Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimalli II floppasi alkumetreillä

Vierailija
20.02.2023 |

"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi.

Yli 60000 työttömällä ei ole ajantasaista työllistymissuunnitelmaa. Kyse on siis uuden työvoimapalvelumallin käynnistymisvaikeuksista.

Yhteensä työttömiä työnhakijoita on vajaat 235000."

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009404696.html

"Pohjoismainen työvoimapalvelumalli on yksi hallituksen keskeisistä työllisyystoimista. Valtiovarainministeriö on arvioinut uudistuksen tuovan noin 10000 lisätyöllistä vuosikymmenen loppuun mennessä."

Eli 8 vuoden aikana 1250 "uutta" työllistä vuodessa. Uudistuksen rahoitus on n. 70 miljoonaa vuodessa, eli yhden työpaikan hinnaksi tulee 56000 €.

"Nyt näyttää, että uudistukseen luvatut 70 miljoonaa vuodessa eivät kata työmäärän lisäystä työllisyyspalveluissa.

STTK:ssa on laskettu, että resurssit kasvavat 40 prosentilla, mutta samaan aikaan kontaktit lisääntyvät nykyisestä 150–210 prosentilla. Pohjoismainen taso edellyttäisi vielä lähes 200 miljoonan euron lisäpanostuksia, arvioi STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà."

https://yle.fi/a/3-12353302

Eikun siis tuo 70000000 euroa onkin uudistuksen toteuttajiin menevä kuluerä, eli palkat.

Olisi hyvä tietää ihan äänestäjän oikeusturvan kannalta, mikä on eduskuntavaaliehdokkaiden kanta nykyiseen pohjoismaisen kaltaiseen työnhakumalliin.

Kommentit (764)

Vierailija
1/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eikä keskari aikanaan kokkareen tuella linjannut että esim. opiskelijankin cvn lähetys liittenä oli rangaistavaa kun se ei ollut aktiivista. (I.versio)

olisiko pitänyt mätä organisaatio shortata alas ettei yritäriistää kiertämällä työlainsäädäntöä ja kilpailla halpamaiden bulkkiteollisuuden kanssa ja siirtämällä omat vastuunsa muille??

mitä olivat silloin ne laadukkaat vakanssit?

Vierailija
2/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuohan näyttää olevan pelkkä kiusaamismalli. Kaikkein huonokuntoisimpia ja sairaimpia työttömiä sillä ilmeisesti vain kiusataan ja toivotaan heidän itse tajuavan päättää päivänsä.Tämä maa ja sen hallitus on sairas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, puoli vuotta tässä huilinut ja ei ole minun asiani ilmoittaa TE-toimistolle yhtään mitään, jos eivät tee työllisyyssuunnitelmaa. Lukee vain Ei avoimia tehtäviä.

Vierailija
4/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat, jotka oikeasti työllistyivät, ovat virkailijat. Jopa niin pahoin, etteivät he ehdi hoitaa perusvelvollisuuksiaan. Tämä on tavallinen tulos, kun pistetään poliittiset broilerit asialle.

Vierailija
5/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järjetön systeemi tuo tosiaan on. Työttömien jatkuva ja paheneva kyykyttäminen olisi jo aika lopettaa, ja ottaa käyttöön perustulo, jonka päälle kannattaisi ottaa vastaan myös niitä osa-aikatöitä, joille ei nyt riitä tekijöitä. TE -toimiston väelle voisi uusi toimenkuva olla se, kun he auttaisivat ihmisiä työllistymään, eli siis saisivat työnhakijat ja työntekijät kohtaamaan toisensa. Nykyään tuollainen pakkohaku työpaikkoihin, joihin ei ole suurella osalla edes mitään edellytyksiä, on pelkkää työnantajien kiusaamista. Kukaan ei jaksa enää käydä läpi työhakemuksia, koska niistä on suuri osa lähetetty vain velvoitteen vuoksi, ei siksi, että joku tosissaan hakee sitä paikkaa. Tekisi hyvää tämän maan päättäjille joutua elämään työttömänä parin vuoden ajan. Nykyisellään eivät selkeästi ymmärrä säätämiensä lakien vaikutusta tavalliseen kansaan.

Vierailija
6/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä yllätä.

Vierailija
7/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan minulle ole tullut ilmoitusta siitä, että pitäisi hakea töitä. Ja työttömyyskorvaus juoksee...

Mutta mistäpäs sitä töitä enää löytäisi pitkäaikaistyöttömänä ja olen liian vanha kouluttautumaan uudelleen.

Vierailija
8/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin tämän. Täyttä sekoilua se pakkohaku työpaikkoihin neljästi kuussa, kaikkia varmaan kyllästyttää koko touhu, työnantajia myöten kun mappi Ö täyttynyt turhista hakemuksista...

Vierailija
9/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelleilyähän tuo malli 2 on.

Mulla nyt ikää +57v. työkkärin virkailijat sanoi suurinpiirtein, et "rahat on nyt käytetty, koitahan pärjätä". -Pärjätään! :)

Tuumin sitä, että parempi on työllistää tai edes yrittää, nuorempia, etteivät vaan syrjäytyisi. Mulla kumminkin on työuraa takana.

Vierailija
10/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä systeemi aiheuttaa kiusaa myös työntekijää tarvitseville yrityksillekin. Olen nyt hakenut kesätöitä, ja olen jo saanut vastauksia, että "kiitos hakemuksestasi, hakemuksia on tullut todella paljon ja menee aikaa, että ne kaikki saadaan käytyä läpi". Ja nyt siis puhutaan tosiaan ihan kesätöistä vaan.

Vierailija
11/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö Te-virkailija nykyään mitään muuta kuin soittaa työttömille kolmen kuukauden välein ja patistaa laittamaan hakemuksia? Siis tapahtuuko minkäänlaista työn välittämistä enää ollenkaan?

Vierailija
12/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoat, jotka oikeasti työllistyivät, ovat virkailijat. Jopa niin pahoin, etteivät he ehdi hoitaa perusvelvollisuuksiaan. Tämä on tavallinen tulos, kun pistetään poliittiset broilerit asialle.

Olen sitä mieltä, että yksi työnhakuvelvoite pitäisi täyttyä jo sillä, kun minä käyn läpi virkailijan tekemät virheet ja pyydän oikaisemaan ne, ja sitten vielä tarkastan, että virheet on korjattu niin kuin pitääkin......... Tämä on aivan älytöntä.

Vierailija
13/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö Te-virkailija nykyään mitään muuta kuin soittaa työttömille kolmen kuukauden välein ja patistaa laittamaan hakemuksia? Siis tapahtuuko minkäänlaista työn välittämistä enää ollenkaan?

Eihän sitä ole tapahtunut aiemminkaan.

Vierailija
14/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ja esimerkiksi tarpeelliset lausunnot ja suunnitelmien päivitykset saattavat nyt viipyä viikkoja, kun ketään ei saa kiinni. 

Vierailija
15/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työministeri Tuula Haatainen ei ole mikään poliittinen broileri, vaan ihan ns. oikeitakin töitä tehnyt ihminen, jolla on ikääkin jo 63 vuotta. 

Ja ehkä juuri siksi että on ikää noin paljon, kuvittelee että työllistyminen on omasta hausta kiinni vain. Itse päässyt työelämän syrjään kiinni 80-luvulla, kun töitä tosiaan sai kuka vain halusi.

Että pisti vihaksi, kun tätä uutta aktiivimallia synnytettäessä omahyväisenä totesi, että nyt työttömistä varmasti tuntuu että heistä pidetään huolta.

Vierailija
16/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ne lähettää sähköpostissa kivoja rekrytapahtuma-infoja. Viimeksi markkinoivat Muumimaailma-rekryä. Mitä kaikkia kivoja työpaikkoja Mummimaailmalla onkaan tarjota alueen työttömille ( >15000 ).

Vierailija
17/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin odottamaan lähes kuukauden, että sain haettua päivärahaa kun ilmoittauduin työttömäksi. Kukaan ei ottanut yhteyttä, vaikka luki että ovat yhteyksissä mahdollisimman pian. Lopulta se päivärahalausuntokin saatiin sitten kassaan. Ihan kohtuuttoman kauan kestää ihan perusasiatkin nyt tuolla laitoksessa. Ei tämä aktiivimalli aiheuta muuta kuin ongelmia.

Vierailija
18/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa työvoimapalvelut on muutettu ihan täydeksi pelleilyksi, siis pelkkää roskaa, ja tähän hakataan vieläpä 70 miljoonaa lisää, aiempien satojen miljoonien (vai jopa miljardiluokan kulut?) lisäksi.

Ongelma ei ole työvoimahallinnon rahoituksen puute, vaan se, että työpaikkoja ei ole, koska ei ole rahoitusta työpaikkojen olemassaolollekaan. 

Suomessa työvoiman "palvelu" on muutettu järjestelmällisesti kiusanteoksi, ja lisäksi sillä pyritään systemaattisesti ohittamaan työttömän lakiin perustuvat oikeudet, mm. oikeus vapauteen valita työnsä tai elinkeinonsa yritetään te-toimiston "suunnitelmilla" ja "palveluilla" lähes järjestelmällisesti ohittaa.

Työttömien kannattaa laittaa jäitä hattuun ja laittaa kantelua suoraan ylimmälle lainvalvojalle aina jos oikeuksia yritetään poistaa.

Onpa ollut todella mielenkiintoista ja suorastaan yllättävää seurata, miten Suomessa todellakin täysin järjestelmällisesti tuhotaan koko työttömille tarvittu palvelukoneisto sillä tarkoituksella että saataisiin väkipakolla kansaa palkattomaan työhön. Todella absurdia, ottaen huomioon mitä lakeja on Suomenkin noudatettava.

Vierailija
19/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillähän on tällä hetkellä valtava kohtaanto-ongelma ja työvoimapula, ja tämä pohjoismainen työvoimapalvelumalli jos mikä osuu nyt oikeaan kohtaan, kehui työministeri Tuula Haatainen (sd.) mallia eduskunnassa joulukuussa." https://yle.fi/a/3-12353302

Vierailija
20/764 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ne lähettää sähköpostissa kivoja rekrytapahtuma-infoja. Viimeksi markkinoivat Muumimaailma-rekryä. Mitä kaikkia kivoja työpaikkoja Mummimaailmalla onkaan tarjota alueen työttömille ( >15000 ).

Joo, noita rekrytapahtumien mainoksia tulee säännöllisesti sähköpostiin mullakin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä