Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa juhannus täällä anoppilassa: ei tehdä yhtään mitään kivaa ja kytätään olenko ”kova työihminen”

Vierailija
19.06.2020 |

Nämä pösilöt eivät ymmärrä, että mulla on helkutin rankka kevät takana vastuullisessa työssä ja juhannussiivous ei ole se tapa, jolla haluan kesälomani aloittaa.

Kommentit (539)

Vierailija
381/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se trauma ja häpeä ovat, joista puhutte?

En tunne yhtään maaseudun ihmisiä, joista tässäkin ketjussa puhutaan, mutta haluaisin ymmärtää.

On tätä varmaan tutkittukin. En tiedä, mikä on saanut suomalaiset aikoinaan niin polvilleen, että itsetunto katosi, tilalle tuli riittämättömyyden tunne ja häpeä omasta kelvottomuudesta. Ihan kaikki pitää ansaita kovalla työllä ja ilonpito on turhanaikaista ajan haaskausta. "Mies tulee räkänokastakin, muttei tyhjän naurajasta".

Liisa Keltikangas-Järvinen on kirjoittanut yhdessä kirjassaan suomalaisesta kansanluonteesta: negatiivisuudesta ja tietynlaisesta vihamielisyydestä.

Voitko kertoa mikä se Liisa Keltikangas- järvisen kirja on, lukisin mielelläni.

Vierailija
382/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on poistettu kommentteja, aivan helvetin raivostuttavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Nyt mulle riitti,läksin huitsun nevadaan koko mökiltä...

AP

Se paikka on muuten huitsin nevada 😅, ihan vaan tiedoksi, että menet oikeaan paikkaan.

Vierailija
384/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa tilannetta, että minä, kaupungissa kerrostalossa asuva anoppi, laittaisin miniälle imurin käteen kun tulevat kylään. "Alapa imuroimaan ja sen jälkeen voit mopata lattiat ja pestä ikkunat". Ihan hullu ajatus :D. Mutta kun se tapahtuu maaseudulla, sitä monet pitää ihan normaalina ja tavallisena asiana?

Jatkan vielä...Olisihan tuo tosi kätevää, että aina kun tulee vieraita, tulee samalla siivottua koko huusholli :D. 

Tuli vaan mieleen... Asutaan maalla, meillä on pieni harrastemaatila ja metsätila, ja käydään tilan ulkopuolella tienaamassa varsinainen leipä. Koska työ vie ison osan viikoista kaikki illat, vapaat ja lomakin suurimmaksi osaksi on käytettävä tilan töihin.

Meillä on kaupunkilaiskavereita ja -sukulaisia, jotka lomiensa koittaessa tulevat meidän "kesäparatiisiin" (heidän omin sanoin) vähän kuljeskelemaan pellon laitaan, keräämään kukkakimppuja ja rapsuttelemaan eläimiä JA kuluttamaan meidän kallisarvoista aikaa.

Näille kyllä tekisi mieli lyödä luuttu käteen ja mattopiiska toiseen. Miten ei olekaan tullut mieleen! Tilan töihin en halua heitä näpertämään, kun hommien on oikeasti jouduttava. Ehkäpä otankin tämän uudeksi taktiikaksi. 😉

Vierailija
385/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtään maaseudun ihmisiä, joista tässäkin ketjussa puhutaan, mutta haluaisin ymmärtää.

On tätä varmaan tutkittukin. En tiedä, mikä on saanut suomalaiset aikoinaan niin polvilleen, että itsetunto katosi, tilalle tuli riittämättömyyden tunne ja häpeä omasta kelvottomuudesta. Ihan kaikki pitää ansaita kovalla työllä ja ilonpito on turhanaikaista ajan haaskausta. "Mies tulee räkänokastakin, muttei tyhjän naurajasta".

Halla, nälkä ja pakkanen. Jos kesä menee sängyssä lekotellessa kuin U. Turhapurolla, oli varmaa, että talvella tuli puutetta kaikesta.

Vierailija
386/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juhannuksena pitää mennä sinne anoppilaan? Opetelkaa sanomaan EI! Ihmettelen aikuisia, jopa keski-ikäisiä lapsia, jotka hyppivät iäkkäitten vanhempiensa ja appivanhempiensa pillin tahdissa! Uskokaa nyt, että kenenkään ei ole pakko viettää juhannusta, joulua, pääsiäistä, joulua tai uutta vuotta vanhempiensa tai appivanhempiensa kanssa. Sukulaisille ei tarvitse uhrata edes viikonloppua, jos ei halua. Juhannuksenkin voi viettää omassa kodissa.

Vai päättävätkö ne isovanhemmat vielä kaikista perheenne asioista? Määrääkö äiti, isä, anoppi tai appiukko, että nyt Pirkot ja Pertit tulette tänne perheineen ja äkkiä?! On ihan turha valittaa, jos ei osaa ja uskalla sanoa mielipidettään! Tänä juhannuksena kannattaa opetella avaamaan suunsa ja lausua se oma mielipiteensä ääneen!

Vierailija
387/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä ei, hyvät ihmiset, ole kyse maantieteellisestä alueesta, vaan sosiaaliluokasta.

Köyhemmälle väelle nimenomaan se moraalinen paremmuus, joka tulee TYÖNTEOSTA, on kaikki kaikessa, kun ei muuta ole.

Työläisyys periytyy tässä mielessä luokkana, vaikka työnteon tavat ovatkin muuttuneet.

Ei keski/yläluokkainen voi koskaan ymmärtää, millaista henkistä kurjuutta (materiaalisen kurjuuden lisäksi) liittyy siihen, että koskaan ei ole ollut riittävästi mitään ja aina on pitänyt pelätä ja pokkuroida kylän patruunoita.

Oma isoisäni, joka on mennyt 7-vuotiaana metsätöihin eikä käynyt päivääkään koulua, ei vieläkään saa sanaa suustaan, jos joku "parempaa väkeä" tulee samaan aikaan kyläkauppaan, nyplää vaan lakinlippaansa ja hyvä ettei kumartele.

Ja kuitenkin on sydämeltään sivistynyt, lukemista rakastava ihminen, josta olisi ollut vaikka mihin.

Ja meillä juuri työnteko on kaikki kaikessa, ilman sitä et ole mitään, etenkään naisena.

Ei näitä suoraan sanota, mutta selän takana puhutaan. 

Näille sitten joku tyyliin lääkärin ammatissa toimiva on epäjumalan asemassa, vaikka olisi millainen inhottavuus siviilissä. Nähty on.

Kun onhan se ny niin hienoo että on tommonen ammatti.

Joku mietti aiemmin mitä ne säädyt maalla olivat. Ateli kartanoissaan, papit, maaseudun porvarit kauppiaat/kunnanlääkäri/apteekkari/yrittäjät/opettajakunta (monesti SK, IKL, AKS aatteen öyhöttäjiä) ökyt ja pienemmät talonpojat. Kaikki ne hyppivät pieneläjän niskan päällä.

Vierailija
388/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei anoppi ja nämä lapset ja heidän puolisot, jotka asuvat täällä, voisi tehdä tätä juhannussiivousta valmiiksi? Miksi täytyy odottaa juhannusaattoon ja vasta sitten alkaa suursiivous. Koko päivä siivotaan ja illalla sauna ja sitten ne makkarat. Siinä kaikki!

Ja huomenna kuudelta aamulla anoppi kolistelee hereille kuorimaan lanttuja ja tekemään rosollia.

Nämä ei mm pidä ihan normaalina, jos aikuinen käy uimassa.

Ap

Jouluruokia juhannuksena?

Ei vaan nämä on paikalliset pitoruuat, joita laitetaan kaikissa juhlissa. Karjalanpaistia tai naudanpaistia, lanttu-, porkkana- ja maksalaatikot, rosolli, italiansalaatti, lihapullat, vuohenjuusto, graavilohta ja silliä.

Mutta kun suurin osa pitää tehdä juhannuspäivänä! Me naiset ollaan keittiössä kuudesta aamulla että ruoka on valmista klo 14.

Miehet ei saa tulla keittiöön. Ap

Mun mies on Kaakkois-Euroopasta ja siellä miehet saa tulla keittiöön. Heidän kuuluu auttaa. Tosin kun käännäävät loput valmistelut jää naisille. Sitten kun krapulasta selviävät niin miehet siivoavat. Naiset ovat shokissa herätessään kun miehet ovat siivonneet häpeissään kaiken.

No ei vissiin Suomessa, tasa-arvon ihmemaassa.

Välillä tosiaan ihmetyttää, miksi Suomi on olevinaan tasa-arvon mallimaa. Olin käymässä Portugalissa ennen koronaa, ja siellä miehet tekivät jopa enemmän ruokaa kuin naiset, yhtä lailla siivosivat ja hoitivat lapsia. Varsinkin se lasten leikittäminen tuntui niiden miesten mielestä olevan hauskaa ja touhusivat tuntikaupalla, eikä naama nurinpäin niin kuin suomalaiset miehet tekevät.

Hommahan jatkuu tällaisena niin kauan , KUN ME SUOMALAISET NAISET kasvatamme poikamme passattaviksi ja tyttömme passaamaan.

Olen mummin ominaisuudessa tehnyt lapsenlapsilleni erittäin selväksi , tytölle ja pojalle, että kodin työt kuuluvat kaikin tavoin molemmille. Siivoukset, pyykin pesut, ruuan laitot, tiskit , ruohonleikkuut ja renkaanvaihdot. Se on siinä. Osaavat nuo taidot jo teininä.

Kaikki kestää aikansa. Minua edeltävä sukupolvi on esim. istunut syömään vasta, kun miehet ja lapset ovat syöneet, sen mitä jäljelle on jäänyt. Naiset seisoo keittiössä valmiina antamaan lisää ruokaa muiden syödessä. Näin ollut sekä mulla että systerillä anoppilassa, joista toinen ollut syvällä Savossa ja toinen Kymenlaaksossa.

Äitini mukaan joissakin perheissä emäntä ei istunut syömään edes muiden jälkeen vaan söi seisaaltaan, parasta vielä jos ei kunnon lautaselta vaan tassilta. Istuminen syödessä kun olisi laiskuuden merkki.

Vierailija
389/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei anoppi ja nämä lapset ja heidän puolisot, jotka asuvat täällä, voisi tehdä tätä juhannussiivousta valmiiksi? Miksi täytyy odottaa juhannusaattoon ja vasta sitten alkaa suursiivous. Koko päivä siivotaan ja illalla sauna ja sitten ne makkarat. Siinä kaikki!

Ja huomenna kuudelta aamulla anoppi kolistelee hereille kuorimaan lanttuja ja tekemään rosollia.

Ap

Ei vaan nämä on paikalliset pitoruuat, joita laitetaan kaikissa juhlissa. Karjalanpaistia tai naudanpaistia, lanttu-, porkkana- ja maksalaatikot, rosolli, italiansalaatti, lihapullat, vuohenjuusto, graavilohta ja silliä.

Mutta kun suurin osa pitää tehdä juhannuspäivänä! Me naiset ollaan keittiössä kuudesta aamulla että ruoka on valmista klo 14.

Mun mies on Kaakkois-Euroopasta ja siellä miehet saa tulla keittiöön. Heidän kuuluu auttaa. Tosin kun käännäävät loput valmistelut jää naisille. Sitten kun krapulasta selviävät niin miehet siivoavat. Naiset ovat shokissa herätessään kun miehet ovat siivonneet häpeissään kaiken.

Välillä tosiaan ihmetyttää, miksi Suomi on olevinaan tasa-arvon mallimaa. Olin käymässä Portugalissa ennen koronaa, ja siellä miehet tekivät jopa enemmän ruokaa kuin naiset, yhtä lailla siivosivat ja hoitivat lapsia. Varsinkin se lasten leikittäminen tuntui niiden miesten mielestä olevan hauskaa ja touhusivat tuntikaupalla, eikä naama nurinpäin niin kuin suomalaiset miehet tekevät.

Hommahan jatkuu tällaisena niin kauan , KUN ME SUOMALAISET NAISET kasvatamme poikamme passattaviksi ja tyttömme passaamaan.

Olen mummin ominaisuudessa tehnyt lapsenlapsilleni erittäin selväksi , tytölle ja pojalle, että kodin työt kuuluvat kaikin tavoin molemmille. Siivoukset, pyykin pesut, ruuan laitot, tiskit , ruohonleikkuut ja renkaanvaihdot. Se on siinä. Osaavat nuo taidot jo teininä.

Kaikki kestää aikansa. Minua edeltävä sukupolvi on esim. istunut syömään vasta, kun miehet ja lapset ovat syöneet, sen mitä jäljelle on jäänyt. Naiset seisoo keittiössä valmiina antamaan lisää ruokaa muiden syödessä. Näin ollut sekä mulla että systerillä anoppilassa, joista toinen ollut syvällä Savossa ja toinen Kymenlaaksossa.

Ei toi nyt ole vain sukupuoli kysymys. Parempi väki syö ensin ja alempi arvoiset jos ovat edes saaneet kutsun pöytään syövät mitä jäljellä on. Ei sovi kuvitella maanomistajien ja renkien/piikojen olevan samanarvoisia. Ihan nykyäänkin.

Valitan, mutta jako on ollut selkeä naiset odottaa, kun miehet ja lapset syö. Ei siinä mistään piikuudesta ole kyse, jos talon emäntä ei ruokapöytään istu muiden kanssa.

Vierailija
390/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko meillä oikeasti kirjoittamassa joku, joka on syntynyt 1800-luvulla?

Jossain dokumentissa kerrottiin samaa Ranskan maaseudulta. Vielä 1990-luvulla nainen söi seisten sen mitä mieheltä ja lapsilta jäi. Valmiina singahtamaan lieden,pöydän ja jääkaapin välillä.

Vierailija
391/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nyt jumalauta 2020 jokainen voisi viettää ne joulut ja juhannukset ihan keskenään,ei mitään typeriä pakkosukulais vierailuja ja hampaiden kiristelyä

Vierailija
392/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halla, nälkä ja pakkanen. Jos kesä menee sängyssä lekotellessa kuin U. Turhapurolla, oli varmaa, että talvella tuli puutetta kaikesta.

Niin ja keidenkäs työllä ylemmät säädyt elivät?

Vierailija
393/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tarjoillaan anopille juhannussimaa ja hyvällä tuulella ollaan sitten kaikki.

Vierailija
394/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia pidän av:sta. Ilman sitä en edes tietäisi, että jossain päin Suomea on tuollaista elämää.

Luulevatkohan ne ap:n anopit, että heidän elämäntapansa on täysin normaali ja että muillakin on sellaista?

Komppaan tätä. Tästä ketjusta selvisi sekin, että ennen on juhlien painopiste tosiaan ollut varsinaisessa juhlapäivässä, kun nykyään aattopäivä on tärkein (tai siis näin mun elämässä). Myöskin olen kauhulla lukenut miten monen mielestä ap:n kuvailema touhu viittaa Satakuntaan... mun mies on Porista, mutta ei onneksi ollut kuullutkaan näin ryppyotsaisesta juhannuksenviettotyylistä.

Pori ja Satakunnan maaseutu ovat kaksi täysin eri maailmaa, työläiskaupunki ja vanhoillinen agraariyhteiskunta. Olen itse asunut 14 vuotta Porissa ja appivanhemmat kotoisin Ylä-Satakunnasta. Kaksi aivan eri maailmaa. Jos appi- ja anoppitilat olisivat vielä olemassa, niin meno olisi varmaan tuollaista. Porissa taas juhla kuin juhla, niin korkeintaan vähän v-uillaan päin naamaa, ja jos tutuista tai kutsutuista kyse niin silleen ystävällisesti vaan.

Vierailija
395/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa tilannetta, että minä, kaupungissa kerrostalossa asuva anoppi, laittaisin miniälle imurin käteen kun tulevat kylään. "Alapa imuroimaan ja sen jälkeen voit mopata lattiat ja pestä ikkunat". Ihan hullu ajatus :D. Mutta kun se tapahtuu maaseudulla, sitä monet pitää ihan normaalina ja tavallisena asiana?

Jatkan vielä...Olisihan tuo tosi kätevää, että aina kun tulee vieraita, tulee samalla siivottua koko huusholli :D. 

Kyllä, ja lopuksi heille voi antaa roskapussit ulos vietäviksi. :)

Vierailija
396/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa pitkä ketju, mutta ihmettelenpä silti, että minkä ihmeen takia menette tuollaiseen paikkaan juhannukseksi ja miksi miehesi ei pane äitiään kuriin? Huh. En minä mikään laiska ihminen ole, mutta todellakaan en osallistuisi tuollaiseen työleiriin juhannuksena.

Vierailija
397/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua, tuttua . Niin monta asiaa..

Ennen oli kahdet verhot, kesällä vaaleat harvaksi kudotut tai pitsiverhot, talvella tummemmat ja paksummat. Katto kuului ainakin meillä ripsua puhtaaksi (hämähäkinseiteistä?? Ym) ainakin juhannukseksi lehtioksilla. Olen 1960-luvulla syntynyt, vanhat vanhemmat.

Juhannuskoivut laitettiin pääoven molemmin puolin.

Juhannusvihdat tehtiin, ja puhtaat matot lattialle. Talkkunaa ja viiliä syötiin meillä, silliä ja perunaa(ei vielä uusia), ruisleipää ja ensimmäiset salaatinlehdet upotettiin kermakastikkeeseen. Meillä juhannus oli juhla, viimeisiä saatettiin siivota aamupäivällä. Mutta sitten myöhemmin anppila..

Vierailija
398/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko meillä oikeasti kirjoittamassa joku, joka on syntynyt 1800-luvulla?

Olen syntynyt 1967 ja äitini syö vasta kun kaikki muut ovat syöneet. Pohjois-Suomi.

Minun äitini syö keittiön nurkassa. Muu väki ruokapöydän ääressä. Yhä näin. Ei tule pöytään.  Mummoni istui lieden ääressä ja söi siellä.   

Vierailija
399/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se ihan yleistä, että Ruotsiin menneet tulivat kesäisin kotiin ja tekivät heinää ja olivat mukana rakennusprojekteissa ja remonteissa.

Vierailija
400/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia pidän av:sta. Ilman sitä en edes tietäisi, että jossain päin Suomea on tuollaista elämää.

Luulevatkohan ne ap:n anopit, että heidän elämäntapansa on täysin normaali ja että muillakin on sellaista?

Komppaan tätä. Tästä ketjusta selvisi sekin, että ennen on juhlien painopiste tosiaan ollut varsinaisessa juhlapäivässä, kun nykyään aattopäivä on tärkein (tai siis näin mun elämässä). Myöskin olen kauhulla lukenut miten monen mielestä ap:n kuvailema touhu viittaa Satakuntaan... mun mies on Porista, mutta ei onneksi ollut kuullutkaan näin ryppyotsaisesta juhannuksenviettotyylistä.

Pori ja Satakunnan maaseutu ovat kaksi täysin eri maailmaa, työläiskaupunki ja vanhoillinen agraariyhteiskunta. Olen itse asunut 14 vuotta Porissa ja appivanhemmat kotoisin Ylä-Satakunnasta. Kaksi aivan eri maailmaa. Jos appi- ja anoppitilat olisivat vielä olemassa, niin meno olisi varmaan tuollaista. Porissa taas juhla kuin juhla, niin korkeintaan vähän v-uillaan päin naamaa, ja jos tutuista tai kutsutuista kyse niin silleen ystävällisesti vaan.

Eivät ne täysin erilaisia maailmoja ole. Kaupungistuminen on vaikuttanut siten, että Porissa asuu ihmisiä, joiden suku on Satakunnan maaseudulta. Omat isänpuoleiset isovanhempani, nyttemmin jo kuolleet, muuttivat maalta (en viitsi mainita tässä tarkkaa paikkakuntaa) Poriin joskus 60-luvulla. Isän perheen kulttuurissa näkyykin Satakunnan maaseudun tavat varsin paljon, ja isän setiä, tätejä, serkkuja ym. asuukin siellä maalla edelleen. Mutta isä ja siskonsa taas ovat käyneet koulunsa ja löytäneet kaveripiirinsä siinä työläiskaupungin maailmassa, vaikka sukukontakteja on ollut maalle, mutta myös toisiin maalta kaupunkiin muuttaneisiin. Aika monimutkainen verkosto näistä siis muodostuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän