Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa juhannus täällä anoppilassa: ei tehdä yhtään mitään kivaa ja kytätään olenko ”kova työihminen”

Vierailija
19.06.2020 |

Nämä pösilöt eivät ymmärrä, että mulla on helkutin rankka kevät takana vastuullisessa työssä ja juhannussiivous ei ole se tapa, jolla haluan kesälomani aloittaa.

Kommentit (539)

Vierailija
321/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Anoppi rakastaa siivoomista ja meilläkin aina hoonaa jotain. Olin kerran etäpäivällä kotona työhuoneessa  kun kuulin että imuri alkoi hyrrätä. Sitä kesti  ja sitten anoppi tuli ovenraosta sanomaan, että voi kun tuo teidän imuri on rikki. Kysyin että kuinka niin.  Anoppi sanoi imuroineensa tunnin ja säiliö on tyhjä. Sanoin, että voiskohan johtua siitä kun imuroin eilen.  Anopille ei siis tule edes mieleen, että meilläkin imuroidaan. Rupee vaan huhkimaan ajattelematta ja tsekkaamatta. 

En osaa myöskään pedata oikein eli laitan aluslakanan usein väärin päin. 

En myöskään passaa sen paremmin miestäni kuin appiukkoa.[/quote]

Lapsuudenkaveri kutsui minut kylään kotiinsa maalle.

Oli vierähtänyt about 10 vuotta siitä, kun olimme viimeksi tavanneet kasvotusten, olimme molemmat innoissamme jälleennäkemisestä ja ikävä kova. 

Perille päästyämme halasimme lujasti ja päätimme aluksi nauttia rauhassa tervetulokahvit yhdessä leipomuksieni kanssa.

Kahvi ei ollut edes ehtinyt tippumaan keittimestä, kun keittiöön ryntäsi tohkeissaan tomera naishenkilö rullaamaan mattoja ihan siitä keittiön lattialta "mää täs joutessani nää ny tamppaan" tyylillä.

Tyrmistyneenä suu auki ovesta mattorullien kanssa ulos touhottavan naisen perään katsellessani, kaverini  kertoi olkiaan kohauttaen että kyseessä oli naapurissa asuva anoppi joka "ny vaan on tollanen, ei siitä kannata välittää ku ei se mitään pahaa tarkoita, kato kun se näyttää tykkäämisensä tekemällä jotain mielestään meille hyödyllistä ".

Sanoin aha.

Ja jatkettiin juttua muina miehinä.

Välillä nosteltiin jalkoja ylös kun anoppi luuttusi (jo ennestään puhtaana hohtavaa/tahratonta) lattiaa.

Vierailija
322/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois toki olla kamalampikin juhannus: ryypätään kirkkaita ja tapellaan verissäpäin. Mut ei toi kyl paljoo parempi oo 😁

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei anoppi ja nämä lapset ja heidän puolisot, jotka asuvat täällä, voisi tehdä tätä juhannussiivousta valmiiksi? Miksi täytyy odottaa juhannusaattoon ja vasta sitten alkaa suursiivous. Koko päivä siivotaan ja illalla sauna ja sitten ne makkarat. Siinä kaikki!

Ja huomenna kuudelta aamulla anoppi kolistelee hereille kuorimaan lanttuja ja tekemään rosollia.

Nämä ei mm pidä ihan normaalina, jos aikuinen käy uimassa.

Ap

Jouluruokia juhannuksena?

Ei vaan nämä on paikalliset pitoruuat, joita laitetaan kaikissa juhlissa. Karjalanpaistia tai naudanpaistia, lanttu-, porkkana- ja maksalaatikot, rosolli, italiansalaatti, lihapullat, vuohenjuusto, graavilohta ja silliä.

Mutta kun suurin osa pitää tehdä juhannuspäivänä! Me naiset ollaan keittiössä kuudesta aamulla että ruoka on valmista klo 14.

Miehet ei saa tulla keittiöön. Ap

Mun mies on Kaakkois-Euroopasta ja siellä miehet saa tulla keittiöön. Heidän kuuluu auttaa. Tosin kun käännäävät loput valmistelut jää naisille. Sitten kun krapulasta selviävät niin miehet siivoavat. Naiset ovat shokissa herätessään kun miehet ovat siivonneet häpeissään kaiken.

No ei vissiin Suomessa, tasa-arvon ihmemaassa.

Välillä tosiaan ihmetyttää, miksi Suomi on olevinaan tasa-arvon mallimaa. Olin käymässä Portugalissa ennen koronaa, ja siellä miehet tekivät jopa enemmän ruokaa kuin naiset, yhtä lailla siivosivat ja hoitivat lapsia. Varsinkin se lasten leikittäminen tuntui niiden miesten mielestä olevan hauskaa ja touhusivat tuntikaupalla, eikä naama nurinpäin niin kuin suomalaiset miehet tekevät.

Hommahan jatkuu tällaisena niin kauan , KUN ME SUOMALAISET NAISET kasvatamme poikamme passattaviksi ja tyttömme passaamaan.

Olen mummin ominaisuudessa tehnyt lapsenlapsilleni erittäin selväksi , tytölle ja pojalle, että kodin työt kuuluvat kaikin tavoin molemmille. Siivoukset, pyykin pesut, ruuan laitot, tiskit , ruohonleikkuut ja renkaanvaihdot. Se on siinä. Osaavat nuo taidot jo teininä.

Vierailija
324/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamala juhannus, mutta noita ruokia ihmetteleville tiedoksi, että laatikot ovat vanhoja juhlaruokia muutenkin kuin jouluna. Eihän koko Suomessa todellakaan ole ollut ennen mitään uusia perunoita juhannuksena eikä kasvatettu edes varhaisperunalajikkeita. Itä-Suomessa vanhat sukulaiset tarjosivat ympäri vuoden juhlaruokana karjalanpaistia ja porkkanalaatikkoa. Satakunnassa taas tehtiin sallattia (=rosollia) koska tahansa ja erityisesti juuri juhannukseksi. On agraaritapa käyttää juhlien aatot siihen, että kaikki ruoat ja siivoukset tehdään juhannus- tai jouluaattona. Omassa kaupunkikodissani lapsuudessa tällaista tapaa ei enää ollut. Nykyäänhän juhlien painopiste on mennyt siihen, että aloitetaan juhlinta melkeinpä aatonaattona ja joulu- tai juhannuspäivänä on jo juhla ohi.

Eihän Pohjanmaalla tunnettu edes omenapuita kuin vasta sotien jälkeen.

Vierailija
325/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vois toki olla kamalampikin juhannus: ryypätään kirkkaita ja tapellaan verissäpäin. Mut ei toi kyl paljoo parempi oo 😁

Ja näiden kahden lisäksi ei ole muita vaihtoehtoja?

Vierailija
326/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei anoppi ja nämä lapset ja heidän puolisot, jotka asuvat täällä, voisi tehdä tätä juhannussiivousta valmiiksi? Miksi täytyy odottaa juhannusaattoon ja vasta sitten alkaa suursiivous. Koko päivä siivotaan ja illalla sauna ja sitten ne makkarat. Siinä kaikki!

Ja huomenna kuudelta aamulla anoppi kolistelee hereille kuorimaan lanttuja ja tekemään rosollia.

Nämä ei mm pidä ihan normaalina, jos aikuinen käy uimassa.

Ap

Jouluruokia juhannuksena?

Ei vaan nämä on paikalliset pitoruuat, joita laitetaan kaikissa juhlissa. Karjalanpaistia tai naudanpaistia, lanttu-, porkkana- ja maksalaatikot, rosolli, italiansalaatti, lihapullat, vuohenjuusto, graavilohta ja silliä.

Mutta kun suurin osa pitää tehdä juhannuspäivänä! Me naiset ollaan keittiössä kuudesta aamulla että ruoka on valmista klo 14.

Mun mies on Kaakkois-Euroopasta ja siellä miehet saa tulla keittiöön. Heidän kuuluu auttaa. Tosin kun käännäävät loput valmistelut jää naisille. Sitten kun krapulasta selviävät niin miehet siivoavat. Naiset ovat shokissa herätessään kun miehet ovat siivonneet häpeissään kaiken.

No ei vissiin Suomessa, tasa-arvon ihmemaassa.

Välillä tosiaan ihmetyttää, miksi Suomi on olevinaan tasa-arvon mallimaa. Olin käymässä Portugalissa ennen koronaa, ja siellä miehet tekivät jopa enemmän ruokaa kuin naiset, yhtä lailla siivosivat ja hoitivat lapsia. Varsinkin se lasten leikittäminen tuntui niiden miesten mielestä olevan hauskaa ja touhusivat tuntikaupalla, eikä naama nurinpäin niin kuin suomalaiset miehet tekevät.

Hommahan jatkuu tällaisena niin kauan , KUN ME SUOMALAISET NAISET kasvatamme poikamme passattaviksi ja tyttömme passaamaan.

Olen mummin ominaisuudessa tehnyt lapsenlapsilleni erittäin selväksi , tytölle ja pojalle, että kodin työt kuuluvat kaikin tavoin molemmille. Siivoukset, pyykin pesut, ruuan laitot, tiskit , ruohonleikkuut ja renkaanvaihdot. Se on siinä. Osaavat nuo taidot jo teininä.

Minä olen opettanut ihan toisin: jos joku ryhtyy passaamaan, anna sen passata. Aina on niitä, jotka eivät arvosta itseään.

Vierailija
327/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma anoppini on kauhea tapaus, ja suostuisin viettämään hänen kanssaan juhannuksen ainoastaan pelastaakseni mun lasten hengen.

Jäin miettimään tilannetta, että pitäisi alkaa anopin taloa siivoamaan. Anoppi on hamsteri, ja tavaraa on haalittu vielä ties monestako kuolinpesästä sen lisäksi, että mitään ei heitetä pois. Kyllä siellä joskus pahimmat imuroidaan, mutta esim vessassa tuskin pestään kovin usein (sukat tarttuu lattiaan, pönttö jarruraitoja täynnä,) ja pölyjä ei pyyhitä edes jouluksi. Sen 10 vuoden aikana mitä olen mieheni kanssa ollut, verhoja ei ole ikinä vaihdettu. Kai tuo urakka pitäisi aloittaa tilaamalla jätelava pihaan.

Vierailija
328/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikanaan henk.koht. avustajana yhdelle jannulle. Vanhemmat laittoivat mm. pesemään katon jouluisin ja juhannuksena. Hyvät naurut saanut jälkikäteen noista uunoista. 

Olivat vielä tuhottoman kateellisia muille ihmisille, terkkuja vaan sinne Ahtialaan!

Vierailija
329/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma anoppini on kauhea tapaus, ja suostuisin viettämään hänen kanssaan juhannuksen ainoastaan pelastaakseni mun lasten hengen.

Jäin miettimään tilannetta, että pitäisi alkaa anopin taloa siivoamaan. Anoppi on hamsteri, ja tavaraa on haalittu vielä ties monestako kuolinpesästä sen lisäksi, että mitään ei heitetä pois. Kyllä siellä joskus pahimmat imuroidaan, mutta esim vessassa tuskin pestään kovin usein (sukat tarttuu lattiaan, pönttö jarruraitoja täynnä,) ja pölyjä ei pyyhitä edes jouluksi. Sen 10 vuoden aikana mitä olen mieheni kanssa ollut, verhoja ei ole ikinä vaihdettu. Kai tuo urakka pitäisi aloittaa tilaamalla jätelava pihaan.

Onneksi anopin talo ei kuulu sinulle pätkääkään. Meillä äidin kuoltu käly yritti tunkea tyhjentämään taloa, mutta totesin napakasti, että tänne on asiaa vain kuolinpesän osakkailla.

Vierailija
330/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä viettäisi juhannusta anopin mökillä mistään hinnasta. Haluan helpon, kivan, työleirittömän, ötökättömän, sisävessallisen keskikesän juhlan joten luvassa on cityjuhannus kotosalla grillaten ja kotini mukavuuksists nauttien - suosittelen!

Ei ole mökki, vaan maatalo, jossa asuu anoppi, appi, ja mun miehen kaksi sisarusta perheineen. Tässä on siis kaksi päärakennusta ja ihan kamalasti siivottavaa :(

Ap

Mies siivoamaan myös, voi alkaa toisenlainen jussinvietto kiinnostaa.

Vierailija
331/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi verhot olisi pitänyt välillä vaihtaa? Itsellänikin on ollut samat verhot vuosikausia, toki pesen ne välillä.

Vierailija
332/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Anoppi rakastaa siivoomista ja meilläkin aina hoonaa jotain. Olin kerran etäpäivällä kotona työhuoneessa  kun kuulin että imuri alkoi hyrrätä. Sitä kesti  ja sitten anoppi tuli ovenraosta sanomaan, että voi kun tuo teidän imuri on rikki. Kysyin että kuinka niin.  Anoppi sanoi imuroineensa tunnin ja säiliö on tyhjä. Sanoin, että voiskohan johtua siitä kun imuroin eilen.  Anopille ei siis tule edes mieleen, että meilläkin imuroidaan. Rupee vaan huhkimaan ajattelematta ja tsekkaamatta. 

En myöskään passaa sen paremmin miestäni kuin appiukkoa.

Oli vierähtänyt about 10 vuotta siitä, kun olimme viimeksi tavanneet kasvotusten, olimme molemmat innoissamme jälleennäkemisestä ja ikävä kova. 

Perille päästyämme halasimme lujasti ja päätimme aluksi nauttia rauhassa tervetulokahvit yhdessä leipomuksieni kanssa.

Kahvi ei ollut edes ehtinyt tippumaan keittimestä, kun keittiöön ryntäsi tohkeissaan tomera naishenkilö rullaamaan mattoja ihan siitä keittiön lattialta "mää täs joutessani nää ny tamppaan" tyylillä.

Tyrmistyneenä suu auki ovesta mattorullien kanssa ulos touhottavan naisen perään katsellessani, kaverini  kertoi olkiaan kohauttaen että kyseessä oli naapurissa asuva anoppi joka "ny vaan on tollanen, ei siitä kannata välittää ku ei se mitään pahaa tarkoita, kato kun se näyttää tykkäämisensä tekemällä jotain mielestään meille hyödyllistä ".

Sanoin aha.

Välillä nosteltiin jalkoja ylös kun anoppi luuttusi (jo ennestään puhtaana hohtavaa/tahratonta) lattiaa.

Olisin ollut onnesta soikeana jos olisin saanut noin upean anopin! :D Kyllä joidenkin kelpaa!

Ite vaan pitää siivota ja luututa aina eikä ole äitiä eikä anoppia auttamassa.

Vierailija
333/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua oikeasti käy hiukan kateeksi tämän ap:n inhoama juhannus. Olisi se jotain erilaista viettää tuommoinen vanhan ajan kyläjuhla-juhannus.

Itseppä vietän taas kerran tämän ap:n himoitseman juhannuksen: Yksin alkoholia, pikaruokaa ja netflixiä kuumassa ja tunkkaisessa kaupungissa.

Maalaistorvelon sarkasmi ei nyt oikein toiminut, se on itsepä, ei itseppä. :D

Vierailija
334/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oispa edes mökki mihin voisi mennä jussina. Tai milloin vaan.

Arvostakaa niitä positiivisia asioita.

Vuokraa mökki niin ongelma ratkaistu.

Vierailija
335/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi verhot olisi pitänyt välillä vaihtaa? Itsellänikin on ollut samat verhot vuosikausia, toki pesen ne välillä.

Miksi niitä tarvii edes pestä? Mulla on ollu jotain 15 vuotta enkä ole pessy kertaakaan.

Vierailija
336/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Sanoin aha.

Olisin ollut onnesta soikeana jos olisin saanut noin upean anopin! :D Kyllä joidenkin kelpaa!

Jos joku sukulainen tulisi luvatta ja kysymättä kotiini siivoamaan tai järjestelemään jotain niin lentäisi ulos ikkunan kautta.

Vierailija
337/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamala juhannus, mutta noita ruokia ihmetteleville tiedoksi, että laatikot ovat vanhoja juhlaruokia muutenkin kuin jouluna. Eihän koko Suomessa todellakaan ole ollut ennen mitään uusia perunoita juhannuksena eikä kasvatettu edes varhaisperunalajikkeita. Itä-Suomessa vanhat sukulaiset tarjosivat ympäri vuoden juhlaruokana karjalanpaistia ja porkkanalaatikkoa. Satakunnassa taas tehtiin sallattia (=rosollia) koska tahansa ja erityisesti juuri juhannukseksi. On agraaritapa käyttää juhlien aatot siihen, että kaikki ruoat ja siivoukset tehdään juhannus- tai jouluaattona. Omassa kaupunkikodissani lapsuudessa tällaista tapaa ei enää ollut. Nykyäänhän juhlien painopiste on mennyt siihen, että aloitetaan juhlinta melkeinpä aatonaattona ja joulu- tai juhannuspäivänä on jo juhla ohi.

Mitä helevattua?

Ja mä kun luulin, että suomalainen ruokakulttuuri ei voi pahemmaksi mennä.

Samaa halpaa juureslaatikkoa eri juhlina?

Ei sillä, että oltaisiin edetty. Yhä sekä uuden vuoden että vapun perusruoka on nakit ja perunasalaatti. 😂

T. Helsinkiläinen

Kuka tahansa maalainen tietää, että juhannuksena ei ole porkkanaa, punajuurta tai lanttua tarjolla, koska kellari on tyhjä ja uusi sato vasta maassa. Nykyisin on toki harson alla kasvanutta varhaisporkkanaa jne., mutta mihinkään suomalaiseen juhannusperinteeseen eivät kuulu juurekset, joita ei ole ko. ajankohtana saatavilla.

Omat juuret ovat Lounais-Suomessa, sallatti oli tavallinen lauantairuoka, joka pilkottiin sellaisessa omassa kaukalossaan petkeleellä. Juurekset haettiin kellarista. Juhannusta en erityisesti yhdistä rosolliin, mutta alkukesän lauantait kyllä. Jokavuotinen jännityksen kohde oli, ehditäänkö saada uusia perunoita juhannukseksi vai ei. En muista, mitä syötiin, jos ei saatu.

Vierailija
338/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

työn teko kun on sinulle käsittämätöntä siirrry sdp leipiin

Vierailija
339/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Sanoin aha.

Aina, kun sinulle tulee vieraita, anoppi tunkee teille sisälle ja alkaa siivoamaan? Tai tekee sen lauantaiaamuna seitsemältä? En usko, että tykkäisit oikeasti.

Vierailija
340/539 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin anoppi antoi tehtäviä ja kun tein, niin hän sitten valitti kaikkie kuullen kuinka väärin ja huonosti olin tehnyt x:n. Edes oikeita kahvikuppeja en osannut kaapista valita, vaikka hän juuri oli sanonut, että ota mitkä vaan. Kuitenkin valitsin väärin.

Että ei se auta, vaikka et laiskottelisi, jos anoppi on päättänyt ettet osaa mitään tehdä oikein.

Kurja ilmapiiri sellaisessa huushollissa. Enää en suostuisi. Mutta olin nuori ja ajattelin, että minun kuuluu sopeutua miehen suvun oikkuihin. Huoh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän