Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?

Vierailija
25.06.2020 |

Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.

Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?

Kommentit (649)

Vierailija
301/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se juttu on se, että täytyy olla paikka missä helteistä voi nauttia. Mökillå veden äärellå ja pihalla grillaten ja syöden. On ihana tunne kun aurinko porottaa ja saa istua uikkarit päällä ja juoda viileitä juomia.. vähintään oma piha oltava.

Minä herään eloon kesällä ,mutta kerrostalosta on päästävä helteitä pakoon. Muuten on tuskallista ja mihinkään ruuhkabussiin en voisi kuvitella meneväni tai kaupungille, kuin korkeintaan terassille..

Vierailija
302/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on kysynyt, eikö se 20-22 peruskesä riitä hellehulluille? Ei riitä. Se on vielä vilpakka. Lämmössä on minulle kyse siitä tunteesta iholla. Kävelin tänään kaupasta kotiin ja se tunne kun lämpö ja kuumuus oikein hehkui ja nousi maasta, oli jotain taivaallista. Ja istuin ulkona varjossa ja oli kuin linnunmaidossa olisi kylpenyt. Se hellehulluus on todella voimakas tunne, osa ihmisistä saa jotain endorfiinien tapaista kesän lämmöstä. Sillä ei ole mitään tekemistä auringonoton kanssa. Sen tunteen saavuttamiseen ei riitä 20 astetta tai vaatteiden lisäys. Ja ei, minulla ei ole ilmalämpöpumppua kotona.

Minua ärsyttää eniten se, että niitä helteitä on oikeasti vaan joku pari viikkoa vuodessa ja hirveä valitus siitä. Sitten joku kuukauden verran ihan kivaa kesäsäätä ja loput 10 kk kylmä. Miksi ei saisi nauttia edes sitä paria viikkoa vuodessa? Tosiaan, on ihana tunne kun istuu helteellä varjossa ja ehkä pieni tuulenhenkäys viilentää. Ikävää on se, jos joutuu tekemään ruumiillista työtä liian kuumassa, silloin ymmärrän että ärsyttää.

Minua taas ärsyttävät sinun kaltaisesi ihmiset, jotka valittavat muiden valittamisesta. Kukaan ei pakoita sinua lukemaan tai kuuntelemaan muiden  valitusta. Ei kukaan. Kaikki valittavat jostain. Niin myös sinä. Viestisi perusteella sinä olet juuri tämmöinen epäempaattinen ihminen, joka näkee vain sen oman navan ja hieroo sitä helteestä nauttimista oikein sellaiselle ihmiselle, joka taas syystä tai toisesta kärsii helteestä. Sinä ja kaltaisesi oikeasti luulette, että esim. kaikki, jotka kärsivät helteestä esim. sairauden vuoksi liioittelevat ja valehtelevat. Tässäkin ketjussa ihmiset ovat kertoneet mm. aivovammasta, MS-taudista, sydänsairaudesta, CPRS:stä jne. Valehtelevat kaikki. Annetaanpa vielä laihdutusvinkkejä, paranevat vielä kaikki kuvitellut sairaudetkin, läskiä se vaan kuitenkin on.

Ymmärrät kuitenkin, että ruumiillista työtä on todellakin ikävä tehdä liian kovassa lämmössä niin miksi et myös ymmärrä, että joku kärsii sairauden vuoksi kuumuudesta? Oletettavasti olet kuitenkin aikuinen, normaaliälyinen, koulutettu ihminen. Tähän kysymykseen ei kuitenkaan tule koskaan vastausta vaan pelkkiä alapeukkuja ja uhriutumista, että yhyy, miksi en saa nauttia helteestä, pahat ja itsekkäät helteenvihaajat.

Aloituksessa ap pyysi ihmisiä kertomaan miksi pitävät hellesäästä jotta voisi ymmärtää heitä, niitä asioita kerrottiin ja sitten tänne tulee porukkaa joka kertoo että heidän syynsä ovat jotenkin vääriä ja annetaan ymmärtää että koska moni kärsii kuumuudesta ei muutkaan saisi siitä nauttia. Outo ketju.

Kyllä minusta voi sanoa, että on hyvin kummallinen peruste, että tykkäät helteestä siksi, että nautit, kun joku toinen kärsii siitä. Ketju on suurelta osin ollut oikein hyvää keskustelua. Sitten on nämä poikkeukset, kuten sinä, joka uhriutuu, vähättelee, arvostelee ja pilkkaa, ja sitten vielä ihmettelee ja uhriutuu silmät suurina, että ai mitä mä muka tein. Normaali-ihminen osaa vastata kysymykseen, mikä helteistä viehättää haukkumatta samalla niitä, jotka eivät helteistä syystä tai toisesta tykkää. Sinä ja kaltaisesi ette.

Taidat olla hyvin aktiivinen kirjoittaja tässä ja muissakin hellekeskusteluissa 😁

Voin sanoa sinusta samaa ja paljon muutakin, mutta jätänpä nyt sanomatta. *lisää perään joku typerä hymiö*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tykkään helteestä:

1. Kerrankin ei tarvitse palella. Palelen suurimman osan vuodesta sisällä ja varsinkin ulkona, vaikka vaatetta on päällä reilusti.

2. Ulkona on mukavaa, kun ei tarvitse paksuja ja painavia vaatteita.

3. Tarkenee uida rannalla enemmän kuin yhden kerran.

4. Telttaretkelle ja mökille riittää paljon vähäisempi ja kevyempi varustus.

5. Olen jotenkin pirteämpi ja aikaansaavampi, voi tosin johtua enemmän auringosta kuin lämpötilasta.

Taidat olla iältäsi kuudenkympin ja kuoleman välistä..

Niin kuin suurin osa ET-lehden lukijoista - jotka tosin eksyy aina tänne VAUVA-lehden palstalle...

Vierailija
304/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on kysynyt, eikö se 20-22 peruskesä riitä hellehulluille? Ei riitä. Se on vielä vilpakka. Lämmössä on minulle kyse siitä tunteesta iholla. Kävelin tänään kaupasta kotiin ja se tunne kun lämpö ja kuumuus oikein hehkui ja nousi maasta, oli jotain taivaallista. Ja istuin ulkona varjossa ja oli kuin linnunmaidossa olisi kylpenyt. Se hellehulluus on todella voimakas tunne, osa ihmisistä saa jotain endorfiinien tapaista kesän lämmöstä. Sillä ei ole mitään tekemistä auringonoton kanssa. Sen tunteen saavuttamiseen ei riitä 20 astetta tai vaatteiden lisäys. Ja ei, minulla ei ole ilmalämpöpumppua kotona.

Minua ärsyttää eniten se, että niitä helteitä on oikeasti vaan joku pari viikkoa vuodessa ja hirveä valitus siitä. Sitten joku kuukauden verran ihan kivaa kesäsäätä ja loput 10 kk kylmä. Miksi ei saisi nauttia edes sitä paria viikkoa vuodessa? Tosiaan, on ihana tunne kun istuu helteellä varjossa ja ehkä pieni tuulenhenkäys viilentää. Ikävää on se, jos joutuu tekemään ruumiillista työtä liian kuumassa, silloin ymmärrän että ärsyttää.

Minua taas ärsyttävät sinun kaltaisesi ihmiset, jotka valittavat muiden valittamisesta. Kukaan ei pakoita sinua lukemaan tai kuuntelemaan muiden  valitusta. Ei kukaan. Kaikki valittavat jostain. Niin myös sinä. Viestisi perusteella sinä olet juuri tämmöinen epäempaattinen ihminen, joka näkee vain sen oman navan ja hieroo sitä helteestä nauttimista oikein sellaiselle ihmiselle, joka taas syystä tai toisesta kärsii helteestä. Sinä ja kaltaisesi oikeasti luulette, että esim. kaikki, jotka kärsivät helteestä esim. sairauden vuoksi liioittelevat ja valehtelevat. Tässäkin ketjussa ihmiset ovat kertoneet mm. aivovammasta, MS-taudista, sydänsairaudesta, CPRS:stä jne. Valehtelevat kaikki. Annetaanpa vielä laihdutusvinkkejä, paranevat vielä kaikki kuvitellut sairaudetkin, läskiä se vaan kuitenkin on.

Ymmärrät kuitenkin, että ruumiillista työtä on todellakin ikävä tehdä liian kovassa lämmössä niin miksi et myös ymmärrä, että joku kärsii sairauden vuoksi kuumuudesta? Oletettavasti olet kuitenkin aikuinen, normaaliälyinen, koulutettu ihminen. Tähän kysymykseen ei kuitenkaan tule koskaan vastausta vaan pelkkiä alapeukkuja ja uhriutumista, että yhyy, miksi en saa nauttia helteestä, pahat ja itsekkäät helteenvihaajat.

Aloituksessa ap pyysi ihmisiä kertomaan miksi pitävät hellesäästä jotta voisi ymmärtää heitä, niitä asioita kerrottiin ja sitten tänne tulee porukkaa joka kertoo että heidän syynsä ovat jotenkin vääriä ja annetaan ymmärtää että koska moni kärsii kuumuudesta ei muutkaan saisi siitä nauttia. Outo ketju.

Kyllä minusta voi sanoa, että on hyvin kummallinen peruste, että tykkäät helteestä siksi, että nautit, kun joku toinen kärsii siitä. Ketju on suurelta osin ollut oikein hyvää keskustelua. Sitten on nämä poikkeukset, kuten sinä, joka uhriutuu, vähättelee, arvostelee ja pilkkaa, ja sitten vielä ihmettelee ja uhriutuu silmät suurina, että ai mitä mä muka tein. Normaali-ihminen osaa vastata kysymykseen, mikä helteistä viehättää haukkumatta samalla niitä, jotka eivät helteistä syystä tai toisesta tykkää. Sinä ja kaltaisesi ette.

Taidat olla hyvin aktiivinen kirjoittaja tässä ja muissakin hellekeskusteluissa 😁

Voin sanoa sinusta samaa ja paljon muutakin, mutta jätänpä nyt sanomatta. *lisää perään joku typerä hymiö*

Tyylisi tunnistaa😘

Vierailija
305/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sellainen 50- ja 60-luvulla syntynyt porukka, joka

-ihailee kaikkea ulukomualaista, kaikki suomalainen on junttia, paitsi jokin yksittäinen, ehkä ulukomaella huomiota saanut juttu, jonka tämä henkilökin on HETI bongannut sen kaiken juntin keskeltä

-nauttii suuuuunnattomasti helteistä, iho käristämisestä, hikisistä biksuista, koska ne on niin ulukumualaista, hänet on luotu johonkin lämpimään, ei kärvistelemään juntti-Suomessa

-rusketus on siis niin hienoa, melkein ulukomualaista

-ulukomaeta näin kovasti ihaileva ja kaikkea junttia näin halveksiva ei kertakaikkisesti voi olla ahdasmielinen, r'isisti tai ennakkoluuloinen, eihän. Eihän?

Vierailija
306/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se juttu on siinä kun se on niin hemmetin harvinaista täällä peräpohjolassa . On vaan niin ihanaa!

Vierailija
307/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyylisi tunnistaa😘

Niin sinunkin.

Vierailija
308/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivakaa esille sukat, pipot ja sormikkaat.

Ma tämä helle on ohi.

Itse pärjään vähissä vaatteissa.

Ei ole verenkierto ongelmaa.

Vierailija
309/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko tähän edes vastata? Aivan itsestäänselvyys. Jos olet suomalainen niin taatusti nautit siitä harvinaisuudesta kun on kerrankin lämmintä .

Vierailija
310/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen täysin kesäihminen ja nautin sellaisista 20-26 asteen aurinkoisista päivistä. Että kerrankin voi puuhailla kaikkea kivaa ulkona; voi lähteä ulos kevyessä hellemekossa ja kesäkengissä ja olla siellä koko päivän ilman huolta, että tarvitsisi sateenvarjoa tai lämmintä vaatetta päälle. Näitä on aina ne pari päivää kesässä, muuten on viileää, sateista tai epävakaista.

Mutta 30 asteen helteet ovat minullekin jo liikaa, enkä kyllä nauti niistä.

Vierailija
311/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea hyvän mielen ketju taas tämäkin.

Vierailija
312/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helle on parasta ja kalja.

Vierailija
313/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helteissä on se hyvä puoli, että Suomen oloissa niitä on tosi vähän. Eikös tämäkin hellejakso ole loppumassa koht'sillään? Ja montakos näitä korkeapaineita ehtii olla vielä sen kesäkuukauden aikana, joka on nimeltään heinäkuu? Elokuussa harvoin on kuumuutta enää haitaksi asti.

Kannattaa nauttia. Ja syödä jätskiä yksin, se on niin parasta. 

Kannattaa nauttia...kun ei oikeasti pysty. Ihan oikeasti. Ehkä et tarkoita sitä niin, mutta juuri tämä tuntuu minusta ainakin loukkaavalta, että tätä kestää vain vähän aikaa, kyllä säkin opit kun vähän yrität ja olet tyhmä, kun et nauti.

Nauti sinä. Hyvä, että joku nauttii. Mutta älä pakoita muita ja jankuta, että kyllä tähän tottuu ja yrität vaan kovemmin jne.

En minäkään nauti tai totu koskaan -30-+20 lämpötiloihin. En silti valita taukoamatta.

Mitä se sinun kohdallasi tarkoittaa, ettet totu? Minun kohdallani ei ole kyse vain tottumattomuudesta tai nauttimattomuudesta, vaan mm. kipujen lisääntymisestä. Kärsin niistä muutenkin 365 päivää vuodessa lähes taukoamattomasti. Se helle on viimeinen pisara kaikkeen. Sinulla on oikeus valittaa ja olla valittamatta. Niin kuin minullakin. Se ei tee sinusta parempaa ihmistä, että sinä olet valittamatta ja minä valitan.

Olen myös kroonisesti kipusairas 365/v. Mulle helle suo edes hetken lievennyksen n viikon kuluttua siitä kun lämpö on noussut yli 25 asteen.

Tänävuonna tässä omalla "kylällä" on ollut 12 hellepäivää eikä nekään putkeen. Eli 5 lähes kivutonta, wau.

Ilmeisesti sinulla on kuitenkin parempi tilanne 353 päivää vuodessa. Lucky you.

Vierailija
314/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskat ihmiset nauttivat helteestä ja kuumasta. He, laiskat myös matkailevat ulkomailla kuumassa. Kukaan tekevä, normaali ei tästä kuumuudesta nauti tai välitä. Ei tästä kukaan voi pitää.

Jopas on taas yleistys!

Olen ollut ennen kuutta uimassa, kastellut kasvihuoneen, pessyt 2 vessaa, laittanut 2 pyykit, paistanut sämpylät, poiminut mansikat ja tehnyt aamupalan.

Ja nyt sanot että olen laiska jos heittäydyn hetkeksi aurinkotuoliin nauttimaan aamusta? Vain koska rakastan hellettä ja matkustan kuumassa.

Älä huoli, lähden tästä kohta tekemään ruokaostokset kun lapsenlapset tulee puoliltapäivin. Sitten ei enää ehdikään makoilemaan vuorokauteen. Huh, en ehkä olekaan ihan laiska😍

Vierailija
315/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sellainen 50- ja 60-luvulla syntynyt porukka, joka

-ihailee kaikkea ulukomualaista, kaikki suomalainen on junttia, paitsi jokin yksittäinen, ehkä ulukomaella huomiota saanut juttu, jonka tämä henkilökin on HETI bongannut sen kaiken juntin keskeltä

-nauttii suuuuunnattomasti helteistä, iho käristämisestä, hikisistä biksuista, koska ne on niin ulukumualaista, hänet on luotu johonkin lämpimään, ei kärvistelemään juntti-Suomessa

-rusketus on siis niin hienoa, melkein ulukomualaista

-ulukomaeta näin kovasti ihaileva ja kaikkea junttia näin halveksiva ei kertakaikkisesti voi olla ahdasmielinen, r'isisti tai ennakkoluuloinen, eihän. Eihän?

Kuulostaa enemmän milleniaaleilta.

Vierailija
316/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteet on ok, jos ei tarvitse olla töissä eikä kaupungissa paahtumassa eikä kerrostalokämpässä. Mökillä uikkarit päällä kaiket päivät, kuten nytkin olen. Lucky me. Edes huussiin ei tarvitse pikkuhädän takia mennä, kun voi mennä järveen uimaan ja sen kun pissaa uikkareihin siellä, kyllä se siellä huuhtoutuu. Samalla tulee vähän viilennystä. Ja nyt varmaan joku tulee tähänkin itkemään, että no hyi yök. Joojoo ja valivali. Kyllä 30 asteen lämmöt on sellasia, etten usko että niistä oikeasti kukaan nauttii. 20-25 joo, mutta yli 30, ei. Ärsyttää vähän ihmiset, jotka sanoo itsekehuskelutyyliin "mä alan toimimaan vasta kun lämpömittari näyttää 30".

Vierailija
317/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua haittaa muutaman viikon helteet, auringon säteily vain. Olen arkisin työni takia ulkona aamusta iltaan, varjoa on vain tauoilla. Hurja suojautuminen ja jonkinnäköinen ihosyövän pelko kai.

Vierailija
318/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Mukavaa kun pärjää samoilla vaatteilla sisällä ja ulkona. Aamulla kun pukee hellemekon päällensä niin ei muuta tarvitse. Lierihatun korkeintaan kun tekee pihahommia.

-Lämpö ja lämmin tuuli vaan tuntuu hyvältä.

-Ei tarvitse raahata päivittäin kahta kolmea korillista puita että saa tulet uuneihin ja talon lämpöseksi.

-Terassi pääsee oikeuksiinsa kun siellä tarkenee syödä ja oleskella

Ainakin nämä nousi ekana mieleen. Tykkään kesästä ja helteistä, talvellakin matkustetaan aina muutamaksi viikoksi jonnekin lämpimään. Oli aika ankeaa tänä talvena kun ei päässytkään, tuntui talvi hirvittävän pitkältä. Alkutalvesta sairastumisen vuoksi, ja kevään puolella tuli sitten korona.

Vierailija
319/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva nauttii helteistä. Sen sijaan helteet ovat medialle uutisaihe, joka halutaan uutisoida markkinahumuisena juhlana, jossa vähäpukeiset naiset esittelevät vartaloitaan ja viriilit nuorukaiset hyppivät laiturilta veteen. Seksi myy, kun taas siesta on unitilaan verrattava mediakatve. 

Vierailija
320/649 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Mukavaa kun pärjää samoilla vaatteilla sisällä ja ulkona. Aamulla kun pukee hellemekon päällensä niin ei muuta tarvitse. Lierihatun korkeintaan kun tekee pihahommia.

-Lämpö ja lämmin tuuli vaan tuntuu hyvältä.

-Ei tarvitse raahata päivittäin kahta kolmea korillista puita että saa tulet uuneihin ja talon lämpöseksi.

-Terassi pääsee oikeuksiinsa kun siellä tarkenee syödä ja oleskella

Ainakin nämä nousi ekana mieleen. Tykkään kesästä ja helteistä, talvellakin matkustetaan aina muutamaksi viikoksi jonnekin lämpimään. Oli aika ankeaa tänä talvena kun ei päässytkään, tuntui talvi hirvittävän pitkältä. Alkutalvesta sairastumisen vuoksi, ja kevään puolella tuli sitten korona.

Ilmeisesti kevyet pihatyöt teillä ja varjoisa piha. Vähänkään kauemmin jos pihalla auringossa pitää pihatöitä tehdä, niin pitää suojautua auringolta pitkiin vaatteisiin. Auringossa pihalla on lämpöä liki 50 astetta. Ei tarvitse olla kuin kyykyssä minuutti, niin hiki virtaa kuin saunassa. Pihatöiden jälkeen saa repiä hiestä märät vaatteet päältä pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi