Väestöliitto: Miesten kiltteys ominaisuus voi tuhota parisuhteen - "Hän vain lähti. Täysin varoittamatta. Jäikö minulta jotain huomaamatta?"
https://www.aamulehti.fi/a/76174db1-2b6e-4d4c-8d02-7c2c5569d0ec?c=15227…
Kilteille miehille tungetaan katkeraa kalkkia joka puolelta. Näillä palstoilla varsinkin ja nyt jopa medioissa.
Onko kilttiys pian historiaa, kun jokainen tietää kuinka turn off kiltteys on?
Kommentit (74)
En päässyt lukemaan koko artikkelia, mutta tuossahan nimenomaan sanotaan, että se liian kiltti ihminen vaan yhtäkkiä lähtee parisuhteesta sanomatta mitään. Eli se kilttis jättää.
Vaikeaa ottaa kantaa, koska juttu on maksumuurin takana. Sääli sinänsä.
Kunnon kilttis uhriutuu myös siitä, että hän tekee väärin kiltteydellään. :D Ikävä nainen, kun ei yhtään arvosta sitä, että kiltti mies vaan häipyy parisuhteesta mitään sanomatta.
Justiina ja Pekka Puupää ovat vuosikymmenestä toiseen paras kuviteltavissa oleva malli parisuhteelle.
Haluaisiko ap vähän referoida, jotta selviäisi miksi se kiltti mies varoittamatta lähti suhteesta?
H.V. kirjoittaa asiasta blogissaan:
https://vaestoliitonblogi.com/2020/02/13/ujon-ja-aran-vastaus-parisuhde…
Tuolla Vaarasella on jotenkin kieroutunut ajatusmaailma ja huomion tarvetta, eikö hän ole kuullut passiivis-agressiivisuudesta? Äkkilähtö ei ole mitenkään kilttiä, se on henkistä pahoinpitelyä. Tottakai on olemassa sellaisia tapauksia, jossa kumppani on väkvaltainen, jolloin on pakko tehdä äkkilähtö, mutta tavallisessa tilanteessa äkkilähtö on varsin itsekäs teko ja usein lisäksi laskelmoiva (varmistetaan, että itse on jättäjä, eikä tule jätetyksi).
Jos ei uskalla puhua kumppaninsa kanssa halusta/päätöksestä erota, on olemassa ammattiauttajia, joihin pitäisi ottaa yhteyttä ennen kuin räjäyttää kumppainin maailman pirstaleiksi, jos siis ei osaa/pysty itse puhumaan asiasta kumppanin kanssa. En kyllä tajua miten tuo Vaaranen pidetään vieläkin siellä Väestöliitossa töissä, vaikka kerta toisensa jälkeen tärvelee heidän mainetta.
En ihmettele yhtään, että syntyvyys on Suomessa alhainen, kun jopa Väestöliiton taholta väitetään näitä äkkilähtömiehiä (joita on nykyään aika paljon) "kilteiksi"! Kuka nainen uskaltaa tässä tilanteessa hankkia lapsia? Mitään Minkkisiä ei tarvita perheissä, isiä kylläkin.
Referaatti, ap. Maksumuurin takana oleva artikkeli jota läheskään kaikki eivät pääse lukemaan. Eli jospa nyt referoisit ja keskusteltaisiin vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla Vaarasella on jotenkin kieroutunut ajatusmaailma ja huomion tarvetta, eikö hän ole kuullut passiivis-agressiivisuudesta? Äkkilähtö ei ole mitenkään kilttiä, se on henkistä pahoinpitelyä. Tottakai on olemassa sellaisia tapauksia, jossa kumppani on väkvaltainen, jolloin on pakko tehdä äkkilähtö, mutta tavallisessa tilanteessa äkkilähtö on varsin itsekäs teko ja usein lisäksi laskelmoiva (varmistetaan, että itse on jättäjä, eikä tule jätetyksi).
Jos ei uskalla puhua kumppaninsa kanssa halusta/päätöksestä erota, on olemassa ammattiauttajia, joihin pitäisi ottaa yhteyttä ennen kuin räjäyttää kumppainin maailman pirstaleiksi, jos siis ei osaa/pysty itse puhumaan asiasta kumppanin kanssa. En kyllä tajua miten tuo Vaaranen pidetään vieläkin siellä Väestöliitossa töissä, vaikka kerta toisensa jälkeen tärvelee heidän mainetta.
Mielenkiintoinen keskustelu kun peilaa toisaalta niihin lukuisiin keskusteluihin joissa naureskellaan miehille jotka ovat huuli pyöreinä kun nainen yhtäkiiä jättää - näissähän on itsestäänselvää että kyse on vain siitä että mies ei ole kuunnellut ja nyt onkin sitten itsestäänselvää että mies ei ole puhunut.
En pääse lukemaan artikkelia joten sinänsä voi olla täysi hutikin, mutta itse ajattelen asian niin että liian kiltti nielee suhteessa kaikki vähättelyt, kontrollointi- j manipulointiyritykset, solvaukset ym. liian pitkään, osaamatta/kykenemättä olemaan reilusti jämäkkä ja lopulta sitten vaan saa tarpeekseen ja lähtee.
.
Siinä kohtaa se pahis saakin sympatiat kun tulee yllättäen jätetyksi.
Miksi se kiltin vika olisi? Ei ollut tyytyväinen suhteeseen ja lähti.
Minä olen tuollainen äkkilähtijä exäni mielestä. Omasta mielestäni taas jokaikinen keskusteluyritys päättyi huutamiseen, uhkailuun ja tavaroiden paiskomiseen ja sen jälkeen unohdettiin että mitään keskustelua oli yritetty käydäkäään. Kyllähän se tuolla tavalla tulee yllätyksenä se lähtö väkisinkin.
Allekirjoitan tämän, olen sellainen kiltti tyttö. En nalkuta, en osaa vaatia itselleni asioita. Odotan saavani hyvää kohtelua. Jos en saakaan sitä, kestän niin kauan kuin kestän. Sitten vain häivyn, eikä asiasta enää voi neuvotella. Ymmärrän kilttejä miehiä.
Olen kiltti,alistuva ja kannatan tasa-arvoa. Missä minun vahvat ja fiksut naiset on?
Teen kotityöt ja kannatan sukupuoliroolien neutralisoimista.
Terv: kiltti ja alistuva 28v miehekäs mies
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen, joka haluaa lähteä, pitäisi ensin turvautua ammattiauttajaan? Se joka tuntee kaipaavansa apua, voi ottaa ihan itse yhteyttä. Ei kukaan ole toiselle velkaa roikkua ihmissuhteessa väkisin.
Kiltille henkilölle käy helposti niin että hän tekee kaiken parisuhteen eteen ja tulee ajan mittaan yhä pahemmin jyrätyksi. Toinen käyttää kiltteyttä hyväkseen ja alkaa käyttäytyä yhä huonommin. Kiltti ihminen toivoo että toinen muuttuisi parempaan ajan mittaan.
Jossain vaiheessa jyrääjän käytös ylittää tietyn rajan ja kiltti osapuoli joutuu toteamaan ettei suhde ole sen arvoinen, että omaa ihmisarvoa pitää antaa enää enempää loukata. Suhde päättyy sillä hetkellä. Sen jälkeen erojärjestelyt ovat vain muodollisuus, kun suhde on jyrätty sen kiltin ihmisen mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelu kun peilaa toisaalta niihin lukuisiin keskusteluihin joissa naureskellaan miehille jotka ovat huuli pyöreinä kun nainen yhtäkiiä jättää - näissähän on itsestäänselvää että kyse on vain siitä että mies ei ole kuunnellut ja nyt onkin sitten itsestäänselvää että mies ei ole puhunut.
Niin kaksinaamaisuushan on tämän oksennuspalstan polttoaine, ei kai se mikään suuri uutinen ole. Kaikki tietävät, että syyllinen on aina se XY-kromosomin omaava yksilö.
Niin, siis kiltti mies lähti suhteesta täysin varoittamatta.