Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen piikkiin menee, jos töistä ei pääse lähtemään ajoissa ja myöhästyy siksi maksetusta menosta?

Vierailija
24.06.2020 |

Olen päiväkodin lastenhoitaja. Eilinen työvuoroni oli suunniteltu klo 17.15 saakka, jolloin päiväkodin viimeinen lapsi oli ilmoitettu haettavaksi. Kesälomani oli määrä alkaa siitä ja olin varannut itselleni ja omille lapsilleni liput klo 18 lähtevään bussiin.

Klo 17.30 viimeistä lasta ei oltukaan haettu eikä myöhästymisestä oltu ilmoitettu. Soitin vanhemmille, jotka kertoivat ehtivänsä päiväkodille klo 17.45.

Lapsen hakemisen jälkeen en luonnollisestikaan ehtinyt enää hakemaan omia lapsiani ja jouduimme ostamaan uudet liput. Myöskään työajan ylitystä en voi ottaa aikana pois kuten yleensä teen, vaan siitä tulee nyt minimaalinen rahallinen korvaus.

Oma tappioniko tämä nyt sitten on? Mitäs menin varaamaan oman menon niinkin pian kuin 45min työajan päättymisen jälkeen?

Kommentit (206)

Vierailija
61/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jestas pistää kiukuksi! Itse kyllä todellakin tiedostan, että ne päiväkodin hoitajat ovat siellä töissä ja heillä alkaa vapaa-aika työpäivän jälkeen, kuten itsellänikin, niin eipä tulisi KOSKAAN mieleenkään myöhästyä lapsen hausta! Ellei olla erikseen jo hyvissä ajoin sovittu. Jotkut varmaan ihan oikeasti kuvittelee, että siellä päiväkodissa ollaan 24/7 juuri heidän lasta varten ja "ei oo niin minuutilleen"... Todella törkeää.

Et taida liikkua julkisilla?

Mutta sinä varmasti ilmoitat sinne päiväkotiin, jos olet syystä x myöhässä?

En ilmoita syytä, koska se ei kuulu päiväkodille.

No, myöhästymisestä varmaan ilmoitat.

Vierailija
62/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti on 17 asti auki tämän perheen hoidon tarpeen vuoksi. Muut haetaan viimeistään 16.45. Muutamme työvuoroja aina hoitovarausten mukaan. Ap

Jos näin on niin perheen toimintahan oli todella törkeää! Heillä oli siis jo valmiiksi sovittuna 15 min ylimääräistä aikaa ja nyöhästyivät vielä puoli tuntia tästä! Käsittämätöntä! Kävikö ilmi, että mikä oli syy?

Mitä ihmeen ylimääräistä aikaa? Päiväkodin on oltava auki lasten hoitotarpeen vuoksi klo 6 -18 välisenä aikana ja työvuorot sitten tehdään siten kuin lasten siellä ilmoitetaan olevan. Meillä hoitotarve on klo 8-18 välillä ja saimme ensin paikan vuoropäiväkodista, jossa hoito on todella kallista suhteessa tavalliseen päiväkotiin. Siellä ihmeteltiin, miksi lapset heille pitää tuoda, jos tuo klo 18 vuoro on vain joka toinen viikko yhtenä päivänä.

On muuten aika outoa, että ns. iltavuorosta lähdetään lomalle.

Ei kaikki päiväkodit ole auki 6 - 18. Tuo on se aika, jolle ainakin osa kaupungeista pyrkii ns. normihoidon järjestämään, mutta ei se tarkoita sitä, että kuka tahansa voisi missä tahansa päiväkodissa olettaa, että nuo on aukioloajat - edes poikkeustilanteessa. Jos hoidontarve on säännöllisesti tuo, niin sitten haetaan se päiväkoti, jossa tämä onnistuu. 

Mitä ihmeen outoa on siinä, että ihminen lähtee lomalle, kun viimeinen töyvuoro päättyy? Ihan normimeininki itselläkin on heittää kamat auton takakonttiin ja viimeisen työpäivän jälkeen en ajakaan kotiin vaan sinne, minne olen menossa lomalle. 

Monien kommentoijien kanssa olen kuitenkin samaa mieltä, että ap:n tapauksessa on ollut aika kireä aikataulu. Tämä ei toki oikeuta vanhempia vitkuttelemaan lasten hakemisessa, mutta kyllä tämä valitettavasti menee ap:n piikkiin. Ainoa, mitä ap saaa, on se pieni ylityökorvaus - joka ei ilmeisesti kata lippujen hintaa. 

Ihan ensin: kunta päättää sen päiväkodin, ei kunnan asukas. Jos valitsee yksityisen päiväkodin, valitsee samalla sen asettamat rajoitukset, jotka saattavat koska tahansa muuttua.

Toiseksi kunnan on pakko järjestää päivähoitoa sellaisina aikoina kun päivähoidolle on tarvetta. Ei voi ilmoittaa, että meillä päiväkoti on auki vain 8-16, keksi itse, miten lapsesi hoidetaan klo 6-8 tai klo 16-18. Hoidon tarpeen mukainen päivähoito on järjestettävä jopa silloin, kun lapsi tarvitsee hoitopaikan klo 5-10 ja klo 15-18.

Kolmanneksi yleensä työvuorolista tehdään siten, että lomalle lähtevä pääsee lähtemään mahdollisimman joustavasti eli aamuvuorosta, jos työpaikalla on erilaisia vuoroja. On aika outoa, että keskellä viikkoa lomalle lähtevä on nimenomaan viimeisessä vuorossa ja vielä oudompaa, että joku luottaa siihen, että ehtii 45 minuutissa kotiin, keräämään lapset ja tavarat, siirtymään bussipysäkille ja bussiin. Mahdotonta se ei ole, jos asuu päiväkodin vieressä ja bussipysäkki on kodin edessä, mutta tuo ei ole ihan tavallisinta.

Ap tässä. Työmatkani kestää 7min ja asun keskustassa tosiaankin bussiaseman vieressä. Matkalaukut olin pakannut eteiseen valmiiksi ja jos lapsi olisi haettu ajallaan, meillä olisi ollut ruhtinaallisesti aikaa. Tällä kertaa meni näin. Ja työvuoroon en tosiaan voinut vaikuttaa, ihan normaalista aamu, ilta, väli-kierrosta jäin pois kuten muutkin meillä. Lomalle jäänti ei ole asia, joka vaikuttaisi työvuorokiertoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa tuo on arkipäivää ettei pääse lähtemään silloin kun työaika päättyy. Toki ylitykset eivät ole noin räikeitä, mutta harmittavia silti.

Myymälä menee kiinni tasalta ja työvuoroon on varattu x aikaa sulkuun ja kassanlaskuun. Varsinkin näin kesällä on ihan tyypillistä että nuo sulkuhommat pääsee aloittamaan vasta siinä vaiheessa kun työvuoro jo päättyy.

Eilenkin olisin ollut menossa katsomaan lapsen peliä, mutta en viimehetken ja viivyttelevän asiakkaan takia enää ehtinyt. Työaikojeni takia pääsen harvoin seuraamaan lasteni harrastuksia, ja nyt olisi ollut kesän ainoa kotipeli, jonka missasin senkin. Kyllä harmitti.

Jotkut ihmiset ovat niin itsekkäitä ja välinpitämättömiä ja ihmetyttää mistä tällainen omanapaisuus kumpuaa. Itselleni ei tulisi mieleenkään mennä 2 min ennen sulkua sisälle ja jäädä kiireettömänä kiertelemään ja katselemaan, tai käydä tekemään isoja ostoksia ja päätöksiä, jotka vaativat vielä myyjän apua. Sama juttu kaikessa muussakin: lasten haku päivähoidosta, lääkärit, kampaajat ym. Mielessä kolkuttaa koko ajan se toinen ihminen, jonka työaikataulut tai oman elämän aikataulut menisi persiilleen sen mun myöhästymisen takia.

Ohis, mutta

OLEPPAS PLIKKA HILIJAA, MIULLA ON OIKEUS TULLA KAUPPAAN VASTA 21:00, OLEN SUPER VIP 50V URANAINEN JA KASVATAN ELINTASOMAHAANI JUST SILLO KU HUVITTAA! ÖRRÖYH!!!

Vierailija
64/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vanhempien myöhästelystä johtuu kyllä ihan heistä riippumattomista syistä, harvempi sitä tahallaan tekee.

Itselläni on kolme lasta, nyt jo koulussa. Heidän päiväkotiaikana myöhästyin hakuajasta alle kymmenen kertaa. Suurimmassa osassa syynä oli ihan liikenne. Itse pääsin töistäni klo 16, lapset piti hakea klo 17 mennessä. Normaalioloissa matkaan töistä päiväkotiin meni noin 30 - 40 minuuttia. Mutta muutaman kerran oli kolari, joka hidasti. Tietyöt, seuraavana päivänä osasi jo jotenkin varautua, mutta jos et pääse aikaisemmin töistä, niin et pääse. Mutta kertaakaan syynä ei ollut se, että enpäs nyt viitsikään lapsia hakea ajoissa.

Vierailija
65/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jestas pistää kiukuksi! Itse kyllä todellakin tiedostan, että ne päiväkodin hoitajat ovat siellä töissä ja heillä alkaa vapaa-aika työpäivän jälkeen, kuten itsellänikin, niin eipä tulisi KOSKAAN mieleenkään myöhästyä lapsen hausta! Ellei olla erikseen jo hyvissä ajoin sovittu. Jotkut varmaan ihan oikeasti kuvittelee, että siellä päiväkodissa ollaan 24/7 juuri heidän lasta varten ja "ei oo niin minuutilleen"... Todella törkeää.

Itse asiassa en, koska en yleensä edes ole myöhässä. Lapsen hoitoaika päättyy joka päivä klo 18, yleensä pääsen hakemaan hänet klo 15-17 välillä, mutta tämä selviää käytännössä vasta siinä vaiheessa, kun voin lähteä lasta hakemaan.

Vierailija
66/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa vielä. Kirjoitin ehkä epäselvästi, mutta en siis hakenut omia lapsiani päiväkodista vaan ihan kotoa, jossa he matkalaukkujen kanssa odottivat. Ovat jo koululaisia. Klo 18 lähtevä bussi taas oli valittu siitä syystä, että koronan takia vuoroja on harvennettu ja koska matka oli pitkä, olisimme seuraavalla bussilla olleet perillä vasta myöhään yöllä. Ja niinhän siinä lopulta kävikin.

Hyvää kesää kaikille kommentoineille joka tapauksessa. Yritetään muistaa ottaa toinen toisemme huomioon!

Vierailija
67/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vanhempien myöhästelystä johtuu kyllä ihan heistä riippumattomista syistä, harvempi sitä tahallaan tekee.

Itselläni on kolme lasta, nyt jo koulussa. Heidän päiväkotiaikana myöhästyin hakuajasta alle kymmenen kertaa. Suurimmassa osassa syynä oli ihan liikenne. Itse pääsin töistäni klo 16, lapset piti hakea klo 17 mennessä. Normaalioloissa matkaan töistä päiväkotiin meni noin 30 - 40 minuuttia. Mutta muutaman kerran oli kolari, joka hidasti. Tietyöt, seuraavana päivänä osasi jo jotenkin varautua, mutta jos et pääse aikaisemmin töistä, niin et pääse. Mutta kertaakaan syynä ei ollut se, että enpäs nyt viitsikään lapsia hakea ajoissa.

Normaali vanhempi varmaan ymmärtää ilmoittaa, että on myöhästymässä tällaisen takia...

Vierailija
68/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa tuo on arkipäivää ettei pääse lähtemään silloin kun työaika päättyy. Toki ylitykset eivät ole noin räikeitä, mutta harmittavia silti.

Myymälä menee kiinni tasalta ja työvuoroon on varattu x aikaa sulkuun ja kassanlaskuun. Varsinkin näin kesällä on ihan tyypillistä että nuo sulkuhommat pääsee aloittamaan vasta siinä vaiheessa kun työvuoro jo päättyy.

Eilenkin olisin ollut menossa katsomaan lapsen peliä, mutta en viimehetken ja viivyttelevän asiakkaan takia enää ehtinyt. Työaikojeni takia pääsen harvoin seuraamaan lasteni harrastuksia, ja nyt olisi ollut kesän ainoa kotipeli, jonka missasin senkin. Kyllä harmitti.

Jotkut ihmiset ovat niin itsekkäitä ja välinpitämättömiä ja ihmetyttää mistä tällainen omanapaisuus kumpuaa. Itselleni ei tulisi mieleenkään mennä 2 min ennen sulkua sisälle ja jäädä kiireettömänä kiertelemään ja katselemaan, tai käydä tekemään isoja ostoksia ja päätöksiä, jotka vaativat vielä myyjän apua. Sama juttu kaikessa muussakin: lasten haku päivähoidosta, lääkärit, kampaajat ym. Mielessä kolkuttaa koko ajan se toinen ihminen, jonka työaikataulut tai oman elämän aikataulut menisi persiilleen sen mun myöhästymisen takia.

Ohis, mutta

OLEPPAS PLIKKA HILIJAA, MIULLA ON OIKEUS TULLA KAUPPAAN VASTA 21:00, OLEN SUPER VIP 50V URANAINEN JA KASVATAN ELINTASOMAHAANI JUST SILLO KU HUVITTAA! ÖRRÖYH!!!

Meiltä et mitään syötävää saa. 😉

T. plikka 43 v

Vierailija
69/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa en, koska en yleensä edes ole myöhässä. Lapsen hoitoaika päättyy joka päivä klo 18, yleensä pääsen hakemaan hänet klo 15-17 välillä, mutta tämä selviää käytännössä vasta siinä vaiheessa, kun voin lähteä lasta hakemaan.

Aika tympeää ryhmälle, että ovat turhaan valmiudessa 18 saakka. Silloinhan iltavuoro tulee tosiaan 10.15 ja aamulla ryhmä pyörii ihan turhaan vajaalla. Jos työntekijä tietäisi voivansa lähteä jo klo 17, tulisi hän töihin 9.15 ja pienryhmät saataisiin pyörimään ihan eri tavalla.

Vierailija
70/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa tyhmyyttäsihän tuo oli järjestää noin tiukka aikataulu. Vaikka vanhemmat olisivat hakeneet sen lapsensa oikeaan aikaan niin sen jälkeen olisi voinut sattua vaikka mitä, minkä takia olisi lähtö viivästynyt. Esim. heti päiväkodista poistuttua olisi vanhus kaatunut edessäsi kadulla ja murtanut luitansa. Ei siinä tilanteessa sanota "en voi jäädä auttamaan kun on bussiliput ostettuna". Syyttäisitkö sitten tätä vanhusta myöhästymisestäsi?

Vierailija
71/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaa tyhmyyttäsihän tuo oli järjestää noin tiukka aikataulu. Vaikka vanhemmat olisivat hakeneet sen lapsensa oikeaan aikaan niin sen jälkeen olisi voinut sattua vaikka mitä, minkä takia olisi lähtö viivästynyt. Esim. heti päiväkodista poistuttua olisi vanhus kaatunut edessäsi kadulla ja murtanut luitansa. Ei siinä tilanteessa sanota "en voi jäädä auttamaan kun on bussiliput ostettuna". Syyttäisitkö sitten tätä vanhusta myöhästymisestäsi?

Onhan se nyt aika eri asia varautua tilanteeseen, joka on äärimmäisen epätodennäköinen kuin siihen, että joutuu ykskaks ilman omaa suostumustaan ylitöihin. Pitäisi olla ihan selvä asia, että hoitoaikoja noudatetaan tai vähintäänkin ilmoitetaan viivästyksestä. Jokaisella on oikeus olettaa, että töistä pääsee lähtemään sovittuna ajankohtana.

Vierailija
72/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa jos on 15 min myöhässä ja viimeinen lapsi, eikä hakijaa tavoita, niin tilataan lapselle taksi lastenkotiin ja jätetään oveen lappu että sieltä löytyy.

Ei muuten montaa kertaa jää vanhemmilta hakematta ajoissa!

Mutta juridisestihan tuo menee ihan sinun omaan piikkiin. Itse olisin avautunut kyllä vanhemmille, että olisivat tarjoutuneet ostamaan uudet liput.

Vierailija
73/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap:n aikataulu ei ollut yhtään kireä. Ettekö tee koskaan esim. pidennetyn viikonlopun ulkomaanreissuja? Olen monestikin lähtenyt suoraan töistä lentokentälle. Oma työni on toki sellainen, jossa ei tarvitse tehdä minuuttiakaan ylityötä ilman omaa suostumusta.

Ikävä tapaus!

Vierailija
74/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tosiaan jo nyt vanhempien annetaan tulla hakemaan 15min myöhässä, niin itse olisin vienyt lapsen poliisiasemalle ja kehottanut vanhempia hakemaan lapsensa sieltä.

Ja siinä ei sitten olisi mennyt aikaa?

Vierailija
75/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti on 17 asti auki tämän perheen hoidon tarpeen vuoksi. Muut haetaan viimeistään 16.45. Muutamme työvuoroja aina hoitovarausten mukaan. Ap

Ja sinä olet paikan ainoa lastenhoitaja? Jos haluan suunnitella itselleni noin tiukan aikataulun, vaihdan vuoron jonkun kanssa, enkä ole talon viimeinen paikallaolija.

Vierailija
76/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku KEHTAA jättää lapsensa hakematta ajoissa!? Törkeetä! Ei tulisi itselle mieleenkään! Jos omassa työssä palaveri uhkaa venyä yli työajan, ilmoitan vaan kohteliaasti että ”anteeksi, joudun nyt poistumaan” (toki olen jo alussa ilmoittanut käytettävissä olevan ajan). Ei tulisi mieleenkään olettaa että jonkun toisen pitää omassa työssään joustaa jotta MINÄ saan rauhassa tehdä oman työni loppuun! Ja olisi se törkeää sitä odottavaa lastakin kohtaan!

Ihmisiä on erilaisia, kuten on työtehtäviäkin. Kaikista hommista ei voi lähteä kesken työn. Eroja syntyy myös miten sitten päiväkodilla hoitaa osuutensa. Itse olisin todella pahoillani vaikka miten olisi minusta riippumattomista syistä tilanne johtunut. 

Vierailija
77/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän päiväkodissa jos on 15 min myöhässä ja viimeinen lapsi, eikä hakijaa tavoita, niin tilataan lapselle taksi lastenkotiin ja jätetään oveen lappu että sieltä löytyy.

Mutta juridisestihan tuo menee ihan sinun omaan piikkiin. Itse olisin avautunut kyllä vanhemmille, että olisivat tarjoutuneet ostamaan uudet liput.

Eikö AP:n päiväkodissa ole tällaista ohjeistusta? Sama ohje on meilläkin kunnallisella puolella.

Vierailija
78/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö AP:n päiväkodissa ole tällaista ohjeistusta? Sama ohje on meilläkin kunnallisella puolella.

Tämä on todella oikea ja oikeudenmukainen keino! Ottakaa käyttöön vaan ihan kaikki. Kohta saadaan lukea parkua ja pöyristys mediasta, kuinka lapsemme vietiin lastenkotiin?! Herranjestas , kaikenmaailman narkkareiden ja juoppojen huostanotettujen joukkoon! Trauma! Mihin voin valittaa..

Vierailija
79/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kyllä vaihtanut tuon vuoron niin että varmasti pääsee lähtemään. Todella riskialtis aikataulu sulla aapee

Vierailija
80/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ilmoittavat hakuajaksi klo 16 kun pääsevät tuolloin itse töistä/koulusta, tai jos pääsevät aikaisemmin niin oikaisevat esimerkiksi kaupan kautta ja tulevat silti myöhässä hakemaan. Tulkaa hakemaan niin kuin olette ilmoittaneet hakuajaksi, jos se ei riitä niin venyttäkää sitä. Jos lapsi tulee myöhemmin hoitoon tai jostain syystä päivä pitenee ilmoittakaa tekstiviestillä heti kun tiedätte. Meillä on todella tarkkaan tehty työvuorot ja emme itse voi sille mitään.

Mä olen joutunut useasti joustamaan jopa välivuoroissa. Viimeisellä työntekijälle liian paljon lapsia (vanhemmat myöhässä)/paljon silmällä pidettäviä lapsia. Joskus minun työvuoron päättymisen jälkeen on 2 työntekijää, joista toinen viimeinen työntekijä joka on ryhmässä ja toisella esim. vasu, joka viivästyy (vanhemmat myöhässä) tai vasu pitenee syystä tai toisesta. Viimeisellä työntekijällä taas liikaa lapsia, joten täytyy pidentää päivää siihen asti, kunnes toiseksi viimeinen työntekijä pääsee ryhmään tai kun lapsia on vähemmän.

Nämä päivän pidentymiset saattaa tulla ihan 15 minuutin varoajalla. Ei puhettakaan että voisi varailla aikoja hammaslääkäriin tai kampaajalle tai mihinkään. Kaikista päivystymisistä ja äkillisistä työvuoron muutoksista tulisi saada kunnon korvaus.

Ja kyllä näistä tilanteista valitetaan ylemmäksi, mutta eipä tälle mitään ole tehty.

Ja joo, voisihan sitä kieltäytyä tekemästä mutta en halua jättää työkaveria pulaan. Työkaveri joutuisi työskentelemään liian isossa ryhmässä sekä soittelemaan vanhemmille että tulkaa hakemaan lapsenne pois, meillä on liian vähän työntekijöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi