Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?
Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.
Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?
Kommentit (649)
Moni on kysynyt, eikö se 20-22 peruskesä riitä hellehulluille? Ei riitä. Se on vielä vilpakka. Lämmössä on minulle kyse siitä tunteesta iholla. Kävelin tänään kaupasta kotiin ja se tunne kun lämpö ja kuumuus oikein hehkui ja nousi maasta, oli jotain taivaallista. Ja istuin ulkona varjossa ja oli kuin linnunmaidossa olisi kylpenyt. Se hellehulluus on todella voimakas tunne, osa ihmisistä saa jotain endorfiinien tapaista kesän lämmöstä. Sillä ei ole mitään tekemistä auringonoton kanssa. Sen tunteen saavuttamiseen ei riitä 20 astetta tai vaatteiden lisäys. Ja ei, minulla ei ole ilmalämpöpumppua kotona.
Helteissä on se hyvä puoli, että Suomen oloissa niitä on tosi vähän. Eikös tämäkin hellejakso ole loppumassa koht'sillään? Ja montakos näitä korkeapaineita ehtii olla vielä sen kesäkuukauden aikana, joka on nimeltään heinäkuu? Elokuussa harvoin on kuumuutta enää haitaksi asti.
Kannattaa nauttia. Ja syödä jätskiä yksin, se on niin parasta.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei voi sanoa että on helteitä rakastava jos on ilppi kotona ja ajelee ilmastoidulla autolla.
Silloin juuri karttaa sitä hellettä.
Ihan eri tuskan saa aikaan kun istuu bussissa ja elelee kuumassa asunnossa.
Voi jopa joutua työskentelemään kuumuudessa.
Ilppiä ei niin vaan laiteta kun monesti vaan ok-taloon.
Mä haluaisin nähdä miten nämä ihmiset pärjää kun napsautetaan ilppi pois päältä ja bussilla vaan kuljetaan.
Vieläkö se helle maistuu.
Hyvin maistuu. Koko päivän olen ollut ulkona ja sisälläkin on nyt 29 lämmintä. Ilppiä ei ole eikä tule. Edellisessä talossamme oli mutta emme jäähdyttäneet sillä ikinä. Autossa suljen ilmastoinnin (myös maailmalla) heti, vihaan sitä ja tulen vain sairaaksi. Miten bussi tähän liittyy?
Et silleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin ei tarvitse ulos mentäessä ottaa sormikkaat, kaulaliinan ja ylimääräisen paidan mukaan.
Eli kerrankin ei tarvitse palella.Tämähän tässä ketjussa jo aiemmin käsiteltiin, mutta kysynpäs uudestaan. Onko tosiaan niin, että 20-25 asteen säässä sinulla on hanskat ja kaulahuivi kaulassa? Jos näin, onko sinulla tällä hetkellä pitkähihainen paita ja pitkät housut jalassa? Jos sinulla ei nyt ole pitkähihaista paitaa ja pitkiä housuja "kun juuri ja juuri tarkenee ilman pipoa ja takkia", ruikutuksesi on ihan turha.
Miksi olet niin vihamielinen?
Olen eri, mutta minäkin tykkään lämpimästä. Toki, ihanne olisi semmoinen 25 astetta, mutta jos pitää valita 10 ja 30 asteen välillä, valitsen kuitenkin jälkimmäisen. Kesällä on kaunista, vihreää, lämmintä ja väki on iloista. Kokonaisuus ratkaisee, vaikka hikoilisinkin vähän enemmän näillä säillä. Minua hikoilu ei niinkään ärsytä, ruumiintoiminto siinä missä muutkin. Enemmän ahdistaa tosiaan se 8-9 kuukautta vuodesta jolloin pitää palella.
Sen sijaan jos mennään yli 40 asteen niinkuin joskus jollain matkalla, niin se on jo liikaa. Silloin valitsisin kyllä mieluummin vaikka nolla-kelin.
/eri
Olen vihamielinen, koska istun kuumassa asunnossa enkä saa henkeä ja pää on kipeä. Lisäksi ketuttaa ihmiset, jotka puhuvat roskaa. Tuo "kerrankin tarkenee" -jankutus siis ärsyttää, kun ihan varmasti nämä ihmiset pystyvät elämään ihan normaalia elämää 20-25 asteessakin ilman pipoja ja kaulahuiveja, mutta silmät kirkkaina väittävät, että nytkään ei vielä oikein tarkene kuin pitkähihaisilla vaatteilla. Pipo ja kaulahuivi kuulemma tarvitaan vielä 26 asteessa ja 30 asteessakin vielä pitäisi olla pitkähihaiset. Paitsi että ei tarvitsekaan, kun tuli vähän liioiteltua.
Tähän varmaan joku ymmärtämätön kommentoi, että "lähe ulos hei siitä asunnosta". Niin tota...kun ei vaan ymmärretä.
Voimia sinulle ❤
Helteellä on parasta limainen olo ja se kun iho kuorii likaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helteestä nauttivat "kerrankin" -ihmiset, kädet ylös, onko teillä asunnossakin nyt viikkotolkulla se "ihana" 27 astetta yötä päivää?
Sisällä asunnossa on kyllä liian kuuma, näihin vanhoihin betonikolosseihin kun ei mitään kunnon viilennystä tai lämpöeristystä ole rakennettu. Mutta onneksi kotona tarvitsee käydä vain nukkumassa, jolloin tuulettimen voi suunnata sänkyä kohti.
Jotkut joutuvat viettämään kotona enemmänkin aikaa esim. sairauksien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei voi sanoa että on helteitä rakastava jos on ilppi kotona ja ajelee ilmastoidulla autolla.
Silloin juuri karttaa sitä hellettä.
Ihan eri tuskan saa aikaan kun istuu bussissa ja elelee kuumassa asunnossa.
Voi jopa joutua työskentelemään kuumuudessa.
Ilppiä ei niin vaan laiteta kun monesti vaan ok-taloon.
Mä haluaisin nähdä miten nämä ihmiset pärjää kun napsautetaan ilppi pois päältä ja bussilla vaan kuljetaan.
Vieläkö se helle maistuu.Nimenomaan!
Todellinen helteen rakastaja ei kärsi, vaikka kotona sisälämpötila olisi 30 asteen hujakoilla, myös yöllä. Vaikka hän hikoilisi lakanat läpimäriksi eikä saisi nukuttua, hän vain nauttii, koska helle on Suomessa niin harvinaista herkkua. Samoin työmatkojen kulkeminen kuumassa bussissa tai ilmastoimattomassa autossa ei haittaa lainkaan.
Töissä toimistossa klo 9-17 on ihanaa, kun aurinko porottaa kuumasti ikkunasta sisään, ja minihameen alta paljastuvat reidet liimautuvat mukavasti toimistotuoliin. Töitä on paljon, koska osa työkavereista lomailee ja osa on lomautettuna, joten 8 tuntia kuluu hikisessä kopperossa ilman ylimääräisiä taukoja, mutta nauttia kuuluu, koska talvi on niin pitkä.
Illemmalla helteen rakastaja vaihtaa bikineihin ja suuntaa uimarannalle, joka on täyteen am-muttu ihmisiä. Lapset roiskivat vettä, juoksevat, huutavat ja kirkuvat, roskaa on siellä ja täällä, mutta helteen rakastaja rentoutuu puikkelehtimalla 5-10-vuotiaiden välistä järveen, jonka vesi on sameaksi pärskitty.
Illalla helteen rakastaja saapuu kerrostaloasunnolleen, jonka länteen avautuvat ikkunat päästävät ihanan auringon ja helleilman sisään. Lämpötila asunnossa on kavunnut 30,3 asteeseen. Parvekkeen oven avattuaan hän henkäisee nenäänsä naapurin tupakan tuoksun sekä kuulee lokkien kirkunan. Alhaalla pihalla joku grillaa ja lapset kiljahtelevat.
Aah, ihana Suomen kesä!
Viimeyönä nukuin kuin vauva, makkarissa 26 astetta ja ikkuna kiinni. Ei jäähdytystä. En hikoillut lainkaan, olisin huomannut sen siitä että paksut pitkät hiukseni olisi olleet märät.
Toimistossa on aina prkl kylmä kun ilmastointi on täysillä. Kesälläkään ei voi olla mekko päällä ilman sukkahousuja (ei muuten reidet hankaa) eikä villatakkia. Kotiinlähtö on aina samanlainen shokki kun tajuaa että ulkona onkin ollut ihanan lämmin.
Uimassa käyn tuossa lähijärvellä 06 ja 19 eikä siinä ruuhkaa ole, useimmat ei paikasta tiedä mitään. Onneksi
Valitettavasti asun okt:ssa joten tupakoiva naapuri ei haittaa. Talossa isot ikkuna kaikkiin ilmansuuntiin joten auringonvaloa ja lämpöä riittää😍
Kyllä, rakastan tätä hellettä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin ei tarvitse ulos mentäessä ottaa sormikkaat, kaulaliinan ja ylimääräisen paidan mukaan.
Eli kerrankin ei tarvitse palella.Tämähän tässä ketjussa jo aiemmin käsiteltiin, mutta kysynpäs uudestaan. Onko tosiaan niin, että 20-25 asteen säässä sinulla on hanskat ja kaulahuivi kaulassa? Jos näin, onko sinulla tällä hetkellä pitkähihainen paita ja pitkät housut jalassa? Jos sinulla ei nyt ole pitkähihaista paitaa ja pitkiä housuja "kun juuri ja juuri tarkenee ilman pipoa ja takkia", ruikutuksesi on ihan turha.
Olen eri, mutta minäkin tykkään lämpimästä. Toki, ihanne olisi semmoinen 25 astetta, mutta jos pitää valita 10 ja 30 asteen välillä, valitsen kuitenkin jälkimmäisen. Kesällä on kaunista, vihreää, lämmintä ja väki on iloista. Kokonaisuus ratkaisee, vaikka hikoilisinkin vähän enemmän näillä säillä. Minua hikoilu ei niinkään ärsytä, ruumiintoiminto siinä missä muutkin. Enemmän ahdistaa tosiaan se 8-9 kuukautta vuodesta jolloin pitää palella.
Sen sijaan jos mennään yli 40 asteen niinkuin joskus jollain matkalla, niin se on jo liikaa. Silloin valitsisin kyllä mieluummin vaikka nolla-kelin.
/eri
Olen vihamielinen, koska istun kuumassa asunnossa enkä saa henkeä ja pää on kipeä. Lisäksi ketuttaa ihmiset, jotka puhuvat roskaa. Tuo "kerrankin tarkenee" -jankutus siis ärsyttää, kun ihan varmasti nämä ihmiset pystyvät elämään ihan normaalia elämää 20-25 asteessakin ilman pipoja ja kaulahuiveja, mutta silmät kirkkaina väittävät, että nytkään ei vielä oikein tarkene kuin pitkähihaisilla vaatteilla. Pipo ja kaulahuivi kuulemma tarvitaan vielä 26 asteessa ja 30 asteessakin vielä pitäisi olla pitkähihaiset. Paitsi että ei tarvitsekaan, kun tuli vähän liioiteltua.
Ehkä sun ei kuitenkaan tarvitse kohdistaa sitä vihaa niihin ihmisiin jotka nauttivat helteisestä säästä? Eivät he, niinkuin sinäkään näille säille voi yhtään mitään.
Aika moni on tyytyväinen 20-25 asteessa, mutta jos olet vaikkapa kesällä päivätöissä ja pääset vapaaksi vaikka kuudelta, ei silloin ne lämmöt ole enää samat. Edellisvuosina esim 20 asteen lämmössä olen ollut myymässä vaatteita, mutta kun illalla lähden vihdoin tapaamaan kavereita, on pakko heittää niskaan takki tai pitkähihainen.
Tänä kesänä olen tehnyt töitä johonkin viiteen-kuuteen, mutta töitten jälkeenkin voi vielä hillua shortseissa ja teepaidassa. Se on yllättävän ihanaa, vaikka hieman vähempikin lämpö riittäisi.
Juu, eivät voikaan ja pyydän anteeksi vihamielisyyttäni. edelleen vain ottaa päähän tuo kerrankin, ikään kuin porukka istuisi jääkaapissa 10 kuukautta vuodesta.
Kyllä minäkin muistan, että silloin helle oli ihan siedettävää ja mukavaakin, kun olin töissä viileässä ruokakaupassa. Siellä meni se päivän kuumin osuus ja illalla sitten pääsi nauttimaan siitä sopivan lämpimästä kesäillasta. Mutta minusta on hassua toivoa päiväksi pätsihelvettiä, että illalla sitten pari tuntia on mukavaa ilman takkia, kun se takki ei ainakaan minulle mikään maailmanloppu ole.
Mulla on ystävä joka on luultavasti vähän kuin sinä. Hän nauttii pääosin loppukeväästä ja alkusyksystä jolloin lämpötilat ovat "sopivan kuumat". Kesäaikaa hän inhoaa koska saa päänsäryn auringosta ja pahan olon pienestäkin lämmöstä.
Itse sen sijaan palelen lähes aina. Sisälämpötilan pitäisi olla jotain 22 että olisi sopivaa, mutta omassa asunnossa tämä ei ole mahdollista (edelleen se surkea betonikolossi). Inhoan syksyisin ja talvisin sitä kun täytyy palella koko ajan, eikä mikään määrä vaatteita riitä. Itsellä välillä kaksi kaulahuivia (ohut sisätiloihin alla ja paksu ulos päälle), monta paitaa, villahousut, farkut, jne ja silti palelen... Ystäväni taas ei näe talvessa ongelmaa koska ei palele niin paljon ja hänelle riittää kevyt huivi ja pipo suurimman osan talvea :)
Uskon että ärsytys lähtee siitä kun ei oikein ymmärrä miten joku toinen voi nauttia niin sietämättömistä oloista kun itse kärsii. Itsekin suututtaa talvisin hymyilevät ihmiset kun itsellä on jatkuva horkka päällä :D
Minulla on sama tilanne. Tässä juuri auttaa se, etten hehkuta sille toiselle, että "Aiqu ehanaa hei, tiätsä, 23 tuntia auringossa ja tiätsä, ny oon ruskee heiqu kahvipapu hei. Jatkuispa tätä hamaan hautaan asti. No mitä sulle? Ai sä oot oksentanut taas koko päivän migreenin vuoksi. No voi että. No kerroinks mä siis hei mite ehanan lämmintä Hietsuss oli tiätsä." Ja sama toisinpäin. Jokainen normaali-ihminen onneksi tajuaa tämän. En minä tappele koskaan vaikka anoppini kanssa, vaikka hän ei voi sietää hellettä toisin kuin minä eikä se ole yhtään hankalaa.
ohis sivusta
Vierailija kirjoitti:
Monella näyttää kyllä olevan huolestuttavalla tasolla verenkierto, kun ei ilman villatakkia pysty edes ikkunaa avaamaan, ennen kuin lämpötila on 30+.
Tai sitten palstalla vastailee useampi +80-ikäinen.
Voin melkein jopa maksaa sinulle siitä tiedosta, että miten verenkierron saa paremmalle tasolle. Lääkäri ei osannut auttaa. Tupakkaa en polta ja liikuntaa harrastan usein. Älä ehdota lihomista. Ikää 30v ja palelemisongelma ollut lapsuudesta lähtien.
Olen sanonut tämän ennenkin, mutta meillä on normaali sisälämpötila +26. Joten on kiva, että ulkonakin on joskus yhtä lämmin kuin sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/eri
Jos vihamielisyydestä puhutaan, niin entäpä sitten ketjun ensimmäinen viesti: "Nautinto kun muut kärsivät." Tuota viestiä on yläpeukuttanut 26 helteenystävää. Yksikään helteenystävä ei ole paheksunut tätä koko ketjussa.
eri
Hei, minusta on ihana lukea näin erilaisia kokemuksia.
Uskon itse, että meillä suomalaisillakin on hyvinkin erilainen keho ja se lämmönsäätely. Ja tässä se syy erilaisiin puheisiin.
Oman, täysin epätieteellisen mutu- tuntuman perusteella: 70 % suomalaisista nauttii eniten n. 19- 24 asteen kesäilmasta, juuri sopivaa kaikkeen puuhailuun, kahviloihin, terassille, mökille, peleihin, ulkotöihin, uintiin + lekotteluun. Silloin työmatkatkin sujuvat helposti, pysyy hyväntuoksuisena, ja pää ei ole puuroa yhtään, vaan nautitaan! Vielä, jos lempeä kesätuuli, niin ihanaa.
N. 30 % sitten metsästää kuumaa eikä oma elimistö kärsi yhtään, vaikka kuuma onkin.
Päänsärkyä, aivojen ylilämpenemistä( tosiasia) tai hyponatremiaa( vesimyrkytystä) ei herkästi tule. Voimattomuus, väsymys, ruokahaluttomuus, päänsärky ja hyvin raskas olo tulee kuitenkin monille; eikä syy ole läheskään aina sairaus. Myös jotkin syödyt lääkkeet vaikuttavat niin, että elimistöstä poistuu mineraaleja helteellä täysin eri tavalla kuin toisilla. Eli kunnioitetaan toisiamme. Saa nauttia! Ymmärrys myös ihan aidosti ' pulassa oleville' helteillä Joskus myös lemmikit kärsivät niin, että tohtorin hoito paikallaan.
Suuri merkitys on tosiaan paikalla, jossa viettää suuren osan päivästä. Eli onko koti tai työpaikka ilmastoitu vai ei. Elimistö kestää ulkonakäymiset paljon helpommin, kun välillä saa viilentyä ja levätä. Aivot myös tykkäävät viileämmästä.
Tapa, jota en vielä osaa, enkä näe toisillakaan paljoa, hattu kesällä. Tämä meidän varmaan kannattaisi opetella, ihan uv: n takia.
Vilposia kesätuulia täällä kaivataan, mukavaa vkl kaikille:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella näyttää kyllä olevan huolestuttavalla tasolla verenkierto, kun ei ilman villatakkia pysty edes ikkunaa avaamaan, ennen kuin lämpötila on 30+.
Voin melkein jopa maksaa sinulle siitä tiedosta, että miten verenkierron saa paremmalle tasolle. Lääkäri ei osannut auttaa. Tupakkaa en polta ja liikuntaa harrastan usein. Älä ehdota lihomista. Ikää 30v ja palelemisongelma ollut lapsuudesta lähtien.
Minä en ainakaan ole valitettavasti kuullut mitään apukeinoa tähän. Joskus olen yrittänyt etsiä anopilleni juuri tähän apua. Jotain luontaistuotteita hän kokeili, mutta ei niistä apua ollut. Monesti puhutaan, että olisi kiva saada "annettua se extra-lämpö ja -kylmyys sille toiselle", jos ymmärrät, mitä tarkoitan.
Itse olen taas juuri sellainen, että hikoilen talvellakin ja minulla on oikeasti aina kuuma. Olen huomannut, ettei osa ihmisistä oikeasti ymmärrä tätä samoin kuin vastaavasti, että joku voi palella aina. Käytän ns. kesämekkoja ympäri vuoden. Sitten kun asiaa ei ymmärretä, luullaan, ettå toinen valehtelee ja liioittelee eli pilkkaa minua ja minun tilannettani, suututaan ja riita on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kesä on toden totta ihana, mutta miksi se vaatii hirveää hellettä, että siitä pystyy nauttimaan?? Tätä mä en ymmärrä. Kyllä uimassa tarkenee käydä myös +20- +22 säässä. D-vitamiinia ja rusketuksen saa aivan hyvin missä tahansa auringonpaisteessa, ei se hellettä vaadi. Mä en ole saanut aurinkoa viikkoon, kun en voi helteellä lähteä ulos ollenkaan.
No kun ei tarkene!! Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Edes kotonani ei ole koskaan noin viileää kuin tuo +20-22 astetta mitä ehdotat mukamas hyväksi ulkolämpötilaksi.
Ei vaikuta ihan terveen ihmisen keholta tuollainen. Miten sä selviät elossa talvella? Kannattaisi varmaan käydä lääkärissä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Helteissä on se hyvä puoli, että Suomen oloissa niitä on tosi vähän. Eikös tämäkin hellejakso ole loppumassa koht'sillään? Ja montakos näitä korkeapaineita ehtii olla vielä sen kesäkuukauden aikana, joka on nimeltään heinäkuu? Elokuussa harvoin on kuumuutta enää haitaksi asti.
Kannattaa nauttia. Ja syödä jätskiä yksin, se on niin parasta.
Kannattaa nauttia...kun ei oikeasti pysty. Ihan oikeasti. Ehkä et tarkoita sitä niin, mutta juuri tämä tuntuu minusta ainakin loukkaavalta, että tätä kestää vain vähän aikaa, kyllä säkin opit kun vähän yrität ja olet tyhmä, kun et nauti.
Nauti sinä. Hyvä, että joku nauttii. Mutta älä pakoita muita ja jankuta, että kyllä tähän tottuu ja yrität vaan kovemmin jne.
Talvella paleltaa 24/7 vaikka laittaisi päälle mitä ja lämmittäisi sisätiloja, silti paleltaa. Helteellä on riittävän lämmin kulkea oikeasti kevyissä mukavissa vaatteissa tai vaikka ilman ja käydä uimassa, alle 20 asteen lämmössä en voisi kuvitellakaan uivani ilman saunaa. Minulle helle ei ihmeemmin aiheuta mitään epämukavia tuntemuksia, jos muistan juoda tarpeeksi enkä ole liikaa auringossa. Itikoitakaan ei helteellä ole niin paljon kuin viileällä kesäsäällä, auringolta on helppo suojautua. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että ihmisillä on erilainen lämmönsäätelykyky, toisille sopii lämmin ilma paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Talvella paleltaa 24/7 vaikka laittaisi päälle mitä ja lämmittäisi sisätiloja, silti paleltaa. Helteellä on riittävän lämmin kulkea oikeasti kevyissä mukavissa vaatteissa tai vaikka ilman ja käydä uimassa, alle 20 asteen lämmössä en voisi kuvitellakaan uivani ilman saunaa. Minulle helle ei ihmeemmin aiheuta mitään epämukavia tuntemuksia, jos muistan juoda tarpeeksi enkä ole liikaa auringossa. Itikoitakaan ei helteellä ole niin paljon kuin viileällä kesäsäällä, auringolta on helppo suojautua. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että ihmisillä on erilainen lämmönsäätelykyky, toisille sopii lämmin ilma paremmin?
Tuo viimeinen lause on täysin totta. Mutta jos moni kylmästä tykkäävä ei tajua asiaa, niin ihan yhtälailla moni lämpimästä tykkäävä ei myöskään tajua sitä. Sen minäkin haluaisin tietää, että mikä siinä on niin vaikeaa. Itse ymmärrän sen enemmän kuin hyvin, kun juuri itselläkin on siinä ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Moni on kysynyt, eikö se 20-22 peruskesä riitä hellehulluille? Ei riitä. Se on vielä vilpakka. Lämmössä on minulle kyse siitä tunteesta iholla. Kävelin tänään kaupasta kotiin ja se tunne kun lämpö ja kuumuus oikein hehkui ja nousi maasta, oli jotain taivaallista. Ja istuin ulkona varjossa ja oli kuin linnunmaidossa olisi kylpenyt. Se hellehulluus on todella voimakas tunne, osa ihmisistä saa jotain endorfiinien tapaista kesän lämmöstä. Sillä ei ole mitään tekemistä auringonoton kanssa. Sen tunteen saavuttamiseen ei riitä 20 astetta tai vaatteiden lisäys. Ja ei, minulla ei ole ilmalämpöpumppua kotona.
Minua ärsyttää eniten se, että niitä helteitä on oikeasti vaan joku pari viikkoa vuodessa ja hirveä valitus siitä. Sitten joku kuukauden verran ihan kivaa kesäsäätä ja loput 10 kk kylmä. Miksi ei saisi nauttia edes sitä paria viikkoa vuodessa? Tosiaan, on ihana tunne kun istuu helteellä varjossa ja ehkä pieni tuulenhenkäys viilentää. Ikävää on se, jos joutuu tekemään ruumiillista työtä liian kuumassa, silloin ymmärrän että ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kesä on toden totta ihana, mutta miksi se vaatii hirveää hellettä, että siitä pystyy nauttimaan?? Tätä mä en ymmärrä. Kyllä uimassa tarkenee käydä myös +20- +22 säässä. D-vitamiinia ja rusketuksen saa aivan hyvin missä tahansa auringonpaisteessa, ei se hellettä vaadi. Mä en ole saanut aurinkoa viikkoon, kun en voi helteellä lähteä ulos ollenkaan.
No kun ei tarkene!! Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Edes kotonani ei ole koskaan noin viileää kuin tuo +20-22 astetta mitä ehdotat mukamas hyväksi ulkolämpötilaksi.
Ei vaikuta ihan terveen ihmisen keholta tuollainen. Miten sä selviät elossa talvella? Kannattaisi varmaan käydä lääkärissä.
-eri
Olen käynyt asian takia lääkärissä. Ei osannut auttaa. En meinaa selvitä talvista. Siksi nautin nyt kerrankin.