Supersiistien niksit puhtauden maksimointiin
Jää meille parhaat vinkkisi kuinka olla vielä askeleen verran siistimpi.
Aloitan toisesta ketjusta inspiroituneena:
Itsellä on kaikki tavarat erikseen lokerikoissa ja erillisissä laatikoissa keittiökaapiston laatikoissa. Osa on muovisia pieniä laatikoita, osa kangaskoreja tms. Laatikoita laatikoissa. :) kätevä nostaa tarvittavat tavarat esille, eikä kaappien pohjat kulu.
Mulla on pefletin alla toinen, erivärinen pefletti, jotta en vahingossa käännä vilvoittelun tai uinnin jälkeen peflettiäni väärin päin ja saa uimahallin tms pöpöjä.
Kommentit (66)
Miksi täällä saa alapeukkuja, kun kertoo, että vaatepyykin lajittelu on aivan turhaa?
Vierailija kirjoitti:
Siivouspäivä joka viikko.
Kun sitä tiukasti noudattaa, huomaa, ettei joka viikko tai edes joka toinen, tarvitse tehdä täyssiivousta. Asunto on silti aina siisti.
Ja vessa pestään joka ikinen viikko.
Minä taas siivoan pikkaisen päivittäin. Maanantaisin pyyhin pölyt, tiistaisin imuroin ja pesen lattiat, keskiviikkoisin vaihdan lakanat... Lisäksi minulla on lista mihin on merkitty mitä on tehtävä harvemmin (tiskikoneen pesu kerran kuussa, ikkunat parin kuukauden välein jne. ) ja merkkaan ihan kalenteriin milloin nämä hommat tehdään
Ah, ihanaa, että mainitsit tiskikoneen pesun. Nyt lähden tekemään sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuljen kodissa aina siivousrätti ranteessa, se roikkuu siinä hiuslenkun avulla. Näin on koko ajan rätti ojossa, jos näen pölyä tai tarvitsee pyyhkiä sormenjälkiä tms.
Hyacinth?
Kun vanhanmallinen imuri vaihtui dysoniin, niin imurointi lisääntyi hurjasti. Hyvä imuri vaikka olikin se halvin dyson.
Millä sais pidettyä rojut pois pöydiltä.
No mä kyllä sain juuri off white-lakanat kun pesin vahingossa yhden turkoosin t-paidan samassa koneellisessa. Sikäli ei haittaa koska pussilakanat turkoosi-musta-valkoiset. Ehkä paidasta ei olisi lähtenyt väriä jos se olisi pesty 40 asteessa. Mutta että kyllä ne vaan joskus päästää väriä, lajittelua kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Millä sais pidettyä rojut pois pöydiltä.
Heitä pois rojut, joita et oikeasti tarvitse. Laita loput rojut oikeille paikoilleen. Jos jollekin esineelle ei ole paikkaa, laita se sinne, msitä etsisit sitä ensimmäiseksi. Se on nyt sen koti.
Tärkein vinkkini jos joku painii sotkun kanssa: vähennä tavaraa. Ei täytetä pintoja kaikenlaisilla pölyä keräävillä koristeilla ja rompeilla.
Vierailija kirjoitti:
No mä kyllä sain juuri off white-lakanat kun pesin vahingossa yhden turkoosin t-paidan samassa koneellisessa. Sikäli ei haittaa koska pussilakanat turkoosi-musta-valkoiset. Ehkä paidasta ei olisi lähtenyt väriä jos se olisi pesty 40 asteessa. Mutta että kyllä ne vaan joskus päästää väriä, lajittelua kaipaa.
Olen pessyt pyykkiä itse 20 vuotta, en ole koskaan lajitellut vaatteita, eikä tuollaista ole ikinä sattunut. En kyllä koskaan pese lakanoita ja vaatteita samassa koneessa.
Ja jos nyt huomenna sattuisikin värivahinko, jatkaisin silti entiseen malliin, sillä yksi vahinko kerran kahdessa vuosikymmenessä ei oikeuta kokonaisen uuden, paljon työläämmän vaatesysteemin rakentamista. Näissä asioissa täytyy olla rationaalinen.
Ot, minäkin lajittelen vain pesulämpötilan kanssa. Olen sinkku pienellä vaatevarastolla, ehkä jos olisi suurperheen pyykit, olisi se ja sama lajitella. Minulla ei ole valkoisia vaatteita, mutta värikkäitä on paljonkin. Jos hankin vaikka punaisen uuden vaatteen, laitan sellaisen värienkeruuliinan pyykkeihin. Jos ei liinaan tartu mitään, ei pyykkeihinkään kun jättää liinan seuraavilla kerroilla pois.
Kurlatut suuvedet ja hammaspesun huuhdevedet pyttyyn niin veski raikastuu ja on puhdistettavissakin ilman tymäkämpiä kemikaaleja.
Peseekö joku OIKEASTI ikkunat parin kuukauden välein?
Vierailija kirjoitti:
Kuljen kodissa aina siivousrätti ranteessa, se roikkuu siinä hiuslenkun avulla. Näin on koko ajan rätti ojossa, jos näen pölyä tai tarvitsee pyyhkiä sormenjälkiä tms.
Hyacinth Bucket!
Vierailija kirjoitti:
Riisun vaatteet päältä suoraan pesukoneeseen. Ei mitään turhaa lajittelua. Kun kone on täynnä, laitan ohjelman pyörimään. Kone on kuivaava, joten vaatteet voi laittaa suoraan koneesta kaappiin. Todella yksinkertainen systeemi.
Siis kaikki eri värit ja materiaalit samaan koneeseen. Mä mieluummin käytän hieman aikaa lajittelemiseen. Tulee parempi pesutulos.
Kun olen käyttänyt jotain tavaraa niin laitan sen samantien takaisin paikalleen. Ei vie kuin pari sekuntia ja koti pysyy siistinä. Esim. kampa, jauhopussi, torkkupeitto, villatakki, teekuppi. Kaikki. Säästää hitosti aikaa kun ei tarvitse raivata kotia että mahtuisi imuroimaan luuttuamaan ja pyyhkimään pintoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä saa alapeukkuja, kun kertoo, että vaatepyykin lajittelu on aivan turhaa?
Ei tulisi mieleenikään pestä villaa, silkkiä, puuvillaa, valkoista, punaista ja mustaa samassa koneellisessa.
En ole mikään himosiivooja, mutta laitan aina ennen nukkumaanmenoa paikat kuntoon. On ihanaa mennä aamulla siistiin keittiöön. Myös olkkarin laitan kuntoon.
Mulla on jokaiselle tavaralle oma paikkansa. Siivoaminen ja järjestely on helppoa kun tietää minne mikin tavara laitetaan. Eipä ole tavarakasoja jotka ei mahdu minnekään.
Lisää vinkkejä!