N. 4-kymppinen nainen pyöräili jalkakäytävällä
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Itse toivoisin että pyöräilijät ymmärtäisivät, että jalankulkija on etuajo-oikeutettu. Ei olisi kerta jos toinenkaan jos trikoo-ohjus meinaa tulla täyttä vauhtia päälle kun yritän ylittää tietä, autotkin pysähtyvät useammin!
Eikä tarvi muutenkaan yhdistetyllä tiellä ajaa sitä kovinta vauhtia, muutaman kerran meinannut sydäri tulla kun yhtäkkiä takaa sujahtaa pyörä tuhatta ja sataa kylkeä viistäen. Ja sitten kirotaan ja huudetaan jalankulkijalle, vaikka pyöräilijä itse oli tullut takaa.
No eipä ole ikinä minulle sattunut. Suurin osa pyöräilijöistä ei varmasti ole tuollaisia. Ja itse siis menen vaihtelevasti pyörällä tai kävellen, riippuen mihin olen menossa.
Tällaista roskaa melkein 200 viestin verran. Aivan kuin monet olisivat jotenkin seonneet. Eikö teillä ole oikeasti parempaa tekemistä kuin miettiä tällaista yhdentekevää asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppinen citypyöräilijä vastaa; ajan jalkakäytävällä, koska se on turvallisempaa. En omista ajokorttia, tunne liikennesääntöjä aivan prikulleen ja olen toisekseen sen verran huonossa kunnossa etten pystyisi pyöräiilemään ajokaistalla riittävän nopeasti autojen seassa. Luonnollisesti yritän valita reitit (ja osittain ajankohdat) sen mukaan, että muuta liikennettä olisi mahdollisimman vähän, ja ruuhkaisilla osuuksilla saatan taluttaa pyörää, hieman vähemmän ruuhkaisilla etenen vain hitaammin.
Mitä muita kaupunkipyöräilijöitä olen seuraillut Helsingin keskustassa, niin samoin toimivat hekin.
Anteeksi nyt, mutta "en tunne liikennesääntöjä" on hiukan heikko selitys ajoneuvon kuljettajalta. Opettele ne. Ja valitse reittisi niin, että voit ajaa pyöräteitä. Niillä kohdin kun pyörätietä ei ole, talutat.
Ja tässä annos realismia: ainakaan Helsingin kantakaupungissa niitä pyöräteitä ei ole kuin harvoissa paikoissa (muutama pätkä on jaettu jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden omiksi puoliksi), kuitenkin kaupunkipyöriä on satoja ja asemia lähes joka kulman takana. Ja ei - en ole vielä nähnyt kenenkään yrittävän huristaa sellaisella keskellä ruuhkaa autotiellä. Kyllä tarkoituksena selvästi on, että ihmiset liikkuvat täällä pyörällä (tai julkisilla), joten en suostu kokemaan syyllisyyttä tästä. Eikä ihmisiä se pyöräily jalkakäytävillä vaikuta haittaavan kunhan käyttää järkeä hommassa, eli vilkkailla osuuksilla hyvin hidas vauhti (tai sitten se pyörän taluttaminen), jalankulkijoiden väistely, reittien valinta siten että kadulla on mahdollisimman vähän ruuhkaa (onnistuu yleensä helposti sivukatujen kautta).
Vitsi mikä idiootti kusipää olet. Rikot lakia ja asetat muut hengenvaaraan. Ja todellakin, kaikki VIHAAVAT sinua. Sinulle saattaa käydä pahasti siellä jalkakäytävällä kun joku oikein hermostuu.
Kukaan ei vihaa minua enkä aseta ketään hengenvaaraan sillä liikun pyörällä hyvin varovaisesti ja aina jalankulkijoita väestäen, heidän mahdolliset liikkeensä ja mahdolliset äkkikäännöksetkin huomioiden. Useimmilla pätkillä tosin en ole juurikaan läheisessä kontaktissa jalankulkijoiden tai edes muiden pyöräilijöiden kanssa, sillä hiljaisia sivukatuja pitkin pääsee liikkumaan vaivatta ja maksimaalisen nopeasti.
Tämän palstan mystinen raivo on jotain täysin todellisuudesta irrallista. Marginaaliporukka, eli toisia huomioimattomat pyöräilijät, ovat toki asia erikseen ja ymmärrän jos tämä porukka herättää raivoa. Empiiriseen kokemukseen perustuen nämä tapaukset tosin vaikuttavat olevan yhtä törppöjä myös ratin takana...
Ihan pakko hiljaisella sivukadulla ajaa pyörällä jalkakäytävällä ajoradan sijaan?
En ole tuo kommentoija jolle vastasit, mutta kyllä minä kaltaisiasi itsekkäitä ihmisiä vihaan. Todella paljon.
Niillä sivukaduilla tulee todennäköisemmin vastaan autoja, jalankulkijat käyttävät enemmän pääreittejä (joita pitkin myös julkiset kulkevat, ja joiden varrella kaikki mielenkiintoinen kuten kaupat ja ravintolat sijaitsevat).
Tosin jos paikalla on oikein hiljaista, siirryn mielelläni leveämmälle ajokaistalle silloin kun ei tarvitse tapattaa itseään siellä. :) Näin myös muut ihmiset toimivat. Saat rauhassa vihata vaikka kuinka paljon, tiedän ettei liikkumistyylissäni ole mitään erityisen "itsekästä" tai pienintäkään häiriötä aiheuttavaa, mutta psyykkisesti epävakaiden henkilöiden on näemmä pakko päästä purkamaan patoutunutta vihaansa jotenkin. Tässäkin keskustelussa on jo tappouhkauksia singonnut ja kehotetaan murhaamaan täysin normaalit kanssaliikkujat.
Noita virallisia pyöräteitä muuten oikeasti merkitään tosi nihkeästi pienemmissä kaupungissa ja kunnissa. Olen VUOSIA pyöräillyt keskustassa ja sen ympärystä, kunnes joskus muita asioita katsellessa törmäsin kaupungin pyöräilykarttaan, ja on _todella_ monia pikku tienpätkiä joissa ei saisi pyöräillä, mutta niin vaan kaikki tekee, eikä poliisitkaan siitä ole pysäyttänyt. Mistäs minä voisin moisen tietää?? Eipä ole kukaan valittanutkaan koskaan niin en edes tiennyt moisista säännöistä kuin vasta lähivuosien aikana.
Tämä keskustelu naurattaa, kauheat patoumat pyöräilijöitä kohtaan ilmeisesti. :D Menkää nukkumaan.
Pyöräilkää missä haluatte, mutta se VAUHTI ALAS IHMISTEN SEASSA JU-MA-LAU-TA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko paljon saa pyöräilijä luottaa kanssaihmisiin jos autoteille uskaltaa.. en kyllä mielellään alkaisi mitään jokapäiväisiä työmatkoja ajamaan autoteillä. Olisin melkein takuuvarmasti jossain välissä sairaalassa tai työkyvyttömänä.
Eli jos haluaa uhrata itsensä niin sitten voi mennä sinne autoteille pyöräilemään.
Ja sillä vaaralla, jota jalkakäytävällä pyöräilevät aiheuttavat jalankulkijoille, ei ole mitään merkitystä?
Et sinä sen pyörän alle joudu, ellet tahallaan hyppää eteen. Ei niillä jalkakäytävillä kovin kovaa ajeta.
Olen meinannut joutua useammankin kerran, enkä kertaakaan tahallani.
Miten tämä voi olla mahdollista, jos kumpikin osapuoli etenee suoraan?
Joko sinä olet edennyt kuin humalainen tai sitten se pyöräilijä. Tai sitten sinä olet pysähtynyt kuin seinään keskelle katua.
No varmaankin niin, että jompi kumpi tai kumpikaan ei edennyt suoraan. Kun ei ole mitään sääntöä, että jalankulkijan täytyy edetä suoraan jalkakäytävällä. Mutta sellainen sääntö on, että jalkakäytävällä ei pyöräillä.
Vierailija kirjoitti:
Tällaista roskaa melkein 200 viestin verran. Aivan kuin monet olisivat jotenkin seonneet. Eikö teillä ole oikeasti parempaa tekemistä kuin miettiä tällaista yhdentekevää asiaa?
Ovatko liikennesäännöt yhdentekevät?
Eikö ne olisi parempi poistaa jos ne kerran ovat yhdentekevät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi jalkakäytävällä kun autotiellä. Hirveetä myötähäpeää, ku näkee näitä spandexeja autoteillä -.-
Miten niin parempi? Autotie on pyöräilijän paikka silloin kun pyörätietä ei ole. Jalkakäytävä ei ole ikinä.
Miten jalkakäytävä ja pyörätie eroavat toisistaan? Siten, että pyörätiellä on pyörätien liikennemerkki ja jalkakäytävällä taas ei ole.
En ymmärrä, mikseivät jalkakäytävät voi olla sallittuja pyöräilijöille. Paljon loogisempaa se olisi kuin tämä nykyinen, että puolella niistä pyörätien/jalkakäytävän oloisista väylistä saa pyöräillä ja puolella ei.
Varsinkin, kun käytännössä kaikki ihmiset joka tapauksessa ajavat siellä oli merkki mikä hyvänsä.
Nykykäytäntö on ihan looginen: katsot vain liikennemerkeistä, missä saa ajaa ja missä ei.
Niinhän sitä voisi luulla. Mutta kun niitä liikennemerkkejä on aika harvakseltaan. Esim. pyöräilet kevyenliikenteenväylää ja käännyt seuraavassa risteyksessä oikealle. Risteyksessä ei ole liikennemerkkiä onko kääntymäsi tie kevyenliikenteenväylä, joten et voi mistään tietää onko kyseessä se vai jalkakäytävä. Meidän kaupungissa ainakaan ei ole näitä liikennemerkkejä kuin hyvin harvakseltaan eikä myöskään kaikkia pyörätienjatkeita ole edelleenkään merkitty katkoviivoin, joten et siitäkään voi päätellä. Ja miksi pitää tehdä jalkakäytävät molemmin puolin tietä sen sijaan, että toinen olisi kevyenliikenteenväylä?
Liikenteessä on yksi perussääntö: jos sitä ei ole merkitty sitä ei ole. Meneekö aasille kalloon? Mistä sinä keksit pyörätienjatkoja jos niitä ei ole olemassakaan?
🤦♀️ Taas yksi idiootti, joka ei ymmärrä mitä tarkoittaa pyörätienjatke. Se tarkoittaa sitä, kun kevyenliikenteenväylien välissä täytyy ylittää risteys. Eli molemmin puolin risteystä on kevyenliikenteenväylä ELI saat ajaa pyörällä tien yli. Ja tästä kaupungista löytyy useampikin pyörätienjatke (eli ajat kevyenliikenteen väylää, ylität tien ja jatkat kevyenliikenteenväylää), joita ei ole merkitty katkoviivoin.
Tiedoksesi, että uudet merkinnätkin tulevat pikku hiljaa eikä kerralla kaikkialle, mutta liikennesäännöt koskevat silti, vaikkei merkintöjä olisikaan ehditty tehdä.Uuden lain mukaan suojatiellä saa ajaa pyörällä tai muulla ajoneuvolla.
Niin saa, mut se ei kumoa väistämisvelvollisuutta. Jos ei autoilijalle ole kolmiota tai ei ole kääntymässä niin, että ylittää pyörätienjatkeen tai suojatien, auton ei tarvitse väistää pyöräilijää.
Itse asiassa uudessa laissa on käsite nimeltä pyörätien jatke joka nimenomaan määrittelee, että autoilijoiden pitää väistää pyörätien jatkeella ajavia myös vaikka eivät olisi kääntymässä. Tällainen pyörätien jatke merkitään pyörätien jatkeen liikennemerkillä.
Jatkossa ainoastaan korotetut jatkeet ovat paikkoja, joissa autojen tulee väistää pyöriä tai autoille on kolmio. Edelleenkään kaikki pyörätienjatkeet ei tarkoita etuajo-oikeutta pyöräilijälle. Miten vaikeeta tää voi olla? Et voi vaan sinkoilla tien yli esim.suoralla tiellä, vaikka ylittäisitkin sen pyörätienjatketta pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Noita virallisia pyöräteitä muuten oikeasti merkitään tosi nihkeästi pienemmissä kaupungissa ja kunnissa. Olen VUOSIA pyöräillyt keskustassa ja sen ympärystä, kunnes joskus muita asioita katsellessa törmäsin kaupungin pyöräilykarttaan, ja on _todella_ monia pikku tienpätkiä joissa ei saisi pyöräillä, mutta niin vaan kaikki tekee, eikä poliisitkaan siitä ole pysäyttänyt. Mistäs minä voisin moisen tietää?? Eipä ole kukaan valittanutkaan koskaan niin en edes tiennyt moisista säännöistä kuin vasta lähivuosien aikana.
Tämä keskustelu naurattaa, kauheat patoumat pyöräilijöitä kohtaan ilmeisesti. :D Menkää nukkumaan.
Ei se ole mikään kartta joka määrittää, että mikä on pyörätie ja mikä ei.
Sen asian määrittää pelkästään liikennemerkki, ja ne liikennemerkit ovat kaikkien nähtävillä katujen ja teiden varsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisessa pienemmässä kaupungissa jalkakäytävät ovat lähes poikkeuksetta yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä, joten itse olen tottunut aina ajamaan pyörällä jalankulkijoiden seassa. Eikä se ole koskaan ollut mikään ongelma, koska väkeä ei ole ruuhkaksi asti. Kesätapahtumienkaan aikaan, kun ihmisiä on liikkeellä enemmän, ei ole ollut ongelmia. Ehkä isommissa kaupungeissa ei osata liikkua sulassa sovussa, toiset huomioon ottaen.
Ero on siinä, että kävellessään yhdistetyllä pyörätie/jalkakäytävällä jalankulkija osaa ottaa huomioon sen, että väylällä myös pyöräillään, ja osaa varoa ja kulkea riittävän reunassa. Jalkakäytävällä jalankulkija voi kävellä vapaammin, "miten sattuu", kun samalla väylällä ei liiku ajoneuvoja. Tai siis ei PITÄISI liikkua.
Jalankulkijan on usein hankala tietää, että onko se väylä jota hän kävelee jalkakäytävä vaiko yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Todennäköisyys molemmille on noin fifty-fifty.
En kyllä täältä tiedä yhtään paikkaa, jossa se olisi hankala tietää. Jos on pyörätie, se on aina merkitty vähintään liikennemerkillä ja usein vielä asfalttiin maalatuilla merkeillä.
Kyllä se on hankala tietää, koska se vaatii sen, että käy molemmilla puolilla lähimmissä risteyksissä tarkistamassa, että onko jommassa kummassa tai molemmissa pyörätien merkki.
Mistä sä siihen väylälle sitten laskeudut, jos et tule risteyksen kautta? No, sitten kun laskeudut, niin ei tarvitse käydä tarkistamassa kuin yhdestä päästä, ei molemmilla puolilla.
Usein jalkakäytävälle tullaan risteysten välistä, kuten jostain tontilta tai ajoradan yli.
Molemmissa päissä täytyy käydä tarkistamassa siksi, koska pyörätien kyltti on melko usein vain toisessa päässä.
Siis jalkakäytävälle tullaan? Eli tiedät, että se on jalkakäytävä, viisastelet muuten vain. Ja jos tulet usein samasta kohdasta, niin ei sitä tarvitse joka kerta erikseen käydä tarkistamassa, ei niitä merkkejä päivittäin vaihdella.
Jos saavut jalkakäytävälle tai pyörätielle vaikka talon pihasta, niin ei siinä mitään liikennemerkkiä ole. Liikennemerkki saattaa olla vaikka jossain kilometrin päässä jos sellainen on.
Ehkä sä olet talon pihaan mennessäsi huomannut, menetkö jalkakäytävää vai yhdistettyä kevyen liikenteen väylää.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole ollenkaan yhdentekevää, kun ihan päivittäin joudut varoa noita jalkakäytäväsuhareita.
Pyöräilykypärä on täysin turha kapine niille, jotka tajuavat miten taajamissa pyörillään (hitaasti). No, luonnonvalinta hoitaa loput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisessa pienemmässä kaupungissa jalkakäytävät ovat lähes poikkeuksetta yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä, joten itse olen tottunut aina ajamaan pyörällä jalankulkijoiden seassa. Eikä se ole koskaan ollut mikään ongelma, koska väkeä ei ole ruuhkaksi asti. Kesätapahtumienkaan aikaan, kun ihmisiä on liikkeellä enemmän, ei ole ollut ongelmia. Ehkä isommissa kaupungeissa ei osata liikkua sulassa sovussa, toiset huomioon ottaen.
Ero on siinä, että kävellessään yhdistetyllä pyörätie/jalkakäytävällä jalankulkija osaa ottaa huomioon sen, että väylällä myös pyöräillään, ja osaa varoa ja kulkea riittävän reunassa. Jalkakäytävällä jalankulkija voi kävellä vapaammin, "miten sattuu", kun samalla väylällä ei liiku ajoneuvoja. Tai siis ei PITÄISI liikkua.
Jalankulkijan on usein hankala tietää, että onko se väylä jota hän kävelee jalkakäytävä vaiko yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Todennäköisyys molemmille on noin fifty-fifty.
En kyllä täältä tiedä yhtään paikkaa, jossa se olisi hankala tietää. Jos on pyörätie, se on aina merkitty vähintään liikennemerkillä ja usein vielä asfalttiin maalatuilla merkeillä.
Kyllä se on hankala tietää, koska se vaatii sen, että käy molemmilla puolilla lähimmissä risteyksissä tarkistamassa, että onko jommassa kummassa tai molemmissa pyörätien merkki.
Mistä sä siihen väylälle sitten laskeudut, jos et tule risteyksen kautta? No, sitten kun laskeudut, niin ei tarvitse käydä tarkistamassa kuin yhdestä päästä, ei molemmilla puolilla.
Usein jalkakäytävälle tullaan risteysten välistä, kuten jostain tontilta tai ajoradan yli.
Molemmissa päissä täytyy käydä tarkistamassa siksi, koska pyörätien kyltti on melko usein vain toisessa päässä.
Siis jalkakäytävälle tullaan? Eli tiedät, että se on jalkakäytävä, viisastelet muuten vain. Ja jos tulet usein samasta kohdasta, niin ei sitä tarvitse joka kerta erikseen käydä tarkistamassa, ei niitä merkkejä päivittäin vaihdella.
Jos saavut jalkakäytävälle tai pyörätielle vaikka talon pihasta, niin ei siinä mitään liikennemerkkiä ole. Liikennemerkki saattaa olla vaikka jossain kilometrin päässä jos sellainen on.
Ehkä sä olet talon pihaan mennessäsi huomannut, menetkö jalkakäytävää vai yhdistettyä kevyen liikenteen väylää.
Ei talon pihaan ole pakko saapua lähimmän teiden risteyksen kautta. Sitä paitsi hyvin vaikea on muistaa ulkoa, että missä kaikissa risteyksissä on pyörätien merkki ja missä ei. Varsinkin vieraammassa ympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaamassasi kommentissa puhuttiin siitä, että JALANKULKIJAT ei välttämättä tiedä onko kyseessä kevyenliikenteenväylä vai jalkakäytävä, koska eivät välttämättä ole tulleet tielle sellaisesta kohtaa missä se kevyenliikenteen merkki on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mikään kartta joka määrittää, että mikä on pyörätie ja mikä ei.
Sen asian määrittää pelkästään liikennemerkki, ja ne liikennemerkit ovat kaikkien nähtävillä katujen ja teiden varsilla.
Väärin. Googlaapa vaikka kaupunkisi nimi ja "pyöräilykartta". Siinä näkyy sallitut tiet ja joissa pitäisi tällainen "salliva liikennemerkki" olla, mutta eipä ole lähimainkaan, olen katsellut sillä silmällä. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei talon pihaan ole pakko saapua lähimmän teiden risteyksen kautta. Sitä paitsi hyvin vaikea on muistaa ulkoa, että missä kaikissa risteyksissä on pyörätien merkki ja missä ei. Varsinkin vieraammassa ympäristössä.
Jos on noin huono muisti, kannataa liikkua vain kävellen, ettei vaan satu mitään.
Kumpåi on pahempaa?
1. pyöräily jalkakäytävällä
2. murtauminen mökkiin ja siellä olevien kissanpentujen kiduttaminen ja heitto nuotioon?
Mikkel Näkkäläjärvi (SDP, PAM) tietää vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä keskustassa pyöräilee jalkakäytävällä ihan kaikenikäiset. Ruuhkaa on.
Ja niille kannattaa aina huomauttaa siitä. Se v*tuttaa niitä sen verran, että välillä siirtyvät ajoradalle. Ja vaikka eivät, niin huomauttelu tekee matkasta ainakin ikävämpää. Mitä useampi niin tekee, sen tehokkaampaa.
Ihan turha niille kusipääpyöräilijöille on mitään huudella, saat vastaukseksi korkeintaan lällättelyä. Älä väistä niitä, kävele suoraan kohti ja iske kyynärpäällä seurauksista välittämättä.
Jos tälle linjalle lähdetään, niin kannattaa kantaa pesäpallomailaa mukana. Se on paljon tehokkaampi.
Huh. Siis alkaisitko ihan oikeasti hakkaamaan vastaantulijoita jos ne rikkoo liikennesääntöjä?
Joo, tuo kyynärpäällä iskeminen menee jo liioitteluksi. Sen sijaan väistämättömyys on oikein hyvä neuvol, itsekin toimin niin. Joskus röyhkeimmät pyöräilijät vielä soittavat kelloa, jalkakäytävällä! Urpot.