilennettyä. Yli +25 on koko ajan hiki pinnassa, liikkuessa hiki valuu, en todellakaan pidä sitä miellyttävänä. En toki myöskään palelemista. Normaalipainoinen olen, nuorempana olin tosi hoikka ja samat tuntemukset oli silloinkin.

Vierailija
330/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun kerrankin tarkenee. Voi olla vähissä vaatteissa. Sitä paitsi asunnossani on mukavan lämmintä vain helteellä, muulloin joudun aina pitämään sisällä villasukkia ja villatakkia ja nukkumaan pipo päässä.

Asutko jossain läävässä jossa ei voi säätää asunnon lämpötilaa?

No ei oikein voi. Talvella patterit ovat kuumat, mutta asunnossa on silti kylmä.

Siis vetääkö ikkunoista?

Vierailija
331/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse viihdyn parhaiten shortsit ja toppi päällä. Vihaan kaikenlaisia hihoja, pitkät housut ihan ok jos on pakko. Talvella palelen sitten kotona toppi päällä, kun kämpässä on 20-22 astetta. Vähäiset vaatteet tuo ihanan vapauden ja luonnollisuuden tunteen erityisesti kesäiseen luontoon yhdistettynä. Ei kai ihmistä ole luotu kantamaan hirveää vaatekerrosta päällään. Hikoilen näissä lämpötiloissa ihan hulluna työmatkat ja yöt, mutta silti paljon inhottavampaa on talvella, kun naama, sormet ja varpaat ihan jäässä, mutta muualla vaatekerrosten alla hirveä hiki kävelyn tai pyöräilyn jälkeen. Sitten käy suihkussa, eikä sen jälkeen pysty olemaan pyyhe päällä rauhassa tai laittamaan pelkkiä alusvaatteita, heti pitäis tunkea kauhea vaatekerros takaisin päälle, ettei palele. Vaikka olisi sisällä se 22 astetta.

Vierailija
332/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani ainakin ainoa syy siihen miksen nauti (enää) helteistä on +25 kilon ylipaino. Olo on toki tukala pakkasellakin, koska kroppa on jotenkin hankalan tuntoinen sekä tietty se että vaatteet tekee olosta entistäkin punkeromman ja kankean kun yksi kinnaa siitä ja toinen tuosta kohtaa.

Näin helteellä on sitten erilailla tukala ja hankala olo, inhottaa kun hiki oikein litisee mahamakkaroiden välissä ja reidet hinkkaantuu yhteen jos ei ole mekon alla puolipitkiä kalsareita. Tällaisella helteellä harvempi hoikka/normipainoinen varmasti edes harkitsee vastaavia kalsareita ja/tai kerrospukeutumista vaan ideana on pukeutua väljästi ja vilpoisasti eli sekään ei näin paksuna onnistu..

Ai että mä kaipaan sitä aikaa, kun näistä keleistä pystyi nauttimaan.

Vierailija
333/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päässä vikaa pahasti jos helteet on jotenki hienoa ja ihanaa.

Vierailija
334/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uskomattoman typerää marista ja valittaa muutaman päivän tai joskus jopa viikon kestävästä lämpimästä säästä. Hellettä ehkä pari päivää. Ihan kohtuutonta valitusta, te kylmästä ja viileästä nauttivat. Teille on hyvä sää 10 tai 11 kuukautta vuodessa, meille jotka tykkää lämmöstä korkeintaan pari viikkoa mukavaa.

Yleensä Suomen kesässä pitää aina olla mukana nuttu tai takki, varjossa viileää ja viimeistään illalla kylmä, puhumattakaan viiltävästä tuulesta. Nyt edes viikon verran aikaa, ettei tarvitse lisävaatetta mukanaan kantaa. Siinä jo syy tykätä lämmöstä.

Vierailija
335/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesämies kirjoitti:

Tarkenee kevyessä vaatetuksessa myöhään illalla kun lämmin ilma hyväilee ihoa.

Myös se, että kun kuumuuden vuoksi kukaan ei oikeasti jaksa tehdä mitään, niin suomalainen suoritusmentaliteetti helpottaa ja ihmiset ottavat rennommin.

No silloin myöhään illallahan se lämpötila onkin joku asiallinen 22, ei olla hellelukemissa.

Vierailija
336/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva nauttii helteistä. Sen sijaan helteet ovat medialle uutisaihe, joka halutaan uutisoida markkinahumuisena juhlana, jossa vähäpukeiset naiset esittelevät vartaloitaan ja viriilit nuorukaiset hyppivät laiturilta veteen. Seksi myy, kun taas siesta on unitilaan verrattava mediakatve. 

Tämä!

Jotenkin ristiriitaista että iltapäivälehdissä vaan juhlitaan helteitä muka kaikille positiivisena asiana, mutta säätiedotuksissa lukee että "Tukala helle, Voimakas UV-säteily".

Vierailija
337/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on kysynyt, eikö se 20-22 peruskesä riitä hellehulluille? Ei riitä. Se on vielä vilpakka. Lämmössä on minulle kyse siitä tunteesta iholla. Kävelin tänään kaupasta kotiin ja se tunne kun lämpö ja kuumuus oikein hehkui ja nousi maasta, oli jotain taivaallista. Ja istuin ulkona varjossa ja oli kuin linnunmaidossa olisi kylpenyt. Se hellehulluus on todella voimakas tunne, osa ihmisistä saa jotain endorfiinien tapaista kesän lämmöstä. Sillä ei ole mitään tekemistä auringonoton kanssa. Sen tunteen saavuttamiseen ei riitä 20 astetta tai vaatteiden lisäys. Ja ei, minulla ei ole ilmalämpöpumppua kotona.

Minua ärsyttää eniten se, että niitä helteitä on oikeasti vaan joku pari viikkoa vuodessa ja hirveä valitus siitä. Sitten joku kuukauden verran ihan kivaa kesäsäätä ja loput 10 kk kylmä. Miksi ei saisi nauttia edes sitä paria viikkoa vuodessa? Tosiaan, on ihana tunne kun istuu helteellä varjossa ja ehkä pieni tuulenhenkäys viilentää. Ikävää on se, jos joutuu tekemään ruumiillista työtä liian kuumassa, silloin ymmärrän että ärsyttää.

Tämä. Edes paria viikkoa ei voida poistua omalta mukavuusalueelta vaan heti pitää valittaa.

Kun on kyse vähän muustakin, kun pelkästä mukavuusalueelta poistumisesta. Mulla esim. jalat turpoaa helteestä niin pahasti, että iltaisin tuntuu, että varpaista ja jalkapöydän päältä nahka repeää. Eikä poistu kunnolla yön aikana, kun silloinkin on niin lämmin. Käveleminen voisi vähän auttaa, mutta päivällä ei kuuman takia pysty (ja on sitä paitsi töitäkin tehtävänä), iltaisin ei enää mahdu kengät jalkaan. 

Vierailija
338/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse kestä sairauden takia hellettä.

Mutta ihan okei, jos joku muu siitä nauttii. Muistakaa vaan että Suomessakin UV-indeksi on korkeahko ja että täälläkin voi saada auringonpistoksen. Ja pitäkää ne lapset suojattuina ja pois auringosta keskipäivällä!

Vierailija
339/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi viikolla on enää 14-19 astetta, ihanaa! Niistä keleistä mä nautin, tarkenen hyvin, ei ole kylmä eikä kuuma. Nyt ollut monta päivää 29-31 astetta, onneksi tää helvetti loppuu.

Vierailija
340/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa istuskella puiden katveissa, on kylmää juotavaa ja pikkunaposteltavaa, ei tarvitse tehdä mitään, niin helteet on ihan jees. Ilmastointi, viilennys toki pitää olla kotona, mökillä ja autossa, muuten helteet on kauheita.