Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?
Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.
Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?
Kommentit (649)
Onneks sisällä on suht viileää, kun mitään ei voi ulkona tehdä kuumuuden takia. Tai ehkä vois uida, mutta rannalla on piukassa väkee ja auto jää sakkopaikalle, niin enpä viitsi läskeneni mennä näyttäytymään.
Viileitä kelejä odottelen, niin pääsee taas ulkoilemaan ja viitsii siivota ja laittaa ruokaa. Tässä kurimuksessa en mousiin hommin ryhdy.
Vierailija kirjoitti:
No kun kerrankin tarkenee. Voi olla vähissä vaatteissa. Sitä paitsi asunnossani on mukavan lämmintä vain helteellä, muulloin joudun aina pitämään sisällä villasukkia ja villatakkia ja nukkumaan pipo päässä.
No mitä varten akoilla on vaatekaapit täynnä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmin keli on parasta Suomen kesässä itselleni. Uimaan pääsee ilman märkäpukua vaikka heti aamulla, voi syödä ateriat ulkona, vaatteiksi riittää kotioloissa ja pihalla bikinit. Kyllähän hiki tulee jos jotain alkaa tekemään, mutta kai siihen on tottunut urheilun myötä niin ei haittaa ollenkaan. Treenatessa tulee talvellakin niin kuuma että hiki virtaa, niin sama kesällä jossain puutarhatöissä menee. Sit vaan kävelee suoraan järveen tai suihkuun viilentymään - ihanan tuntuista. Jos ei ole tottunut että kehon lämpö nousee ylös päivittäin, voin ymmärtää että tuntuu tukalalta kun yhtäkkiä hiki pukkaa.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin keho tottuu lämpöön ja sopeutuu siihen. En nyt muista mikä tutkimus se oli. Itse trenaan kehon todella lämpimäksi monta kertaa viikossa, nautin siitä lämmöstä joka kehossa on pitkään urheilun jälkeen. Sama tunne helteillä ja auringossa oltuani - ilman että tarvitsee pitkää treeniä alle.
Aurinko ja valoisat yöt piristävät mieltä, herään pirteänä ja iloisena uuteen päivään kun ikkunasta näkyy sininen taivas. Tässä pari syytä miksi itse odotan helteitä ja aurinkoa.
Kyse ei ole mulla liikunnan puutteesta, mä liikun varsinkin talvisin ulkona paljon. Kyse on myös ihon palamisherkkyydestä, auringonpistoksista, huonosta olosta (joka tulee mulle nopeasti kuumassa ellen ole suojautunut hyvin ja juo tarpeeksi) Liikunnassa on kyse enemmän tosta hikoilusta, ei auringon uv-säteilystä. On ihan todettu juttu, että suomalaiset kestää keskimäärin huonommin helteitä. -ap
Olin tuollainen juuri kuin sinä kunnes muutin etelään. Mutta muutamassa vuodessa kehoni sopeutui. Ensinnäkin pitää välttää suoraa auringonvaloa. Osata pukeutua oikein ja pitää huoli, että se koti pysyy viileänä. Syödä kylmiä ruokia, kuten kylmiä pasta tai riisisalaatteja, meloneja ja mehujäitä. Pukeutua hameisiin ja mekkoihin, jos on nainen ja sandaaleihin.
Lämmöstä nauttii parhaiten varjossa, ei auringossa.
Minusta yöllä kun ikkunat ovat auki ja lämmin ilma tulee sisälle ja itse on nukkumassa pellavalakanoissa, se on vain ihanaa kun ei palele.
Se on tietysti eri asia, kun ei saa pimennys luukkuja eteen, eikä ikkunoita auki ja polyesterilakanat hikoiluttavat.
Liian paksut vaatteet päällä auringon alla urheileminen on varma tapa voida huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun helle on niin harvinaista herkkua. Tietysti ihaninta on olla veden äärellä näillä keleillä, ymmärrän ettei se ole yhtä mukavaa jossain metsän keskellä tai betonilähiössä. Meillä on suurimman osan vuodesta pimeää, harmaata, sateista, joten jos kerran sattuu hellejakso, kai siitä saa nauttia. Luonto on upeimmillaan ja kaikki värit hehkuvat, on siinä ihan eri energia kuin harmaanvalkoisessa maaliskuun loskakelissä.
Eli olisiko täällä sitten vähemmän valoisaa, vähemmän värikästä, vähemmän poutaista ja luonto muutenkin vähemmän upea, jos lämpötila olisi esim. 21-24 astetta?
Nämä jotkut vastaukset on aivan uskomattomia.... Alan vähitellen tosiaan ajattelemaan, että helteestä pitävät ovat vähemmän älykkäitä kuin ne, jotka eivät niistä pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun helle on niin harvinaista herkkua. Tietysti ihaninta on olla veden äärellä näillä keleillä, ymmärrän ettei se ole yhtä mukavaa jossain metsän keskellä tai betonilähiössä. Meillä on suurimman osan vuodesta pimeää, harmaata, sateista, joten jos kerran sattuu hellejakso, kai siitä saa nauttia. Luonto on upeimmillaan ja kaikki värit hehkuvat, on siinä ihan eri energia kuin harmaanvalkoisessa maaliskuun loskakelissä.
Eli olisiko täällä sitten vähemmän valoisaa, vähemmän värikästä, vähemmän poutaista ja luonto muutenkin vähemmän upea, jos lämpötila olisi esim. 21-24 astetta?
Nämä jotkut vastaukset on aivan uskomattomia.... Alan vähitellen tosiaan ajattelemaan, että helteestä pitävät ovat vähemmän älykkäitä kuin ne, jotka eivät niistä pidä.
Eiköhän tuossa tarkoitettu, että suurin osa vuodesta on harmaata, pimeää ja kylmää. Muutama helleviikko vuoden aikana on melko pieni osuus. Mutta sitähän sinä et osaa ymmärtää.
Mielestäni ei voi sanoa että on helteitä rakastava jos on ilppi kotona ja ajelee ilmastoidulla autolla.
Silloin juuri karttaa sitä hellettä.
Ihan eri tuskan saa aikaan kun istuu bussissa ja elelee kuumassa asunnossa.
Voi jopa joutua työskentelemään kuumuudessa.
Ilppiä ei niin vaan laiteta kun monesti vaan ok-taloon.
Mä haluaisin nähdä miten nämä ihmiset pärjää kun napsautetaan ilppi pois päältä ja bussilla vaan kuljetaan.
Vieläkö se helle maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuvitella että asuu jossain muussa massa3, jossain missä tuuli on lempeää ja valoa riittää.
Eikä täällä_norsunvittuämmien_kaamoslandiassa!
Nimenomaan!! Minä vihaan tätä maata! Olisipa nuorempana tajunnut lähteä.
Suomen kesä on toden totta ihana, mutta miksi se vaatii hirveää hellettä, että siitä pystyy nauttimaan?? Tätä mä en ymmärrä. Kyllä uimassa tarkenee käydä myös +20- +22 säässä. D-vitamiinia ja rusketuksen saa aivan hyvin missä tahansa auringonpaisteessa, ei se hellettä vaadi. Mä en ole saanut aurinkoa viikkoon, kun en voi helteellä lähteä ulos ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Nämä hellettä ylistävät eivät tajua, että tämä upea luonto kärsii hirveästi tästä kuivuudesta, kuten myös kaikki eläimet.
Olen asunut trooppisessa ilmastossa ja kaipaan sitä todella paljon. Sisällä ei ollut koskaan kuuma, koska oli ilmastointi. Ulkona taas oli ihanaa, kun pystyi mennä vaikkapa mereen uimaan ruokatunnilla ja illalla nautin lämpöisestä ilmasta terassilla ystävien kanssa. Jos halusin lenkkeillä aamulla oli vielä sopivan viileä mennä juoksemaan tai joogata rannalla. Kaikinpuolin elämä oli leppoisempaa. Kesä kaupungissa ilman ilmastointia ja rantaa lähettyvillä on kyllä minustakin ikävä yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei voi sanoa että on helteitä rakastava jos on ilppi kotona ja ajelee ilmastoidulla autolla.
Mä haluaisin nähdä miten nämä ihmiset pärjää kun napsautetaan ilppi pois päältä ja bussilla vaan kuljetaan.
Nimenomaan!
Todellinen helteen rakastaja ei kärsi, vaikka kotona sisälämpötila olisi 30 asteen hujakoilla, myös yöllä. Vaikka hän hikoilisi lakanat läpimäriksi eikä saisi nukuttua, hän vain nauttii, koska helle on Suomessa niin harvinaista herkkua. Samoin työmatkojen kulkeminen kuumassa bussissa tai ilmastoimattomassa autossa ei haittaa lainkaan.
Töissä toimistossa klo 9-17 on ihanaa, kun aurinko porottaa kuumasti ikkunasta sisään, ja minihameen alta paljastuvat reidet liimautuvat mukavasti toimistotuoliin. Töitä on paljon, koska osa työkavereista lomailee ja osa on lomautettuna, joten 8 tuntia kuluu hikisessä kopperossa ilman ylimääräisiä taukoja, mutta nauttia kuuluu, koska talvi on niin pitkä.
Illemmalla helteen rakastaja vaihtaa bikineihin ja suuntaa uimarannalle, joka on täyteen am-muttu ihmisiä. Lapset roiskivat vettä, juoksevat, huutavat ja kirkuvat, roskaa on siellä ja täällä, mutta helteen rakastaja rentoutuu puikkelehtimalla 5-10-vuotiaiden välistä järveen, jonka vesi on sameaksi pärskitty.
Illalla helteen rakastaja saapuu kerrostaloasunnolleen, jonka länteen avautuvat ikkunat päästävät ihanan auringon ja helleilman sisään. Lämpötila asunnossa on kavunnut 30,3 asteeseen. Parvekkeen oven avattuaan hän henkäisee nenäänsä naapurin tupakan tuoksun sekä kuulee lokkien kirkunan. Alhaalla pihalla joku grillaa ja lapset kiljahtelevat.
Aah, ihana Suomen kesä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Nämä hellettä ylistävät eivät tajua, että tämä upea luonto kärsii hirveästi tästä kuivuudesta, kuten myös kaikki eläimet.
Se helle on, nautti siitä joku tai ei. Kun se kerran on, niin ei se ketään vahingoita, jos joku siitä tykkää. Kasvit ja eläimet eivät tule sillä autetuksi, että kaikki voivottelevat kuumuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun kerrankin tarkenee. Voi olla vähissä vaatteissa. Sitä paitsi asunnossani on mukavan lämmintä vain helteellä, muulloin joudun aina pitämään sisällä villasukkia ja villatakkia ja nukkumaan pipo päässä.
Asutko jossain läävässä jossa ei voi säätää asunnon lämpötilaa?
Minä palelen yleensä aina. Muut ihmiset kotona hilluvat t-paidoissa ja kalsareissa ja mulla on villasukat, verkkarit, t-paita ja villapaita. Nyt mullakin on vaan t-paita ja kalsarit, ihanaa. Ja ihan terve, normipainoinen ihminen, ei nyt aleta jänkkäämään ali-, tai ylipainoista. Näin me ihmiset ollaan erilaisia.
Sama. Kerrankin voi olla vähissä vaatteissa ja ilman villasukkia. Rakastan hellettä ja sen lämpöä iholla. Jopa kuumassa autossa istuminen on nautinnollista.
En tiedä Itse en nauti helteestä ollenkaan. Mulle riittäisi ihan max. 25 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen luonteenlaatu on sellainen että se muuttuu helteellä rehvakkaaksi. Kuljetaan ilman paitaa ja vedetään kaljaa ja ollaan niin reteitä, ihan kuin jossain Venäjällä. Jos et tykkää helteestä, olet joku nipo. OIkeastihan helteellä on useimmilla aivan kauhea olo. Paras keli on sellainen 22 astetta.
Paras keli on 24-25 astetta. Silloin tarkenee olla varjossakin juomassa kaljaa pelkät shortsit ja t-paita päällä, vaikka olisi vähän tuultakin. 22 astetta on vielä liian kylmä tuohon. Toisaalta tosiaan 27 astetta ja siitä ylöspäin, alkaa tuntumaan että pää sulaa, vaikka istuisi varjossakin.
M/40
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole asunnossani jäähdytystä eikä minulla ole ollut ilmastointia autossakaan kuin viimeiset kaksi vuotta. Lenkillä käyn illalla töiden jälkeen mutta viikonloppuna päivällä kun menen sen jälkeen uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kesä on toden totta ihana, mutta miksi se vaatii hirveää hellettä, että siitä pystyy nauttimaan?? Tätä mä en ymmärrä. Kyllä uimassa tarkenee käydä myös +20- +22 säässä. D-vitamiinia ja rusketuksen saa aivan hyvin missä tahansa auringonpaisteessa, ei se hellettä vaadi. Mä en ole saanut aurinkoa viikkoon, kun en voi helteellä lähteä ulos ollenkaan.
No kun ei tarkene!! Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Edes kotonani ei ole koskaan noin viileää kuin tuo +20-22 astetta mitä ehdotat mukamas hyväksi ulkolämpötilaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nauttijat" makaavat ilmalämpöpumpun kyljessä viileissä, isoissa asunnoisaan, pulahtvat ilmeisesti välillä myös uima-altaaseensa/järveen/mereen/jonnekin, ajavat ilmastoiduilla, viileillä autoillaan eri paikkoihin mm.ruokakauppaan jne. Ei tarvitse helteessä raahata painavia kasseja pyörällä/kävellen.
Naureskelevat köyhille ja sairaille helteistä kärsijöille sadistista vahingoniloaan. No, ei yllätä Suomessa. Mutta siis se niidenkin "nautinto"perustuu siihen, että oiekasti kaikin keinoin viilentävät itseään ja sitten naureskelevat niille, jotka eivät kykene siihen esim. rahan tai terveydentilan takia. Empaattinen, maailman onnellisin Suomen kansa!
Juurikin näin. Eräs hyvätuloinen sukulaiseni nauttii viileässä omakotitalossaan kun minä kärsin vuokra rivitalossa jossa ei ole ilmalämpöpumppua.
Erinäisillä tavoilla aina piikittelee siitä. Ilkeä ja töykeä ihminen noin muutenkin ja aion tämän kesän aikana katkaista välit kokonaan.
Minulla on myös helteitä rakastava ystävä, joka viihtyy parhaiten +35C asteessa. Marssii sitten 20C asteiseen kotiinsa ja nukkuu 18C asteessa. Kyllä minäkin rakastaisin helteitä, jos niitä pääsisi halutessaan karkuun viileään (älkääkä tunkeko niitä ilmalämpöpumppuja, saan tunkea sellaisen vuokranantajan hanuriin). Samoin kuin rakastan talvea Suomessa, kun tarvittaessa pääsee sisälle lämmittelemään, mutta Englannissa talvet ovat minulle järkyttäviä, kun sisällä on kosteaa 14C. Pitää mennä keväisin ulos lämmittelemään kuivaan ilmaan.
Viehätys on siinä että tunnen olevani lomalla jossain ihanassa trooppisessa paikassa. Toisin sanoen minulle tulee helteestä se lomafiilis, kotonakin.