Supersiistien niksit puhtauden maksimointiin
Jää meille parhaat vinkkisi kuinka olla vielä askeleen verran siistimpi.
Aloitan toisesta ketjusta inspiroituneena:
Itsellä on kaikki tavarat erikseen lokerikoissa ja erillisissä laatikoissa keittiökaapiston laatikoissa. Osa on muovisia pieniä laatikoita, osa kangaskoreja tms. Laatikoita laatikoissa. :) kätevä nostaa tarvittavat tavarat esille, eikä kaappien pohjat kulu.
Mulla on pefletin alla toinen, erivärinen pefletti, jotta en vahingossa käännä vilvoittelun tai uinnin jälkeen peflettiäni väärin päin ja saa uimahallin tms pöpöjä.
Kommentit (66)
Kuljen kodissa aina siivousrätti ranteessa, se roikkuu siinä hiuslenkun avulla. Näin on koko ajan rätti ojossa, jos näen pölyä tai tarvitsee pyyhkiä sormenjälkiä tms.
Minulla on ulkorapun pielessä vadissa pikkuisen vettä. Jokainen astuu sisääntullessa vatiin ja pyyhkii kengät puhtaaksi kuramattoon oven suussa. Näin ei kulkeudu hiekkaa tms sisälle koskaan.
Huom. Pikkulasten vanhemmat! Tämä keino säästää hermoja.
-Uimahalli ei kuulu edes sanavarastoon
-lasin/mukin huuhtaisu astianpesukoneen jäljiltä pesuainejäämien poistamiseksi
Olen merkannut jokaisen lapsen lelun pienellä väritäplällä. Täplästä lapset tietävät mihin lelukoriin mikin lelu kuuluu. Lelukorit siis merkattu selvästi eri värisin täplin.
Flylady-systeemi niin että kullakin viikolla keskitytään tiettyyn kohteeseen tarkemmin. Mutta älä ikinä rekisteröidy heidän nettisivuille, spämmäävät sähköpostin täyteen TURHAA clutteria!
Riisun vaatteet päältä suoraan pesukoneeseen. Ei mitään turhaa lajittelua. Kun kone on täynnä, laitan ohjelman pyörimään. Kone on kuivaava, joten vaatteet voi laittaa suoraan koneesta kaappiin. Todella yksinkertainen systeemi.
Meille ei ole eläimet tervetulleita. Eikä sellaiset lapset, jotka eivät siivoa jälkiään tai rikkovat asioita.
En pidä esillä mitään pakollista. Karsin tavaraa kaksi kertaa vuodessa. En ole mikään konmaristi kuitenkaan.
On ajanhukkaa järjestellä tavaraa, jota ei tarvitse. Siis hankkiudu eroon sellaisesta.
Paras siivousniksini ikinä, jolla sain vähennettyä 99% sotkuista: etsin oman asunnon ja jätin miehen valloittamaan kalsareineen, olutlaseineen, tyhjine ruoka- ja juomapaketteineen, lojuvine sukkineen, johtoineen, vaatekasoineen, työkaluineen, kesken jääneine projekteineen sekä haisevine sukkineen kaikessa rauhassa luukkuaan.
Itse olen onnellinen ja kehtaan kutsua taas ystäviä kylään. Vinkkini: älä seurustele Haisulin kanssa.
Siivouspäivä joka viikko.
Kun sitä tiukasti noudattaa, huomaa, ettei joka viikko tai edes joka toinen, tarvitse tehdä täyssiivousta. Asunto on silti aina siisti.
Ja vessa pestään joka ikinen viikko.
Minulla on vaatteita vain sen verran, että ne riittävät yhden pesukerran välin. Saan pukeutua koko ajan lempivaatteisiini, mikä on erittäin mukavaa ja yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Kuljen kodissa aina siivousrätti ranteessa, se roikkuu siinä hiuslenkun avulla. Näin on koko ajan rätti ojossa, jos näen pölyä tai tarvitsee pyyhkiä sormenjälkiä tms.
Et voi olla tosissasi, kuulostaa joltain keksityltä Pirkka-niksiltä tai ainakin hyvin sopisi sellaiseksi.
Kun laitat ruokaa etkä tarvitse enää esimerkiksi veistä, tiskaa se saman tien ja laita pois. Keittiö on siisti, kun ruoka menee pöytään, ja ruokailun jälkeen ei tarvitse tiskata kuin pari kippoa. Ammattikeittiössä oppii pirun siistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Paras siivousniksini ikinä, jolla sain vähennettyä 99% sotkuista: etsin oman asunnon ja jätin miehen valloittamaan kalsareineen, olutlaseineen, tyhjine ruoka- ja juomapaketteineen, lojuvine sukkineen, johtoineen, vaatekasoineen, työkaluineen, kesken jääneine projekteineen sekä haisevine sukkineen kaikessa rauhassa luukkuaan.
Itse olen onnellinen ja kehtaan kutsua taas ystäviä kylään. Vinkkini: älä seurustele Haisulin kanssa.
No nyt päästiinkin perimmäiseen mieliaiheeseesi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla tosissasi, kuulostaa joltain keksityltä Pirkka-niksiltä tai ainakin hyvin sopisi sellaiseksi.
Usko pois. :) Ja jotta annan vettä myllyyn, niin anoppini on ommellut mikrokuituliinoista heille "sisätossut", sellaiset jumppatossun näköiset. Pari paria jokaiselle siellä asuvalle. Näin lattioihin ei tule hikijälkiä ja puhdistuu parketti samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko pois. :) Ja jotta annan vettä myllyyn, niin anoppini on ommellut mikrokuituliinoista heille "sisätossut", sellaiset jumppatossun näköiset. Pari paria jokaiselle siellä asuvalle. Näin lattioihin ei tule hikijälkiä ja puhdistuu parketti samalla.
Meitä on moneen junaan🤔
Vierailija kirjoitti:
Kun laitat ruokaa etkä tarvitse enää esimerkiksi veistä, tiskaa se saman tien ja laita pois. Keittiö on siisti, kun ruoka menee pöytään, ja ruokailun jälkeen ei tarvitse tiskata kuin pari kippoa. Ammattikeittiössä oppii pirun siistiksi.
"If you have time to lean, you have time to clean", keittiömestari patisti linjakokkia.
Vinkit:
-tavaraa sen verran, että vain välttämättömät saa jäädä huusholliin. Lisäksi satsaan laatuun, koska kauniista ja hyvin tehdystä tuotteesta haluaa pitää huolta paremmin
-Sinin kertakäyttö wc-liinat. Ihan täys 10 tuote. Molemmissa vessoissa paketit ja pyyhin wc tasot päivittäin tahroista ja vedestä.
-Imuroin joka päivä, kerran viikossa luutuan, kerran viikossa pesen terassit
-terassin portailla on ämpäri saippuavettä ja juuriharha sekä pieni pyyhe. Lapset tietää pestä kesäisin jalkansa ennen sisälle tuloa.
-pyykkikone pyörii kerran päivässä. Joka toinen päivä tummat ja toinen päivä valkopyykit. Pesukoneesta suoraan kuivausrumpuun ja heti sieltä kaappiin. Vaatteitakin meillä melko vähän, koska pesen niin usein.
-lapsilla on perjantaisin karkkipäivä. Karkipäivän rahan he saavat tehtyään kaksi valitsemaansa kotityötä viikon aikana. Isompi 7v on innostunut ruohonleikkaaja ja hän hoitaa nykyään sen työn aina. Pienempi 3v pesee ulkolelut ja pyörät/ järjestelee lelut omiin paikkoihin.
Meillä on aina siistiä ja kodikasta. Kerran viikossa siivouspäivä ja silloin myös leivon aina jotain lasten suosikkia. Jää kaikille hyvä mieli :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vaatteita vain sen verran, että ne riittävät yhden pesukerran välin. Saan pukeutua koko ajan lempivaatteisiini, mikä on erittäin mukavaa ja yksinkertaista.
Tämä on kyllä parasta. Mietin pukeutumista n. 30 sekuntia päivässä.
Heitän pesukoneen esipesu- ja huuhtelulokeroon aina himpun etikkaa. Pyykki on raikas ja tuoksuton, pesukone on kiiltävän puhdas.