Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa juhannus täällä anoppilassa: ei tehdä yhtään mitään kivaa ja kytätään olenko ”kova työihminen”

Vierailija
19.06.2020 |

Nämä pösilöt eivät ymmärrä, että mulla on helkutin rankka kevät takana vastuullisessa työssä ja juhannussiivous ei ole se tapa, jolla haluan kesälomani aloittaa.

Kommentit (539)

Vierailija
361/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Nyt mulle riitti,läksin huitsun nevadaan koko mökiltä...

AP

Minne lähdit ja miten muut reagoi? Kerroitko lähdöstäsi muille vai lähdit vain vähin äänin? Missä kohtaa tuli mitta täyteen?

Vierailija
362/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vois toki olla kamalampikin juhannus: ryypätään kirkkaita ja tapellaan verissäpäin. Mut ei toi kyl paljoo parempi oo 😁

Tässä taitaa olla kaksi pahinta suomalaista vaihtoehtoa ja tyypillistä on myös että viha kulminoituu juuri pyhäpäiviin.. Tätä kulttuuriperintöä on ehkä vaikea ymmärtää ulkopuolisen tai ihmisen joka ei ymmärrä ajattelun alkuperää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

AP

Minne lähdit ja miten muut reagoi? Kerroitko lähdöstäsi muille vai lähdit vain vähin äänin? Missä kohtaa tuli mitta täyteen?

Palstalla on paljon puoltavia kannaottoja ja tuemme jatkossakin😃

Vierailija
364/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä AP tämä viestiketju miehellesi sitten kun olette juhannuksesta selvinneet.

Voisi olla silmiä avaavaa hänellekin, ja ainakaan sun ei tarvii enää perustella ensi vuonna miksi et astu jalallasikaan kyseisen anopin maille.

Vierailija
365/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä menitte sinne, jos tiesit mitä tuleman pitää?

- Ehkä miehen, lasten, appivanhempien mieliksi?

Otan osaa, mutta en voinut olla nauramatta aloitukselle. Toivottavasti pinna kestää, kunnes taas pääsette omaan kotiin.

Vierailija
366/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellakaan provo. Olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni Satakunnassa ja vieläkin käyn siellä juhlapyhinä sukuloimassa. Kaikki kuulostaa todella tutulta! Rosollia on tullut pilkottua ympäri vuoden, ja hyvien juhlavalmistelujen mitta on se, että suvun naiset lähes pyörtyvät uupumuksesta.

Surullista mutta totta.

Pitää olla ahkera, näyttää työteliäältä kaiken aikaa, olla toimelias ja puuhakas ja aikaansaava ja . . .paskat.

Työpaikalla on näitä aina niin työteliäitä maalaisia. Edes kahvitaukoa ei voi istua rauhassa. Vaan olla pyyhkimässä pöytiä tai jääkaappia. Siivooja käy kaksi kertaa viikossa. Sitten se iänikuinen naputus jääkaappiin unohtuneista vanhaksi menneistä eväistä. En ole lotkauttanut korvaakaan vaan ottanut toisen kupin kahvia.

Meillä on näitä kans. Yksi tuli pitkän sairaslomansa aikana käymään ja alkoi samantien pyyhkimään kahvihuoneen pöytiä. Niin työteliästä niin työteliästä.

Vierailija
367/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei anoppi ja nämä lapset ja heidän puolisot, jotka asuvat täällä, voisi tehdä tätä juhannussiivousta valmiiksi? Miksi täytyy odottaa juhannusaattoon ja vasta sitten alkaa suursiivous. Koko päivä siivotaan ja illalla sauna ja sitten ne makkarat. Siinä kaikki!

Ja huomenna kuudelta aamulla anoppi kolistelee hereille kuorimaan lanttuja ja tekemään rosollia.

Nämä ei mm pidä ihan normaalina, jos aikuinen käy uimassa.

Ap

Jouluruokia juhannuksena?

Ei vaan nämä on paikalliset pitoruuat, joita laitetaan kaikissa juhlissa. Karjalanpaistia tai naudanpaistia, lanttu-, porkkana- ja maksalaatikot, rosolli, italiansalaatti, lihapullat, vuohenjuusto, graavilohta ja silliä.

Mutta kun suurin osa pitää tehdä juhannuspäivänä! Me naiset ollaan keittiössä kuudesta aamulla että ruoka on valmista klo 14.

Miehet ei saa tulla keittiöön. Ap

Mun mies on Kaakkois-Euroopasta ja siellä miehet saa tulla keittiöön. Heidän kuuluu auttaa. Tosin kun käännäävät loput valmistelut jää naisille. Sitten kun krapulasta selviävät niin miehet siivoavat. Naiset ovat shokissa herätessään kun miehet ovat siivonneet häpeissään kaiken.

No ei vissiin Suomessa, tasa-arvon ihmemaassa.

Välillä tosiaan ihmetyttää, miksi Suomi on olevinaan tasa-arvon mallimaa. Olin käymässä Portugalissa ennen koronaa, ja siellä miehet tekivät jopa enemmän ruokaa kuin naiset, yhtä lailla siivosivat ja hoitivat lapsia. Varsinkin se lasten leikittäminen tuntui niiden miesten mielestä olevan hauskaa ja touhusivat tuntikaupalla, eikä naama nurinpäin niin kuin suomalaiset miehet tekevät.

Hommahan jatkuu tällaisena niin kauan , KUN ME SUOMALAISET NAISET kasvatamme poikamme passattaviksi ja tyttömme passaamaan.

Olen mummin ominaisuudessa tehnyt lapsenlapsilleni erittäin selväksi , tytölle ja pojalle, että kodin työt kuuluvat kaikin tavoin molemmille. Siivoukset, pyykin pesut, ruuan laitot, tiskit , ruohonleikkuut ja renkaanvaihdot. Se on siinä. Osaavat nuo taidot jo teininä.

Kaikki kestää aikansa. Minua edeltävä sukupolvi on esim. istunut syömään vasta, kun miehet ja lapset ovat syöneet, sen mitä jäljelle on jäänyt. Naiset seisoo keittiössä valmiina antamaan lisää ruokaa muiden syödessä. Näin ollut sekä mulla että systerillä anoppilassa, joista toinen ollut syvällä Savossa ja toinen Kymenlaaksossa.

Vierailija
368/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellakaan provo. Olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni Satakunnassa ja vieläkin käyn siellä juhlapyhinä sukuloimassa. Kaikki kuulostaa todella tutulta! Rosollia on tullut pilkottua ympäri vuoden, ja hyvien juhlavalmistelujen mitta on se, että suvun naiset lähes pyörtyvät uupumuksesta.

Surullista mutta totta.

Pitää olla ahkera, näyttää työteliäältä kaiken aikaa, olla toimelias ja puuhakas ja aikaansaava ja . . .paskat.

Työpaikalla on näitä aina niin työteliäitä maalaisia. Edes kahvitaukoa ei voi istua rauhassa. Vaan olla pyyhkimässä pöytiä tai jääkaappia. Siivooja käy kaksi kertaa viikossa. Sitten se iänikuinen naputus jääkaappiin unohtuneista vanhaksi menneistä eväistä. En ole lotkauttanut korvaakaan vaan ottanut toisen kupin kahvia.

Meillä on näitä kans. Yksi tuli pitkän sairaslomansa aikana käymään ja alkoi samantien pyyhkimään kahvihuoneen pöytiä. Niin työteliästä niin työteliästä.

Nyt, jotka tunnistaa itsessään edellä mainitun marttyyrityömyyrän niin pysykää kotona sairaslomalla vai millä lomalla sitten lienettekään. Ja hakekaa apua ahdistukseenne. Mulla käytiin aikoinaan penkomassa työkalenteria samaisessa tilanteessa😆😆

Vierailija
369/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

AP

Miksi luulette, että ap kirjoitti tuon viestin mökiltälähdöstä? Ei ap ole missään mökillä vaan appivanhempiensa kotona, maalaistalossa.

Vierailija
370/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei anoppi ja nämä lapset ja heidän puolisot, jotka asuvat täällä, voisi tehdä tätä juhannussiivousta valmiiksi? Miksi täytyy odottaa juhannusaattoon ja vasta sitten alkaa suursiivous. Koko päivä siivotaan ja illalla sauna ja sitten ne makkarat. Siinä kaikki!

Ja huomenna kuudelta aamulla anoppi kolistelee hereille kuorimaan lanttuja ja tekemään rosollia.

Ap

Ei vaan nämä on paikalliset pitoruuat, joita laitetaan kaikissa juhlissa. Karjalanpaistia tai naudanpaistia, lanttu-, porkkana- ja maksalaatikot, rosolli, italiansalaatti, lihapullat, vuohenjuusto, graavilohta ja silliä.

Mutta kun suurin osa pitää tehdä juhannuspäivänä! Me naiset ollaan keittiössä kuudesta aamulla että ruoka on valmista klo 14.

Mun mies on Kaakkois-Euroopasta ja siellä miehet saa tulla keittiöön. Heidän kuuluu auttaa. Tosin kun käännäävät loput valmistelut jää naisille. Sitten kun krapulasta selviävät niin miehet siivoavat. Naiset ovat shokissa herätessään kun miehet ovat siivonneet häpeissään kaiken.

Välillä tosiaan ihmetyttää, miksi Suomi on olevinaan tasa-arvon mallimaa. Olin käymässä Portugalissa ennen koronaa, ja siellä miehet tekivät jopa enemmän ruokaa kuin naiset, yhtä lailla siivosivat ja hoitivat lapsia. Varsinkin se lasten leikittäminen tuntui niiden miesten mielestä olevan hauskaa ja touhusivat tuntikaupalla, eikä naama nurinpäin niin kuin suomalaiset miehet tekevät.

Hommahan jatkuu tällaisena niin kauan , KUN ME SUOMALAISET NAISET kasvatamme poikamme passattaviksi ja tyttömme passaamaan.

Olen mummin ominaisuudessa tehnyt lapsenlapsilleni erittäin selväksi , tytölle ja pojalle, että kodin työt kuuluvat kaikin tavoin molemmille. Siivoukset, pyykin pesut, ruuan laitot, tiskit , ruohonleikkuut ja renkaanvaihdot. Se on siinä. Osaavat nuo taidot jo teininä.

Kaikki kestää aikansa. Minua edeltävä sukupolvi on esim. istunut syömään vasta, kun miehet ja lapset ovat syöneet, sen mitä jäljelle on jäänyt. Naiset seisoo keittiössä valmiina antamaan lisää ruokaa muiden syödessä. Näin ollut sekä mulla että systerillä anoppilassa, joista toinen ollut syvällä Savossa ja toinen Kymenlaaksossa.

Onko meillä oikeasti kirjoittamassa joku, joka on syntynyt 1800-luvulla?

Vierailija
371/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ketju, jossa muistutetaan, että juhannus ei ole töitä varten.

Miksi miniä sitten soitti ja kyseli, miksi en ole siivonnut mökkiä heitä varten. Hän joutui aloittamaan torstaina lomansa kantamalla matot ulos, pesemällä lattiat ja siivoamalla hiirenpapanoita. Miksi anoppi ei ole siivonnut mökkiään, kun kerran antoi pojan perheelle luvan mennä sinne lomailemaan. Ikkunatkin oli pesemättä, miten sinne kehtaa ketään kutsua.

Vierailija
372/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma anoppini on kauhea tapaus, ja suostuisin viettämään hänen kanssaan juhannuksen ainoastaan pelastaakseni mun lasten hengen.

Jäin miettimään tilannetta, että pitäisi alkaa anopin taloa siivoamaan. Anoppi on hamsteri, ja tavaraa on haalittu vielä ties monestako kuolinpesästä sen lisäksi, että mitään ei heitetä pois. Kyllä siellä joskus pahimmat imuroidaan, mutta esim vessassa tuskin pestään kovin usein (sukat tarttuu lattiaan, pönttö jarruraitoja täynnä,) ja pölyjä ei pyyhitä edes jouluksi. Sen 10 vuoden aikana mitä olen mieheni kanssa ollut, verhoja ei ole ikinä vaihdettu. Kai tuo urakka pitäisi aloittaa tilaamalla jätelava pihaan.

Miksi verhot olisi pitänyt välillä vaihtaa? Itsellänikin on ollut samat verhot vuosikausia, toki pesen ne välillä.

Miksi niitä tarvii edes pestä? Mulla on ollu jotain 15 vuotta enkä ole pessy kertaakaan.

Pölyä niihin tosin vuosien mittaan kerääntyy.

Vierailija
373/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa mun lapsuuden kodilta. Viimeisenä hommana pitää haravoida hiekat kuvioille pihateillä.

Maalaistaloissa on hienot puutarhat, mutta ei istumapaikkoja, koska mitä siitä ajateltais, että olis aikaa istua joutilaana pihalla.

Mun anoppilassa oli puutarhapöytä ja tuolit. Ne tuotiin kerran kesässä ulos - juhannuksena- ja kiikutettiin heti käytön jälkeen varastoon. Olisi ollut noloa pitää niitä koko ajan ulkona ja muiden näkyvillä, jokuhan tosiaan olisi voinut ajatella, että kyllä on laiska isäntäväki, kun istua ehtivät.

Nyt minä olen tämä tilan emäntä. Mulla on kaksi ruokailuryhmää, penkkejä vähän siellä täällä kauniissa paikoissa. Puutarhakeinu ja oikein laiskuuden perikuva riippumatto! En kyllä kovin usein ehdi noista nautiskella, mutta joskus sentään. Tänään otin riippukeinussa päikkärit. 😄

Vierailija
374/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis siivous teetetään vierailla ja laitetaan jouluruokia syötäväksi keskellä kesää? Kai Kinkku ja piparitkin oli paistettu? Arvaan että isäntäväki vielä marisee miten rankkaa on kestitä laiskoja vieraita, vaikka itse kiristivät tulemaan.

Vierailija
375/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen syntynyt 1967 ja äitini syö vasta kun kaikki muut ovat syöneet. Pohjois-Suomi.

Vierailija
376/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se trauma ja häpeä ovat, joista puhutte?

En tunne yhtään maaseudun ihmisiä, joista tässäkin ketjussa puhutaan, mutta haluaisin ymmärtää.

On tätä varmaan tutkittukin. En tiedä, mikä on saanut suomalaiset aikoinaan niin polvilleen, että itsetunto katosi, tilalle tuli riittämättömyyden tunne ja häpeä omasta kelvottomuudesta. Ihan kaikki pitää ansaita kovalla työllä ja ilonpito on turhanaikaista ajan haaskausta. "Mies tulee räkänokastakin, muttei tyhjän naurajasta".

Liisa Keltikangas-Järvinen on kirjoittanut yhdessä kirjassaan suomalaisesta kansanluonteesta: negatiivisuudesta ja tietynlaisesta vihamielisyydestä.

Ei se ole mikään periytyvä luonteenpiirre. Vaan kumpuaa sääty yhteiskunnasta. Suomalaisella rahvaalla ei koskaan paitsi sotien jälkeisinä vuosikymmeninä. Ole ollut mahdollisuutta elää ihmisen elämää ja omata henkilökohtaista vapautta. Tämä ahdistus ja aggressiivisuus elää maaseudulla missä elää vielä isäntä vallan jäänteet. Mutta ei tämä toki tarkoita ettei kaupungeissa olisi luokkayhteiskuntaa. Mutta ehkä siellä henkilökohtainen vapaus on suurempi kun ei ole niin suurta sosiaalista kontrollia.

Vierailija
377/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa tilannetta, että minä, kaupungissa kerrostalossa asuva anoppi, laittaisin miniälle imurin käteen kun tulevat kylään. "Alapa imuroimaan ja sen jälkeen voit mopata lattiat ja pestä ikkunat". Ihan hullu ajatus :D. Mutta kun se tapahtuu maaseudulla, sitä monet pitää ihan normaalina ja tavallisena asiana?

Vierailija
378/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen syntynyt 1967 ja äitini syö vasta kun kaikki muut ovat syöneet. Pohjois-Suomi.

Tuo on puhtaasti huonoa käytöstä äidiltäsi, pelkkää huomionhakuisuutta.

Vierailija
379/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa tilannetta, että minä, kaupungissa kerrostalossa asuva anoppi, laittaisin miniälle imurin käteen kun tulevat kylään. "Alapa imuroimaan ja sen jälkeen voit mopata lattiat ja pestä ikkunat". Ihan hullu ajatus :D. Mutta kun se tapahtuu maaseudulla, sitä monet pitää ihan normaalina ja tavallisena asiana?

Jatkan vielä...Olisihan tuo tosi kätevää, että aina kun tulee vieraita, tulee samalla siivottua koko huusholli :D. 

Vierailija
380/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei toi nyt ole vain sukupuoli kysymys. Parempi väki syö ensin ja alempi arvoiset jos ovat edes saaneet kutsun pöytään syövät mitä jäljellä on. Ei sovi kuvitella maanomistajien ja renkien/piikojen olevan samanarvoisia. Ihan nykyäänkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi