Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?
Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.
Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?
Kommentit (649)
Helteestä nauttivat "kerrankin" -ihmiset, kädet ylös, onko teillä asunnossakin nyt viikkotolkulla se "ihana" 27 astetta yötä päivää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin ei tarvitse ulos mentäessä ottaa sormikkaat, kaulaliinan ja ylimääräisen paidan mukaan.
Eli kerrankin ei tarvitse palella.Tämähän tässä ketjussa jo aiemmin käsiteltiin, mutta kysynpäs uudestaan. Onko tosiaan niin, että 20-25 asteen säässä sinulla on hanskat ja kaulahuivi kaulassa? Jos näin, onko sinulla tällä hetkellä pitkähihainen paita ja pitkät housut jalassa? Jos sinulla ei nyt ole pitkähihaista paitaa ja pitkiä housuja "kun juuri ja juuri tarkenee ilman pipoa ja takkia", ruikutuksesi on ihan turha.
Miksi olet niin vihamielinen?
Olen eri, mutta minäkin tykkään lämpimästä. Toki, ihanne olisi semmoinen 25 astetta, mutta jos pitää valita 10 ja 30 asteen välillä, valitsen kuitenkin jälkimmäisen. Kesällä on kaunista, vihreää, lämmintä ja väki on iloista. Kokonaisuus ratkaisee, vaikka hikoilisinkin vähän enemmän näillä säillä. Minua hikoilu ei niinkään ärsytä, ruumiintoiminto siinä missä muutkin. Enemmän ahdistaa tosiaan se 8-9 kuukautta vuodesta jolloin pitää palella.
Sen sijaan jos mennään yli 40 asteen niinkuin joskus jollain matkalla, niin se on jo liikaa. Silloin valitsisin kyllä mieluummin vaikka nolla-kelin.
/eri
Olen vihamielinen, koska istun kuumassa asunnossa enkä saa henkeä ja pää on kipeä. Lisäksi ketuttaa ihmiset, jotka puhuvat roskaa. Tuo "kerrankin tarkenee" -jankutus siis ärsyttää, kun ihan varmasti nämä ihmiset pystyvät elämään ihan normaalia elämää 20-25 asteessakin ilman pipoja ja kaulahuiveja, mutta silmät kirkkaina väittävät, että nytkään ei vielä oikein tarkene kuin pitkähihaisilla vaatteilla. Pipo ja kaulahuivi kuulemma tarvitaan vielä 26 asteessa ja 30 asteessakin vielä pitäisi olla pitkähihaiset. Paitsi että ei tarvitsekaan, kun tuli vähän liioiteltua.
Ehkä sun ei kuitenkaan tarvitse kohdistaa sitä vihaa niihin ihmisiin jotka nauttivat helteisestä säästä? Eivät he, niinkuin sinäkään näille säille voi yhtään mitään.
Aika moni on tyytyväinen 20-25 asteessa, mutta jos olet vaikkapa kesällä päivätöissä ja pääset vapaaksi vaikka kuudelta, ei silloin ne lämmöt ole enää samat. Edellisvuosina esim 20 asteen lämmössä olen ollut myymässä vaatteita, mutta kun illalla lähden vihdoin tapaamaan kavereita, on pakko heittää niskaan takki tai pitkähihainen.
Tänä kesänä olen tehnyt töitä johonkin viiteen-kuuteen, mutta töitten jälkeenkin voi vielä hillua shortseissa ja teepaidassa. Se on yllättävän ihanaa, vaikka hieman vähempikin lämpö riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Helteestä nauttivat "kerrankin" -ihmiset, kädet ylös, onko teillä asunnossakin nyt viikkotolkulla se "ihana" 27 astetta yötä päivää?
Sisällä asunnossa on kyllä liian kuuma, näihin vanhoihin betonikolosseihin kun ei mitään kunnon viilennystä tai lämpöeristystä ole rakennettu. Mutta onneksi kotona tarvitsee käydä vain nukkumassa, jolloin tuulettimen voi suunnata sänkyä kohti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin ei tarvitse ulos mentäessä ottaa sormikkaat, kaulaliinan ja ylimääräisen paidan mukaan.
Eli kerrankin ei tarvitse palella.Tämähän tässä ketjussa jo aiemmin käsiteltiin, mutta kysynpäs uudestaan. Onko tosiaan niin, että 20-25 asteen säässä sinulla on hanskat ja kaulahuivi kaulassa? Jos näin, onko sinulla tällä hetkellä pitkähihainen paita ja pitkät housut jalassa? Jos sinulla ei nyt ole pitkähihaista paitaa ja pitkiä housuja "kun juuri ja juuri tarkenee ilman pipoa ja takkia", ruikutuksesi on ihan turha.
Lue kommentti uudestaan läpi, ja tällä kertaa huolella, ääliö.
Lue itse minun viestini. Minä esitän kysymyksen näille, jotka hokevat tuota "kerrankin on niin lämmin, ettei tarvita hanskoja ja kaulahuivia". useimmat ihmiset pärjäävät 20-25 asteen lämpötilassa ihan vain pitkähihaisilla ja -lahkeisilla vaatteilla, mutta nämä "kerrankin" -ihmiset väittävät, että vasta 30 asteessa voi luopua niistä. Voidaan siis olettaa, että heillä on nytkin pitkähihaiset päällä. Tai sitten he valehtelevat.
No ottaen huomioon että Suomessa keskimäärin on vain 3 kuukautta jolloin lämmöt hetkellisesti kohoavat tuonne 20-25 asteeseen tai yli, niin voi hyvinkin sanoa että "kerrankin on lämmintä". Kaikki kesät eivät ole niin aurinkoisia, ja jos muistissa on joku edeltävä kesä kun lomaviikot meni sateiden ja kylmyyden takia pieleen, on ihan ymmärrettävää että valitsee tämän poikkeuksellisen lämmön sen sijaan.
Noiden 3kk ohella on aika monta kuukautta kun on pakotettu pitämään pitkähihaisia ja -lahkeisia vaatteita, joten onhan se kivaa vaihtelua jos edes osa kesäpäivistä mahdollistaa kesävaatteiden käytön.
No enpäs nyt tiedä, eikö suurimmalla osalla kotona kuitenkin ole se 20-25 astetta ihan vuoden ympäri. Minusta on outoa, että ihmisten oletetaan asuvan pihalla siellä räntäsateessa ja sen perusteella voidaan sitten heittää marttyyrivaihde päälle. Ei minun kesäni mene siitä pieleen, jos ulkona on kylmä, kun sisällä kuitenkin on ihan normaali lämpötila. Mutta minun kesäni menee pieleen, jos ulkona on helle JA myös kotonani on kuuma. Ongelmaahan ei olisi lainkaan, jos kotona voisi puuhastella samalla tavalla kuin räntäsateenkin aikaan. Nyt ei vaan voi. Siksi tämä ongelma on kokonaisvaltaisempi, koska siltä ei pääse pakoon, vaan se jyskyttää tässä joka hengityksellä yötä päivää.
No jos suurin osa asuu tämmöisessä betonikuutiossa kuin minä, niin voi todeta että se lämpö hipuu jotain 15-18 astetta kylmän osan vuodesta koska talon eristykset on surkeat ja taloyhtiö säästää lämmityskuluissa. Ulkona palelee ja sisällä palelee.
Ymmärrän kyllä että joillekin helle on tukalaa, ja se on toki ikävää! En kuitenkaan pysty tekemään asialle mitään, joten nautin itse sen minkä voin. Itsellekin sisätiloissa omassa kämpässä on liian kuuma. Sen sijaan minun on kerrankin ollut mahdollista ehtiä töitten ohella uimaan, suppailemaan, melomaan, picnicille yms joka useimmiten jää paljon vähemmäksi kun illat ovat viileempiä tai sateisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta minäkin tykkään lämpimästä. Toki, ihanne olisi semmoinen 25 astetta, mutta jos pitää valita 10 ja 30 asteen välillä, valitsen kuitenkin jälkimmäisen. Kesällä on kaunista, vihreää, lämmintä ja väki on iloista. Kokonaisuus ratkaisee, vaikka hikoilisinkin vähän enemmän näillä säillä. Minua hikoilu ei niinkään ärsytä, ruumiintoiminto siinä missä muutkin. Enemmän ahdistaa tosiaan se 8-9 kuukautta vuodesta jolloin pitää palella.
Sen sijaan jos mennään yli 40 asteen niinkuin joskus jollain matkalla, niin se on jo liikaa. Silloin valitsisin kyllä mieluummin vaikka nolla-kelin.
/eri
Olen vihamielinen, koska istun kuumassa asunnossa enkä saa henkeä ja pää on kipeä. Lisäksi ketuttaa ihmiset, jotka puhuvat roskaa. Tuo "kerrankin tarkenee" -jankutus siis ärsyttää, kun ihan varmasti nämä ihmiset pystyvät elämään ihan normaalia elämää 20-25 asteessakin ilman pipoja ja kaulahuiveja, mutta silmät kirkkaina väittävät, että nytkään ei vielä oikein tarkene kuin pitkähihaisilla vaatteilla. Pipo ja kaulahuivi kuulemma tarvitaan vielä 26 asteessa ja 30 asteessakin vielä pitäisi olla pitkähihaiset. Paitsi että ei tarvitsekaan, kun tuli vähän liioiteltua.
Ehkä sun ei kuitenkaan tarvitse kohdistaa sitä vihaa niihin ihmisiin jotka nauttivat helteisestä säästä? Eivät he, niinkuin sinäkään näille säille voi yhtään mitään.
Aika moni on tyytyväinen 20-25 asteessa, mutta jos olet vaikkapa kesällä päivätöissä ja pääset vapaaksi vaikka kuudelta, ei silloin ne lämmöt ole enää samat. Edellisvuosina esim 20 asteen lämmössä olen ollut myymässä vaatteita, mutta kun illalla lähden vihdoin tapaamaan kavereita, on pakko heittää niskaan takki tai pitkähihainen.
Tänä kesänä olen tehnyt töitä johonkin viiteen-kuuteen, mutta töitten jälkeenkin voi vielä hillua shortseissa ja teepaidassa. Se on yllättävän ihanaa, vaikka hieman vähempikin lämpö riittäisi.
Juu, eivät voikaan ja pyydän anteeksi vihamielisyyttäni. edelleen vain ottaa päähän tuo kerrankin, ikään kuin porukka istuisi jääkaapissa 10 kuukautta vuodesta.
Kyllä minäkin muistan, että silloin helle oli ihan siedettävää ja mukavaakin, kun olin töissä viileässä ruokakaupassa. Siellä meni se päivän kuumin osuus ja illalla sitten pääsi nauttimaan siitä sopivan lämpimästä kesäillasta. Mutta minusta on hassua toivoa päiväksi pätsihelvettiä, että illalla sitten pari tuntia on mukavaa ilman takkia, kun se takki ei ainakaan minulle mikään maailmanloppu ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisällä asunnossa on kyllä liian kuuma, näihin vanhoihin betonikolosseihin kun ei mitään kunnon viilennystä tai lämpöeristystä ole rakennettu. Mutta onneksi kotona tarvitsee käydä vain nukkumassa, jolloin tuulettimen voi suunnata sänkyä kohti.
Missä sinä siis olet silloin, kun asunto on 27 astetta ja ulkona on 31 astetta?
Hei nyt oikeasti kiitos teille asiallisille keskustelijoille ja pyydän osaltani anteeksi pahantuulisuuttani. Liian paljon nähnyt näitä hellelällättelijöitä, mutta tässä keskusteluun eksyneet kaikki mukavat ihmiset (itse en ehkä ole nyt sellainen ollut).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/eri
Juu, eivät voikaan ja pyydän anteeksi vihamielisyyttäni. edelleen vain ottaa päähän tuo kerrankin, ikään kuin porukka istuisi jääkaapissa 10 kuukautta vuodesta.
Kyllä minäkin muistan, että silloin helle oli ihan siedettävää ja mukavaakin, kun olin töissä viileässä ruokakaupassa. Siellä meni se päivän kuumin osuus ja illalla sitten pääsi nauttimaan siitä sopivan lämpimästä kesäillasta. Mutta minusta on hassua toivoa päiväksi pätsihelvettiä, että illalla sitten pari tuntia on mukavaa ilman takkia, kun se takki ei ainakaan minulle mikään maailmanloppu ole.
Mulla on ystävä joka on luultavasti vähän kuin sinä. Hän nauttii pääosin loppukeväästä ja alkusyksystä jolloin lämpötilat ovat "sopivan kuumat". Kesäaikaa hän inhoaa koska saa päänsäryn auringosta ja pahan olon pienestäkin lämmöstä.
Itse sen sijaan palelen lähes aina. Sisälämpötilan pitäisi olla jotain 22 että olisi sopivaa, mutta omassa asunnossa tämä ei ole mahdollista (edelleen se surkea betonikolossi). Inhoan syksyisin ja talvisin sitä kun täytyy palella koko ajan, eikä mikään määrä vaatteita riitä. Itsellä välillä kaksi kaulahuivia (ohut sisätiloihin alla ja paksu ulos päälle), monta paitaa, villahousut, farkut, jne ja silti palelen... Ystäväni taas ei näe talvessa ongelmaa koska ei palele niin paljon ja hänelle riittää kevyt huivi ja pipo suurimman osan talvea :)
Uskon että ärsytys lähtee siitä kun ei oikein ymmärrä miten joku toinen voi nauttia niin sietämättömistä oloista kun itse kärsii. Itsekin suututtaa talvisin hymyilevät ihmiset kun itsellä on jatkuva horkka päällä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkona varjossa (vaikkapa picnic puun alla, en tajua miksi useimmat hakeutuvat paistuvaan aurinkoon) tai sitten merenrannassa tms tuulessa kävelemässä. Vedessä tai veneellä on mukavinta näillä säillä, mutta itsellä ei ole usein mahdollisuutta päästä semmoiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkona varjossa (vaikkapa picnic puun alla, en tajua miksi useimmat hakeutuvat paistuvaan aurinkoon) tai sitten merenrannassa tms tuulessa kävelemässä. Vedessä tai veneellä on mukavinta näillä säillä, mutta itsellä ei ole usein mahdollisuutta päästä semmoiselle.
Vielä jatkoa: Yksi vinkki on myös hakeutua metsään kävelemään. Siellä tuntuu jotenkin viileämmältä puiden varjossa kävellä, kun aurinko ei ole lämmittänyt asfalttia polttavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/eri
Mulla on ystävä joka on luultavasti vähän kuin sinä. Hän nauttii pääosin loppukeväästä ja alkusyksystä jolloin lämpötilat ovat "sopivan kuumat". Kesäaikaa hän inhoaa koska saa päänsäryn auringosta ja pahan olon pienestäkin lämmöstä.
Itse sen sijaan palelen lähes aina. Sisälämpötilan pitäisi olla jotain 22 että olisi sopivaa, mutta omassa asunnossa tämä ei ole mahdollista (edelleen se surkea betonikolossi). Inhoan syksyisin ja talvisin sitä kun täytyy palella koko ajan, eikä mikään määrä vaatteita riitä. Itsellä välillä kaksi kaulahuivia (ohut sisätiloihin alla ja paksu ulos päälle), monta paitaa, villahousut, farkut, jne ja silti palelen... Ystäväni taas ei näe talvessa ongelmaa koska ei palele niin paljon ja hänelle riittää kevyt huivi ja pipo suurimman osan talvea :)
Uskon että ärsytys lähtee siitä kun ei oikein ymmärrä miten joku toinen voi nauttia niin sietämättömistä oloista kun itse kärsii. Itsekin suututtaa talvisin hymyilevät ihmiset kun itsellä on jatkuva horkka päällä :D
Niin. Minulle on tosi vaikeaa ymmärtää sitä, että kaikki eivät koe tätä samanlaisena kuin itse koen. Siksi olen esimerkiksi huolissani lapsistani ja miesystävästäni, joka joutuu tekemään kokin töitä näillä helteillä. Lapsillekin tuputan koko ajan jotain viilennystä ja käsken heitä lepäämään ja juomaan, mutta eivät nuo ole moksiskaan. Toisaalta onhan se kiva tietää, että lapsilla ei ole hätää, kunhan itse pärjään. :D
Lämpö on minulle se juttu helteessä. En vielä 30 asteessa mitenkään kärsi enkä hikoa itseäni litimäräksi. Tykkään, kun tarkenee ulkona ihan vain istua vaikka lukemassa.
Auringonpaisteesta sen sijaan en pidä, oli sitten lämpöä 30 astetta tai pakkasta 30 astetta, tai mitä vain siltä väliltä. Pilvinen helle on ihan paras! Toivon myös että välillä sataa, jottei luonto ihan nahistu.
Vierailija kirjoitti:
Vedessä tai veneellä on mukavinta näillä säillä, mutta itsellä ei ole usein mahdollisuutta päästä semmoiselle.
Olen mökillä, ja on ihanaa, kun tarkenee käydä järvessä peseytymässä vaikka monta kertaa päivässä. Ei tarvitse lämmittää saunaa pestäkseen. (Pelkkä vesi riittää, en käytä pesuaineita.) Ja hyvin tarkenee illalla tai aamusta kalastella. Kala ei tosin syö kovin hyvin, mutta oikeastaan hyväkin ettei tule liikaa saalista :)
Siksi kun helle on niin harvinaista herkkua. Tietysti ihaninta on olla veden äärellä näillä keleillä, ymmärrän ettei se ole yhtä mukavaa jossain metsän keskellä tai betonilähiössä. Meillä on suurimman osan vuodesta pimeää, harmaata, sateista, joten jos kerran sattuu hellejakso, kai siitä saa nauttia. Luonto on upeimmillaan ja kaikki värit hehkuvat, on siinä ihan eri energia kuin harmaanvalkoisessa maaliskuun loskakelissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sisällä asunnossa, sälekaihtimet kiinni. Tosin jos ulkona sattuu olemaan pilvistä, voin olla sielläkin. Minua häiritsee vain liika valo, ei lämpö. 27 on ihan hyvä sisälämpötila.
Tarkenee kevyessä vaatetuksessa myöhään illalla kun lämmin ilma hyväilee ihoa.
Myös se, että kun kuumuuden vuoksi kukaan ei oikeasti jaksa tehdä mitään, niin suomalainen suoritusmentaliteetti helpottaa ja ihmiset ottavat rennommin.
Odottelen maanantaita ja sitten nautitaan. Ilmat viilenee. Jihaa!
Täytän 55v. ja en todellakaan voi kävellä ulkona. Liian kuuma. Tosin sitä ei halua tehdä meidän teinitkään.
Mä nautin kun kylmenee ja edelleen voin olla sortsit ja t-paita päällä ulkona.
Hellehullujen ei auta sitten valittaa.
Se että voi mennä maauimalaan ja uida tai vesijuosta raikkaassa ilmassa.
No enpäs nyt tiedä, eikö suurimmalla osalla kotona kuitenkin ole se 20-25 astetta ihan vuoden ympäri. Minusta on outoa, että ihmisten oletetaan asuvan pihalla siellä räntäsateessa ja sen perusteella voidaan sitten heittää marttyyrivaihde päälle. Ei minun kesäni mene siitä pieleen, jos ulkona on kylmä, kun sisällä kuitenkin on ihan normaali lämpötila. Mutta minun kesäni menee pieleen, jos ulkona on helle JA myös kotonani on kuuma. Ongelmaahan ei olisi lainkaan, jos kotona voisi puuhastella samalla tavalla kuin räntäsateenkin aikaan. Nyt ei vaan voi. Siksi tämä ongelma on kokonaisvaltaisempi, koska siltä ei pääse pakoon, vaan se jyskyttää tässä joka hengityksellä yötä päivää.